• Wed 8 Dec 2021 23:22
    160416 visningar
    861 svar
    +3
    861
    160416

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Sun 16 Jan 2022 11:43
    202294 skrev 2022-01-16 11:05:07 följande:

    Insåg precis att jag aldrig tidigare skrivit i en tråd här, så jag vet inte riktigt hur man gör för att svara. Hoppas det blir rätt :)

    Ja, det är såklart inget måste att ha allt på plats, men jag ville bara ha studierna avklarade för jag vet inte om jag haft disciplinen att återgå efter föräldraledighet..

    Nej jag tror inte att det finns någon speciell förklaring, men mamma har fött i vecka 27, 39, 36, 31 och 40, jag själv föddes i v 31, men de flesta av oss har varit lite tidiga. Systern har fött sina 3 barn omkring v 37-38. Jag vet inte ens om det anses vara genetiskt, men vi har ingen stress egentligen, så då kan vi lika gärna vänta någon extra månad.

    Det finns folk i hans umgängeskrets som har barn, men hans närmsta vänner har inte barn och det lär dröja några år innan de skaffar det, så jag får en liten känsla av att han är rädd att han ska känna sig ensam. Just nu säger han att det är "lugnt", men vi får se när det närmar sig. Han har inte lika stark längtan som jag. Han har också alltid velat ha barn, men känner väl inte att det är någon brådska, och hade säkert gärna väntat något år till.

    Sååå himla roligt med en sånhär tråd! Det känns helt plötsligt inte så långt borta längre.


    Haha jag hade inte heller skrivit något inlägg innan jag skapade denna tråden. Men det ser ut att ha blivit rätt! :D Tycker det är synd att emojis och vissa tecken bara blir en massa frågetecken när man väl publicerar inläggen dock?

    Ja okey jag förstår.

    Jag själv har nyligen börjat nytt arbete, bytt bransch helt också och känner mig väldigt osäker o otrygg i arbetsuppgifterna just nu, det känns bra om jag iaf kan hinna jobba 6-12 månader innan en eventuell bebis kommer. Annars känns det som jag bara skulle ha ångest över att komma tillbaka till arbetet efter en föräldraledighet om jag inte hunnit få någon erfarenhet alls innan.

    Oj vecka 31 var tidigt! Får hoppas att din framtida graviditet blir längre! <3

    Ah det är klart, man kanske inte vill vara ?först ut? bland de närmsta med att få barn, då känns det som att man missar massa kul som vännerna hittar på. Men äsch, om han är bland de första så hakar säkert resten av gänget på och får barn snart också haha!

    Jaaa så kul att det är så många med och diskuterar i tråden nu också, det är verkligen inte långt bort för oss nu?. Jag har precis förberett kosttillskott i en sån där gamlings-ask (dosett?) för kommande vecka, både för mig och sambon, så han börjar med kosttillskotten nu ca 3 månader innan vi börjar försöka som vi kommit överens om. Jag har redan ätit de under en lång tid. Shit, 3 månader kvar bara?! Det är ju supernära.
  • Sun 16 Jan 2022 12:39
    19977 skrev 2022-01-16 11:43:40 följande:

    Jaaa så kul att det är så många med och diskuterar i tråden nu också, det är verkligen inte långt bort för oss nu?. Jag har precis förberett kosttillskott i en sån där gamlings-ask (dosett?) för kommande vecka, både för mig och sambon, så han börjar med kosttillskotten nu ca 3 månader innan vi börjar försöka som vi kommit överens om. Jag har redan ätit de under en lång tid. Shit, 3 månader kvar bara?! Det är ju supernära.


    Jag pratade också med min sambo igår om kosttillskott. Jag har gjort så mycket för min fertilitet så tycker inte det är mer än rätt att han åtminstone tar lite kosttillskott iallafall haha. Han ska börja med D-vitamin och magnesium iallafall. Vad är det för något din sambo ska ta?

    Ja 3 månader, inte länge alls!! Hoppas det går snabbt tills dess! Bara jag som räknar ner i ägglossningar dock? Haha jag har tre ägglossningar kvar innan vi börjar försöka.
  • Anonym (F)
    Sun 16 Jan 2022 17:28
    202294 skrev 2022-01-16 11:05:07 följande:
    Insåg precis att jag aldrig tidigare skrivit i en tråd här, så jag vet inte riktigt hur man gör för att svara. Hoppas det blir rätt :)

    Ja, det är såklart inget måste att ha allt på plats, men jag ville bara ha studierna avklarade för jag vet inte om jag haft disciplinen att återgå efter föräldraledighet..

