• Mon 13 Dec 2021 12:12
    12489 visningar
    26 svar
    -2 +1
    26
    12489

    Akut hjälp! Hur tillagar man en fjällräv som precis dött?

    Hej på er!

    Jag har en lite pinsam fråga. Jag bor i en stuga högre upp i Sverige, jag vill inte skriva ut exakt var då det är en liten by.

    Nu är det såhär att jag hittade en fjällräv en bit in i skogen precis där jag bor, och den lille stackaren såg ut att ha väldigt ont...GråterJag ville göra slut på lidandet så jag hade ihjäl den.

    Men sen kändes det som ett sånt slöseri?? Jag tänker att det här nog är den enda chansen för mig att få smaka på köttet, i och med att det finns så få kvar...då kanske stackaren får ny mening till sitt korta liv. Som en hyllning!

    Nu till min fråga! Tror ni att jag blir sjuk av att äta den? Gubben här avråder, men vad jag kan se har den inte blivit skadad av något annat djur? Borde väl vara ok om den tillagas ordentligt. Har ni ätit djur som ni hittat döda i skogen?

    Och om ni tror att det är ok, vad ska man göra??? Kanske någon stek, eller färs som man kan frysa in? Pälsen sparas såklart.

    PS: Jag vill inte ha något hat, ville bara kolla med er vad ni tycker. Respektera det!!!

  • Svar på tråden Akut hjälp! Hur tillagar man en fjällräv som precis dött?
  • Sun 2 Jan 2022 18:06
    #11

    Om djuret såg sjukt ut, så ska man inte äta dessa.
    Men vill du chans, så kör bara.
    Och sen dvärgbandmask och tillagning.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Fridl­yst)
    Sun 2 Jan 2022 18:12
    #12

    Vaknade du sen? Hitta en Flällräv....Ha ha ha...

  • Sun 2 Jan 2022 18:14
    #13
    Friger skrev 2021-12-18 18:52:37 följande:

    Tror på allt du skriver!

    Men..

    Alla här som ätit känguru, hand upp! 


    Hand upp. Åt känguru file I Berlin på e. Restaurang. Kommer inte äta det igen, såg ut som oxfilé, men smakade sämre.
  • Anonym (Fridl­yst)
    Sun 2 Jan 2022 18:20
    #14

    SKULLE man hitta ett dött fridlyst djur kan jag svära att man är skyldig att rapportera och lämna in till Länsstyrelse/Polis. Det skulle din make veta eftersom han har tagit jägarexamen.

    Nice try!

  • Anonym (Fridl­yst)
    Sun 2 Jan 2022 18:22
    #15
    Anonym (Fridlyst) skrev 2022-01-02 18:20:45 följande:

    SKULLE man hitta ett dött fridlyst djur kan jag svära att man är skyldig att rapportera och lämna in till Länsstyrelse/Polis. Det skulle din make veta eftersom han har tagit jägarexamen.

    Nice try!


    Sorry, det var inte din gubbe som var jägare. I övrigt stämmer det jag säger.
  • Sun 2 Jan 2022 18:24
    #16
    Anonym (Fridlyst) skrev 2022-01-02 18:12:17 följande:
    Vaknade du sen? Hitta en Flällräv....Ha ha ha...

    Man sade precis nyss att populationen ökat kraftigt(X10) de senaste decennierna på Fjällräv.
    Så det är nog möjligt, dock utan bildbevis så tar jag ställningen att det är för osannolikt ändå.


    Och vem får för sig äta en sjukt djur eller ens fråga?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Polis­)
    Sun 2 Jan 2022 18:26
    #17
    +1

    På vilket sätt avlivade du fjällräven?

  • Anonym (Fridl­yst)
    Sun 2 Jan 2022 20:04
    #18
    klyban skrev 2022-01-02 18:24:39 följande:

    Man sade precis nyss att populationen ökat kraftigt(X10) de senaste decennierna på Fjällräv.

