• Thu 23 Dec 2021 19:33
    211482 visningar
    917 svar
    +2
    917
    211482

    BF september 2022

    Här är en tråd för oss som precis fått reda på att vi är gravida och har bf i september, ser fram emot att dela alla tankar med er!!

  • Svar på tråden BF september 2022
  • Sat 5 Feb 2022 00:37

    @svansmamman, men oj vad skönt att bli framflyttad! Det kan jag också tänka mig bli Tyst Känns som att de allra flesta annars brukar bli flyttade bakåt, känns som att jag också kommer att bli det, just my luck liksom hehe. Jag sa mitt BF och hon reagerade inte på det så jag hoppas det inte blir några problem, å andra sidan verkade hon inte dubbelkolla när vi pratade så förhoppningsvis kan hon sin huvudräkning ;) Är det första barnet eller har ni gjort NIPT innan? Har läst att kön inte alltid stämmer, stämde det för er (om ni kollade)?

  • Sat 5 Feb 2022 07:44
    olivoljan skrev 2022-02-04 19:49:30 följande:

    @svansmamman, okej, ja det känns ju rimligt! I vilken vecka gjorde ni det? Jag kommer att vara i 10+1, finns inga ledig tider förrän 12+1 om vi inte gör det nu. Skall vi behålla bokningen 10+1 eller vänta tills 12+1? Vad hade ni andra gjort om ni skulle göra NIPT utan att göra KUB innan?


    Hej!

    Vi hade bokat NIPT i vecka 11 (10+1) och i vecka 12 (11+1) på Barnmorskehuset, Göteborg. Ringde och frågade dem vilken av tiderna de rekommenderade vilket var bokningen i v 12 (11+1). Så om 1,5v ska vi dit! :) 

    Risken att göra NIPT för tidigt, trots deras rekommendation om v 10+0, är ju att NIPT kan visa på låg sannolikhet för tidigt medans KUB några veckor senare visar på hög sannolikhet, och man kanske behöver/vill/bör följa upp med NIPT ändå igen.
  • Sat 5 Feb 2022 08:01
    olivoljan skrev 2022-02-05 00:22:38 följande:
    Stackare, förstår verkligen din oro och håller tummarna för att ni får se ett tickande hjärta på tisdag. Jag vet visserligen inte heller om vår bulle fortfarande bakas (får också se på tisdag) men förhoppningsvis så mår jag inte illa konstant förgäves (om inte min kropp verkligen spelar mig ett riktigt spratt..), men om det nu är så att vår lever så kan jag kanske lugna dig lite med att jag också hade massa konstiga både rosa och bruna flytningar runt de veckorna. Det avtog och nu har jag inte sett röken av de på minst två veckor. Kram!
    Åh tack snälla! Dina ord värmer verkligen! Vilken vecka är du i nu? Har ni själva bokat ett tidigt VUL eller är ni i vecka 12 då? Men vad skönt att du också har din tid på tisdag, då är vi två som tycker att den dagen inte kan komma snabbt nog!!! Det är konstigt vad sakta tiden kan gå (nästan bakåt) bara för att man väntar på nåt!!
  • Sat 5 Feb 2022 11:20

    Jag ska också på vul på tisdag, sjukt nervöst eftersom sist jag var rravid upptäcktes MA på vul...

    Frkolsson det behöver inte vara kört, hoppas ni ser hjärtslag på nästa vul! När mitt MA upptäcktes i v 8 hade det avstannat redan 4+4, fick cytotec med mig hem och blödde som en rejäl mens. Så om inte blödningen tar i ordentligt finns det ändå hopp! Känns rimligt att man kan hosra fram bristningar som leder till småblödningar. Själv fick jag en blödning för en vecka sen bara av att försöka trycka ut det sista ur urinblåsan... Den avstannade efter några timmar, så inget jag proar mig för nu längre.

  • Sat 5 Feb 2022 12:46
    Emma1b skrev 2022-02-05 11:20:27 följande:

    Jag ska också på vul på tisdag, sjukt nervöst eftersom sist jag var rravid upptäcktes MA på vul...

