• Wed 29 Dec 2021 20:45
    26968 visningar
    127 svar
    127
    26968

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 


    "Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 


     


    "xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 


     i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

  • Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • Anonym (LS)
    Wed 29 Dec 2021 20:52
    #1
    -1

    Mina fördomar är att betygen i årskurs 6 är väldigt mycket mer orättvisa än senare. Vissa lärare sätter E på alla godkända och vill inte ha betygshets.... Andra tänker mer gammeldags och sätter A på barn som faktiskt inte uppfyller de kraven, vilket blir jättetråkigt när vanliga krav kommer ikapp i årskurs 7....

    E är ett godkänt betyg och motsvarar ett G, eller en 3:a, så då blir det ingen återkoppling från skolans sida

  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Wed 29 Dec 2021 21:06
    #2

    Att skriva bra på proven och för övrigt glida på en räkmacka som på 80-talet funkar inte idag för höga betyg. Det är många betygskriterier nuförtiden, att bara ha bra på prov eller läxförhör räcker inte. Alla kriterier måste uppfyllas annars åker man ner i betyg. Om länken inte fungerar så kan du googla betygskriterier eller kunskapskrav åk 6.

    Du kan också snurra lite här på forumet, det finns liknande trådar.

    www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRENG01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f

  • Anonym (Myran­)
    Wed 29 Dec 2021 21:08
    #3
    +1

    Att han tittar på amerikanska youtube betyder ju inte att han kan genomföra ett dagligt samtal. Min 8 åring tittar också mest på amerikanska klipp på Youtube och kan säga en massa uttryck m.m och kan prata en massa engelska när det gäller gaminspråket på engelska men så fort jag säger något annat märks det att han inte hänger med på samma sätt som när jag provar "gaming engelskan" med detta menar jag absolut inte att din son inte kan engelska vara att det är ett helt annat typ av engelska i dessa videos än vad skolan förväntar sig att barnen ska kunna.

    Och som ovan skriver, det är första gången han får betyg. Lärarna vill då oftast inte sätta ett"för högt betyg" och väljer oftast det lägre av den andledningen att de inte ska betygshetsa och att många ser att får jag A redan i åk 6 så behöver jag inte göra något mera typ. Nästa årskurs kanske inte eleven uppfyller kriterierna för det högre betyget och läraren då måste sänka betyget. Detta gör att det blir ännu mer betygshysteri och nederlag för eleven. Det är allt bättre att istället kunna höja betyget successivt när elev utvecklas istället för att behöva sänka det för varje termin.

    Eftersom din son uppfyller kriterierna för godkänt betyg behöver inte läraren ha en dialog med er föräldrar om betygen. Är bara när de funderar på att underkänna eleven i ämnet som de behöver förvarna om risken att bli underkänd så de hinner försöka ändra på det.

    Försök istället att stötta din son och uppmuntra honom att försöka prestera lite bättre nästa termin till nästa betyg. Att gå och "klaga" hos läraren kommer istället vida din son att han inte behöver försöka bättre utan då kommer mamma och hjälper mig genom att prata med läraren.

  • Anonym (CNN)
    Wed 29 Dec 2021 21:22
    #4

    Jag är lärare i engelska och någon av er har ju missförstått något.

    Antingen är din son inte så stark som du tror eller så har läraren missat något.

    Och den här som menar att ett E motsvarar f d G har fel. Det är D som är närmare det gamla godkända betyget. Ett E är lägre i nivå.

    Jag är behörig att sätta betyg i alla årskurser.

    Däremot kan du ju fråga hur man testat kunskaperna. Har du koll i matriserna? Vad finns ifyllt där?

  • Anonym (Också­)
    Thu 30 Dec 2021 07:56
    #5
    Anonym (CNN) skrev 2021-12-29 21:22:58 följande:

    Jag är lärare i engelska och någon av er har ju missförstått något.

    Antingen är din son inte så stark som du tror eller så har läraren missat något.

    Och den här som menar att ett E motsvarar f d G har fel. Det är D som är närmare det gamla godkända betyget. Ett E är lägre i nivå.

