• Tue 21 Dec 2021 23:54
    12826 visningar
    25 svar
    25
    12826

    Grannen har övergivit katten och flyttat

    Vår granne flyttade för drygt en vecka och har alltså valt att lämna kvar katten. En okastrerad hankatt som nu efter några dagar är så sällskapssjuk att den knappt vet ut eller in. Springer fram till främlingar som passerar och stryker sig mot benen. River i sopor.

    Jag har varit där med torrfoder och vatten några gånger, och ringt kommunen som säger att de ska omhänderta katten när de får tid. Men nu när nätterna blir kalla och den inte får närhet nästan någonsin blir jag orolig. Har inte kommunen någon skyldighet att agera skyndsamt?

    Jag kan tyvärr inte släppa in katten här då jag själv har en klen liten honkatt som får stryk av denna hankatt då och då. Kommer såklart fortsätta gå dit med mat, men kylan och närheten då? :(

  • Svar på tråden Grannen har övergivit katten och flyttat
  • Anonym (Teddy­)
    Wed 22 Dec 2021 14:01
    #11
    Anonym (S) skrev 2021-12-22 08:44:37 följande:

    Vadå "valt"? Du vet väl inget om hur deras flytt gick till? Har man bokat flytt och inte lyckats fånga in katten i tid (idioter så klart) så måste man flytta ändå.

    Nej, kommunen har ingen skyldighet men du kan ringa något katthem och be dem hjälpa till medan du kontaktar Länsstyrelsen. Eller så kan du kanske ta in katten hos dig så länge, om du tycker så synd om den. Den måste inte vara i samma rum som din egen katt, huvudsaken den har tak över huvudet och mat så är det ändå bättre än att svälta ihjäl utomhus. Eller hur var det med empatin...?


    Vad tycker du är fel på ts empati? Att bekymra sig över och försöka hjälpa en levande varelse räcker inte för dig?
  • Anonym (S)
    Wed 22 Dec 2021 15:08
    #12
    Anonym (Teddy) skrev 2021-12-22 14:01:03 följande:
    Vad tycker du är fel på ts empati? Att bekymra sig över och försöka hjälpa en levande varelse räcker inte för dig?
    Nej faktiskt inte. Om kommunen sävligt tar det när de har tid så kan man räkna med att katten är så gott som död innan de får tummen ur, dessutom är det Länsstyrelsen man vänder sig till, det är jul och nyår, det kan ta lång tid innan katten får hjälp. Vad är alternativet? Ska man låta den svälta/frysa ihjäl eller om man nu bryr sig om den så mycket ser man till att lösa problemet?
  • Anonym (S)
    Wed 22 Dec 2021 16:07
    #14
    Anonym (Teddy) skrev 2021-12-22 15:33:00 följande:
    För det första så är det ju ägaren till katten som har ansvaret att se till att katten inte fryser ihjäl. Således är det kattens ägare som lider av empatibrist men dessa verkade du tycka synd om eftersom det, enligt dig, kan vara väldigt svårt att fånga in en katt i rimlig tid innan flytt! Jag tycker det osar lite troll att det är ts empatiförmåga som du ifrågasätter.
    Vi pratar inte om det faktiska ansvaret, eller hur? I så fall skulle den här tråden inte behöva diskuteras alls, då hade ju ts bara kunnat rycka på axlarna och gå vidare med livet. Jag tycker inte ett dugg synd om ägarna och har aldrig sagt nåt i den stilen heller, så sluta hitta på en massa!

    Apropå empatiförmåga, det finns gott om människor som påstår sig bry sig så otroligt mycket om det ena och det andra, men lyfta ett finger för att faktiskt hjälpa händer aldrig! Det är inte bara ts jag ifrågasätter där men nu är det just den här situationen som diskuteras och ingen annan.
  • Wed 22 Dec 2021 16:19
    #15
    -1

    Tror inte kommunen har någon slag skyldighet. Kanske du kan be deras jägare kan komma och avliva den.

  • Anonym (E)
    Wed 22 Dec 2021 16:42
    #15

    TS kanske helt enkelt inte vetat att kommunen är fel (eller ringt länsstyrelsen men kallar det kommunen, hade nog jag råkat göra) instans. De borde isåfall ha hänvisat rätt.

  • Fri 31 Dec 2021 22:44
    #16

    Hur har det gått?

  • Sun 2 Jan 2022 14:46
    #17
    Anonym (S) skrev 2021-12-22 08:44:37 följande:

    Vadå "valt"? Du vet väl inget om hur deras flytt gick till? Har man bokat flytt och inte lyckats fånga in katten i tid (idioter så klart) så måste man flytta ändå.

    Nej, kommunen har ingen skyldighet men du kan ringa något katthem och be dem hjälpa till medan du kontaktar Länsstyrelsen. Eller så kan du kanske ta in katten hos dig så länge, om du tycker så synd om den. Den måste inte vara i samma rum som din egen katt, huvudsaken den har tak över huvudet och mat så är det ändå bättre än att svälta ihjäl utomhus. Eller hur var det med empatin...?


    Men då får man väl se till att fånga in katten innan man flyttar.
    Ska man flytta så brukar man veta vilket datum man ska vara utflyttad.

