• Thu 23 Dec 2021 19:33
    211140 visningar
    917 svar
    +2
    917
    211140

    BF september 2022

    Här är en tråd för oss som precis fått reda på att vi är gravida och har bf i september, ser fram emot att dela alla tankar med er!!

  • Svar på tråden BF september 2022
  • Thu 30 Dec 2021 09:34
    #21

    Känner samma oro som er, men kan heller inte låta bli att vara glad. Jag är ju i allra högsta grad medveten om riskerna eftersom jag hade ett missfall i november, men samtidigt är jag tacksam över att jag hann vara glad i 2-3 veckor för att det var en fin tid. Hellre glad i onödan än att oroa sig, även om det är lättare sagt än gjort.

    Denna gång känner jag så mycket mindre symptom än mina senaste två graviditeter, det bidrar också till oro. Symtomen går i vågor och ibland känner jag inget alls. Mitt tydligaste symptom är väl att jag inte har stark mensvärk, brukar alltid vara helt sänkt veckan innan mens. Men jag vet samtidigt att alla graviditeter kan kännas olika.

  • Thu 30 Dec 2021 10:46
    #22
    Rilakkuma skrev 2021-12-30 09:34:40 följande:

    Känner samma oro som er, men kan heller inte låta bli att vara glad. Jag är ju i allra högsta grad medveten om riskerna eftersom jag hade ett missfall i november, men samtidigt är jag tacksam över att jag hann vara glad i 2-3 veckor för att det var en fin tid. Hellre glad i onödan än att oroa sig, även om det är lättare sagt än gjort.

    Denna gång känner jag så mycket mindre symptom än mina senaste två graviditeter, det bidrar också till oro. Symtomen går i vågor och ibland känner jag inget alls. Mitt tydligaste symptom är väl att jag inte har stark mensvärk, brukar alltid vara helt sänkt veckan innan mens. Men jag vet samtidigt att alla graviditeter kan kännas olika.


    En liten tröst i all oro: vid mina missfall kände jag en enorm trötthet från strax innan BIM och framåt. Jag kunde inte hålla mig vaken på dagarna för att jag var så trött. Denna graviditet hade jag absolut noll symptom, det dröjde till ett bra tag efter BIM innan lite molvärk kom och givetvis var jag orolig då jag vid graviditeterna innan känt mycket mer långt tidigare. Idag är jag dock gravid i vecka 17 och bebis växer så det knakar. Så mindre symptom behöver inte betyda att något är fel, likväl som mycket symptom inte är någon garanti för att allt går bra. 

    Jag håller tummarna för att den lilla knodden är där för att stanna! Hjärta
  • Thu 30 Dec 2021 11:27
    #23
    svansmamman skrev 2021-12-30 10:46:06 följande:

    En liten tröst i all oro: vid mina missfall kände jag en enorm trötthet från strax innan BIM och framåt. Jag kunde inte hålla mig vaken på dagarna för att jag var så trött. Denna graviditet hade jag absolut noll symptom, det dröjde till ett bra tag efter BIM innan lite molvärk kom och givetvis var jag orolig då jag vid graviditeterna innan känt mycket mer långt tidigare. Idag är jag dock gravid i vecka 17 och bebis växer så det knakar. Så mindre symptom behöver inte betyda att något är fel, likväl som mycket symptom inte är någon garanti för att allt går bra. 

    Jag håller tummarna för att den lilla knodden är där för att stanna! 


    Du är så fin som tar dig tid att svara och är så peppande i alla forum. Det ger i alla fall mig ett litet lugn att höra dina synpunkter.

    Tänkte kolla med dig som är mer påläst än vad jag är. Om jag nu hade ÄL 18 dec så är det väl konstigt att clearblue säger 2-3v? Det togs dessutom på urin som jag bara hållit inne typ 1,5h vid 12. Känns som att det rätta borde vara 1-2v.

    Symptom jag har är lite ömma bröstvårtor, molvärk och svagt illamående då och då + lite metallsmak i munnen.
  • Thu 30 Dec 2021 15:39
    #24

    Hoppar gärna in i tråden, plussade idag med andra barnet. Tänkte jag skulle ta ett test för att ?skynda på mensen? som skulle komma idag, blev rätt förvånad när det visade två streck. Men glad :) Sambon vet inget än, tänkte berätta när han kommer hem från jobbet. Håller tummarna för oss alla att det går vägen!

  • Thu 30 Dec 2021 15:57
    #25

    Grattis!!

    Hur ska du berätta?

    Min vill gärna vara med oavsett om jag går upp mitt i natten och kissar, vi har tagit ett test varje morgon för att följa stegringen. Det var mest pirrigt inför digitaltestet på vad jag tror var bim eller dagen innan när vi hoppades på och fick ett 2-3.

  • Thu 30 Dec 2021 15:58
    #26
    LillaSam skrev 2021-12-30 08:55:37 följande:

    Hej!

