• Wed 29 Dec 2021 20:45
    26969 visningar
    127 svar
    127
    26969

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    MIn son har alltid haft enkelt för Engelska. Han har varit och är intresserad av gaming, youtube och filmer. Han ser bara på  Amerikanska gamers och youtube kanaler. När han nu skulle få betyg på höst terminen fick han ett E.
    Jag ifrågasätter detta till läraren och hon säger att han inte varit tillsträckligt delaktig i resonemang, samtaler osv på lektionerna.
    Jag har vid flertal tillfällen frågat läraren om återkoppling hur han fungerar på lektionerna. Har fått  återkopplingar som 


    "Jag tycker att han jobbar på bra och gör bra val gällande hans arbete". 


     


    "xxxx jobbade på bättre i skolarbetet än jag har sett tidigare, mer förberedd vilket gör det lättare att svara på frågor och vara delaktig". Han fick i feb 21 återkoppling om att vara mera delaktig på lektionerna. Efter detta har jag inte hört något, bara det som är citerat ovan(med andra ord positivt)  Hade utvecklings samtal i sep ingenting nämndes om att han inte varit delaktig på lektionerna. 
    Vad göra ordna privat lärare?. Har hört om att få möte med läraren.
    Känner att jag inte har något förtroende för henne, med tanke på att hon återkopplar 28/12 att han inte varit delaktig på lektionerna.
    Har inte hört något om detta på 10 månader. På glosförhören har han presterat bra. De har inte haft några prov i Engelska.
    Känner mig helt förtvivlad. I Biologi fick han ett C, han har aldrig haft prov in 


     i detta ämne. Kan inte tänka mig att han varit delaktig i klass rummet i sex och samlevnad. När jag frågade min som om ämnet Biologi, då frågade han vilket ämne det var(står i schemat NO).

  • Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6
  • Fri 13 May 2022 09:59
    +1
    Anonym (Maria) skrev 2022-05-13 09:13:16 följande:
    Det är kanske min fördom jag vet ju inte än trots allt, hon går i 4:an nu så är en bit kvar, jag vet att vissa lärare ger möjligheter till inspelning t ex och faktiskt mängder med olika lösningar för att kunna visa kunskaper i de lägen det behövs. Det finns verkligen många möjligheter nuförtiden. Sedan kan det vara svårt för vissa. Men då har ju verkligen läraren försökt. 

    Ja, min sista rad var lite hur jag tycker skolsystemet dödar lusten till lärande i Sverige kanske främst hos pojkar då de i allmänhet mognar senare.
    Man ska resonera, dra slutsatser och nyansera om saker redan innan man har någorlunda kunskaper om det som ska resoneras om.

    Tror att det skulle bli mindre fokus på detta nu i de lägre årskurserna framöver kanske från höstenterminen tror jag. Om jag inte blandar ihop det nu förståss. 
    Visst kan man ibland hitta alternativ. Man får bara vara lite försiktig - i en vanlig klass vill man inte sedan ha det så att det krävs olika lösningar för varje barn. Beror på förstås. En del kan man ju lätt göra. I andra fall kan det vara lite väl mycket att tänka på för läraren om det är många barn som måste ha speciallösningar som kräver ständigt extra. I så fall får föräldrarna kanske hjälpa till. Om det finns många i en klass som verkligen har särskilda behov så är det förstås skolan som ska sätta in resurs eller så.

    Jo, det där med att man ska resonera och dra slutsatser och sånt, det har man mycket i t.ex. SO och NO. Just när det gäller de ämnena så kan jag tycka att det är bättre än förut där barn ofta bara lärde sig fakta. Men jag är ibland lite kluven där ändå. Det är visserligen meningsfullt att förstå sammanhang, konsekvenser och sånt t.ex. i historia. Alltså att inte bara kunna rabbla när vilket krig började utan också varför och vad det ledde till. Det blir ju intressantare också. Men sen blir jag som sagt kluven och tänker: Jag minns att jag själv hade svårt att förstå sånt, ändå upp i högstadiet. Är barnen mogna att förstå detta? Kan man förklara det på en tillräckligt enkel nivå, eller är det för komplicerat? Det kanske är därför de skjuter lite på det hos er. 