    Nej jag tror inte att det finns någon speciell förklaring, men mamma har fött i vecka 27, 39, 36, 31 och 40, jag själv föddes i v 31, men de flesta av oss har varit lite tidiga. Systern har fött sina 3 barn omkring v 37-38. Jag vet inte ens om det anses vara genetiskt, men vi har ingen stress egentligen, så då kan vi lika gärna vänta någon extra månad.

    Det finns folk i hans umgängeskrets som har barn, men hans närmsta vänner har inte barn och det lär dröja några år innan de skaffar det, så jag får en liten känsla av att han är rädd att han ska känna sig ensam. Just nu säger han att det är "lugnt", men vi får se när det närmar sig. Han har inte lika stark längtan som jag. Han har också alltid velat ha barn, men känner väl inte att det är någon brådska, och hade säkert gärna väntat något år till.

    Sååå himla roligt med en sånhär tråd! Det känns helt plötsligt inte så långt borta längre.
    Ah förstår precis hur du menar med att din sambo kanske ändrar sig. Vi är i samma situation. Min sambo har sagt ja till att vi börjar nu i vår/tidig sommar men är rädd att han kommer vilja dra ut på det lite till när det väl är dags.

    Vi kommer också vara först i umgängeskretsen vilket kommer bli en stor omställning för oss i hur man kommer umgås med andra. Många i vårt umgänge är dessutom antingen singlar eller träffat sina partners de senaste 1-2 åren så för de är förmodligen inte barn på kartan riktigt än. 

    Ärlig talat är just det här med barn vårt vanligaste "tjafs" just nu. Jag preppar mentalt och fysiskt och väntar otåligt på att det ska bli april/maj medan när vi diskuterar ämnet barn så har min sambo "inte har tänkt på det så mycket" eller "vill ta det som det kommer". Får panik av tanken på att han skulle säga att han vill vänta ett år till när det väl är dags...
  • Sun 16 Jan 2022 17:48
    Skufsan skrev 2022-01-16 12:39:18 följande:

    Jag pratade också med min sambo igår om kosttillskott. Jag har gjort så mycket för min fertilitet så tycker inte det är mer än rätt att han åtminstone tar lite kosttillskott iallafall haha. Han ska börja med D-vitamin och magnesium iallafall. Vad är det för något din sambo ska ta?

    Ja 3 månader, inte länge alls!! Hoppas det går snabbt tills dess! Bara jag som räknar ner i ägglossningar dock? Haha jag har tre ägglossningar kvar innan vi börjar försöka.


    Haha men gud vad kul att räkna i ägglossningar! Jag har också 3 ägglossningar kvar hehe.

    Men ellerhuuuur! Exakt så jag resonerar! Sambon får fasen ta lite kosttillskott, det är det minsta (och enda?) han kan göra för att eventuellt påverka typ! Med tanke på att han både är kaffedrickare och snusare så vill jag väldigt gärna att han försöker få i sig åtminstone någonting som är hälsosamt haha, och jag kan inte med att be honom sluta med det, så då får han knapra piller istället, lol.

    Han har inte sett antalet tabletter han får ta ännu hahaha blir kul att se hans reaktion, jag har bara sagt att det är ganska många. Det är väl framförallt D-vitamin, Zink och Q10 som jag har förstått är viktigt för spermiekvalitén.

    Han får följande:

    - 2 st multivitamin/dag

    www.meds.se/thorne-basic-nutrients-2-dag-60-kapslar&gclid=Cj0KCQiAoY-PBhCNARIsABcz772ydf3o_y_LlpC1eC1KBRpC1lz0-RXrdRQAF2NN5MVJ0Totdejmv4QaAoFGEALw_wcB&iospid=MAXX_27398594

    - 2 st magnesium/dag

    www.meds.se/thorne-magnesium-citramat-90-kapslar

    - 1 st zink/dag

    www.meds.se/thorne-zinc-bisglycinate-15-mg-60-kapslar

    - 1 st Q10/dag

    www.meds.se/helhetshalsa-q10-50-mg-100-kapslar

    - 1 st fiskleverolja/dag

    www.svenskhalsokost.se/solgar-super-cod-liver-oil-complex

    - 3 st D-vitamin 1 gång i veckan

    www.gryningen.eu/kosttillskott/vitamin-d3-100

    Ungefär samma tillskott/mängd för mig, fast har annat multivitamin just för gravida www.meds.se/thorne-basic-prenatal-90-kapslar&gclid=Cj0KCQiAoY-PBhCNARIsABcz7712preCca7t1zDWXR9L5PezlIqQHdQpdJRjiPxyyh7Gw1HvgLDNOXYaAmb1EALw_wcB&iospid=MAXX_27398595

