• Thu 23 Dec 2021 19:33
    211494 visningar
    917 svar
    +2
    917
    211494

    BF september 2022

    Här är en tråd för oss som precis fått reda på att vi är gravida och har bf i september, ser fram emot att dela alla tankar med er!!

  • Svar på tråden BF september 2022
  • Sun 2 Jan 2022 09:46
    #81

    Vad roligt att ni är flera som skrivit PM och vill vara med i fb-gruppen! Jag var också med (är fortfarande) i en mindre grupp när jag väntade mitt första barn. Blir lite mer personligt när det är en mindre grupp. Vi har fortfarande plats för fler och det bästa är ju att vi alla är lika tidiga i våra graviditeter och kan stötta varann. Så skriv bara ett pm till mig så skickar jag en länk.

  • Sun 2 Jan 2022 10:21
    #82
    JagGillarTomater skrev 2022-01-02 09:27:09 följande:

    Går in i v6 (5+0) idag och det som fanns där när jag vaknade imorse var ömma bröst. Gravidtäppan är bättre nu de senaste dagarna men nyser sen nyårsafton kraftigt på kvällar och morgon. Magen har denna vecka varit spänd på kvällarna, inte på morgonen. Bröstvårtorna är nonstop ömma. Tror alltså att symtomen avlöser varandra.

    När jag började skriva denna text (för snart 45 min sen, gjort annat under tiden) började jag känna av lätt illamående. Nu för 5-10 min sen är illamåendet borta.

    I övrigt har jag även nu fått en kall fläck på magen vilket inte har varit där sen jag plussade. Oroar mig inte förrän förändring av symtom sker i flera dagar i rad.

    Så jag tror absolut att symtomen kommer och går. Avvakta några timmar, någon dag, ha is i magen ?


    Ja jag hoppas att du har rätt angående symptomen, men man blir ju så orolig. Ska försöka inte tänka så mycket men nu under ledigheten har jag alldeles för mycket fritid. Längtar lite tills jag börjar jobba igen imorgon så jag kommer ha huvudet fullt av annat. Är i v 5 nu enligt NC, 4+1 men tror nog jag år några dagar längre gången än så. Tack för din hjälp <3
    lottizm skrev 2022-01-02 09:35:19 följande:

    Jag hade en sån dag igår, kände nästan ingenting och intalade mig själv att det inte blir något. Idag vaknade jag med ömma bröst och illamående direkt? Det verkar ju vara normalt att det kommer och går men det var så länge sedan jag var gravid sist, jag kommer inte ihåg alls hur det var. Fasar för när man ska jobba igen?

    Hur har ni andra det, har ni jobbat hela tiden sedan ni plussade eller har ni varit lediga?


    Åh vad skönt ändå att du säger det att det har varit så för sig också. Detta är min första graviditet så jag har ingenting att jämföra med, och har inte haft någon nära vän som varit gravid. Så hoppas att symptomen kommer igång igen för mig också snart.

    Jag längtar faktiskt lite till att börja jobba. Då går dagarna fortfarande och tankarna är på annat håll. Har haft alldeles för mycket fritid nu de jag har kunnat känna efter och googla det ena och det andra känner jag.
  • Sun 2 Jan 2022 10:23
    #83

    Aline2022, 40 år, BF 2/9, 6 barn

    luthia, 31 år, BF 2/9, 1 barn fött 2020

    Värmlandsjänta, 30 år, BF 9/9, ett barn fött 2019 sen innan

    Pearly01, 33 år, BF 7/9, ett barn fött 2020

    LillaSam, 28år, BF 10/9. Första barnet

  • Sun 2 Jan 2022 10:34
    #84

    Jag har vabbat sen den 14:e dec. Barnen har varit förkylda, sen åkte jag på det och så lite maginfluensa. Imorgon blir första jobbdagarna med illamående, spännande. Jag har köpt lite hoodies i en stl för stor och några oversized för att kunna dölja den lilla magen som putar på eftermiddagen. Jag har sökt en ny tjänst och ansökningen går ut om 2 v så jag behöver dölja det tills jag vet om jag får den. Annars kommer jag att behöva berätta för min chef eftersom jag misstänker att jag inte får jobba efter v 20. Är det fler här inne som vet än att det blir så?