    Sedan har man det även i praktiska ämnen, bild och slöjd och idrott. Nåja. Det låter bra, men jag kan inte säga hur bra det fungerar i dessa ämnen. Jag tycker att man borde ha lagt ner mer möda med att hitta realistiska kunskapsmål. Man borde ha kollat forskning mera (kanske har de gjort det, men det verkar inte räcka), för att se vad barn kan förstå i vilken ålder.  Och, det är för krångligt för elever och föräldrar. 

    I språk har du inte så mycket sånt. Där är huvudfokus ändå på att kunna tala, skriva, förstå. Bara i realia (kunskap om engelsk-språkiga länder) har man det här med "nyanserat" (ingen elev vet vad det är). Men där tycker jag kan man tolka det på en rimlig nivå, och de flesta eleverna är faktiskt ganska nyanserade när de funderar på hur det är i andra länder och jämför med Sverige, så det brukar inte vara något större problem.
  • Fri 13 May 2022 11:57

    Har anmält det där tramset. Egentligen är det bara att ignorera- 

  • Anonym (Jenni­)
    Fri 13 May 2022 12:05
    +2
    Anonym (Maria) skrev 2022-05-13 06:43:45 följande:

    Det är så många märkliga kriterier så nästan gett upp det här med skolbetygen. Man straffar ju ut t ex tysta barn även om kunskapen är stor.
    Mitt yngsta barn har lärt sig helt flytande engelska och kan även skriva riktigt bra, främst genom Youtube, alltid självmant tittat på filmer på engelska och umgänge med engelsktalande. Hon har även extra stöd i form av svårare engelska sedan åk 2. 
    Men hon är också blyg och lite tyst i klassen och kommer sannolikt inte heller få "bra" betyg i sexan. Säkert E. Kanske D. 
    Skulle ge rådet häng inte upp dig för mycket på betyget. Sedan är det viktigt att vara godkänd, mycket annat kommer med ökad mognad också.

    Tyvärr hos pojkar ibland lite för sent då skolan oftast redan tagit död på all studielust. Genom sönderresonerande och slutsatser av allt för tidigt i årskurserna. 


    Jag kan inte annat än hålla med dig! Mycket invecklat system som kräver total perfektion i allt föratt få bra betyg! Det är känt att det är så. "Plugghästarna" som är riktigt flitiga och duktiga är helt utbrända och mår skit, då det krävs 100% perfekt resultat, du får inte ha ett enda fel på något om du ska ha A.
    Det funkar som såhär: föratt få betyget C måste du ha uppnått alla sju kriterierna i D och hälften på B(!!), då får du C, har du inte klarat något kriterier på B så får du D. Det rättvisa vore att om du uppnådde alla kriterierna i C nivå föratt få ett C. Ja det borde räcka med 3 steg på C nivå föratt få betyget, det är ju inte mer rättvist att få D om man har flera steg på C.
    Hoppas siffersystemet kommer tillbaka.
  • Anonym (Ojoj)
    Fri 13 May 2022 12:55
    AndreaBD skrev 2022-05-13 11:57:33 följande:

    Har anmält det där tramset. Egentligen är det bara att ignorera- 


    Varför ska du anmäla, det är sant. Varför inte stå för det du gör? Precis som du skrev i en tråd att kvinnor är starkare och snabbare än män, vilket du heller inte vill stå för. 
  • Fri 13 May 2022 13:25
    -1 +1
    Anonym (Ojoj) skrev 2022-05-13 12:55:36 följande:
    Varför ska du anmäla, det är sant.
    Hmmmm, kanske för att hon har bemödat sig i flera månader att utförligt förklara för TS (och alla andre som är intresserad) hur betyg i språkämnen sammansättas och du kom hit enbart för att prata skit om henne?
  • Anonym (Ojoj)
    Fri 13 May 2022 13:33
    +1
    Spucks skrev 2022-05-13 13:25:57 följande:
    Hmmmm, kanske för att hon har bemödat sig i flera månader att utförligt förklara för TS (och alla andre som är intresserad) hur betyg i språkämnen sammansättas och du kom hit enbart för att prata skit om henne?
    Det du kallar skit är sanning, men okej.
  • Fri 13 May 2022 17:06
    Anonym (Jenni) skrev 2022-05-13 12:05:13 följande:
    Jag kan inte annat än hålla med dig! Mycket invecklat system som kräver total perfektion i allt föratt få bra betyg! Det är känt att det är så. "Plugghästarna" som är riktigt flitiga och duktiga är helt utbrända och mår skit, då det krävs 100% perfekt resultat, du får inte ha ett enda fel på något om du ska ha A.
    Det funkar som såhär: föratt få betyget C måste du ha uppnått alla sju kriterierna i D och hälften på B(!!), då får du C, har du inte klarat något kriterier på B så får du D. Det rättvisa vore att om du uppnådde alla kriterierna i C nivå föratt få ett C. Ja det borde räcka med 3 steg på C nivå föratt få betyget, det är ju inte mer rättvist att få D om man har flera steg på C.
    Hoppas siffersystemet kommer tillbaka.
    Varför försöker du förklara något som du inte alls förstår. 