    Och jag har kollat Livsmedelsverkets rekommendationer angående maxdos för alla vitaminer som ingår i dessa tabletter så vi inte ska överdosera något som kan bli farligt. Jag har faktiskt bokat blodprov via werlabs så ska kolla mina värden nästa gång jag får mens. :)
  • Sun 16 Jan 2022 17:51
    Anonym (F) skrev 2022-01-16 17:28:14 följande:

    Ah förstår precis hur du menar med att din sambo kanske ändrar sig. Vi är i samma situation. Min sambo har sagt ja till att vi börjar nu i vår/tidig sommar men är rädd att han kommer vilja dra ut på det lite till när det väl är dags.

    Vi kommer också vara först i umgängeskretsen vilket kommer bli en stor omställning för oss i hur man kommer umgås med andra. Många i vårt umgänge är dessutom antingen singlar eller träffat sina partners de senaste 1-2 åren så för de är förmodligen inte barn på kartan riktigt än. 

    Ärlig talat är just det här med barn vårt vanligaste "tjafs" just nu. Jag preppar mentalt och fysiskt och väntar otåligt på att det ska bli april/maj medan när vi diskuterar ämnet barn så har min sambo "inte har tänkt på det så mycket" eller "vill ta det som det kommer". Får panik av tanken på att han skulle säga att han vill vänta ett år till när det väl är dags...


    Åh, vad jobbigt. Hoppas inte att han ändrar sig eller vill dra ut på det! :( Men om ni kommit överens om det och ändå planerat för detta ett tag så har han ju haft tid på sig att tänka att det sker snart så då kanske det känns självklart för honom att köra när det väl är dags, så hoppas att det blir så! :D
  • Anonym (F)
    Sun 16 Jan 2022 18:00
    Skufsan skrev 2022-01-16 12:39:18 följande:
    Jag pratade också med min sambo igår om kosttillskott. Jag har gjort så mycket för min fertilitet så tycker inte det är mer än rätt att han åtminstone tar lite kosttillskott iallafall haha. Han ska börja med D-vitamin och magnesium iallafall. Vad är det för något din sambo ska ta?

    Ja 3 månader, inte länge alls!! Hoppas det går snabbt tills dess! Bara jag som räknar ner i ägglossningar dock? Haha jag har tre ägglossningar kvar innan vi börjar försöka.
    Det där är så sant, vi kvinnor anpassar ofta så mycket i våra liv för att gynna fertiliteten medan männen helst inte vill veta när ägglossningen ens är Skrattande

    Räknar också ner ägglossningar fast det kanske inte alls kommer stämma....

    Håll i er nu, här om dagen gjorde jag en tabell, med hjälp av en graviditetsuträknare, med olika scenarion beroende på när befruktningen sker under det här året. Skrev ner datumet för sista mensen, ägglossningen, när vecka 12 inträffar och när BF är. Sen betygsatte jag de olika cyklerna(?) hur bra de var och hur bra det passar med lite olika event som kommer hända under sommaren.

    Kändes bra att få ett hum om vilken vecka jag skulle eventuellt vara vid midsommar och andra saker som händer i sommar när man träffar släkt och vänner. Då vet man om man tex måste hålla det hemligt eller om det är lagom att berätta det då osv. Förstår ni hur jag menar? Flört

    Obs, fortfarande stor respekt för att detta kan ta tid och att det inte är säkert att allt blir som man tänker sig!

    3 ägglossningar kvar här med innan vi kör Glad
  • Anonym (F)
    Sun 16 Jan 2022 18:13
    19977 skrev 2022-01-16 17:51:59 följande:
    Åh, vad jobbigt. Hoppas inte att han ändrar sig eller vill dra ut på det! :( Men om ni kommit överens om det och ändå planerat för detta ett tag så har han ju haft tid på sig att tänka att det sker snart så då kanske det känns självklart för honom att köra när det väl är dags, så hoppas att det blir så! :D
    Hehe ja han har ju haft 5 år på sig att vänja sig vid tanken så det är ingen överraskning direkt. Det handlar nog också mycket om det här att man aldrig kan vara 100% redo för ett barn. Jag är livrädd jag med men någon i förhållandet måste ju vara drivande för att saker och ting ska bli gjorda :D Men ja vi får hålla tummarna! 
  • Sun 16 Jan 2022 18:48
    Anonym (F) skrev 2022-01-16 18:00:35 följande:

    Det där är så sant, vi kvinnor anpassar ofta så mycket i våra liv för att gynna fertiliteten medan männen helst inte vill veta när ägglossningen ens är 

    Räknar också ner ägglossningar fast det kanske inte alls kommer stämma....

