• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Elliot1
    19977 skrev 2022-01-04 15:04:42 följande:

    Ja okej men det förstår jag absolut! Jag vill gärna börja försöka i april/maj för att undvika en eventuell BF i december jag också, men såklart som du säger så är man ju tacksam bara man blir gravid och då spelar ju inte datumet för födsel någon roll alls egentligen! Man kan ju föda för tidigt så det blir i december ändå trots att BF är i januari osv också såklart?. Men jag tänker mest på när jag gick i högstadiet/gymnasiet och alla som var födda tidigt på året fick skaffa moppe, skaffa bil, få sommarjobb med krav på att vara 18 och gå ut på krogen. De som var födda i december var lite bittra då hehe ;)

    Haha du är inte ensam om att bli besatt av planerandet när man väl bestämt sig för barn! Svårt att låta bli när man längtar så mycket, det är ju så kul att föreställa sig hur det skulle kunna bli liksom! :D


    Ja men precis! Det kan ju bli december ändå men mars känns ju som den mest kritiska månaden där liksom.. Men jag vet inte, kommer kanske inte kunna låta bli att försöka då också.

    Förstår vad du menar gällande de där med tonåren och allt kul som hände för alla utom de som fick vänta hela året. Sen handlar det för oss mycket om att det är lite halvtråkigt att allt händer på en månad, plus att det blir så stressigt! Jag fyller dessutom år i januari så skulle vi få ett till decemberbarn så blir det liksom 3 födelsedagar plus julafton inom loppet av två månader.. Svettigt! ;)

    Men som sagt, vår första tog ett tag att få till så får se om man kan låta bli. Har knappt tänkt på att försöka få fler barn eftersom vi varit så inställda på att vänta. Men samma sekund som vi bestämde att nu är det dags, då kom besattheten? :)
  • amandakollb

    Hej! Vad kul med en sån här tråd :) vi ska också börja försöka i vår, men närmare maj men är riktigt taggad och vill bara börja nu! Men som jag läste några skrev här uppe så vill vi gärna undvika att få bf i december plus att jag börjar nytt jobb nu i februari och man måste varit anställd ett år för att få ersättning från jobbet om man vill vara föräldraledig, så vi vill gärna inte bli gravida innan maj. Har en dotter sedan tidigare som är 10 månader och hängde här på familjeliv i flera trådar när vi försökte då och känns kul att hänga här igen :) jag har pco och fick letrozol och ovitrelle utskrivet då och blev gravid på tredje försöket så hoppas hoppas verkligen det går lika snabbt igen men man vet ju aldrig! Hursom ska det bli kul att följas :)

  • Anonym (F)
    19977 skrev 2021-12-30 05:09:16 följande:
    Välkommen! :D

    Vad kul att ni börjar samtidigt! Hur länge har du haft spiral?

    Jag håller med om att det är lite läskigt att gå in i ett helt nytt skede i livet, men hoppas allt kommer gå bra för oss allihop!

    Ja just det där med högtiderna tycker jag känns lite jobbigt? ska man smyga i något icke alkoholhaltigt i glaset när ingen ser eller ska man berätta trots att det är tidigt liksom..? Tyvärr blir det alltid uppmärksammat om man väljer att avstå alkohol vid tillställningar, upplever jag iallafall.
    Har haft den i 5 år som var "rekommendationen" när jag satte in den. Men när jag ringde barnmorskan för att boka tid för att ta ut den så informerade hon om att jag kunde ha den i 6 år. Kändes så typiskt när man ÄNTLIGEN ska få börja försöka. Men vi beslutade oss för att vi tar ut den ändå eftersom det kan ta ett tag. 

    Haha ja sist jag tackade nej till alkohol fick jag direkt frågan av svärmor om jag var gravid. Så det är liksom inte som att det inte kan hända att någon frågar. Förstår inte riktigt varför man ställer den frågan eftersom hon inte har någon aning vart vi står. Tänk om jag hade varit gravid, hur kul hade det varit att berätta det bara sådär? Eller om vi försökt länge utan resultat? 

