• Thu 23 Dec 2021 19:33
    211104 visningar
    917 svar
    +2
    917
    211104

    BF september 2022

    Här är en tråd för oss som precis fått reda på att vi är gravida och har bf i september, ser fram emot att dela alla tankar med er!!

  • Svar på tråden BF september 2022
  • Wed 26 Jan 2022 11:01
    Anonym (2002) skrev 2022-01-26 10:53:50 följande:

    Hej!

    Jag är i vecka 5+2 och var hos gynokologen för en undersökning igår. Jag fick reda på att jag har vätska i buken, hon kunde se en graviditet men hon zoomade aldrig in och undersökte noggrant. Hon bad mig däremot lämna blodprover för att kolla hcg värdet då det kan vara utomkvedshavandeskap i och med att jag har vätska i buken. Nu har jag fått svar svar på provet men blir inte klokare av att läsa den.. De står att värdet är 609 ie/L. Är det någon som vet om jag ligger bra till eller om det är för lågt? Något som har erfarenhet av liknande vätska i buken kanske? Jag har fått en återbesök i slutet av nästa vecka och jag känner att jag håller på bli galen.
    Måste tillägga att jag varken har smärta elelr blödningar. 


    Hej!


    Vad jobbigt! Jag har inte erfarenhet av vätska i buken så, men har haft utomkvedshavandeskap men det upptäcktes senare och var tydligt att det var det. Jag vågar inte säga om ditt hcg är bra eller inte men det viktiga är att upprepa provet och se om det ökar eller inte. Vid ett utomkvedshavandeskap ökar det ofta väldigt långsamt (inte alltid) och värdet kan svänga upp och ner. 


    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Ivf i Ryssland.
  • Anonym (2002)
    Wed 26 Jan 2022 11:11
    Hedblomster skrev 2022-01-26 11:01:08 följande:

    Hej!


    Vad jobbigt! Jag har inte erfarenhet av vätska i buken så, men har haft utomkvedshavandeskap men det upptäcktes senare och var tydligt att det var det. Jag vågar inte säga om ditt hcg är bra eller inte men det viktiga är att upprepa provet och se om det ökar eller inte. Vid ett utomkvedshavandeskap ökar det ofta väldigt långsamt (inte alltid) och värdet kan svänga upp och ner. 


    Ja, jag har 2 prover till som ska göras, men det känns som att tiden går så trögt och jag är för orolig, därför behövde jag få lite mer information om det.

    Vad jobbigt för dig, hoppas att det slutade bra iallafall.. Jag har hört att det kan göra riktigt ont och att äggledaren kan opereras bort och det gör mig livrädd.

    Hur upptäcktes din utomkvedshavandeskap? Och i vilken vecka var du?

    Tack för ditt svar.
  • Wed 26 Jan 2022 11:18

    Går in i vecka 8 imorgon om allt är som det ska ???? mina symptom började innan jag viss
    E att jag var gravid, trötthet, molande känsla i nedre delen av magen och sug efter saltad mat/snax. Från att jag gick in i vecka 7 har illamåendet och den konstanta hungern tagit över. Äter jag inget inom 2h börjar illamåendet... plus att jag då blir hungrig, äter dock inte i stora mängder utan små då jag blir mätt fort. 

  • Wed 26 Jan 2022 11:22
    Anonym (2002) skrev 2022-01-26 11:11:12 följande:
    Ja, jag har 2 prover till som ska göras, men det känns som att tiden går så trögt och jag är för orolig, därför behövde jag få lite mer information om det.

    Vad jobbigt för dig, hoppas att det slutade bra iallafall.. Jag har hört att det kan göra riktigt ont och att äggledaren kan opereras bort och det gör mig livrädd.

    Hur upptäcktes din utomkvedshavandeskap? Och i vilken vecka var du?

    Tack för ditt svar.
    Jag var i vecka 7 eller ev. 8 och jag åkte in för att jag plötsligt fick väldigt ont. Hade inte haft ont innan, men trodde ändå att jag redan hade fått missfall för jag hade haft blödningar. Det syntes på ultraljud att det satt något i äggledaren så jag blev inbokad på operation och tog bort äggledaren. Behövde inte gå och vänta på massa provsvar och det var skönt i alla fall men jag var väldigt ledsen så klart. Det var fem år sedan så minns inte riktigt så bra. Blev inte gravid igen men vet inte om det precis hade med det att göra, för jag blev inte gravid av att göra ivf heller förrän nu! Så tror mest vi har något annat problem. De flesta blir gravida igen utan större problem!
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Ivf i Ryssland.
  • Anonym (2002)
    Wed 26 Jan 2022 11:30
    Hedblomster skrev 2022-01-26 11:22:53 följande:
    Jag var i vecka 7 eller ev. 8 och jag åkte in för att jag plötsligt fick väldigt ont. Hade inte haft ont innan, men trodde ändå att jag redan hade fått missfall för jag hade haft blödningar. Det syntes på ultraljud att det satt något i äggledaren så jag blev inbokad på operation och tog bort äggledaren. Behövde inte gå och vänta på massa provsvar och det var skönt i alla fall men jag var väldigt ledsen så klart. Det var fem år sedan så minns inte riktigt så bra. Blev inte gravid igen men vet inte om det precis hade med det att göra, för jag blev inte gravid av att göra ivf heller förrän nu! Så tror mest vi har något annat problem. De flesta blir gravida igen utan större problem!
    Okej sitter och väntar på en blödning eller smärta. Men kanske borde tänka lite mer positivt tills jag får raka och säkra svar nästa vecka. 

