• Thu 23 Dec 2021 19:33
    211461 visningar
    917 svar
    +2
    917
    211461

    BF september 2022

    Här är en tråd för oss som precis fått reda på att vi är gravida och har bf i september, ser fram emot att dela alla tankar med er!!

  • Svar på tråden BF september 2022
  • Fri 31 Dec 2021 14:50
    #51
    Anonym4848 skrev 2021-12-31 14:34:17 följande:

    Hoppar in från februari-tråden..

    Det är ingen risk med NIPT, det är bara ett vanligt blodprov. NI:et står tom för Non Invasive. :)

    Vi gjorde både och, betalade för NIPT själva. KUB ger ju mer en sannolikhet, medan NIPT ger ett mer äkta värde. Om man får KUB gratis kan man ju börja med det och känner man sig nöjd med siffrorna, vara nöjd så. Måste man betala även för KUB hade jag hellre gjort NIPT som är mer träffsäkert.


    Hej! Tack för rättelsen :) Jag blandar ihop med fostervattenprov som jag har läst har missfallsrisk på typ 1%. Då kommer vi nog göra båda. Jag känner att vad gör någon 1000-lapp hit och dit om det lugnar ens nerver liksom.
  • Fri 31 Dec 2021 15:04
    #52
    LillaSam skrev 2021-12-31 14:50:07 följande:

    Hej! Tack för rättelsen :) Jag blandar ihop med fostervattenprov som jag har läst har missfallsrisk på typ 1%. Då kommer vi nog göra båda. Jag känner att vad gör någon 1000-lapp hit och dit om det lugnar ens nerver liksom.


    Vi har pratat om Harmony nipt som man beställer och tar blodprov på den egna vårdcentralen. nipt-analys.se/
  • Fri 31 Dec 2021 15:43
    #53

    Hej allihop och grattis!!

    Idag hade jag BIM med 0 symtom och kände mig nästan ledsen redan innan vi kollade på stickan, då jag typ utgick från att det skulle va negativt ännu en gång. Vi har försökt i ca 6 månader. MEN där var TVÅ streck!! wihoo. Vågar till skillnad från förra graviditeten tro på ett positivt grav.test utan att ta flera stycken.. haha.

    trolig ÄL 17/12 och BF troligtvis 9/9

    Ni som skriver om VUL, hur bokar ni in det?

    När jag väntade mitt första barn gjordes ett VUL i vecka 8 men det var bara av ren slump, för jag hade en cellprovskontroll då.

    Jag vill gärna va med i en facebookgrupp :D

  • Fri 31 Dec 2021 16:20
    #54
    värmlandsjänta skrev 2021-12-31 15:43:45 följande:

    Hej allihop och grattis!!

    Idag hade jag BIM med 0 symtom och kände mig nästan ledsen redan innan vi kollade på stickan, då jag typ utgick från att det skulle va negativt ännu en gång. Vi har försökt i ca 6 månader. MEN där var TVÅ streck!! wihoo. Vågar till skillnad från förra graviditeten tro på ett positivt grav.test utan att ta flera stycken.. haha.

    trolig ÄL 17/12 och BF troligtvis 9/9

    Ni som skriver om VUL, hur bokar ni in det?

    När jag väntade mitt första barn gjordes ett VUL i vecka 8 men det var bara av ren slump, för jag hade en cellprovskontroll då.

    Jag vill gärna va med i en facebookgrupp :D


    Stort grattis!! :) vad roligt att det blev ett plus NU!

    Jag är med i Gravid med BF 2022. Gillar gruppen redan!

    Mitt ultraljud nu i v10 räknas väl som ett daterings/viabilitetsultraljud, görs av reproduktionsmedicinläkaren på RMC då vi skulle ha haft planeringssamtal redan nästa vecka med denna om IVF. Så avbokade det besöket pga spontan graviditet men jag blev sen nojjig om det var rätt beslut så skrev till läkaren om oron och fick därför komma dit nu i v10 hos henne. Vill inte göra dateringsultraljud hos ngn annan än henne då hon vet min medicinska historia. Sen har jag vanligt tidigt ultraljud hos MVC, det bör vara nån gång i v 12+4-13+6. Ska se nästa vecka på hälsosamtalet vad planen blir.