    Jag är behörig att sätta betyg i alla årskurser.

    Däremot kan du ju fråga hur man testat kunskaperna. Har du koll i matriserna? Vad finns ifyllt där?


    Jag är också lärare och jag håller med. Man märker rätt så tydligt (faktiskt) vilka elever som tittar väldigt mycket på Youtubers för det blir mycket "slang" i deras texter och även i det talade språket.
    I högstadiet kan jag uppleva att de inte ens läser texterna i boken eller andra texter som vi jobbar med ordentligt, då de tycker att de "kan" detta redan. De kanske förstår av sammanhanget. Men de behöver läsa och ta in ordföljd, meningsuppbyggnad etc för att bygga vidare och så småningom nå målen i matriserna. Inom resonemang, analys osv. 

    Det är trist om kommunikationen brustit. Men ditt barn kommer inte få ett högre betyg på grund av att föräldern på något sätt propsar på att "man skulle sagt till innan". Utan ta detta som en lärdom och håll mer koll nu till våren och framöver. Om ditt barn är så kompetent inom språket som du beskriver det så se till att hen får med sig grammatik osv, sitt med ditt barn och försök koppla det hen ser eller hör talas - till läromedlen som hen har i skolan. 
  • Anonym (CNN)
    Thu 30 Dec 2021 09:46
    #6
    Anonym (Också) skrev 2021-12-30 07:56:46 följande:

    Jag är också lärare och jag håller med. Man märker rätt så tydligt (faktiskt) vilka elever som tittar väldigt mycket på Youtubers för det blir mycket "slang" i deras texter och även i det talade språket.

    I högstadiet kan jag uppleva att de inte ens läser texterna i boken eller andra texter som vi jobbar med ordentligt, då de tycker att de "kan" detta redan. De kanske förstår av sammanhanget. Men de behöver läsa och ta in ordföljd, meningsuppbyggnad etc för att bygga vidare och så småningom nå målen i matriserna. Inom resonemang, analys osv. 

    Det är trist om kommunikationen brustit. Men ditt barn kommer inte få ett högre betyg på grund av att föräldern på något sätt propsar på att "man skulle sagt till innan". Utan ta detta som en lärdom och håll mer koll nu till våren och framöver. Om ditt barn är så kompetent inom språket som du beskriver det så se till att hen får med sig grammatik osv, sitt med ditt barn och försök koppla det hen ser eller hör talas - till läromedlen som hen har i skolan. 


    Youtube och gaming ger inte djupet. Det ser jag ju hos mina egna barn också. Duktiga på att snacka, men inte lika starka i övrigt.

    Engelska är ett konservativt språk och det är den nivån många inte inser.

    Håller med dig.
  • Anonym (Lärar­e)
    Thu 30 Dec 2021 10:18
    #7

    Att vara gamer och titta på YouTube mm betyder inte att man är bra på engelska. Att förstå är en sak, att tillämpa en helt annan. Ni fick ju förklarat att han inte hade varit så delaktig muntligt på lektionerna, och det drar ner direkt eftersom betyg inte är ett genomsnitt utan att man måste uppnå en viss nivå inom samtliga kunskapskrav för att få högre betyg. Er son kan alltså ha A på alla delar utom en där han når E, då skulle han få D i betyg. Glosförhör spelar verkligen ingen roll, de är till för träning och inte för betygssättning.

    Sen är det ju så att lärare generellt inte kommer att uppdatera vh personligen under terminens gång, dels kan man själv fråga hur det går, dels har många skolor en digital plattform som visar hur det går i kurserna. Börja att titta där. Var engagerad. Fråga sonen hur det går i olika ämnen, varje vecka.

    Pratar man verkligen sex och samlevnad i mellanstadiet på er sons skola...? Sånt brukar man ta på högstadiet.

  • Anonym (Skräm­d)
    Thu 30 Dec 2021 10:34
    #8
    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-30 10:18:07 följande:

    Ni fick ju förklarat att han inte hade varit så delaktig muntligt på lektionerna, och det drar ner direkt eftersom betyg inte är ett genomsnitt utan att man måste uppnå en viss nivå inom samtliga kunskapskrav för att få högre betyg. Er son kan alltså ha A på alla delar utom en där han når E, då skulle han få D i betyg.


