• Wed 8 Dec 2021 23:22
    160415 visningar
    861 svar
    +3
    861
    160415

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Thu 13 Jan 2022 15:40
    #81
    Anonym (Hoppfull) skrev 2022-01-13 08:37:16 följande:

    Jag hoppas på en tvåa 2023.

    Har åldern emot mig (fyller 40 sent i höst i år) och får inte börja försöka enligt sjukvården innan dess pga kejsarsnitt och ett års ?blir inte gravid?- karantän på det, så det känns lite motigt men hoppas går ju!


    Jaså, det visste jag inte, att man rekommenderas vänta ett år efter kejsarsnitt.

    Blev du snabbt gravid förra gången eller tog det tid? Håller tummarna att det går snabbt för er nästa gång, även om du har åldern ?emot? dig! :)
  • Anonym (Hoppf­ull)
    Thu 13 Jan 2022 15:48
    #82
    Skufsan skrev 2022-01-13 15:40:17 följande:

    Jaså, det visste jag inte, att man rekommenderas vänta ett år efter kejsarsnitt.

    Blev du snabbt gravid förra gången eller tog det tid? Håller tummarna att det går snabbt för er nästa gång, även om du har åldern ?emot? dig! :)


    Japp, vården var mkt noga att påtala det för mig, att risken var högre annars för livmoderruptur. Det låter ju som något man helst undviker. Men ett år är länge att vänta när man närmar sig 40...

    Tog totalt typ 8-9 mån men det var ett missfall längs vägen så ungefär 3-4 mån varje gång. Så inte så länge, vilket gör att jag ändå har lite hopp.
  • Thu 13 Jan 2022 15:56
    #83
    Anonym (Hoppfull) skrev 2022-01-13 15:48:54 följande:

    Japp, vården var mkt noga att påtala det för mig, att risken var högre annars för livmoderruptur. Det låter ju som något man helst undviker. Men ett år är länge att vänta när man närmar sig 40...

    Tog totalt typ 8-9 mån men det var ett missfall längs vägen så ungefär 3-4 mån varje gång. Så inte så länge, vilket gör att jag ändå har lite hopp.


    Nej det var ju inte så länge då, men kan tänka mig att det kanske inte känns så när man väl är i det. Varje gång mensen kommer kan jag tänka mig känns väldigt jobbigt. Jag har tänkt lite på det, jag har aldrig varit gravid och hoppas ju det ska gå snabbt. Men om det inte tar sig första eller andra gången kommer det nog skapa en stress inom mig, som kommer växa varje gång mensen kommer. Jag vet ju inte om jag över huvud taget kan bli gravid eftersom jag aldrig varit det. Sen har jag alltid varit noga med preventivmedel eller att inte ha oskyddat sex under ägglossning, men ändå..
  • Anonym (Hoppf­ull)
    Thu 13 Jan 2022 16:22
    #84
    Skufsan skrev 2022-01-13 15:56:18 följande:

    Nej det var ju inte så länge då, men kan tänka mig att det kanske inte känns så när man väl är i det. Varje gång mensen kommer kan jag tänka mig känns väldigt jobbigt. Jag har tänkt lite på det, jag har aldrig varit gravid och hoppas ju det ska gå snabbt. Men om det inte tar sig första eller andra gången kommer det nog skapa en stress inom mig, som kommer växa varje gång mensen kommer. Jag vet ju inte om jag över huvud taget kan bli gravid eftersom jag aldrig varit det. Sen har jag alltid varit noga med preventivmedel eller att inte ha oskyddat sex under ägglossning, men ändå..


    Det kändes länge. Man får mycket tankar. Men för mig var det mkt pga ålder.

    Men ja, nu känns det ju som att det gick fort...
  • Thu 13 Jan 2022 19:18
    #85
    Anonym (F) skrev 2022-01-12 17:40:55 följande:

    Ja jag tänkte att lite ska vi väl ha att skriva om nu när det ändå verkar vara några månader kvar för de flesta. Man vill ju grotta ner sig så mycket man kan innan det väl är dags :) 

    Haha ja jag har både graviditetstester och ägglossningstester hemma sedan några månader tillbaka inför att det blir dags. Sen kommer ju ändå cykeln kastas om när jag väl tar ut spiralen men en liten del av mig har velat ta ett ägglossningstest för att bekräfta att jag har så pass bra koll på min cykel som jag tror. Meeen jag har hejdat mig. Förstår precis hur du menar med besattheten...

