• Thu 23 Dec 2021 19:33
    211110 visningar
    917 svar
    +2
    917
    211110

    BF september 2022

    Här är en tråd för oss som precis fått reda på att vi är gravida och har bf i september, ser fram emot att dela alla tankar med er!!

  • Svar på tråden BF september 2022
  • Pez
    Tue 11 Jan 2022 21:38
    luthia skrev 2022-01-10 19:20:37 följande:

    Slänger in en kommentar så att ni som vill bli medlemmar i facebookgruppen hittar mig. Skriv ett meddelande här om ni vill ha en länk. Gruppen är helt hemlig och inte sökbar på Facebook. Man måste ha en länk för att bli medlem. :)


    Jag tror jag lyckades skriva ett meddelande till dig. Går gärna med i gruppen, BF 13/9
  • Tue 11 Jan 2022 21:43
    Pez skrev 2022-01-11 21:38:23 följande:

    Jag tror jag lyckades skriva ett meddelande till dig. Går gärna med i gruppen, BF 13/9


    Jag går gärna oxå med
  • Tue 11 Jan 2022 21:45
    Tigu skrev 2022-01-11 20:20:35 följande:

    Jag hade ringt vårdcentralen eller så för att få rådgivning. Men när jag kikar på janusinfo verkar de inte vara ett jättebra läkemedel att ta vid en graviditet. Men mitt främsta råd är att ringa vc för rådgivning direkt.

    Bifogar en bild med informationen.

    Tack. Vi har beslutat att sluta med den. Får senor jag klarar av vardagen bara :(

    //

    Vi


  • Tue 11 Jan 2022 22:35
    Körsbärsdalen skrev 2022-01-11 20:48:29 följande:

    Hej alla!

    Också en nygravid här. Är 27 år. Har barn sedan tidigare. Enligt sista mens är BF den 21a september, men brukar inte hinna nå BF (eller ens bli fullgången alltid). Så jag räknar lite spontant med tidig september. Detta är en helt oplanerad graviditet. Helt, jättetotalt oplanerad. Någon annan i samma sits? Hur känns det i så fall?

    Brukar få rätt allvarlig hyperemisis under de första 3-4(-5) månaderna, så jag har redan fått både lergigan comp och primperan utskrivet i förebyggande syfte. Får se om jag klarar mig undan inläggning denna gång eller inte - håller tummarna


    Åh grattis ändå! Trots oplanerat då :). Hur gamla barn har du sedan innan? För oss är det oxå totalt oplanerat. Har en dotter född augusti 2020 och jag har nytt jobb sen bara några månader tillbaka. Har SÅn ångest för mitt jobb? första barnet kom till efter massa år av barnlöshet o ivf. Denna kom när vi hade avbrutet samlag typ 100 dagar innan ägglossning. Är så chockad! Använde ni skydd?
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Wed 12 Jan 2022 07:50
    Emmsaaan skrev 2022-01-11 17:50:19 följande:

    Plussade äntligen i helgen efter försökt i fem månader. Jag är nybörjare på allt detta. Men jag skulle vilja se så barnet mår bra och även kön om det går runt där v.12. Gör man nipt eller kub test? Inte riktigt förstått mig på skillnaden? :)


    Aline2022 skrev 2022-01-11 19:43:32 följande:
    Nipt är ett blodprov. Kub är blodprov, ultraljud och info om dig som ger en gissad siffra på hur stor risken är för allvarliga sjukdomar, tex 1:200000 eller 1:40 Vid förhöjd risk går man sedan vidare med tex fostervattenprov eller nipt beroende på vart i landet du bor.
    Jag vill flika in och säga att man även vid NIPT brukar göra ett VUL för att bekräfta att det finns en graviditet och ett levande foster innan man fortsätter med blodprovet. Vidare kan förtydligas att man vid NIPT analyserar blodet från modern och därigenom kan se om det finns några kromosomavvikelser för trisomi 13, 18 och 21. Om ingen avvikelse hittas har fostret inte heller någon av dessa kromosomavvikelser, skulle avvikelse hittas måste det dock bekräftas genom ytterligare prov (fostervattenprov eller moderkaksprov). 
    Vid KUB analyseras inte blodprovet på det sättet utan man gör bara en beräkning på hur stor risken är för kromosomavvikelse utifrån ett antal faktorer. Man får således bara veta hur troligt det är rent statistiskt att fostret har en kromomavvikelse eller ej, men inte om den faktiskt har det. Vid KUB mäter man nackspalten, men det brukar BM kolla vid VULet även vid NIPT.