    Min nya grej det senaste året har faktiskt varit att avstå alkohol lite då och då för att vänja mig vid omgivningens reaktioner. Och för att alla andra ska vänja sig vid att jag inte dricker hela tiden utan att det ska vara någon bakomliggande anledning. 
  • Anonym (F)
    Skufsan skrev 2022-01-01 19:22:53 följande:

    Hej, roligt med en tråd för 2023, jag hoppar in här också!

    Jag och min sambo ska börja försöka i maj och om vi lyckas, får vi då vårt första barn. Vi är 27 år och jag har längtat efter barn i 3 år nu, men nu passar det bra i våra liv. Vi flyttar från lägenhet till hus i vår och kommer ha gott om plats för barn. Vår dröm är att ha tre stycken i framtiden men vi börjar med att hoppas att vi får till den första.

    Jag har tidigare varit ganska orolig över att vi ska ha svårt att bli gravida, men känner idag ett större lugn. Jag kan inte göra mer än vad jag gjort nu för att göra positiva val för min fertilitet, så nu väljer jag att lita på min kropp (och min sambos) och hoppas att det går vägen!

    Är det någon av er andra som också haft en enorm barnlängtan länge? 2021 har jag ibland haft svårt att tänka på annat för att jag längtar så mycket, jag har lyssnat på mycket poddar om graviditet och bebislivet osv. Jag älskar att prata om barn och avundas vänner som har barn. Hoppas så att vi snart är där!

    Lycka till alla!


    Känner igen mig i det du skriver, både i längtan efter barn och i oron över fertiliteten. Det är ju så ovisst om man kan bli gravid, speciellt om man inte råkat bli/varit det innan. Men man försöker ju tänka lite extra på att göra positiva val som du säger men kanske inte snöa in sig allt för mycket innan man ens har börjat försöka. 

    Har nog plöjt genom de flesta avsnitten av Vattnet går och tycker allt som har med graviditet och förlossning är så spännande! Det är ju så intressant att bara grotta sig ner i all information som finns, har förhoppningen att ju mer påläst jag är desto mer kan jag slappna av sen när det väl är dags. 
  • Anonym (F)
    Elliot1 skrev 2022-01-04 11:20:05 följande:
    Ja, verkligen!

    Det låter kanske fånigt, men vi har en son som är född i december och vi vill helst inte ha ett barn till i december. Skulle jag bli gravid i mars så blir det BF december.

    Sen är jag väldigt ödmjuk i detta, är såklart väldigt tacksam om jag ens kan bli gravid igen! Vi får se när mars väl kommer, om det går att låta bli..

    Jag trodde att jag skulle vara lite mer avslappnad i detta men fort man börjar planerandet av barn så blir man ju lite smått besatt? ;)
    Vi verkar vara rätt många i tråden som börjar i april så du är nog inte ensam om att försöka undvika en födelsedag i december ;)  Självklart är man ödmjuk inför att det inte är en självklarhet att kunna bli gravid lätt eller alls men vill man göra något så enkelt som att avstå en månad så ska man ju få göra det.

    Håller med om besattheten, förstår inte alls hur man kan gå efter- "händer det så händer det". Älskar att planera och har man ett mål vill man ju bara göra allt man kan haha :D
  • Skufsan
    19977 skrev 2022-01-04 15:18:12 följande:

    Jaså okey! Usch och fy! Mår du bättre nu efter omläggningar i hälsan och kost? Det låter ju som att du har den ultimata kosten för en fertil kropp i alla fall, har läst en del hos Jenny Koos och sedan efterforskat lite kring det hon pratat om. Och det låter ju som att din livsstil är den ?optimala? utifrån den faktan! Det kommer säkert gå hur bra som helst för er! <3 Jag är inte lika ?strikt?, dricker inget koffein men kan dricka alkohol då och då och gluten äter jag även fast jag vet att många inte tål det egentligen utan att veta om det, och möjligtvis gäller det även för mig! Försökte börja äta glutenfritt för ett tag sedan och köpte hem glutenfria skafferivaror samt bakade glutenfritt bröd osv, men jag tyckte det var så svårt att undvika gluten i vardagen och när man hälsar på folk som bjuder på mat osv så jag gav upp rätt så snabbt haha.