    Herregud, är detta kraven på barnen idag? Jag som var utfryst lite på högstadiet och inte vågade ta för mig muntligt pga rädsla att bli retad skulle alltså tappa i betyg. Trots att jag läste avancerade texter och hade väldigt hög grammatisk förståelse för engelska och svenska, och pluggade järnet för alla prov för att prestera och lära mig allt. Betygen var mitt sätt att visa att jag kunde något, men de skulle jag alltså tappa idag för att jag inte vågade prata i klassrummet pga andra barn. I små grupper kunde det funka men aldrig inför alla.

    Undra på att barn blir stressade och mår dåligt om man måste vara perfekt på alla plan för att få ett bra betyg. Jag hade gått under i dagens skola. I den jag gick kunde jag iaf känna att mitt slit gav ett betyg.
  • Anonym (Också­)
    Thu 30 Dec 2021 10:40
    #9
    Anonym (Skrämd) skrev 2021-12-30 10:34:46 följande:
    Herregud, är detta kraven på barnen idag? Jag som var utfryst lite på högstadiet och inte vågade ta för mig muntligt pga rädsla att bli retad skulle alltså tappa i betyg. Trots att jag läste avancerade texter och hade väldigt hög grammatisk förståelse för engelska och svenska, och pluggade järnet för alla prov för att prestera och lära mig allt. Betygen var mitt sätt att visa att jag kunde något, men de skulle jag alltså tappa idag för att jag inte vågade prata i klassrummet pga andra barn. I små grupper kunde det funka men aldrig inför alla.

    Undra på att barn blir stressade och mår dåligt om man måste vara perfekt på alla plan för att få ett bra betyg. Jag hade gått under i dagens skola. I den jag gick kunde jag iaf känna att mitt slit gav ett betyg.
    Vem har sagt något om perfekt på alla plan? Dock är det en förutsättning för högsta betyg att man kan visa sina kunskaper och förmågor på olika sätt.
    Det är möjligt att man när vi var yngre (jag gick i högstadiet på 90-talet) kunde ducka muntliga svar så gott det gick i klassrummet och hålla minsta möjliga antal redovisningar för att sen briljera på skriftliga prov och inlämningar. Och därigenom få en femma i betyg. Men så funkar det inte idag.
    Du måste liksom hålla nivån rakt igenom. 
    A idag är klart svårare att få än det var att få betyg 5 då. Är min uppfattning.
  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Thu 30 Dec 2021 10:56
    #10
    Anonym (Skrämd) skrev 2021-12-30 10:34:46 följande:

    Herregud, är detta kraven på barnen idag? Jag som var utfryst lite på högstadiet och inte vågade ta för mig muntligt pga rädsla att bli retad skulle alltså tappa i betyg. Trots att jag läste avancerade texter och hade väldigt hög grammatisk förståelse för engelska och svenska, och pluggade järnet för alla prov för att prestera och lära mig allt. Betygen var mitt sätt att visa att jag kunde något, men de skulle jag alltså tappa idag för att jag inte vågade prata i klassrummet pga andra barn. I små grupper kunde det funka men aldrig inför alla.

    Undra på att barn blir stressade och mår dåligt om man måste vara perfekt på alla plan för att få ett bra betyg. Jag hade gått under i dagens skola. I den jag gick kunde jag iaf känna att mitt slit gav ett betyg.


    Nu går dottern visserligen i 8:an, men ja, det är höga krav och på ett helt annat sätt på barnen idag. Barnen behöver både ha driv och initiativförmåga och kunna utrycka sig väl både muntligt och skriftligt för att få bra betyg.

    En uppgift i till exempel svenska kan innebära att själv helt fritt välja ämne, själv söka upp och sammanställa information, redovisa muntligt och redovisa skriftligt. Inklusive källhänvisningar. De börjar alltså från ett helt blankt papper så att säga.

    Vägledning för uppgiften finns, till exempel att de gått igenom vad en sakprosatext eller en debattartikel är.
Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6