• Kesobulle

    Coronaregler på förlossningen. Hjälp!!

    Verkar som om man inte kan vara försiktig nog.

    Började få symtom förra onsdagen, tog ett pcr test lite väl sent (måndags) och fick svar tisdags natt att de var positivt.

    Sambon fick lite symtom i lördags fram till måndag och sedan dess är han helt frisk. Han ska testa sig imorgon, så provsvaret lär väl komma på fredag förhoppningsvis. Men vad gör vi nu om hans visar positivt? På lördag har det ju gått en vecka sedan första symtom för hans del.

    Jag är i vecka 41 (42 på måndag). Har inte hört om någon annan i den här situationen. Enligt 1177 så får han ju vara med om förlossningen skulle sätta igång på söndag, eftersom det då har gått en vecka sedan första symtom och han har varit frisk i minst 4dygn. TROTS att provsvaret kommer tillbaka på fredag eller lördags. Men hur ställer sig förlossningen till detta? Går dem under 1177s rekommendationer (som också är folkhälsomyndighetens rekommendationer gissar jag på)?

    Snabbtestet dem tar kommer ju antagligen slå på corona på oss båda eftersom vi nyligen haft de men enligt alla regler är ?friskförklarade?.

    Jag ringde förlossningen innan idag och meddelade mitt positiva resultat och frågade hur de kommer vara med sambon. Allt barnmorskan frågade var om han var frisk, vilket jag svarade ja för det är han ju. Då sa hon att han var välkommen. Väldigt oklart tyckte jag eftersom stickan kommer slå på corona ????

  • Svar på tråden Coronaregler på förlossningen. Hjälp!!
  • Anonym (Ylva)

    Vad jag har förstått tidigare så är ju inte partnern välkommen om hen har symptom. Alltså är den ju inte heller välkommen om hen har covid. Den födande måste ju föda oavsett. Men tror inte de tar in en partner med covid.

  • Anonym (Snabb)

    Om ni båda tar snabbtest på fredag så kommer det ju inte visa positivt så länge det inte är så att det faktist är positivt, annars kommer det ju visa negativt.

  • Anonym (Oj)

    Är väl onödigt för sambon att testa sig om han redan blivit frisk...?

    Annars skulle jag nog inte säga mer om det testet, oavsett vad det visar, ifall han redan blivit frisk. Men det är ju bara min åsikt.

    Ta det bara lugnt, finns många fall där familjemedlemmar fått liknande symptom men ändå inte visat positivt på pcr test.

    Lycka till med förlossningen, barnet och allt annat fint som väntar! <3

  • Kesobulle
    Anonym (Snabb) skrev 2021-12-29 20:24:16 följande:

    Om ni båda tar snabbtest på fredag så kommer det ju inte visa positivt så länge det inte är så att det faktist är positivt, annars kommer det ju visa negativt.


    Om jag har förstått de rätt med dessa snabbtest så visar dem på corona så mycket längre än man egentligen smittar... Det är de som är problemet.
  • Kesobulle
    Anonym (Ylva) skrev 2021-12-29 20:22:44 följande:

    Vad jag har förstått tidigare så är ju inte partnern välkommen om hen har symptom. Alltså är den ju inte heller välkommen om hen har covid. Den födande måste ju föda oavsett. Men tror inte de tar in en partner med covid.


    Det är just de att han har inga symptom och är enligt 1177 friskförklarad på lördag eftersom de då har gått en vecka från första symptom och han har varit helt frisk de senaste dygnen.
  • Kesobulle
    Anonym (Oj) skrev 2021-12-29 20:27:57 följande:

    Är väl onödigt för sambon att testa sig om han redan blivit frisk...?

    Annars skulle jag nog inte säga mer om det testet, oavsett vad det visar, ifall han redan blivit frisk. Men det är ju bara min åsikt.

    Ta det bara lugnt, finns många fall där familjemedlemmar fått liknande symptom men ändå inte visat positivt på pcr test.

    Lycka till med förlossningen, barnet och allt annat fint som väntar! <3


    Jo men barnmorskan sa att han helst skulle göra de, så vi gör de hehe. 

    Precis, och så är de ju enligt 1177! Jag är bara orolig att förlossningen säger annat, dem är inte heller så trevliga precis där jag ska föda...

    Jag hoppas, men är rätt säker på att han också har corona då han hade en släng av feber söndags-måndags (förhöjd temp och känt sig lite krasslig lördags). Så jag utgår från att han har corona och jag utgår från att stickan på förlossningen (efter lördag) kommer visa på corona hos honom... TROTS att han är frisk, eftersom snabbtesten ofta gör så vad jag har förstått. 

    Tack för dem fina orden <3 
  • Anonym (Snabb)
    Kesobulle skrev 2021-12-29 20:30:44 följande:

    Om jag har förstått de rätt med dessa snabbtest så visar dem på corona så mycket längre än man egentligen smittar... Det är de som är problemet.


    Det är snarare tvärtom. Dom är inte lika känsliga så dom kan visa negativt fastän du inte har covid.
  • Kesobulle
    Anonym (Snabb) skrev 2021-12-29 20:58:06 följande:
    Det är snarare tvärtom. Dom är inte lika känsliga så dom kan visa negativt fastän du inte har covid.
    Tack!

    Menar du att dem kan visa negativt fast än jag har covid? hehe.
  • Anonym (Snabb)
    Kesobulle skrev 2021-12-29 21:12:25 följande:

    Tack!

    Menar du att dem kan visa negativt fast än jag har covid? hehe.


    Vi har dem inom vården och dom är rätt pålitliga men vi kompletterar med det vanliga provet också. Ibland visar de fel men det är inte ofta och då visar dem negativt fastän det är positivt.

    Men när vi testar oss så har vi symptom.

    Om han testar sig imorgon och får positiva svar på etc fredag, så kan han ju alltid testa sig nån dag efter
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Oj) skrev 2021-12-29 20:27:57 följande:

    Är väl onödigt för sambon att testa sig om han redan blivit frisk...?

    Annars skulle jag nog inte säga mer om det testet, oavsett vad det visar, ifall han redan blivit frisk. Men det är ju bara min åsikt.

    Ta det bara lugnt, finns många fall där familjemedlemmar fått liknande symptom men ändå inte visat positivt på pcr test.

    Lycka till med förlossningen, barnet och allt annat fint som väntar! <3


    Jag blir så arg på sådana ansvarslösa personer som dig! Att resonera som dig skulle ju kunna leda till att någon annan på förlossningen smittas och blir jättesjuk. Klart man måste följa de restriktioner som finns, de finns ju av en anledning! Kom inte med så dumma råd och behåll dina inkompetenta åsikter för dig själv i fortsättningen!
  • Bula2021

    I Karlstad testas alla - både den födande och medföljande partner/person - med snabbtest vid inskrivning på förlossningen. Om partner/medföljande får positivt snabbtest får hen inte komma med in - inga undantag. Med andra ord spelar det ingen roll om pcr-test gjorts en eller tio dagar innan, symptom eller ej.

Svar på tråden Coronaregler på förlossningen. Hjälp!!