• Thu 23 Dec 2021 19:33
    211107 visningar
    917 svar
    +2
    917
    211107

    BF september 2022

    Här är en tråd för oss som precis fått reda på att vi är gravida och har bf i september, ser fram emot att dela alla tankar med er!!

  • Svar på tråden BF september 2022
  • Sat 22 Jan 2022 21:46

    Är idag i v4+3, ringde i torsdags till barnmorskan och fick en tid 14/2, känns så fruktansvärt långt bort! Inför samtalet så trodde jag att jag skulle få lite mera direktiv. Fick bara veta att jag kan läsa på 1177, och att vi skulle ses i februari. 


    Jag äter tillskott med folsyra, dragit ner till 1 kopp kaffe/dag och har lämpat över kattlådestädningen till sambon. Sen lite ändrat matintag för att undvika illamående. 


    Hur har det varit för er andra? Hur tänker ni de här första veckorna? 


    Någon som har bra tipps på hur man fysiskt kan stärka kroppen för vad som komma skall? 

  • Sun 23 Jan 2022 08:43

    Grattis alla nya plus:)!!! Angående jobb har jag redan berättat då jag måste undvika vissa saker på jobbet som gravid. Har ju haft två ma tidigare så lite tufft att ständigt berättaren håller tummarna nu.

    Btw svettats så jävla mkt i natt och känner mig fortfarande så varm. Någon annan? termomtern säger bara 36.5 så verkar ju inte va feber?

  • Sun 23 Jan 2022 09:02

    Jag har också haft gräsliga nattsvettningar!@ när jag hade långtidscovid var det ofta så att jag vaknade helt genomblöt. Sen i somras har det inte hänt, men nu plötsligt när jag plussat har det hänt flera nätter i rad! Hoppas det ger sig!

    Jag tänker att de första veckorna bara är att försöka ta sig igenom! Efter mitt MA i november känner jag att jag inte kommer våga tro på detta till 100% förrän jag sett ett hjärta ticka. Eftersom detta är en ivfgraviditet så får jag vul vecka 8. Annars är det väl det klassiska, äta folsyratabletter, frukt och grönt varje dag, minska koffein (sååå svårt när man är en inbiten kaffedrickare!).

  • Sun 23 Jan 2022 09:34
    Aline2022 skrev 2022-01-22 13:13:41 följande:

    Jag gjorde mitt vul via privat klinik men det kostar bara 200kr som hos landstinget. Har haft många mf och ma, 3 st i v12 så jag andas inte ut än. Illamåendet är vidrigt och vägrar att släppa, konstant dygnet runt.
    Just det, jag fick den nya tjänsten en tillsvidareanställning på heltid, dock ville min chef ha kvar mig där jag jobbar nu så jag blir tjänstledig därifrån i 1,5 år. Tänkte berätta så fort vi skrivit papper. När kommer ni att berätta?


    Så hemskt att du varit med om flera sena mf och ma! Vet man vad det berott på? Förlåt om du redan skrivit det i tråden, inte hunnit läsa allt, och du måste såklart inte berätta heller! Det bara måste gå vägen för er denna gång. 

    Min chef vet om min ivf resa eftersom jag behövt ta så mycket semester för att åka till Ryssland, så berättar nog ganska snart men vill känna mig bekväm först. Tar det lite som det kommer. 
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Ivf i Ryssland.
  • Sun 23 Jan 2022 12:06
    Hedblomster skrev 2022-01-23 09:34:11 följande:
    Så hemskt att du varit med om flera sena mf och ma! Vet man vad det berott på? Förlåt om du redan skrivit det i tråden, inte hunnit läsa allt, och du måste såklart inte berätta heller! Det bara måste gå vägen för er denna gång. 

    Min chef vet om min ivf resa eftersom jag behövt ta så mycket semester för att åka till Ryssland, så berättar nog ganska snart men vill känna mig bekväm först. Tar det lite som det kommer. 