    Så det är nog möjligt, dock utan bildbevis så tar jag ställningen att det är för osannolikt ändå.

    Och vem får för sig äta en sjukt djur eller ens fråga?


    De ökade från typ 4 st eller liknande så de är otroligt få och skygga.
  • Anonym (Fridl­yst)
    Sun 2 Jan 2022 20:05
    #19

    Klart du ska spara pälsen som bevis på det brott du begått.....

  • Sun 2 Jan 2022 21:58
    #20
    Anonym (Fridlyst) skrev 2022-01-02 20:04:07 följande:
    De ökade från typ 4 st eller liknande så de är otroligt få och skygga.

    x10 på 2 decennier, du är icke uppdaterad inser jag.


    www.aftonbladet.se/nyheter/a/8Q71XW/fjallravarna-har-blivit-tio-ganger-fler-pa-20-ar


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Fridl­yst)
    Sun 2 Jan 2022 22:03
    #21
    klyban skrev 2022-01-02 21:58:17 följande:

    x10 på 2 decennier, du är icke uppdaterad inser jag.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/8Q71XW/fjallravarna-har-blivit-tio-ganger-fler-pa-20-ar


    Det behöver jag inte för det fixar du.
  • Anonym (Fridl­yst)
    Sun 2 Jan 2022 22:07
    #22
    Anonym (Fridlyst) skrev 2022-01-02 22:03:45 följande:

    Det behöver jag inte för det fixar du.


    Så nu finns ca 470 st. Tycker du det är många? Det har inte till vanligheten att man ser en Fjällräv. De bor i gryt på fjällen. Jag bor i Jämtland och har aldrig någonsin hört någon som sett en.
  • Anonym (X)
    Sun 2 Jan 2022 22:10
    #23

    Fjällräven är en hotad art.

    Det är förbjudet att döda fjällrävar.

    Om man hittar en död fjälltäv ska man rapportera det till polisen.

    Och, nej, ät inte sjuka djur. Men ett dött djur som lämnas ute går inte till spillo. Det blir uppätet av asätare.

  • Sun 2 Jan 2022 22:12
    #24
    Anonym (Fridlyst) skrev 2022-01-02 22:03:45 följande:
    Det behöver jag inte för det fixar du.
    Yup, och nu vet du att Fjälräven har ökat x10 de senaste två decennierna Kyss
    Anonym (Fridlyst) skrev 2022-01-02 22:07:00 följande:
    Så nu finns ca 470 st. Tycker du det är många? Det har inte till vanligheten att man ser en Fjällräv. De bor i gryt på fjällen. Jag bor i Jämtland och har aldrig någonsin hört någon som sett en.

    Pratar du med dig själv nu?

    En ökning på x10 är imponerande och på Fjällräven som man var väldigt orolig för ett tag.
    De är ett fåtal, så se dom är en bedrift, men vet man vart man ska titta, så lär det nog istället vara rät enkelt idag mot för 20 år sedan när de var tio gånger mindre.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Fridl­yst)
    Sun 2 Jan 2022 22:17
    #25
    klyban skrev 2022-01-02 22:12:59 följande:

    Yup, och nu vet du att Fjälräven har ökat x10 de senaste två decennierna Pratar du med dig själv nu?

    En ökning på x10 är imponerande och på Fjällräven som man var väldigt orolig för ett tag.

    De är ett fåtal, så se dom är en bedrift, men vet man vart man ska titta, så lär det nog istället vara rät enkelt idag mot för 20 år sedan när de var tio gånger mindre.


    Mm jag pratar med mig själv. Hade man kunnat redigera sina inlägg har jag gjort det.
  • Sun 2 Jan 2022 22:38
    #26
    Anonym (Fridlyst) skrev 2022-01-02 22:17:27 följande:
    Mm jag pratar med mig själv. Hade man kunnat redigera sina inlägg har jag gjort det.
    oki
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Akut hjälp! Hur tillagar man en fjällräv som precis dött?