    Och alla har kanske inte ett rum över där man kan ha katten.
    TS har dessutom en klen honkatt som brukar få stryk av denna katt. Och det är dessutom en okastrerad hankatt. (Bara det är oansvarigt om man ska ha en utekatt)
    Så TS kanske inte kan ta in katten.
    Däremot tycker jag att TS ska ta kontakt med LS och kanske något katthem,om hon inte redan har gjort det.
    Vill ägaren ha tillbaka sin katt så kan de hämta den där.
    Den enda som saknar empati här är den som flyttar och lämnar sin katt kvar.
    TS gör åtminstone det hon kan.
  • Liiiit­etmy
    Sun 2 Jan 2022 15:25
    #18

    Kontakta närmsta katthem. Ringer du LS är det troligast att katten avlivas tyvärr.

  • SHB
    Mon 10 Jan 2022 23:42
    #19

    Meddela kommunen så kommer dom å avlivar katten. Vi kan inte ha massor av okastrerade katter.

  • Tue 11 Jan 2022 23:48
    #20

    Om jag inte har helt fel så tror jag att det är TS som räknas som ansvarig för katten när hon börjat mata den. Alltså är det hon som kan åka dit om Länsstyrelsen hittar nåt att anmärka på. T ex att katten ska ha tillsyn minst en gång om dagen, få mat och vatten och tillgång till tak, vindskydd och torr liggplats.

    Hur har det gått? Går det att få tag på grannarna? Har den hamnat på katthem?

    Finns det inget uthus eller liknande där den kan vara?

    Annars är det kanske det allra bästa att skjuta katten. Hellre än att den ska lida utomhus.

    Den kan ju även ha rymt tillbaka till sitt gamla hem om grannarna kanske ändå lyckades få med den i flytten? Man måste hålla katter instängda i två veckor för att dom ska ställa om sig till sitt nya hem.

    Hoppas det löst sig för stackars katten.

  • Anonym (Nej)
    Wed 12 Jan 2022 01:27
    #21
    +2
    Liiiitetmy skrev 2022-01-02 15:25:12 följande:

    Kontakta närmsta katthem. Ringer du LS är det troligast att katten avlivas tyvärr.


    Sluta sprida falsk information. Vi på Länsstyrelsen har avlivning som absolut sista utväg när jour och katthem är fulla. Vi sätter ut fällor, kontaktar ägaren, pratar med grannar för att kunna hjälpa. Om ni bara visste vad många djur som lämnas, anmälningar kring misskötsel och annat som vi hanterar. Vi hinner inte med alla fall tyvärr, pengarna räcker inte till för att anställa fler inom djurskyddare trots att behovet finns. Vi gör så gott vi kan.
  • Anonym (Ö)
    Wed 12 Jan 2022 07:29
    #22
    Anonym (Nej) skrev 2022-01-12 01:27:16 följande:

    Sluta sprida falsk information. Vi på Länsstyrelsen har avlivning som absolut sista utväg när jour och katthem är fulla. Vi sätter ut fällor, kontaktar ägaren, pratar med grannar för att kunna hjälpa. Om ni bara visste vad många djur som lämnas, anmälningar kring misskötsel och annat som vi hanterar. Vi hinner inte med alla fall tyvärr, pengarna räcker inte till för att anställa fler inom djurskyddare trots att behovet finns. Vi gör så gott vi kan.


    Kan ägarna åka dit för djurplågeri?
  • Anonym (Nej)
    Wed 12 Jan 2022 11:05
    #23
    Anonym (Ö) skrev 2022-01-12 07:29:14 följande:

    Kan ägarna åka dit för djurplågeri?


    Ja, åker vi ut på en befogad anmälan där skötsel är riktigt illa tas beslut där och då om omedelbart omhändertagande. Bilder och filmer tas, polis blandas in och en anmälan kring djurplågeri görs.

    Många tycker inte vi gör något. Men det tar väldigt lång tid att hantera våra ärenden och det kommer in anmälningar varje dag. Folk är inte hemma när vi kommer så vi måste åka ut till samma ägare flera gånger, djurägare ska argumentera, invänta polis och/eller husrannsakan. Skriva rapporter, kontakta jurister, hålla koll på både äldre och nya fall, djurägare som återkommer med nya djur trots djurförbud.

    Ja, hade folk kunnat sköta sina djur och vi på Länsstyrelsen hade fått in mer personal skulle fler djur sluppit lida.
  • Wed 12 Jan 2022 13:26
    #24

    Det löste sig för katten, tror jag. I mellandagarna kom boendestöd från kommunen och tömde huset på skräp och tog katten med sig. Grannen var en galning, så mycket kan jag säga. Han flyttade inte direkt frivilligt. Men nu är han borta och katten likaså, jag hoppas den har det bra!

  • Wed 12 Jan 2022 18:12
    #25
    Selmans skrev 2022-01-12 13:26:56 följande:

    Det löste sig för katten, tror jag. I mellandagarna kom boendestöd från kommunen och tömde huset på skräp och tog katten med sig. Grannen var en galning, så mycket kan jag säga. Han flyttade inte direkt frivilligt. Men nu är han borta och katten likaså, jag hoppas den har det bra!


    Skönt at höra. Hoppas katten har det bra.
Svar på tråden Grannen har övergivit katten och flyttat