    Men så himla kul med en till nörd! :D Jag vågar inte riktigt berätta för min omgivning HUR mycket jag satt mig in i detta för jag har fått lite kommentarer tidigare när jag tagit upp det som ?tänk inte så mycket, då kommer det aldrig ta sig? osv haha..

    Jag känner precis samma som du med att jag bara vill spola fram tiden till maj, men det är verkligen roligt att ha det framför sig också! Det är ju en del av resan det med!


    Jag mår mycket bättre överlag. Haft lite problem med min mage tidigare och det har jag aldrig längre, om jag inte ?fuskar? någon dag med att äta av allt det jag inte är van vid längre - då får jag magkatarr några timmar senare. Min hy har även blivit bättre, mycket mindre finnar och då har jag ändå inte varit så strikt så länge, ett par månader bara. Men som sagt, jag unnar mig ibland också!

    Roligt att du nämner Jenny Koos, följer henne på Instagram och tycker det mesta hon lägger ut är så intressant. Är glad att kvinnor idag har henne, hon står ju verkligen upp för så mycket bra värderingar, främst att kvinnor ska få göra medvetna och informerade val.

    Det kommer säkert gå jättebra för er även att du inte väljer bort tex gluten. Jag hade kanske önskat att jag var mer lugn med mina val och om det inte går att bli gravid - då ta till olika förändringar. Men det är nog mitt kontrollbehov som avspeglar sig i detta. Nu kan man ju inte bestämma över sin fertilitet, men som sagt, kontrollbehovet gör att jag åtminstone gör mycket för att främja den..

    Jag sa inte heller så mycket om hur nördig jag var i början, men har börjat berätta mer och mer för mina närmsta vänner på sistone. Säger dock inte allt, eftersom jag är nödig på en typ galen (?) nivå haha. Härligt att veta att det finns fler iallafall! :)
  • 19977
    Elliot1 skrev 2022-01-04 17:04:09 följande:

    Ja men precis! Det kan ju bli december ändå men mars känns ju som den mest kritiska månaden där liksom.. Men jag vet inte, kommer kanske inte kunna låta bli att försöka då också.

    Förstår vad du menar gällande de där med tonåren och allt kul som hände för alla utom de som fick vänta hela året. Sen handlar det för oss mycket om att det är lite halvtråkigt att allt händer på en månad, plus att det blir så stressigt! Jag fyller dessutom år i januari så skulle vi få ett till decemberbarn så blir det liksom 3 födelsedagar plus julafton inom loppet av två månader.. Svettigt! ;)

    Men som sagt, vår första tog ett tag att få till så får se om man kan låta bli. Har knappt tänkt på att försöka få fler barn eftersom vi varit så inställda på att vänta. Men samma sekund som vi bestämde att nu är det dags, då kom besattheten? :)


    Ja det blir mycket på en gång med en till i december då kanske haha! Men kan ju vara gött att ha allt överstökat så kan man pusta ut i ett år sedan ;)

    Haha alltså den där besattheten! Den är lite läskig ändå, att den infinner sig hos typ alla??
  • 19977
    amandakollb skrev 2022-01-04 17:21:03 följande:

    Hej! Vad kul med en sån här tråd :) vi ska också börja försöka i vår, men närmare maj men är riktigt taggad och vill bara börja nu! Men som jag läste några skrev här uppe så vill vi gärna undvika att få bf i december plus att jag börjar nytt jobb nu i februari och man måste varit anställd ett år för att få ersättning från jobbet om man vill vara föräldraledig, så vi vill gärna inte bli gravida innan maj. Har en dotter sedan tidigare som är 10 månader och hängde här på familjeliv i flera trådar när vi försökte då och känns kul att hänga här igen :) jag har pco och fick letrozol och ovitrelle utskrivet då och blev gravid på tredje försöket så hoppas hoppas verkligen det går lika snabbt igen men man vet ju aldrig! Hursom ska det bli kul att följas :)