    Annars kan man ju boka ialf dateringsultraljud hos privata aktörer. Kolla med din MVC när du ska skrivas in och ska ha tidigt ultraljud. Lycka till nu!! :)
  • Fri 31 Dec 2021 16:47
    #55
    värmlandsjänta skrev 2021-12-31 15:43:45 följande:

    Hej allihop och grattis!!

    Idag hade jag BIM med 0 symtom och kände mig nästan ledsen redan innan vi kollade på stickan, då jag typ utgick från att det skulle va negativt ännu en gång. Vi har försökt i ca 6 månader. MEN där var TVÅ streck!! wihoo. Vågar till skillnad från förra graviditeten tro på ett positivt grav.test utan att ta flera stycken.. haha.

    trolig ÄL 17/12 och BF troligtvis 9/9

    Ni som skriver om VUL, hur bokar ni in det?

    När jag väntade mitt första barn gjordes ett VUL i vecka 8 men det var bara av ren slump, för jag hade en cellprovskontroll då.

    Jag vill gärna va med i en facebookgrupp :D


    Grattis till dig också!! Vad kul att ni lyckades den här gången. Då har vi också BF typ samtidigt!

    Jag tänkte boka in privat. Såg i min stad att man kunde boka in det via bokadirekt tom. Så om den MVCn jag väljer inte kan göra tidigt ultraljud så kommer jag boka på annat håll.

    Jag är gärna med i en fb grupp för oss med BF i september men avvaktar lite med det tills graviditeten känns mer säker. Skulle något gå snett så tycker jag det är skönt att vara lite anonym just nu.
  • Fri 31 Dec 2021 17:27
    #56

    Jaha där kom första spyan också. Öppnade kylskåpet och den lukten fick mig att kaskadspy flera gånger. Jag spyr väldigt lätt på bakfyllan och har rätt lätt för att må illa. Så jag har misstänkt att jag skulle få det lite jobbigt med illamående.

    And so it begins?

  • Fri 31 Dec 2021 17:28
    #57
    JagGillarTomater skrev 2021-12-31 16:20:13 följande:

    Stort grattis!! :) vad roligt att det blev ett plus NU!

    Jag är med i Gravid med BF 2022. Gillar gruppen redan!

    Mitt ultraljud nu i v10 räknas väl som ett daterings/viabilitetsultraljud, görs av reproduktionsmedicinläkaren på RMC då vi skulle ha haft planeringssamtal redan nästa vecka med denna om IVF. Så avbokade det besöket pga spontan graviditet men jag blev sen nojjig om det var rätt beslut så skrev till läkaren om oron och fick därför komma dit nu i v10 hos henne. Vill inte göra dateringsultraljud hos ngn annan än henne då hon vet min medicinska historia. Sen har jag vanligt tidigt ultraljud hos MVC, det bör vara nån gång i v 12+4-13+6. Ska se nästa vecka på hälsosamtalet vad planen blir.

    Annars kan man ju boka ialf dateringsultraljud hos privata aktörer. Kolla med din MVC när du ska skrivas in och ska ha tidigt ultraljud. Lycka till nu!! :)


    Tack så mycket! :)

    Syns det på nåt sätt att man är med i den gruppen? mer än för de andra som är med i samma grupp?

    Aha, då förstår jag. Skönt att få se bebis såpass tidigt. Är hälsosamtal det man har efter inskrivning? Kommer inte ihåg sen sist hehe.
  • Fri 31 Dec 2021 17:34
    #58
    LillaSam skrev 2021-12-31 16:47:20 följande:

    Grattis till dig också!! Vad kul att ni lyckades den här gången. Då har vi också BF typ samtidigt!