  • Sun 2 Jan 2022 10:49
    #85

    Aline2022, 40 år, BF 2/9, 6 barn

    luthia, 31 år, BF 2/9, 1 barn fött 2020

    lottizm, 37 år, BF 5/9, 2 barn (06, 10)

    Värmlandsjänta, 30 år, BF 9/9, ett barn fött 2019 sen innan

    Pearly01, 33 år, BF 7/9, ett barn fött 2020

    LillaSam, 28år, BF 10/9. Första barnet

  • Sun 2 Jan 2022 11:12
    #86

    Aline2022, 40 år, BF 2/9, 6 barn

    luthia, 31 år, BF 2/9, 1 barn fött 2020

    JagGillarTomater, snart 31 år, BF troligtvis runt 4/9, första barnet

    lottizm, 37 år, BF 5/9, 2 barn (06, 10)

    Värmlandsjänta, 30 år, BF 9/9, ett barn fött 2019 sen innan

    Pearly01, 33 år, BF 7/9, ett barn fött 2020

    LillaSam, 28år, BF 10/9. Första barnet

  • Sun 2 Jan 2022 11:17
    #87
    Aline2022 skrev 2022-01-02 10:34:14 följande:

    Jag har vabbat sen den 14:e dec. Barnen har varit förkylda, sen åkte jag på det och så lite maginfluensa. Imorgon blir första jobbdagarna med illamående, spännande. Jag har köpt lite hoodies i en stl för stor och några oversized för att kunna dölja den lilla magen som putar på eftermiddagen. Jag har sökt en ny tjänst och ansökningen går ut om 2 v så jag behöver dölja det tills jag vet om jag får den. Annars kommer jag att behöva berätta för min chef eftersom jag misstänker att jag inte får jobba efter v 20. Är det fler här inne som vet än att det blir så?


    Jobbar du inom vården eller hur kommer det sig att du inte får jobba efter v 20? Jag tror att de på mitt jobb som varit gravid har fått välja själva om de är på plats eller ej efter v 20 men är osäker.
  • Sun 2 Jan 2022 12:16
    #88
    Aline2022 skrev 2022-01-02 10:34:14 följande:

    Jag har vabbat sen den 14:e dec. Barnen har varit förkylda, sen åkte jag på det och så lite maginfluensa. Imorgon blir första jobbdagarna med illamående, spännande. Jag har köpt lite hoodies i en stl för stor och några oversized för att kunna dölja den lilla magen som putar på eftermiddagen. Jag har sökt en ny tjänst och ansökningen går ut om 2 v så jag behöver dölja det tills jag vet om jag får den. Annars kommer jag att behöva berätta för min chef eftersom jag misstänker att jag inte får jobba efter v 20. Är det fler här inne som vet än att det blir så?


    Jag skulle nog bli omplacerad och/eller jobba hemifrån, om jag kommer så långt och det är samma läge kring covid som nu. Det vore underbart, vantrivs så på mitt jobb så det hade varit fantastiskt att slippa gå dit redan från mitten av april :p
  • Sun 2 Jan 2022 12:44
    #89
    LillaSam skrev 2022-01-02 11:17:00 följande:

    Jobbar du inom vården eller hur kommer det sig att du inte får jobba efter v 20? Jag tror att de på mitt jobb som varit gravid har fått välja själva om de är på plats eller ej efter v 20 men är osäker.


    I mitt jobb har kollegor blivit förbjudna och det går inte att ändra arbetsuppgifter. Jag jobbar annars gärna tills jag föder, det har funkat bra innan.

    Ang. symptom så var mitt första förkylning och illamående, vissa saker luktar plötsligt äckligt, brösten ömmar, framförallt bröstvårtorna. Nu kan jag känna livmodern som en knöl, tydligare efter orgasm eller full blåsa, på tal om blåsa så kissar jag oftare.
  • Sun 2 Jan 2022 14:31
    #90

    Jag tittade in på familjeliv idag och hade 77 olästa notiser!! Va kul att så många nu börjat plussa och joina här!

    Såg att ni pratade lite om symptom och tänkte haka på att berätta om mina. Jag fick symptom för 1,5 vecka sen då jag fick humörsvängningar och en del ångest? Vi har velat detta så länge så jag kände mig dum som kände så då men förstod att det var hormonerna som började. Nu har det lugnat sig och jag känner knappt av något nu.. men blev lugn i det när jag såg att ni har också symptom som kommer och går :)

    Jag haft mitt första samtal med barnmorska, hälsosamtal där hon bokade in tidigt ultraljud i vecka 11 för att det finns en del tvillingar i släkten.

    Annars undrar jag om ni har berättat för någon än som familj och hur gjorde ni det?

    Har bf 1 september

Svar på tråden BF september 2022