    Välkommen! :D

    Okej vad kul att det tog sig så snabbt för er sist! Hoppas på liknande resa denna gång!
  • 19977
    Anonym (F) skrev 2022-01-04 20:10:44 följande:

    Har haft den i 5 år som var "rekommendationen" när jag satte in den. Men när jag ringde barnmorskan för att boka tid för att ta ut den så informerade hon om att jag kunde ha den i 6 år. Kändes så typiskt när man ÄNTLIGEN ska få börja försöka. Men vi beslutade oss för att vi tar ut den ändå eftersom det kan ta ett tag. 

    Haha ja sist jag tackade nej till alkohol fick jag direkt frågan av svärmor om jag var gravid. Så det är liksom inte som att det inte kan hända att någon frågar. Förstår inte riktigt varför man ställer den frågan eftersom hon inte har någon aning vart vi står. Tänk om jag hade varit gravid, hur kul hade det varit att berätta det bara sådär? Eller om vi försökt länge utan resultat? 

    Min nya grej det senaste året har faktiskt varit att avstå alkohol lite då och då för att vänja mig vid omgivningens reaktioner. Och för att alla andra ska vänja sig vid att jag inte dricker hela tiden utan att det ska vara någon bakomliggande anledning. 


    Haha men EXAKT! Liksom ?är du gravid??? Det är väl inget kul sätt att få reda på det genom att ställa den frågan till någon ändå. Men såå typiskt kommentar när man avstår från alkohol. Riktigt smart att avstå från alkohol redan nu lite då och då, det gör jag med ibland mest för att jag tycker det inte är gott att dricka i allmänhet, endast för effektens skull haha, men genast höjs det på ögonbrynen!
  • 19977
    Skufsan skrev 2022-01-04 21:28:17 följande:

    Jag mår mycket bättre överlag. Haft lite problem med min mage tidigare och det har jag aldrig längre, om jag inte ?fuskar? någon dag med att äta av allt det jag inte är van vid längre - då får jag magkatarr några timmar senare. Min hy har även blivit bättre, mycket mindre finnar och då har jag ändå inte varit så strikt så länge, ett par månader bara. Men som sagt, jag unnar mig ibland också!

    Roligt att du nämner Jenny Koos, följer henne på Instagram och tycker det mesta hon lägger ut är så intressant. Är glad att kvinnor idag har henne, hon står ju verkligen upp för så mycket bra värderingar, främst att kvinnor ska få göra medvetna och informerade val.

    Det kommer säkert gå jättebra för er även att du inte väljer bort tex gluten. Jag hade kanske önskat att jag var mer lugn med mina val och om det inte går att bli gravid - då ta till olika förändringar. Men det är nog mitt kontrollbehov som avspeglar sig i detta. Nu kan man ju inte bestämma över sin fertilitet, men som sagt, kontrollbehovet gör att jag åtminstone gör mycket för att främja den..

    Jag sa inte heller så mycket om hur nördig jag var i början, men har börjat berätta mer och mer för mina närmsta vänner på sistone. Säger dock inte allt, eftersom jag är nödig på en typ galen (?) nivå haha. Härligt att veta att det finns fler iallafall! :)


    Okej, då har du verkligen hittat en kost som fungerar för dig! Gud vad härligt!!

    Jag håller med! Tycker att Jenny Koos är fantastisk, hon står på sig och står upp för kvinnors rätt till medvetna val och tar upp viktiga ämnen! Fler borde känna till henne. Följer henne också på Instagram, har lärt mig så himla mycket av henne som jag aldrig hade hört talats om tidigare!

    Haha åh det känns så skönt att läsa att du också känner dig besatt på en galen nivå, det är SÅ jag, vågar inte riktigt erkänna nivån inför mina vänner haha?.
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023