• tennistova

    Akut hjälp! Hur tillagar man en fjällräv som precis dött?

    Hej på er!

    Jag har en lite pinsam fråga. Jag bor i en stuga högre upp i Sverige, jag vill inte skriva ut exakt var då det är en liten by.

    Nu är det såhär att jag hittade en fjällräv en bit in i skogen precis där jag bor, och den lille stackaren såg ut att ha väldigt ont...GråterJag ville göra slut på lidandet så jag hade ihjäl den.

    Men sen kändes det som ett sånt slöseri?? Jag tänker att det här nog är den enda chansen för mig att få smaka på köttet, i och med att det finns så få kvar...då kanske stackaren får ny mening till sitt korta liv. Som en hyllning!

    Nu till min fråga! Tror ni att jag blir sjuk av att äta den? Gubben här avråder, men vad jag kan se har den inte blivit skadad av något annat djur? Borde väl vara ok om den tillagas ordentligt. Har ni ätit djur som ni hittat döda i skogen?

    Och om ni tror att det är ok, vad ska man göra??? Kanske någon stek, eller färs som man kan frysa in? Pälsen sparas såklart.

    PS: Jag vill inte ha något hat, ville bara kolla med er vad ni tycker. Respektera det!!!

  • Svar på tråden Akut hjälp! Hur tillagar man en fjällräv som precis dött?
  • FtS70

    Från en läkare och jägare: tveklöst nej. Du kan äta räv, även om det är torrt och tråkigt, tänk känguru. Djur med svårbestämd dödsorsak skall ALDRIG ätas. 

  • Anonym (Naturist)

    Är det en sån där i jacka och kängor, menar du? Bar den kniv?

  • Anonym (Som att äta hund)

    Va??? Att äta räv är samma som att äta hund. Förstår inte hur du kan komma på tanken att äta.

  • Anonym (Linn)

    Jag har ätit räv och måste säga att det var det värsta jag testat. Hårt kött helt omöjligt att tugga.

    Så det är inte värt att tillaga.

  • Friger
    FtS70 skrev 2021-12-13 12:19:27 följande:

    Från en läkare och jägare: tveklöst nej. Du kan äta räv, även om det är torrt och tråkigt, tänk känguru. Djur med svårbestämd dödsorsak skall ALDRIG ätas. 


    Tror på allt du skriver!

    Men..

    Alla här som ätit känguru, hand upp! Cool
  • Aikido
    Friger skrev 2021-12-18 18:52:37 följande:
    Tror på allt du skriver!

    Men..

    Alla här som ätit känguru, hand upp! Cool
    Jag är osäker men nog fan har magen hoppat till ibland efter maten.
  • Cissy67

    Jag at sakert Kangru varannan vecka nar jag bodde i Australien. Det ar jattegott. Finns pa manga finare restauranger dessutom. Det kan ni val inte jamfora med...

  • Anonym (hysteriskt roligt)

    Finns klart en anledning till att många djur inte jagas för köttets skull, och inte ens äts när man skyddsjagar dem.

    Jag vet inte vad man tror att man ska upptäcka om rävens smak som inte folk visste för 7000 år sen.

  • Anonym (hysteriskt roligt)
    Friger skrev 2021-12-18 18:52:37 följande:
    Tror på allt du skriver!

    Men..

    Alla här som ätit känguru, hand upp! Cool
    Det är väl inget svårt, finns i frysdisken på Ica här.

    Jag tyckte dock att de överdrev när de tog in fryst orm (och jag skämtar inte, de hade det ett tag).
  • Mortiscia80
    Friger skrev 2021-12-18 18:52:37 följande:
    Tror på allt du skriver!

    Men..

    Alla här som ätit känguru, hand upp! Cool
    Känguru är riktigt gott, äter det ofta. Men struts är min absoluta favorit!
Svar på tråden Akut hjälp! Hur tillagar man en fjällräv som precis dött?