• Wed 22 Dec 2021 23:58
    5852 visningar
    3 svar
    3
    5852

    Nyinköpt hamster som biter på burgallret

    Hej!

    Jag köpte för endast 2 dagar sedan en liten hamsterhona som vi döpte till Luisa. De på djuraffären sa att vi skulle lämna henne i fred de första dagarna, endast byta vatten och ge henne mat. Redan efter första dygnet började hon bita på gallret. Idag (på andra dagen hos oss) tog vi ut henne ur buren och satte henne i springbollen så hon fick springa av sig. Jag har läst runt omkring att de ibland biter på gallret när de är understimulerade. Sedan har jag även läst att har de väl börjat med ett sådant beteende är det svårt att sluta.

    Jag ska tillägga att jag köpte buren i andra hand, den har 3 våningar, hon har rör, springhjul ?typ? toarulle och sådana frö/fruit sticks. Jag lägger upp ett kort så ni ser buren och även hur hon klättrar upp för att gnaga på gallret.

    Tacksam över alla tips, hon är så ny för att redan börja o bita på gallret tycker jag plus att jag är ingen expert på hamstrar så jättetacksam över era tips o råd. Ska jag byta bur?? Hon är inte riktig tam ännu då vi bara idag har börjat sätta in handen ????

    Josse

  • Svar på tråden Nyinköpt hamster som biter på burgallret
  • Thu 23 Dec 2021 05:07
    #1
    +1

    Även om buren är laglig så är den ju väldigt liten så köp en rejäl bur och börja ta ut henne regelbundet så hon inte blir mer uttråkad.

  • Wed 29 Dec 2021 21:50
    #2

    Buren är för liten.

  • Wed 29 Dec 2021 22:23
    #3
    +1

    En guldhamster behöver en betydligt större bur. Ett stort akvarium eller Ikeas största genomskinliga plastlåda är två förslag.

    Gör roliga aktiviteter till hamstern. Göm något gott i en kartong eller toarulle, lägg in en gnagarpinne men inte för ofta för då blir hen tjock. Köp enbart hus av trä. Lägg in en toarulle med papper på, vår hamster sysselsatte sig i timmar med att boa med pappret. Sätt in ett stort hjul i buren.

Svar på tråden Nyinköpt hamster som biter på burgallret