• Wed 8 Dec 2021 23:22
    160399 visningar
    861 svar
    +3
    861
    160399

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Anonym (Hoppf­ull)
    Thu 13 Jan 2022 22:08
    #91
    19977 skrev 2022-01-13 21:30:00 följande:

    Nej åh, vad tråkigt. Men är det en generell rekommendation för alla att vänta en viss tid med att bli gravid igen efter kejsarsnitt?

    Ja såklart, vad mysigt med en bebis!! Hade du komplikationer efter KS?


    Japp, generell rekommendation på ett år.

    Inga direkta komplikationer mer än att det gjorde ont såklart efter. Men det räcker ju det med, otrevligt med stort sår i magen.
  • Fri 14 Jan 2022 09:09
    #92
    Anonym (Hoppfull) skrev 2022-01-13 08:37:16 följande:

    Jag hoppas på en tvåa 2023.

    Har åldern emot mig (fyller 40 sent i höst i år) och får inte börja försöka enligt sjukvården innan dess pga kejsarsnitt och ett års ?blir inte gravid?- karantän på det, så det känns lite motigt men hoppas går ju!


    Hur gammal är 1an?

    Jag har också åldern emot mig. Fyller 38 i höst. Planerar inför en 4a men kan inte heller starta än iom att jag ännu inte fått tillbaka mensen efter 3an. Känner så väl igen frustrationen om att inte kunna sätta igång... min 3a är snart 7 mån.
  • Anonym (Hoppf­ull)
    Fri 14 Jan 2022 09:18
    #93
    H0nd3ndär skrev 2022-01-14 09:09:59 följande:

    Hur gammal är 1an?

    Jag har också åldern emot mig. Fyller 38 i höst. Planerar inför en 4a men kan inte heller starta än iom att jag ännu inte fått tillbaka mensen efter 3an. Känner så väl igen frustrationen om att inte kunna sätta igång... min 3a är snart 7 mån.


    Bara några månader än.

    (Och så underbar i mina ögon att blir det ingen tvåa är jag lycklig ändå. Men två barn är en dröm.)
  • Anonym (wilma­b)
    Fri 14 Jan 2022 18:16
    #94

    Heejjj!

    Jag har testat mig fler talet gånger med cb, får HELA tiden svaga utslag (då pratar vi extremt svaga?) fram tills idag, då ser dem ut såhär :

  • Fri 14 Jan 2022 18:17
    #95

    Hur tolkar man detta



    ?

  • Anonym (F)
    Sun 16 Jan 2022 09:20
    #96
    Anonym (wilmab) skrev 2022-01-14 18:16:33 följande:

    Heejjj!

    Jag har testat mig fler talet gånger med cb, får HELA tiden svaga utslag (då pratar vi extremt svaga?) fram tills idag, då ser dem ut såhär :


    Har du testat dig ända sen den 4e? Och när skulle du fått mens senast? Känns konstigt med svaga utslag så länge tänkte jag. Är verkligen ingen expert så jag gissar bara. Kanske värt att fråga en barnmorska om strecket inte blir tydligare med att mensen fortfarande är sen?
  • Sun 16 Jan 2022 09:28
    #97
    Wilma12343 skrev 2022-01-14 18:17:21 följande:

    Hur tolkar man detta

    //

    ?


    Testa ett annat märke. Just de dära är ökända för sina torkstreck.
  • Sun 16 Jan 2022 10:13
    #98

    Hej,

    Hoppar in i tråden här!

    27 år, sambo som snart fyller 30, vi har varit tillsammans i ca 7 år.

    Om ett par veckor flyttar vi till hus. Jag har längtat efter barn i flera flera år, men samtidigt känt att jag velat studera färdigt, ha fast jobb och större boende först. Nu har vi (snart) uppnått detta och jag längtar till maj/juni då vi planerar börja försöka. Jag är dock lite rädd att sambon ska backa när det väl är skarpt läge, trots att vi pratat mycket om detta sedan flera år. Vill, som många andra, försöka undvika en decemberbebis, och min mamma och syster har fått alla sina barn flera veckor innan bf, så vi avvaktar därför till sommaren.

    Och vad gäller besattheten ni andra nämner så har ni ytterligare en besatt här! Slutade med p-piller tidigt i höstas för att ge min kropp lite tid att hitta sin naturliga rytm. Sedan dess har jag både tempat och tagit ägglossningstester, bara för att lära känna min kropp ordentligt efter 10+ år med p-piller. Lyssnar mycket på poddar och läser på så mycket jag kan.