    Vid NIPT kan du välja om du vill veta kön eller inte. Resultatet du får är helt tillförlitligt under förutsättning att det inte är en graviditet med fler än ett foster. Könet får man veta genom att man analyserar vilka könskromosomer som finns i mammans blod. Vid KUB får du inte veta kön. 

    Vi valde att göra NIPT. Det kostar en slant men då vet man att resultatet man får i slutändan faktiskt är tillförlitligt (och vi ville även veta kön). Jag hade inte känt mig trygg med att bara förlita mig på sannolikheten då det inte säger något om mig personligen utan bara är en matematisk formel. Så för oss var det NIPT eller inget, och det blev NIPT. Glad
    1177 har rätt bra information om både KUB och NIPT så du kan alltid läsa mer där om du är nyfiken. 
  • Wed 12 Jan 2022 07:52

    Hej!

    Jag plussade i måndags och försöker ta in att jag faktiskt är gravid. Det blir mitt första barn och jag och min sambo är så glada :)  Enligt sista mens borde min BF hamna någonstans runt 20 september. Har bokat tid hos barnmorska 8 februari, kanske känns det lite mer verkligt efter det. Har hittills inga symtom förutom lite ömma bröst, hur mår ni andra? 

  • Wed 12 Jan 2022 08:24
    Trullsan123 skrev 2022-01-11 21:43:53 följande:

    Jag går gärna oxå med


    skriv privat meddelande till luthia så lägger hon in dig :)
  • Wed 12 Jan 2022 09:06
    Jooosen skrev 2022-01-11 22:35:17 följande:

    Åh grattis ändå! Trots oplanerat då :). Hur gamla barn har du sedan innan? För oss är det oxå totalt oplanerat. Har en dotter född augusti 2020 och jag har nytt jobb sen bara några månader tillbaka. Har SÅn ångest för mitt jobb? första barnet kom till efter massa år av barnlöshet o ivf. Denna kom när vi hade avbrutet samlag typ 100 dagar innan ägglossning. Är så chockad! Använde ni skydd?


    Tack! Och detsamma!

    Våra tidigare barn är _alla_ hyfsat små än. Äldsta är 6 år (2015), nästäldsta är 5 år (2017), nästyngsta är 2 år (2019), yngsta är 1 år (2021)....... Kan ju nämna att yngsta inte heller var planerad (kondom som sprack) och denna bebis blev till med användandet av nuvaring (p-ring, som ska vara säkrare än p-piller eftersom den bara behövs kommas ihåg 2 gånger/månad, vilket jag gjort!).

    Men jag brukar som sagt få hyperemisis, och spyorna och illamåendet avslöjade plutten i magen. Känner inte någon direkt panik, är van att ta hand om barn och bebisar och ha flera bollar i luften samtidigt. Men känns samtidigt lite småjobbigt att berätta för folk (löjligt, jag vet, men vi är ju redan lite annorlunda som har fler barn än snittet, och vänner och släktingar trodde nog vi var färdiga när tredje barnet kom).

    Det som känns lite jobbigt är att jag skulle börja jobba till hösten, men då kommer jag istället vara nyförlöst. Har frilansat hela tiden (marknadsförare), men det blir mindre och mindre tid för det för varje unge (såklart). Nåväl! Finns väl någon mening med detta.
  • Wed 12 Jan 2022 09:30
    BounceBambi skrev 2022-01-12 07:52:50 följande:

    Hej!

    Jag plussade i måndags och försöker ta in att jag faktiskt är gravid. Det blir mitt första barn och jag och min sambo är så glada :)  Enligt sista mens borde min BF hamna någonstans runt 20 september. Har bokat tid hos barnmorska 8 februari, kanske känns det lite mer verkligt efter det. Har hittills inga symtom förutom lite ömma bröst, hur mår ni andra? 


    Grattis till plusset! Jag hade också jättesvårt att förstå det hela.. men nu en vecka senare börjar jag ändå få in att jag är gravid. Är i vecka 6 nu (5+5 eller 5+4 beroende på app). Mitt mående kommer och går, mådde väldigt illa i början (därför jag ens tog testet, var ingen planerad graviditet) men de kommer och går nu. Tycker nästan alla mina symtom kommer och går, ömma bröst, molande värk i magen, tröttheten och illamåendet. Men mår ändå bra!!
  • Wed 12 Jan 2022 09:51

    Gahhhh... mvc har inte telefontid än på en dryg timme och jag nojar sönder. Inte blödigt något mer och inte haft särskilt ont, men tycker att det känns mer som vanlig mensvärk i magen nu än vad det gjorde för en vecka sen. 

    Mår illa nu också men vet ju inte om det är pga graviditet eller noja för missfall blähh

Svar på tråden BF september 2022