• Wed 8 Dec 2021 23:22
    160400 visningar
    861 svar
    +3
    861
    160400

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Sat 8 Jan 2022 09:56
    #62
    H0nd3ndär skrev 2022-01-07 21:33:07 följande:

    Jag har 3 barn. Födda sept, jan och juni. Äldsta född i sept kan jag idag sedan hen börjat skolan se att hen hade haft fördel av att vara född tidigare på året. Tidigt jan känns ur kalassynpunkt inte så kul. Vart också lite väl spännande att inte veta vilket år hen skulle födas. Den biten gillade jag inte. Ur skolsynpunkt blir det toppen. Juni kändes ok utöver att hela badsäsongen försvann. En stor bonus vart att vi kunde vara hemma längre som familj. Fick 2 mån ihop innan maken började jobba.

    Får jag välja helt fritt nästa gång så skulle jag vilja ha ett barn fött på våren. Främst för att jag har en sommar en höst och en vinterbebis sedan tidigare.


    Jag tycker också att våren känns mest optimalt, förutom en grej - att flest barn föds då, typ mars/april. Är lite orolig i dessa tider att man inte får plats på förlossningen särskilt under våren då det är för många födande samtidigt.
  • Sun 9 Jan 2022 00:52
    #64
    19977 skrev 2022-01-08 09:56:54 följande:

    Jag tycker också att våren känns mest optimalt, förutom en grej - att flest barn föds då, typ mars/april. Är lite orolig i dessa tider att man inte får plats på förlossningen särskilt under våren då det är för många födande samtidigt.


    Tror det på den fronten nästan är värre under semestrarna när personalen behöver semester. I mars/april jobbar hela personalstyrkan. Men kanske också beror lite på vart i landet man föder. Bor på mindre ort med enbart en förlossning inom 10 mil. Har aldrig hört om att den varit full.

    Jag blir dessutom säkert igångsatt även nästa gång så för min del lär det med plats förhoppningsvis inte vara ett problem. Igångsättning dels pga föder stora barn men också pga snabbt förlopp. Sist tog det 75 min från att värkarna vart igång till ute.
  • Sun 9 Jan 2022 00:54
    #65
    Anonym (Jöns) skrev 2022-01-08 12:01:05 följande:

    Säger ganska mycket om vilket liv man har när ens enda hobby 24 timmar om dygnet är att försöka avlösa diverse symtom i livmodern och utförligt läsa om andra anonyma personerna flytningar och ägglossningars på nätet sida upp och sida ner och som alltid slutar med att mensen kommer eller med ett missfall följt av en massa floskler och pipande. Samla allt i samma tråd är så jäkla tjatigt skaffa något vettigt att fokusera på istället.


    Härlig energi du sprider!

    Jag fortsätter gärna diskutera i tråden, det är första tråden någonsin jag skriver själv i. Icke intresserade kan ju enkelt skippa att läsa, bra ju!
  • Sun 9 Jan 2022 03:40
    #66
    amandakollb skrev 2022-01-07 13:59:06 följande:

    Jag har ett barn som är född i mars och jag tycker att det var en perfekt månad! Första två månaderna satt jag ändå bara i soffan och ammade konstant typ och efter det så var det maj och började bli finare och varmare väder och vi började va ute mer.

    Tänker också att om man får barn på sommaren så får man inte bada och behöver ha binda på sig pga avslaget vilket kanske är lite trist haha! :)


    Jag hade också föredragit mars om det bara handlar om att välja födelsemånad, men jag är så barnsugen så jag kan inte vänta längre än att börja försöka i maj. Är ödmjuk åt att det inte är så enkelt heller, så ju tidigare vi börjar försöka desto bättre ur fertilitetssynpunkt tänker jag. Blir kanske att man med barn nr 2 tänker till mer i förväg när bebisverkstan ska sätta fart, och kan då planera mer för mars :)
  • Sun 9 Jan 2022 15:04
    #65

    Hoppar in här i tråden även fast vi inte riktigt har bestämt än hur vi ska göra med ett till barn.

    Äldsta fyller snart 3 och yngsta blir snart 1. Känner mig inte färdig med att vara gravid och vill gärna uppleva en förlossning till, så vi velar lite. Men både jag och sambon blir 37 i år och känner väl inte att vi har hur lång tid som helst på oss. Även fast vi har haft väldigt lätt att bli gravida är det ju ingen garanti att det blir så igen.