    Jag plussade igår både med testa tidigt och clearblue digitalt som sa gravid 2-3v. Är osäker på exakt datum då min mens är har varit försvunnen sedan nästan ett år tillbaka pga p-piller stopp. Men om jag går på när NC sa att jag hade ÄL (18e dec) borde BF vara 10e sept.

    Är så nervös, känns som att vi inte vågar hoppas när vi vet riskerna för missfall. Hur tänker ni? Vågar ni hoppas eller väntar ni lite för att inte bli så besvikna?


    Höghormonare eller dubbel lycka?
  • Thu 30 Dec 2021 16:57
    #27
    Aline2022 skrev 2021-12-30 15:58:54 följande:

    Höghormonare eller dubbel lycka?


    Ingen aning? blir väldigt nojigt för har hört att det kan vara negativt med högt hcg i början då det ofta betyder att det är något fel på fostret. Finns mycket att oroa sig över?

    Min cykel är dock jättekonstigt så jag hoppas att det bara är ägglossningen som var varit tidigare än vad NC har utsatt. Skulle kunna vara ÄL redan på dag 39.

  • Thu 30 Dec 2021 17:21
    #28
    LillaSam skrev 2021-12-30 16:57:02 följande:

    Ingen aning? blir väldigt nojigt för har hört att det kan vara negativt med högt hcg i början då det ofta betyder att det är något fel på fostret. Finns mycket att oroa sig över?

    Min cykel är dock jättekonstigt så jag hoppas att det bara är ägglossningen som var varit tidigare än vad NC har utsatt. Skulle kunna vara ÄL redan på dag 39.


    Jag fick också 2-3 tidigt på clearblue, äl+11. Hade aldrig hört att det kunde vara negativt men har inte varit gravid på 12 år heller så har ingen koll nu. Har ett digitalt kvar, tänkte ta imorgon och se om det står 3+ nu.
  • Thu 30 Dec 2021 17:59
    #29
    lottizm skrev 2021-12-30 17:21:21 följande:

    Jag fick också 2-3 tidigt på clearblue, äl+11. Hade aldrig hört att det kunde vara negativt men har inte varit gravid på 12 år heller så har ingen koll nu. Har ett digitalt kvar, tänkte ta imorgon och se om det står 3+ nu.


    Har läst att det kan bero på downs eller något annat kromosomfel. Men beror säkert på vilka sidor man läser på. Skönt att du också fick 2-3v så tidigt!!
  • Thu 30 Dec 2021 19:24
    #30
    LillaSam skrev 2021-12-30 11:27:16 följande:

    Du är så fin som tar dig tid att svara och är så peppande i alla forum. Det ger i alla fall mig ett litet lugn att höra dina synpunkter.

    Tänkte kolla med dig som är mer påläst än vad jag är. Om jag nu hade ÄL 18 dec så är det väl konstigt att clearblue säger 2-3v? Det togs dessutom på urin som jag bara hållit inne typ 1,5h vid 12. Känns som att det rätta borde vara 1-2v.

    Symptom jag har är lite ömma bröstvårtor, molvärk och svagt illamående då och då + lite metallsmak i munnen.


    Vad fint sagt! Jag var ju själv i det där för några veckor sedan jag minns att allt jag ville var att få ventilera och bolla med andra. Därför känns det lite extra viktigt att kanske vara den som kan bolla och peppa andra nu när jag själv är ur den värsta fasen.

    Jag såg faktiskt ett inlägg om det där tidigare idag. Av vad jag läst är känsligheten på CBs digitala test följande:

    Gravid 1-2 veckor: 25 - 200

    Gravid 2-3 veckor: 201 - 2000

    Gravid 3+ veckor: >2000

    HCG nivåerna under en graviditet kan variera mycket trots "samma vecka" och ändå vara normalt. Jag vet inte om det finns några officiella siffror, men en snabb googling visar att HCG de olika veckorna kan se ut enligt följande vid en normal graviditet:

    Vecka 2-3: 100 - 5000

    Vecka 3-4: 500 - 10 000

    Vecka 4-5: 1000 - 50000

    Med det sagt kan man alltså få "gravid 2-3 veckor" i vecka 4-5 utan att något behöver vara tokigt, likväl som man kan få "gravid 1-2 veckor" då utan att något behöver vara fel.

    Vidare är inte veckoindikatorn annat än just en indikator. Syftet är att ge en fingervisning på hur många veckor det gått efter befruktning men eftersom HCG kan skilja sig så mycket under samma gravidvecka för olika gravida får man ändå se det som en sanning med modifikation.

    Försök att förlita dig på fakta mitt i allt oroande, dvs att HCG kan skilja sig mycket i lika graviditeter i en och samma gravidvecka. Det finns ingen anledning att oroa sig ännu. Personligen skulle jag oroa mig mer om HCG ökade för långsamt än om det ökade "för snabbt".

    En annan enkel förklaring kan ju vara att ÄL skedde något tidigare än du trodde. Det räcker ju med några dagars felräkning för att det ska få konsekvenser för ökningen sådär tidigt. Så kanske är det så enkelt som att ägglossningen inträffade tidigare än du trott.
Svar på tråden BF september 2022