    Jag förstår, skönt att det gick snabbt för dig trots att det var jobbigt och besvärligt.
    va kul att ni fick till det till slut, stort stort grattis :D
  • Wed 26 Jan 2022 14:10
    Hedblomster skrev 2022-01-26 10:58:27 följande:
    Man brukar säga att risken minskar om hjärtat slår och fostret mäter rätt storlek för veckan, för så många missfall sker innan hjärtat ens börjar slå. Har hittat olika siffror dock när jag sökt i studier så vågar inte säga exakt hur liten risken blir. På mitt tidiga ultraljud gjorde gynekologen ett snabbt vaginalt ultraljud och mätte fostret och visade att hjärtat slår, så allt såg bra ut. Om det är någon tveksamhet får man säkert komma tillbaka igen. Hoppas verkligen att allt går bra för dig!

    Okej! Tack snälla för svar! Jag hoppas verkligen att jag får nåt sorts svar från dem, positivt eller negativt. Det värsta är ju att vänta och inte veta. Jag vill bara att allt ska gå vägen. 


    Läste längre ner i tråden att ni äntligen lyckats med er IVF. Stort grattis! 

  • Wed 26 Jan 2022 20:30

    Hej! Jag hittade denna tråd precis, skyndade mig att bli medlem så jag också kan skriva här! Jag plussade 9 januari och har bf 12 september. Det är mitt andra barn. Första barnet är född 2019 juli. Jag skulle jättegärna vilja vara med i fb gruppen! 

  • Thu 27 Jan 2022 07:34
    Anonym (2002) skrev 2022-01-26 10:53:50 följande:

    Hej!

    Jag är i vecka 5+2 och var hos gynokologen för en undersökning igår. Jag fick reda på att jag har vätska i buken, hon kunde se en graviditet men hon zoomade aldrig in och undersökte noggrant. Hon bad mig däremot lämna blodprover för att kolla hcg värdet då det kan vara utomkvedshavandeskap i och med att jag har vätska i buken. Nu har jag fått svar svar på provet men blir inte klokare av att läsa den.. De står att värdet är 609 ie/L. Är det någon som vet om jag ligger bra till eller om det är för lågt? Något som har erfarenhet av liknande vätska i buken kanske? Jag har fått en återbesök i slutet av nästa vecka och jag känner att jag håller på bli galen.
    Måste tillägga att jag varken har smärta elelr blödningar. 


    Att ha 609 i HCG i vecka 6 låter väldigt lågt i förhållande till de tabeller som ses på nätet över hur mängden HCG kan variera vecka för vecka. Nu är cb givetvis ingen exakt vetenskap men för att det ska slå om till +3 veckor från befruktning ska HCG ligga på över 2700 mlU/ml. Om man är i vecka 6 (5+2) bör det ha gått mer än tre veckor sedan befruktning och HCG borde således ligga på mer än bara strax över 600. 

    Om du är säker på när du hade äl skulle min gissning vara att det nog inte är en normal graviditet. När jag haft låga värden av HCG har det alltid varit missfall eller MA. Jag håller tummarna för att HCG fördubblats till nästa testning och att det är en helt normal graviditet! Hjärta
  • Anonym (2002)
    Thu 27 Jan 2022 09:38
    svansmamman skrev 2022-01-27 07:34:14 följande:
    Att ha 609 i HCG i vecka 6 låter väldigt lågt i förhållande till de tabeller som ses på nätet över hur mängden HCG kan variera vecka för vecka. Nu är cb givetvis ingen exakt vetenskap men för att det ska slå om till +3 veckor från befruktning ska HCG ligga på över 2700 mlU/ml. Om man är i vecka 6 (5+2) bör det ha gått mer än tre veckor sedan befruktning och HCG borde således ligga på mer än bara strax över 600. 

    Om du är säker på när du hade äl skulle min gissning vara att det nog inte är en normal graviditet. När jag haft låga värden av HCG har det alltid varit missfall eller MA. Jag håller tummarna för att HCG fördubblats till nästa testning och att det är en helt normal graviditet! Hjärta
    Hej!

    Jag testade cb i söndags och då gick den över från 1-2 veckor till 2-3 veckor tänkte testa igen det under helgen då det va då jag testade förra gången. Men kanske värt och ta ett test redan idag då om det är så att nivån ska ligga på över 2000. Min vanliga test har blivit starkare för varje dag men ganska trögt, igår såg jag dock stor skillnad då den blev nästan lika mörk som kontroll strecket. Om det har någon betydelse.. 

    Ja, jag är säker på ett ungefär jag vet att det var mellan 2-5 januari men exakt dag är svårt att veta. jag fick samtal av min gyn läkare som då sa att mina värden är "okej" om jag är tidigt gravid och har räknat fel men att det är för lågt om jag är i vecka 6. Vill bara veta hur det blir imorgon då jag ska ta ett till blodprov.

    Vet du vart man kan läsa om cb, försökte googla lite men hittade inget om hur mycket det ska vara? 
  • Thu 27 Jan 2022 09:58

    Jag hittar detta om CB digital och hcg-nivå: 
    imageserve.babycenter.com/20/000/463/opXdSLfzGb876PVLBEgwjbVg6jOAeZrk_med.jpg

    Där står ungefär 2700 för 3+. Men jag vet en tjej som testade och fick 3+ och dagen efter tog ett hcg-blodprov som var 1900 och hon är gravid och har sett hjärtslag på ultraljud osv. Så det är ingen exakt vetenskap. 


    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Ivf i Ryssland.
Svar på tråden BF september 2022