    Tack! Jag har aldrig behövt göra någon utredning eftersom jag blivit gravid efter varje missfall. De läkare jag pratat med tror att det handlar om att jag är väldigt fertil. 


    Jag är sugen på spa men hört att man bör vänta till efter v 12. Inte bada för varmt hemma i badkaret heller. Hur gör ni andra? 

  • Sun 23 Jan 2022 14:51
    Aline2022 skrev 2022-01-23 12:06:51 följande:

    Tack! Jag har aldrig behövt göra någon utredning eftersom jag blivit gravid efter varje missfall. De läkare jag pratat med tror att det handlar om att jag är väldigt fertil. 


    Jag är sugen på spa men hört att man bör vänta till efter v 12. Inte bada för varmt hemma i badkaret heller. Hur gör ni andra? 


    Jag har aldrig hört att spa ska vara dåligt? var på spa nu i helgen i v7. Däremot står det på 1177 att vad inte kan leda till missfall precis som träning och sex inte kan det. 
  • Bez
    Sun 23 Jan 2022 17:34
    Aline2022 skrev 2022-01-23 12:06:51 följande:

    Tack! Jag har aldrig behövt göra någon utredning eftersom jag blivit gravid efter varje missfall. De läkare jag pratat med tror att det handlar om att jag är väldigt fertil. 


    Jag är sugen på spa men hört att man bör vänta till efter v 12. Inte bada för varmt hemma i badkaret heller. Hur gör ni andra? 


    Vart har du löst om bad? Är en stor badare och vad jag kunnat googla mig till ska de inte vara någon fara?
  • Sun 23 Jan 2022 18:50
    +1
  • Mon 24 Jan 2022 12:55
    Trullsan123 skrev 2022-01-10 07:52:28 följande:

    Hoppar in här.

    Jag plussade igår och är beräknad 23 september. Kan säkert skiljas någon dag men ska göra ett vul snart. Det är mitt tredje barn. Blev gravid med hjälp av letrozol då jag har PCO. Haft två missfall och svårt att bli gravid. Vi hade börjat diskutera IVF så jag hoppas det går vägen denna gången. Har svårt att hoppas ännu att det ska gå vägen men jag skulle bli så glad om det gjorde det :)


    Hur har det gått för dig? har också blivit gravid av letrozol och skulle snart börja med ivf, men hoppas att detta går vägen och jag slipper :)
  • Mon 24 Jan 2022 14:42

    Grattis till alla nya plus!! 

    Själv är jag i vecka 7+3 idag, börjar oroa mig som bara den igen! Vaknade inatt av att det gjorde fruktansvärt ont i magen runt livmoder + äggstockar, gjorde det en natt förra veckan också. Sover öht jättedåligt, vaknar flera gånger per natt och har svårt att somna om... ingen aning om varför eller om det har med graviditeten att göra? Brukar vanligtvis sova hur bra som helst. 

    Känner mig mindre svullen nu än för någon vecka sen, och mår fortfarande inte illa alls. Inga problem med lukter heller, jobbar i vården så hade ju märkt det liksom. Däremot är jag fruktansvärt hungrig hela tiden... har redan gått upp två kilo (!!!) och det lär ju definitivt bero på min konstanta hunger snarare än på graviditeten när det är såhär tidigt. 

    GAHHH... alltså, jag är ju superglad så länge jag slipper må illa, men samtidigt har jag läst både här och var att just illamående är ett tecken på en frisk graviditet och att det minskar risken för mf. Är såååå rädd för mf eller, ännu värre, ma. Ska till mvc nu på onsdag, men där kommer de ju inte kolla nåt sånt liksom. Det är min första graviditet och ul tidigare än kub får man inte här om man inte har tidigare riskfaktorer. Hittar ingen klinik eller så som gör det privat heller i hela länet.

Svar på tråden BF september 2022