    - Nej, man måste inte ha 100% perfekt för att få A, Jag har t.ex. just rättat nationella proven i engelska och där finns det exempel för hur en uppsats kan se ut, om den får A (även B, C, D, E) Och där fanns det två exempel på uppsatser som skulle få A. Den ena hade säkert 6 eller 7 fel i (och det var inte bara lätt felstavning), den andra hade mindre direkta fel men den hade inte ens styckeindelning. Där man räknar poäng - så som läs och hörförståelse var det nog 90 % rätt som gällde för A. Inte mer i alla fall. Och det var så även med FÖRRA betygssystemet.

    Det du förklarar om betygssättningen sedan faller på att det inte ens finns kriterier för B och D. 

    Och det som skriver VORE rättvist - jo, det är ju så det ÄR. Om jag nu förstår det rätt. 
  • Fri 13 May 2022 17:08

    Menade förstås "färre direkta fel".

    Förresten - läroplanen görs ju om till hösten. Nästa termin sätts det redan betyg på ändrade kriterier. Inte helt omgjort, men det finns en del ändringar.

  • Fri 13 May 2022 17:13
    -1
    Anonym (Ojoj) skrev 2022-05-13 12:55:36 följande:
    Varför ska du anmäla, det är sant. Varför inte stå för det du gör? Precis som du skrev i en tråd att kvinnor är starkare och snabbare än män, vilket du heller inte vill stå för. 
    Starkare också? Haha, nu ljuger du helt obekymrad.
  • Anonym (Jenni­)
    Fri 13 May 2022 17:57
    AndreaBD skrev 2022-05-13 17:06:53 följande:
    Varför försöker du förklara något som du inte alls förstår. 

    - Nej, man måste inte ha 100% perfekt för att få A, Jag har t.ex. just rättat nationella proven i engelska och där finns det exempel för hur en uppsats kan se ut, om den får A (även B, C, D, E) Och där fanns det två exempel på uppsatser som skulle få A. Den ena hade säkert 6 eller 7 fel i (och det var inte bara lätt felstavning), den andra hade mindre direkta fel men den hade inte ens styckeindelning. Där man räknar poäng - så som läs och hörförståelse var det nog 90 % rätt som gällde för A. Inte mer i alla fall. Och det var så även med FÖRRA betygssystemet.

    Det du förklarar om betygssättningen sedan faller på att det inte ens finns kriterier för B och D. 

    Och det som skriver VORE rättvist - jo, det är ju så det ÄR. Om jag nu förstår det rätt. 
    Pratar om BETYGEN inte nationella proven. Jo det funkar precis så som jag skrev :)
  • Fri 13 May 2022 18:28
    Anonym (Jenni) skrev 2022-05-13 17:57:23 följande:
    Pratar om BETYGEN inte nationella proven. Jo det funkar precis så som jag skrev :)
    Nej du. Jag vet att du menar betyg. Och inget av det som du skriver stämmer. 

    Jag tolkar det som att du menar TERMINSbetyg. Då stämmer det ännu mindre att det måste vara perfekt. Tvärtom, du skulle kunna skriva fem uppsatser under terminen, en med A och fyra med E. Då skulle man utgå ifrån att du har uppnått A i det kriteriet. (dock skulle man undra om det förekom fusk).

