• Tue 28 Dec 2021 23:26
    10798 visningar
    10 svar
    10
    10798

    Ni som fått prematurbarn!

    Ni som fått prematurbarn, hur gick det?

    Jag ligger i risk för att ev. behöva få ut min son som prematur just nu och är orolig över situationen. Är bara i vecka 25 just nu! :(

  • Svar på tråden Ni som fått prematurbarn!
  • Tue 28 Dec 2021 23:33
    #1

    Jag är född i vecka 26 tror jag att det är, och jag var den minsta bebisen i världen då, eftersom jag vägde en bit under 700 gram när jag föddes. Ni kommer att klara er fint. Prematursjukvården är inte som den var förr. De fick experimentera en hel del när jag föddes och man visste inte saker som man vet idag.


    När ditt barn föds, så räknar du bara bort de veckor som ditt barn föddes, så om barnet är 3 månader förtidigt född, så är barnet hela tiden 3 månader "efter" sin egentliga ålder. Det är knepigast när man är liten, men jämnar ut sig med åldern.


    De svårigheter som kan uppstå, kan ju uppstå kring vilket barn som helst, med tanke på den sjukvård och behandlingar som finns idag och som inte fanns när jag föddes.

  • Wed 29 Dec 2021 07:36
    #2

    Det finns flera bra grupper på Facebook, om du vill sänka jag bjuda in dig. Jag är medlem i två stycken och det finns mkt stöd och gemenskap där

  • Wed 29 Dec 2021 08:25
    #3
    Ebo88 skrev 2021-12-29 07:36:10 följande:

    Det finns flera bra grupper på Facebook, om du vill sänka jag bjuda in dig. Jag är medlem i två stycken och det finns mkt stöd och gemenskap där


    Tack gärna!
  • Wed 29 Dec 2021 10:18
    #4
    Undrandee skrev 2021-12-29 08:25:41 följande:

    Tack gärna!


    Skriver dm till dig
  • Wed 29 Dec 2021 15:02
    #5

    Har en bekant som fick ta ut barnet i v.26. Det vägde drygt 400 gram. Lång sjukhusvistelse, men allt gick bra till slut.

  • Anonym (Hur gick det?)
    Wed 5 Jan 2022 11:55
    #6

    Hur har det gått för er? Hoppas att allt är bra med er och är bebisen fick stanna och växa ett litet tag till i alla fall

  • Anonym (stora­syster­)
    Sat 29 Jan 2022 18:30
    #7

    Min lillasyster föddes i vecka 27, hon är idag 22 år gammal och fullt frisk. Hon är strulig med framtidsplaner dock, slöpluggar kurser och har inga vänner och slösar bara bort alla pengar hon får. Men fysiskt är hon i topptrim! Längre än mig och söt som få. Har läst att prematura barn kan ha lite lättare att få lite psykiska åkommor som adhd och depression osv, som visar sig först i vuxen ålder, men å andra sidan vem har inte det nu för tiden! Det kommer gå toppen för er! Tänk, om hon föddes i vecka 27 för 22 år sedan och klarade sig. 


    Har du fött ännu? Hur går allt?

  • Thu 24 Feb 2022 13:18
    #8

    Uppdatering: 

    Han kom med dunder o brak den 27/1 med akutsnitt då moderkakan börjat lossna och jag hade fått en infektion av den tidiga vattenavgången som började i vecka 23. 

    Han vägde 1490 gram, 37,7 cm. Han kämpar nu med pulsfall, andningsuppehåll och sin extremt svullna mage. 
    Är jätte rädd för allvarliga komplikationer och ibland att han ska försvinna! :(

  • Anonym­4848
    Thu 24 Feb 2022 19:51
    #9
    Undrandee skrev 2022-02-24 13:18:34 följande:

    Uppdatering: 

    Han kom med dunder o brak den 27/1 med akutsnitt då moderkakan börjat lossna och jag hade fått en infektion av den tidiga vattenavgången som började i vecka 23. 

    Han vägde 1490 gram, 37,7 cm. Han kämpar nu med pulsfall, andningsuppehåll och sin extremt svullna mage. 
    Är jätte rädd för allvarliga komplikationer och ibland att han ska försvinna! :(


    Men va tufft för er alla! :( hoppas att allt blir bra till slut och att han får vara frisk resten av livet sen. <3
  • Thu 24 Feb 2022 21:07
    #10
    Undrandee skrev 2022-02-24 13:18:34 följande:

    Uppdatering: 

    Han kom med dunder o brak den 27/1 med akutsnitt då moderkakan börjat lossna och jag hade fått en infektion av den tidiga vattenavgången som började i vecka 23. 

    Han vägde 1490 gram, 37,7 cm. Han kämpar nu med pulsfall, andningsuppehåll och sin extremt svullna mage. 
    Är jätte rädd för allvarliga komplikationer och ibland att han ska försvinna! :(


    Viken vecka föddes han i? Vet dom varför magen är svullen?

    förstår din rädsla. neo tiden är verkligen upp och ner. 
Svar på tråden Ni som fått prematurbarn!