  • Sun 9 Jan 2022 20:08
    #66
    Skufsan skrev 2022-01-09 03:40:44 följande:

    Jag hade också föredragit mars om det bara handlar om att välja födelsemånad, men jag är så barnsugen så jag kan inte vänta längre än att börja försöka i maj. Är ödmjuk åt att det inte är så enkelt heller, så ju tidigare vi börjar försöka desto bättre ur fertilitetssynpunkt tänker jag. Blir kanske att man med barn nr 2 tänker till mer i förväg när bebisverkstan ska sätta fart, och kan då planera mer för mars :)


    Nä jag håller med, hade också velat försöka så snart som möjligt då jag tänker att det tar tid. Jag har pco och knappt någon egen mens så fick hjälp första graviditeten och kommer få hjälp nästa med, ska faktiskt ringa nu i veckan och boka tid. Men även med hjälp kan det ju ta lång tid! :/
  • Mon 10 Jan 2022 09:12
    #67

    En till här som hoppas på första barnet 2023 <3

    Är otroligt taggad och har varit redo i flera år, dock inte sambon. Vi har varit tillsammans i 8 år och bor i hus sedan 3 år tillbaka. Nu väntar en intensiv badrumsrenovering i vår (inte bestämt men eventuellt maj) därefter har vi sagt att då kan vi tänka på barn.

    Vi är nyblivna 30 år och har många vänner som redan har 2 barn osv, så det gör ju inte att man längtar mindre direkt. Längtan har i många år varit olidlig stundtals. Jag tror ni vet vad jag menar.

    Fram tills att det är dags tänker jag att jag ska förberreda mig på bästa sätt genom att äta bättre, minska koffein och alkohol, spara pengar och sånt.

    Sen får man bara hålla tummarna att man lyckas plussa ganska snabbt. Finns ett par i min närhet som det tog 8 år för så såklart är man alltid lite orolig <3

  • Tue 11 Jan 2022 10:00
    #68
    Roxwell skrev 2022-01-10 09:12:06 följande:

    En till här som hoppas på första barnet 2023 <3

    Är otroligt taggad och har varit redo i flera år, dock inte sambon. Vi har varit tillsammans i 8 år och bor i hus sedan 3 år tillbaka. Nu väntar en intensiv badrumsrenovering i vår (inte bestämt men eventuellt maj) därefter har vi sagt att då kan vi tänka på barn.

    Vi är nyblivna 30 år och har många vänner som redan har 2 barn osv, så det gör ju inte att man längtar mindre direkt. Längtan har i många år varit olidlig stundtals. Jag tror ni vet vad jag menar.

    Fram tills att det är dags tänker jag att jag ska förberreda mig på bästa sätt genom att äta bättre, minska koffein och alkohol, spara pengar och sånt.

    Sen får man bara hålla tummarna att man lyckas plussa ganska snabbt. Finns ett par i min närhet som det tog 8 år för så såklart är man alltid lite orolig <3


    Vad roligt, nu är vi ganska många här i tråden!

    Håller med att det finns en oro över att det ska ta lång tid, eller om det ens kommer gå över huvud taget. Man får försöka ha tillit till processen, jag försöker att inte ta ut något i förskott, varken positivt eller negativt, även om det är svårt..
  • Anonym (F)
    Tue 11 Jan 2022 18:29
    #69

    Vore spännande att veta hur ni i tråden har tänkt att gå till väga när det väl är dags att sätta igång.

    Min sambo är övertygad om att det kommer ta tid men vill ändå att graviditeten ska ske rätt spontant (så att han inte behöver ha så stor press på sig). Sen har han inte lite bråttom med barn som jag har och vill nog köpa sig lite tid Flört Jag gillar tanken på att det är spontant om det händer på kanske första eller andra försöket. Samtidigt är man ju så pepp att man vill "göra rätt" från början och ta ägglossningstest osv.

    En annan del av mig vill inte låta det gå för länge heller mellan hormonspiralen och graviditeten. Som tonåring hade jag problem med menssmärtor och humörsvängningar innan jag började med preventivmedel, sen dess har jag varit så gott som mensfri. Ser verkligen inte fram emot att ha mens igen Gråter

  • Tue 11 Jan 2022 18:53
    #70
    Anonym (F) skrev 2022-01-11 18:29:36 följande:

    Vore spännande att veta hur ni i tråden har tänkt att gå till väga när det väl är dags att sätta igång.

    Min sambo är övertygad om att det kommer ta tid men vill ändå att graviditeten ska ske rätt spontant (så att han inte behöver ha så stor press på sig). Sen har han inte lite bråttom med barn som jag har och vill nog köpa sig lite tid  Jag gillar tanken på att det är spontant om det händer på kanske första eller andra försöket. Samtidigt är man ju så pepp att man vill "göra rätt" från början och ta ägglossningstest osv.

    En annan del av mig vill inte låta det gå för länge heller mellan hormonspiralen och graviditeten. Som tonåring hade jag problem med menssmärtor och humörsvängningar innan jag började med preventivmedel, sen dess har jag varit så gott som mensfri. Ser verkligen inte fram emot att ha mens igen 


    Jag har alltid tänkt att när vi väl ska börja försöka, att vi bara slutar med p-pillrena och så får det ske när det sker. Tror inte jag kommer använda ägglossningstest. Däremot har jag en app som beräknar ungefär när jag har det (FLO). Skulle det däremot inte ske någon graviditet på ett par månader skulle jag garanterat göra tester :)
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023