    Men det var då ett betygskriterium. Beror sedan på hur de andra ser ut. Du måste få A i ALLA kriterier, ja. Men från och med hösten behöver du bara i fler än hälften.
  • Fri 13 May 2022 18:32

    Man kan lätt prata förbi varandra för att det är motsatsen när man pratar alla olika kunskapskrav (där gäller sämsta resultat) jämfört med flera gånger samma kunskapskrav (där gäller bästa resultat).

    Men observera att det bara finns kunskapskrav för E, C och A. 

  • Fri 13 May 2022 19:24

    Som Spucks skriver har AndreBD förklarat för mig i flera månader hur betyg i språkämnen är sammansatt.
    Tack för det Andrea BD!. Otroligt tacksam!.

  • Fri 13 May 2022 23:55
    -1
    Torngatan4 skrev 2022-05-13 19:24:28 följande:

    Som Spucks skriver har AndreBD förklarat för mig i flera månader hur betyg i språkämnen är sammansatt.
    Tack för det Andrea BD!. Otroligt tacksam!.


    Ingen orsak. 
  • Anonym (Betyg­skrite­rier)
    Sat 14 May 2022 05:39
    AndreaBD skrev 2022-05-13 18:28:04 följande:
    Nej du. Jag vet att du menar betyg. Och inget av det som du skriver stämmer. 

    Jag tolkar det som att du menar TERMINSbetyg. Då stämmer det ännu mindre att det måste vara perfekt. Tvärtom, du skulle kunna skriva fem uppsatser under terminen, en med A och fyra med E. Då skulle man utgå ifrån att du har uppnått A i det kriteriet. (dock skulle man undra om det förekom fusk).

    Men det var då ett betygskriterium. Beror sedan på hur de andra ser ut. Du måste få A i ALLA kriterier, ja. Men från och med hösten behöver du bara i fler än hälften.
    Det där var intressant Andrea. Från och med hösten behöver du bara fler än hälften? Berätta mer - är det en ändring nyligen? Länk?
  • Sat 14 May 2022 09:38
    Anonym (Betygskriterier) skrev 2022-05-14 05:39:57 följande:
    Det där var intressant Andrea. Från och med hösten behöver du bara fler än hälften? Berätta mer - är det en ändring nyligen? Länk?
    www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/aktuella-forandringar-pa-grundskoleniva/andrade-laroplaner-och-kursplaner-hosten-2022

    Här är det lite mera luddigt uttryckt (att det ska vara minst/mer än hälften). Hittar förstås inte just det som läst tidigare:

    "
    Vad innebär de nya bestämmelserna?

    De nya bestämmelserna innebär att kravgränserna för betygen D?A inte längre är lika skarpa. Läraren ska på så sätt få större möjligheter att göra en sammantagen bedömning och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper med hjälp av betygskriterierna. För betyget E (och betyget Godkänt) behålls regeln om att elevens kunskaper måste motsvara samtliga betygskriterier.


    De nya bestämmelserna innebär också att formuleringen om att läraren ska utnyttja all tillgänglig information vid betygssättning tas bort ur läroplanerna. Regeringens avsikt är att lärare och elever ska få större möjligheter att sätta tydliga gränser för sitt arbete och att minska stress kopplad till omprov och sena inlämningar.


    Betygen D?A

    Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg.


    Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."

    www.skolverket.se/undervisning/kallsidor/andringar-i-hur-betyg-ska-sattas-och-nya-allmanna-rad

  • Sat 14 May 2022 09:46
    -1

    Och nu ska det heta "betygskriterier" igen - som för många år sedan (istället för kunskapskrav). Yippie! De är inte kloka med alla sina ändringar! Även om betygskriterier är ett bättre ord. Ibland säger vi fortfarande "mål" för att att det hette så senast.

    Vi kommer säkert att få höra igen snart: "Ni vet ju själva inte hur ni ska göra."  Det vore inte konstigt om det är så. Det brukar ta flera år tills man verkligen känner sig säker på ett nytt system.

    Det är helt vansinnigt att ändra så ofta - och att sedan inte ens tänka rätt när det gäller vissa saker. Det som inte funkade - vi lärare misstänkte från början att det inte skulle funka! Även om jag skulle anta att lärare måste på något sätt varit delaktiga i skapandet av nya planerna - inte tillräckligt uppenbarligen. 

Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6