    Frkolsson det behöver inte vara kört, hoppas ni ser hjärtslag på nästa vul! När mitt MA upptäcktes i v 8 hade det avstannat redan 4+4, fick cytotec med mig hem och blödde som en rejäl mens. Så om inte blödningen tar i ordentligt finns det ändå hopp! Känns rimligt att man kan hosra fram bristningar som leder till småblödningar. Själv fick jag en blödning för en vecka sen bara av att försöka trycka ut det sista ur urinblåsan... Den avstannade efter några timmar, så inget jag proar mig för nu längre.


    Även fast det är tråkiga omständigheter så är det ändå så otroligt skönt att höra och känna att man inte är ensam. Tack! Vilken vecka är du i? Vad har du för känsla i kroppen? Har du tydliga symptom och så? Vi får verkligen hålla tummarna för tisdag!! Jag har än så länge inte haft några blodiga flytningar idag så jag hoppas!!
  • Sat 5 Feb 2022 17:04
    +1

    Nu har jag också bokat privat ultraljud! En och en halv vecka kvar, är spänd. Hoppas på det bästa!

  • Bez
    Sat 5 Feb 2022 18:34

    Ni som vart på vul har era partner fått följa med? Jag har tid på onsdag och partner får inte följa med.. känns så trist att uppleva första gången man får se själv och om allt inte ser bra ut kommer det ju vara fruktasvärt att inte ha någon med sig. 


    Hur har ni andra gjort?

  • Sat 5 Feb 2022 18:36
    Bez skrev 2022-02-05 18:34:38 följande:

    Ni som vart på vul har era partner fått följa med? Jag har tid på onsdag och partner får inte följa med.. känns så trist att uppleva första gången man får se själv och om allt inte ser bra ut kommer det ju vara fruktasvärt att inte ha någon med sig. 


    Hur har ni andra gjort?


    Jag fick gå själv. Har kub v 14, vet inte om han får följa med då heller.
  • Sat 5 Feb 2022 19:40
    Bez skrev 2022-02-05 18:34:38 följande:

    Ni som vart på vul har era partner fått följa med? Jag har tid på onsdag och partner får inte följa med.. känns så trist att uppleva första gången man får se själv och om allt inte ser bra ut kommer det ju vara fruktasvärt att inte ha någon med sig. 


    Hur har ni andra gjort?


    Min sambo har fått följa med, i vårt län finns det just nu inga restriktioner mot det. Och från och med onsdag försvinner väl alla restriktioner förutom att man ska stanna hemma vid symptom? I värsta fall får ni väl spela dum och säga att ni trodde att det inte gäller längre i och med att ni ska dit på onsdag. Jag håller helt med att det skulle kännas hemskt att ej ha partner med. Har man sin partner med i bilden så vill man väl uppleva allt som går tillsammans. 
  • Sat 5 Feb 2022 20:05
    olivoljan skrev 2022-02-05 00:37:29 följande:

    @svansmamman, men oj vad skönt att bli framflyttad! Det kan jag också tänka mig bli Tyst Känns som att de allra flesta annars brukar bli flyttade bakåt, känns som att jag också kommer att bli det, just my luck liksom hehe. Jag sa mitt BF och hon reagerade inte på det så jag hoppas det inte blir några problem, å andra sidan verkade hon inte dubbelkolla när vi pratade så förhoppningsvis kan hon sin huvudräkning ;) Är det första barnet eller har ni gjort NIPT innan? Har läst att kön inte alltid stämmer, stämde det för er (om ni kollade)?


    Ja det var riktigt skönt, mentalt är det skönt att vara längre gången än man tror om än det inte har sådär jättestor betydelse egentligen. Det blir säkert bra, annars hade du nog fått veta det! 


    Av vad jag hört är kön som bestäms utifrån NIPT väldigt säkert eftersom man analyserar vilka könskromosomer som finns i blodet. NIPT skvallrade om att det är en pojke och det fastställdes vid RUL, så jag har svårt att tro att det skulle bli något annat hehe. Vi får se om det bekräftas när den lille beräknas komma om sisådär fyra månader. 


    Det är första barnet och första gången vi gjorde NIPT! :) 

Svar på tråden BF september 2022