• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Anonym (F)
    19977 skrev 2022-05-18 21:49:22 följande:
    Ja så är det nog. :D men man borde ju som du säger åtminstone se en stegring iaf även fast man missar den tydliga peaken. Men har även hört att för vissa så visar ÄL-test aldrig positivt trots ÄL.

    Hehe är man desperat så är man xD Men du har nog rätt med att de starka simmarna borde ligga kvar, en stark en behöver väl inte curlas med tyngdkraften in i livmodern hahaha men det kan väl inte skada tänker jag.
    Haha jo såklart man gör ju vad man kan, men lät inte så najs att ligga där kissnödig :D

    Och uppdatering, fick ett andra streck på ÄL-testet idag :D Tog ett test igårkväll för att se om jag bara tog testet på fel tid av dygnet. Skymtade ett sjuuuuuuukt svagt streck, så svagt att det lika gärna hade kunnat vara inbillning. Imorse tänkte jag att det här är det sista jag tar för den här cykeln, ingen idé att slösa fler test. Och så dök strecket upp redan när jag lagt ner stickan :)

    Vi hade fullbordat samlag i tisdags så vi får se om det tar sig. Ärligt talat har jag inte jättemycket lust att försöka igen. Känner liksom inte att hormonerna är med mig denna cykel. Känner mig inte lika sensuell och fertil som man kan göra annars haha. Och har inte ont i livmodern, inga ömma bröst som jag annars brukar ha vid den här tiden av cykeln. Är redan sådär hormon-deppig man kan vara direkt efter en ägglossning. Märkligt. 
  • Anonym (F)
    amandakollb skrev 2022-05-19 09:53:36 följande:

    hur lång lutealfas har ni? :D när kan man börja ta gravtest? är på ÄL+12, det är för tidigt att testa nu va? 


    Jag har 10 dagar, så på gränsen till för kort. Alltså borde du kunna börja testa nu om det gått 12 dagar sen bekräftad ÄL :)
  • 19977
    Anonym (F) skrev 2022-05-19 10:01:10 följande:
    Haha jo såklart man gör ju vad man kan, men lät inte så najs att ligga där kissnödig :D

    Och uppdatering, fick ett andra streck på ÄL-testet idag :D Tog ett test igårkväll för att se om jag bara tog testet på fel tid av dygnet. Skymtade ett sjuuuuuuukt svagt streck, så svagt att det lika gärna hade kunnat vara inbillning. Imorse tänkte jag att det här är det sista jag tar för den här cykeln, ingen idé att slösa fler test. Och så dök strecket upp redan när jag lagt ner stickan :)

    Vi hade fullbordat samlag i tisdags så vi får se om det tar sig. Ärligt talat har jag inte jättemycket lust att försöka igen. Känner liksom inte att hormonerna är med mig denna cykel. Känner mig inte lika sensuell och fertil som man kan göra annars haha. Och har inte ont i livmodern, inga ömma bröst som jag annars brukar ha vid den här tiden av cykeln. Är redan sådär hormon-deppig man kan vara direkt efter en ägglossning. Märkligt. 
    Åh kul med ÄL! Förstår dig med att inte känna lust trots att det kanske är en lämplig dag idag. Jag ska hem och ta ett test nu som jag tror kommer visa positvt då jag såg en liten stegring igår. Men har typ 1,5h på oss att få till det nu när jag kommer hem från jobbet och sedan måste sambon åka och jobba. Känns inte så lustfyllt utan mer stressigt, så det blir nog inget idag tyvärr här heller.

    Märkligt att du känner dig luteal-fasdeppig redan! Brukar du ha ömma bröst och ont i livmodern vid ägglossning i vanliga fall?
  • 19977
    amandakollb skrev 2022-05-19 09:53:36 följande:

    hur lång lutealfas har ni? :D när kan man börja ta gravtest? är på ÄL+12, det är för tidigt att testa nu va? 


    Har tempat i 8 menscykler och har då haft lutealfaser på 13-15 dagar.
  • amandakollb
    19977 skrev 2022-05-19 16:07:25 följande:
    Har tempat i 8 menscykler och har då haft lutealfaser på 13-15 dagar.
    okej jag tror också att jag har lite längre lutealfas så ska nog avvakta med ett test ändå! blir nog att testa om två dagar om inte mensen kommit innan dess =)
  • amandakollb
    Anonym (F) skrev 2022-05-19 10:04:03 följande:
    Jag har 10 dagar, så på gränsen till för kort. Alltså borde du kunna börja testa nu om det gått 12 dagar sen bekräftad ÄL :)
    okej aah tempar och har fått bekräftad äl, men om jag kommer ihåg rätt från att ha tempat förut så har jag nog lite längre lutealfas så kommer nog vänta till lördag med att testa om inte mensen kommit! :) 
  • Skufsan

    Äntligen ska vi också börja försöka nu! Var mer aktiv med att skriva här i början av att tråden startades, men är inne och läser flera gånger i veckan, så spännande att följa er! Uppdaterar listan Glad
    17/5 H0nd3ndär (3e försöket, 4e barnet)
    20/5 amandakollb (inget försök denna omgång, 2a barnet). 
    28/5 Blåbärsskogen (1:a försöket, 1:a barnet)
    30/5 F (1:a försöket, 1:a barnet)
    2/6 Esther13 
    (3:e försöket, 1:a barnet)
    3/6 D (Inget riktigt försök denna månad men hoppas ändå, 1:a barnet) 
    5/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet)
    6/6 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet)
    14/6 Skufsan (1:a försöket, 1:a barnet)

  • Anonym (F)
    19977 skrev 2022-05-19 16:06:00 följande:
    Åh kul med ÄL! Förstår dig med att inte känna lust trots att det kanske är en lämplig dag idag. Jag ska hem och ta ett test nu som jag tror kommer visa positvt då jag såg en liten stegring igår. Men har typ 1,5h på oss att få till det nu när jag kommer hem från jobbet och sedan måste sambon åka och jobba. Känns inte så lustfyllt utan mer stressigt, så det blir nog inget idag tyvärr här heller.

    Märkligt att du känner dig luteal-fasdeppig redan! Brukar du ha ömma bröst och ont i livmodern vid ägglossning i vanliga fall?
    Oj ja 1,5h känns tight speciellt om en kanske är trött och hungrig och den andra kanske är lite stressad. Men förhoppningsvis har ni en till dag på er att försöka :)

    Aa det brukar jag, pirr i äggstockarna och lite som mensvärk när det är på gång. Och brösten kan antingen vara jätteömma eller så kan de bara kännas tunga och "i vägen" och att jag känner att jag verkligen måste ha på mig en mjuk bh så fort jag går upp ur sängen på morgonen. 
  • Anonym (F)
    amandakollb skrev 2022-05-19 16:15:42 följande:
    okej aah tempar och har fått bekräftad äl, men om jag kommer ihåg rätt från att ha tempat förut så har jag nog lite längre lutealfas så kommer nog vänta till lördag med att testa om inte mensen kommit! :) 
    Ah okej :) Låter bra, hoppas det tar sig!
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023