• Tue 21 Dec 2021 23:54
    12829 visningar
    25 svar
    25
    12829

    Grannen har övergivit katten och flyttat

    Vår granne flyttade för drygt en vecka och har alltså valt att lämna kvar katten. En okastrerad hankatt som nu efter några dagar är så sällskapssjuk att den knappt vet ut eller in. Springer fram till främlingar som passerar och stryker sig mot benen. River i sopor.

    Jag har varit där med torrfoder och vatten några gånger, och ringt kommunen som säger att de ska omhänderta katten när de får tid. Men nu när nätterna blir kalla och den inte får närhet nästan någonsin blir jag orolig. Har inte kommunen någon skyldighet att agera skyndsamt?

    Jag kan tyvärr inte släppa in katten här då jag själv har en klen liten honkatt som får stryk av denna hankatt då och då. Kommer såklart fortsätta gå dit med mat, men kylan och närheten då? :(

  • Svar på tråden Grannen har övergivit katten och flyttat
  • Anonym (Sara)
    Wed 22 Dec 2021 00:21
    #1
    +1

    Du känner ingen (familjemedlem, släkting, vän) som vill ha katten?

  • Wed 22 Dec 2021 00:24
    #2

    Titta på facebook om det finns katthem i din kommun. Vi hra hos oss och de har alltid många katter.

    Jag förstår inte hur man kan överge djur (jag tycker inte ens om katter samt är allergisk och jag skulle ändå göra mitt bästa för katten)

    Kan man ta reda på var de flyttat och ringa annars? Kanske de ej flyttat så långt bort och katten envisas med att återkomma till gamla bostaden?


    ?
  • Anonym (Länss­tyrels­en)
    Wed 22 Dec 2021 00:29
    #3
    +2

    Det är länsstyrelsen som är ansvarig när det kommer till djurskydd, inte kommunen. Kontakta länsstyrelsen istället. Dessutom är det brottsligt att överge en katt. Straffet är böter eller fängelse i upp till 2 år.

  • Wed 22 Dec 2021 00:29
    #4

    Du kan försöka kontakta någon kattjour, de brukar vilja hjälpa och tar sedan hand om katten. Antingen om du fångar in den eller så försöker dem. Brukar se de hjälpa folk på Facebook, kolla gärna där om du får tag i någon. Annars om du fångar in och sedan försöker hitta ny ägare.
    Fint av dig att du bryr dig och hoppas du får hjälp :)

  • Wed 22 Dec 2021 05:17
    #5

    Ring LS och hör om dom kan hämta katten omgående. Om inte ringer du katthemmen i närheten och hör om dom kan ta in den akut. I värsta fall får du bygga nån form av hus med frigolit i som katten kan ta skydd i, se till att katten har ständig tillgång på mat/vatten och lägga ut en annons på tex FB och se om någon privatperson kan ta in den så länge. Vad säger ägaren när du kontaktat hen?

  • Anonym (S)
    Wed 22 Dec 2021 08:44
    #6
    -4

    Vadå "valt"? Du vet väl inget om hur deras flytt gick till? Har man bokat flytt och inte lyckats fånga in katten i tid (idioter så klart) så måste man flytta ändå.

    Nej, kommunen har ingen skyldighet men du kan ringa något katthem och be dem hjälpa till medan du kontaktar Länsstyrelsen. Eller så kan du kanske ta in katten hos dig så länge, om du tycker så synd om den. Den måste inte vara i samma rum som din egen katt, huvudsaken den har tak över huvudet och mat så är det ändå bättre än att svälta ihjäl utomhus. Eller hur var det med empatin...?

  • Anonym (Ö)
    Wed 22 Dec 2021 11:17
    #7

    Jag har också en klen liten honkatt men hon hade fått leva med att den bor där. Jag hade slängt in gästen, mat, vatten och låda i ett separat rum och stängt dörren. ALDRIG att den fått varit ute! Hellre får den bo i en bur hos mig några nätter.

    Jävla grannen. Tror detta kan polisanmälas. Kan säkert ses som djurplågeri att slänga ut en katt i iskalla vintern.

  • Anonym (Ö)
    Wed 22 Dec 2021 11:18
    #8
    Anonym (S) skrev 2021-12-22 08:44:37 följande:

    Vadå "valt"? Du vet väl inget om hur deras flytt gick till? Har man bokat flytt och inte lyckats fånga in katten i tid (idioter så klart) så måste man flytta ändå.

    Nej, kommunen har ingen skyldighet men du kan ringa något katthem och be dem hjälpa till medan du kontaktar Länsstyrelsen. Eller så kan du kanske ta in katten hos dig så länge, om du tycker så synd om den. Den måste inte vara i samma rum som din egen katt, huvudsaken den har tak över huvudet och mat så är det ändå bättre än att svälta ihjäl utomhus. Eller hur var det med empatin...?


    Det är ju bara att låta bli att släppa ut katten 24 timmar innan avfärd. Dessutom har de haft en vecka på sig att åka och hämta dem.

    Hade katten varit borta flera dagar innan flytt kan man prata med grannarna och be om hjälp.
  • Anonym (S)
    Wed 22 Dec 2021 11:22
    #9
    Anonym (Ö) skrev 2021-12-22 11:18:54 följande:
    Det är ju bara att låta bli att släppa ut katten 24 timmar innan avfärd. Dessutom har de haft en vecka på sig att åka och hämta dem.

    Hade katten varit borta flera dagar innan flytt kan man prata med grannarna och be om hjälp.
    Som sagt, idioter. Hade det varit jag hade jag hållit katten kvar hemma nästan en vecka innan, just för att katter kan få för sig att vara borta flera dagar i sträck annars. Vad vet du förresten om ts grannar? De kanske bor i en annan stad till och med. Troligen inte, men du utgår från nåt du inte vet precis som ts.
  • Anonym (E)
    Wed 22 Dec 2021 13:14
    #10
    Anonym (S) skrev 2021-12-22 08:44:37 följande:

    Vadå "valt"? Du vet väl inget om hur deras flytt gick till? Har man bokat flytt och inte lyckats fånga in katten i tid (idioter så klart) så måste man flytta ändå.

    Nej, kommunen har ingen skyldighet men du kan ringa något katthem och be dem hjälpa till medan du kontaktar Länsstyrelsen. Eller så kan du kanske ta in katten hos dig så länge, om du tycker så synd om den. Den måste inte vara i samma rum som din egen katt, huvudsaken den har tak över huvudet och mat så är det ändå bättre än att svälta ihjäl utomhus. Eller hur var det med empatin...?


    Får man inte in katten så får man se till att den har mat och vatten. Så idioter.


    Snällt att peta till TS som faktiskt bryr sig om katten. Alla har inte ens rum över, tvivlar att katter vill bo mer än några h i t.ex mitt badrum. TS kunde inte veta att de inte skulle komma och ta katten förrän efter några dagar enligt dina egna argument.


     


     

Svar på tråden Grannen har övergivit katten och flyttat