    Min sambo får redan veta typ vid varje ägglossning, då vet han att jag är extra sugen haha. Inte för att något kan hända men då får han också ett hum om mitt humör de kommande dagarna och varför jag gråter för att vi inte har en bebis osv. Man blir ju knäpp! 

    Men låter bra att du har koll på sekret och såna tecken och kanske tar extra initiativ. Jag skulle tycka det vore så svårt att hålla det "hemligt" liksom om du fattar vad jag menar. 


    Alltså denna besatthet, så sjukt att det blir så?! Men jaa jag är också sugen på att bara dubbelkolla med ett ägglossningstest för att se om mina aningar stämmer.

    Haha ja jag har nog också svårt att hålla det ?hemligt? faktiskt, jag pratar alldeles för mycket utan att tänka mig för innan, haha?. men ska försöka hålla det för mig själv när jag misstänker ägglossning så inte sambon känner nån prestationsångest lol!
  • Thu 13 Jan 2022 19:23
    #86
    Skufsan skrev 2022-01-11 22:23:24 följande:

    Vad får ni för känslor när vänner och så berättar att dom är gravida? Jag har haft två vänner denna veckan som berättat om sina graviditeter med bara några dagars mellanrum. Sen känner jag ytterligare 4 stycken som ska ha barn. Jag blir verkligen glad för deras skull, men min barnlängtan är så stor nu så kan inte låta bli att känna att det är lite jobbigt också.. Vill så gärna vara där själv, nu. Men vill ju samtidigt fokusera på min egen hälsa några månader till innan vi börjar försöka. Likaså min pojkvän tycker att det känns som en bra plan. Det är en balansgång, längtan och att hålla sig fast vid sitt beslut.

    Hur känner ni i liknande situationer?


    Känner precis samma. Vilket inte alls känns bra, har inte ens börjat försöka liksom - tänk om det inte tar sig för oss så sitter vi här om ett år och är ofrivilligt barnlösa, och vänner & bekanta blir med barn hit o dit, hur kommer det kännas då när man redan nu känner avund/längtan liksom :(
  • Thu 13 Jan 2022 19:27
    #87
    Anonym (Hoppfull) skrev 2022-01-13 08:37:16 följande:

    Jag hoppas på en tvåa 2023.

    Har åldern emot mig (fyller 40 sent i höst i år) och får inte börja försöka enligt sjukvården innan dess pga kejsarsnitt och ett års ?blir inte gravid?- karantän på det, så det känns lite motigt men hoppas går ju!


    Åh det måste kännas jobbigt att vänta för den sakens skull! Hoppas det tar sig för er snabbt!
  • Thu 13 Jan 2022 19:28
    #88
    Skufsan skrev 2022-01-13 15:56:18 följande:

    Nej det var ju inte så länge då, men kan tänka mig att det kanske inte känns så när man väl är i det. Varje gång mensen kommer kan jag tänka mig känns väldigt jobbigt. Jag har tänkt lite på det, jag har aldrig varit gravid och hoppas ju det ska gå snabbt. Men om det inte tar sig första eller andra gången kommer det nog skapa en stress inom mig, som kommer växa varje gång mensen kommer. Jag vet ju inte om jag över huvud taget kan bli gravid eftersom jag aldrig varit det. Sen har jag alltid varit noga med preventivmedel eller att inte ha oskyddat sex under ägglossning, men ändå..


    Det är/känns exakt samma för mig i allt du skriver här! Håller tummarna för oss!
  • Anonym (Hoppf­ull)
    Thu 13 Jan 2022 19:54
    #89
    19977 skrev 2022-01-13 19:27:15 följande:

    Åh det måste kännas jobbigt att vänta för den sakens skull! Hoppas det tar sig för er snabbt!


    Ja, otroligt frustrerande. Man läker inte jättefort efter kejsarsnitt helt klart. Är ju såklart glad att möjligheten fanns dock när den behövdes och överlycklig för min helt fantastiska bebis jag har.
  • Thu 13 Jan 2022 21:30
    #90
    Anonym (Hoppfull) skrev 2022-01-13 19:54:16 följande:

    Ja, otroligt frustrerande. Man läker inte jättefort efter kejsarsnitt helt klart. Är ju såklart glad att möjligheten fanns dock när den behövdes och överlycklig för min helt fantastiska bebis jag har.


    Nej åh, vad tråkigt. Men är det en generell rekommendation för alla att vänta en viss tid med att bli gravid igen efter kejsarsnitt?

    Ja såklart, vad mysigt med en bebis!! Hade du komplikationer efter KS?
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023