    Känner lite samma som vissa av er. Kompisar berättar att de är gravida och givetvis blir jag sååå glad för deras skull, men samtidigt känner jag lite avundsjuka att det inte är jag.

    Såå kul med en tråd där vi kan bolla med varandra och förhoppningsvis (!!) följas åt :)

  • Sun 16 Jan 2022 10:42
    #99
    202294 skrev 2022-01-16 10:13:17 följande:

    Hej,

    Hoppar in i tråden här!

    27 år, sambo som snart fyller 30, vi har varit tillsammans i ca 7 år.

    Om ett par veckor flyttar vi till hus. Jag har längtat efter barn i flera flera år, men samtidigt känt att jag velat studera färdigt, ha fast jobb och större boende först. Nu har vi (snart) uppnått detta och jag längtar till maj/juni då vi planerar börja försöka. Jag är dock lite rädd att sambon ska backa när det väl är skarpt läge, trots att vi pratat mycket om detta sedan flera år. Vill, som många andra, försöka undvika en decemberbebis, och min mamma och syster har fått alla sina barn flera veckor innan bf, så vi avvaktar därför till sommaren.

    Och vad gäller besattheten ni andra nämner så har ni ytterligare en besatt här! Slutade med p-piller tidigt i höstas för att ge min kropp lite tid att hitta sin naturliga rytm. Sedan dess har jag både tempat och tagit ägglossningstester, bara för att lära känna min kropp ordentligt efter 10+ år med p-piller. Lyssnar mycket på poddar och läser på så mycket jag kan.

    Känner lite samma som vissa av er. Kompisar berättar att de är gravida och givetvis blir jag sååå glad för deras skull, men samtidigt känner jag lite avundsjuka att det inte är jag.

    Såå kul med en tråd där vi kan bolla med varandra och förhoppningsvis (!!) följas åt :)


    Välkommen! ????

    Spännande, det låter som de perfekta förutsättningarna. Jag tycker verkligen det känns tillfredsställande att ha hus, examen och fast jobb innan det är dags haha!

    Oj då förstår jag att ni avvaktar till sommaren, ifall du också föder tidigare än BF. Vet ni varför din mamma och syster fött för tidigt?

    Varför tror du att sambon eventuellt skulle få kalla fötter när det väl närmar sig då?
  • Sun 16 Jan 2022 11:05
    19977 skrev 2022-01-16 10:42:31 följande:

    Välkommen! ????

    Spännande, det låter som de perfekta förutsättningarna. Jag tycker verkligen det känns tillfredsställande att ha hus, examen och fast jobb innan det är dags haha!

    Oj då förstår jag att ni avvaktar till sommaren, ifall du också föder tidigare än BF. Vet ni varför din mamma och syster fött för tidigt?

    Varför tror du att sambon eventuellt skulle få kalla fötter när det väl närmar sig då?


    Insåg precis att jag aldrig tidigare skrivit i en tråd här, så jag vet inte riktigt hur man gör för att svara. Hoppas det blir rätt :)

    Ja, det är såklart inget måste att ha allt på plats, men jag ville bara ha studierna avklarade för jag vet inte om jag haft disciplinen att återgå efter föräldraledighet..

    Nej jag tror inte att det finns någon speciell förklaring, men mamma har fött i vecka 27, 39, 36, 31 och 40, jag själv föddes i v 31, men de flesta av oss har varit lite tidiga. Systern har fött sina 3 barn omkring v 37-38. Jag vet inte ens om det anses vara genetiskt, men vi har ingen stress egentligen, så då kan vi lika gärna vänta någon extra månad.

    Det finns folk i hans umgängeskrets som har barn, men hans närmsta vänner har inte barn och det lär dröja några år innan de skaffar det, så jag får en liten känsla av att han är rädd att han ska känna sig ensam. Just nu säger han att det är "lugnt", men vi får se när det närmar sig. Han har inte lika stark längtan som jag. Han har också alltid velat ha barn, men känner väl inte att det är någon brådska, och hade säkert gärna väntat något år till.

    Sååå himla roligt med en sånhär tråd! Det känns helt plötsligt inte så långt borta längre.
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023