    Håll i er nu, här om dagen gjorde jag en tabell, med hjälp av en graviditetsuträknare, med olika scenarion beroende på när befruktningen sker under det här året. Skrev ner datumet för sista mensen, ägglossningen, när vecka 12 inträffar och när BF är. Sen betygsatte jag de olika cyklerna(?) hur bra de var och hur bra det passar med lite olika event som kommer hända under sommaren.

    Kändes bra att få ett hum om vilken vecka jag skulle eventuellt vara vid midsommar och andra saker som händer i sommar när man träffar släkt och vänner. Då vet man om man tex måste hålla det hemligt eller om det är lagom att berätta det då osv. Förstår ni hur jag menar? 

    Obs, fortfarande stor respekt för att detta kan ta tid och att det inte är säkert att allt blir som man tänker sig!

    3 ägglossningar kvar här med innan vi kör 


    Hahaha omg I love it! <3 Sååå kul ju, kan du inte dela tabellen här?
  • Sun 16 Jan 2022 18:50
    Anonym (F) skrev 2022-01-16 18:13:43 följande:

    Hehe ja han har ju haft 5 år på sig att vänja sig vid tanken så det är ingen överraskning direkt. Det handlar nog också mycket om det här att man aldrig kan vara 100% redo för ett barn. Jag är livrädd jag med men någon i förhållandet måste ju vara drivande för att saker och ting ska bli gjorda :D Men ja vi får hålla tummarna! 


    Ja men exakt! Så fort man ska göra någon förändring så tar det ofta emot, och att skaffa barn är ju en väldans omställning i livet så det är ju inte så konstigt att man tänker efter lite extra!
  • Sun 16 Jan 2022 21:24
    19977 skrev 2022-01-16 17:48:18 följande:

    Haha men gud vad kul att räkna i ägglossningar! Jag har också 3 ägglossningar kvar hehe.

    Men ellerhuuuur! Exakt så jag resonerar! Sambon får fasen ta lite kosttillskott, det är det minsta (och enda?) han kan göra för att eventuellt påverka typ! Med tanke på att han både är kaffedrickare och snusare så vill jag väldigt gärna att han försöker få i sig åtminstone någonting som är hälsosamt haha, och jag kan inte med att be honom sluta med det, så då får han knapra piller istället, lol.

    Han har inte sett antalet tabletter han får ta ännu hahaha blir kul att se hans reaktion, jag har bara sagt att det är ganska många. Det är väl framförallt D-vitamin, Zink och Q10 som jag har förstått är viktigt för spermiekvalitén.

    Han får följande:

    - 2 st multivitamin/dag

    www.meds.se/thorne-basic-nutrients-2-dag-60-kapslar&gclid=Cj0KCQiAoY-PBhCNARIsABcz772ydf3o_y_LlpC1eC1KBRpC1lz0-RXrdRQAF2NN5MVJ0Totdejmv4QaAoFGEALw_wcB&iospid=MAXX_27398594

    - 2 st magnesium/dag

    www.meds.se/thorne-magnesium-citramat-90-kapslar

    - 1 st zink/dag

    www.meds.se/thorne-zinc-bisglycinate-15-mg-60-kapslar

    - 1 st Q10/dag

    www.meds.se/helhetshalsa-q10-50-mg-100-kapslar

    - 1 st fiskleverolja/dag

    www.svenskhalsokost.se/solgar-super-cod-liver-oil-complex

    - 3 st D-vitamin 1 gång i veckan

    www.gryningen.eu/kosttillskott/vitamin-d3-100

    Ungefär samma tillskott/mängd för mig, fast har annat multivitamin just för gravida www.meds.se/thorne-basic-prenatal-90-kapslar&gclid=Cj0KCQiAoY-PBhCNARIsABcz7712preCca7t1zDWXR9L5PezlIqQHdQpdJRjiPxyyh7Gw1HvgLDNOXYaAmb1EALw_wcB&iospid=MAXX_27398595

    Och jag har kollat Livsmedelsverkets rekommendationer angående maxdos för alla vitaminer som ingår i dessa tabletter så vi inte ska överdosera något som kan bli farligt. Jag har faktiskt bokat blodprov via werlabs så ska kolla mina värden nästa gång jag får mens. :)


    Vad gullig du är som delat alla länkar, tack för det! Ska verkligen se till att min sambo ta en multivitamin och Q10 också!
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023