    Jag tänkte boka in privat. Såg i min stad att man kunde boka in det via bokadirekt tom. Så om den MVCn jag väljer inte kan göra tidigt ultraljud så kommer jag boka på annat håll.

    Jag är gärna med i en fb grupp för oss med BF i september men avvaktar lite med det tills graviditeten känns mer säker. Skulle något gå snett så tycker jag det är skönt att vara lite anonym just nu.


    Kul om vi kan följas åt hela vägen fram till mål :D

    aha okej! vi får se vad de säger på MVC när jag ska dit. När ringde ni MVC å bokade inskrivning? Ska man ringa på måndag redan?

    Jag känner samma som du, men samtidigt är jag en sån som vill bolla och analysera mycket så har lite svårt att bärga mig :D

    usch då, jobbigt med spyor! jag kan också spy på bakfyllan men inte en enda gång under min förra graviditet. håller tummen för en lika smidig graviditet ännu en gång...
  • Fri 31 Dec 2021 18:17
    #59
    JagGillarTomater skrev 2021-12-31 12:24:03 följande:

    Ahh då kanske kräkningarna inte alls kommer i stor skala :) ja det är vårt första, började försöka för några år sedan men så blev jag svårt sjuk. Men nu ska det gå väl.


    Hoppas så att det går vägen för er nu, vilken resa :( jag skulle ringt gyn nu i januari för att skicka iväg remiss till ivf? men jag får väl ringa och säga som det är och boka ett tidigt ul istället, men hoppas ändå att det går att skicka iväg remissen om det inte går bra den här gången. Så mycket att tänka på. Skönt att du har en bra läkare iallafall.

    Jag vågar inte ringa mvc förrän efter alla helgerna, runt den 10/1 tänkte jag? har man fortfarande symtom då så ser det ju iallafall lite bättre ut.
  • Fri 31 Dec 2021 18:28
    #60
    värmlandsjänta skrev 2021-12-31 17:28:37 följande:

    Tack så mycket! :)

    Syns det på nåt sätt att man är med i den gruppen? mer än för de andra som är med i samma grupp?

    Aha, då förstår jag. Skönt att få se bebis såpass tidigt. Är hälsosamtal det man har efter inskrivning? Kommer inte ihåg sen sist hehe.


    Nej den är privat så det syns ju inte för din vänner-lista att du är med där. Om dina vänner från vänner-listan är med så ser ju du dem när du väl är medlem. Och om du skriver ngt så ser jag dem vännerna det, men inte de som inte är med i gruppen. Jag skriver anonymt för vill inte art mina gemensamma vänner vet att det är jag haha.. Inte förrän om några veckor.

    Här i min region görs hälsosamtal drygt 1v efter man har hört av sig att man är gravid. Sen inskrivningssamtal i v10. Tul sen i 12+4-12+6.
    värmlandsjänta skrev 2021-12-31 17:28:37 följande:

    Tack så mycket! :)

    Syns det på nåt sätt att man är med i den gruppen? mer än för de andra som är med i samma grupp?

    Aha, då förstår jag. Skönt att få se bebis såpass tidigt. Är hälsosamtal det man har efter inskrivning? Kommer inte ihåg sen sist hehe.


    Nej den är privat så det syns ju inte för din vänner-lista att du är med där. Om dina vänner från vänner-listan är med så ser ju du dem när du väl är medlem. Och om du skriver ngt så ser jag dem vännerna det, men inte de som inte är med i gruppen. Jag skriver anonymt för vill inte art mina gemensamma vänner vet att det är jag haha.. Inte förrän om några veckor.

    Här i min region görs hälsosamtal drygt 1v efter man har hört av sig att man är gravid. Sen inskrivningssamtal i v10. Tul sen i 12+4-12+6.

    Gott nytt år! Snart Bingolotto här haha..
Svar på tråden BF september 2022