• alvaaaaaa

    Hund inte välkommen på nyår

    Jag och min sambo firar alltid nyår med hans syskon och deras familjer. De är väldigt trevliga att umgås med. Men problemet är att vår hund aldrig är välkommen. Vår hund fyller strax 3 år och är världens snällaste, men hon är en så kallad kamphund och föräldrarna menar att barnen blir rädda. Ett år fick hon följa med men då fick hon vara ute i deras trädgård hela kvällen och stackarn frös ju jättemycket :( Alla andra år har hon fått vara hemma och då har jag haft så dåligt samvete. Det är många timmar hon blir ensam. För oss så är hon ju vårt barn!

    Hur gör ni andra med hund när ni blir bortbjudna? Hur hade ni gjort i vår situation?

  • Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår
  • Magical

    Givetvis de som bestämmer om det är i deras hem. 
    Är festen i ert hem = ni bestämmer. Då väljer gästerna om de vill komma eller inte. 

  • anonimus

    Beroende på hur de bor kan hunden följa med och sitta i bilen? Då kan man titta till/promenera med den varje timme.

    Sätta in kupévärmare så det inte blir för kallt.

  • alvaaaaaa

    Jag skulle aldrig skriva så, därav ?skämt åsido?. Jag tycker om hans släkt väldigt mycket och vill inte göra mig osams med dem.

  • Mortiscia80
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:12:45 följande:

    Tack för alla svar! Jag får väl helt enkelt åka hem titt som tätt och vara mer hemma med henne än med dom. Så att de kanske förstår allvaret i att lämna henne hemma.

    (Hade vi haft en större lägenhet hade jag gärna bjudit hit till nyår.)


    Jag tror det är bäst för hunden om inte annat att slippa vara ensam i flera timmar, men det där med att de ska "förstå" något kan du glömma. Det spelar ingen roll vad de förstår eller inte, hunden kommer inte bli mer välkommen/mindre skrämmande, ingenting kommer förändras annat än att de tycker att du är konstig som åker fram och tillbaka. Mitt förslag vore att stanna någon timme och sedan åka hem till hunden, då har ni träffats men hunden slipper vara ensam för länge.
  • Frea

    Nu har jag ingen hund så jag kanske inte ska komma med tips. Men om det var min släkt så hade jag frågat om hunden kunde tex kunde få vara i ett avgränsat rum alternativt sitta med er hela tiden och ha koppel på? Tex vid din stol vid bordet, på golvet vid dig vid soffan, men i koppel. 

    Ni som har hund, är det dåliga eller bra tips. 

  • Friger
    Frea skrev 2021-12-30 14:19:51 följande:

    Nu har jag ingen hund så jag kanske inte ska komma med tips. Men om det var min släkt så hade jag frågat om hunden kunde tex kunde få vara i ett avgränsat rum alternativt sitta med er hela tiden och ha koppel på? Tex vid din stol vid bordet, på golvet vid dig vid soffan, men i koppel. 

    Ni som har hund, är det dåliga eller bra tips. 


    Beror väl på utrymme och vilken kontakt man har med den man besöker.

    Har dom utrymme för en sådan sak så är det väl säkert okej. Men det är ju inte alla som har sådana utrymmen som är lämpliga.

    Jag brukar ordna hundvakt. Har du hund så kommer det ju alltid komma lägen när man inte kan med sig hunden. Har man ingen lösning på sådana tillfällen är det inte dumt att ordna det.
  • Dexter dot com
    Frea skrev 2021-12-30 14:19:51 följande:

    Nu har jag ingen hund så jag kanske inte ska komma med tips. Men om det var min släkt så hade jag frågat om hunden kunde tex kunde få vara i ett avgränsat rum alternativt sitta med er hela tiden och ha koppel på? Tex vid din stol vid bordet, på golvet vid dig vid soffan, men i koppel. 

    Ni som har hund, är det dåliga eller bra tips. 


    Eftersom dom krävt att hunden endast får vara i trädgården en hel kväll i kylan så är nog inte ditt förslag ett alternativ med den här familjen. Med andra hade det varit ett jättebra förslag! 
  • Dexter dot com
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:12:45 följande:

    Tack för alla svar! Jag får väl helt enkelt åka hem titt som tätt och vara mer hemma med henne än med dom. Så att de kanske förstår allvaret i att lämna henne hemma.

    (Hade vi haft en större lägenhet hade jag gärna bjudit hit till nyår.)


    Men hur kan en nyårsfest vara viktigare än din hund? Även om hunden är obrydd om fyrverkerier idag kan den rädslan utlösas när som helst och ändå tycker du det är ok att lämna henne själv eller bor ni väldigt ensligt på landet utan grannar så det garanterat inte kommer skjutas fyrverkerier i närheten?
  • pyssel

    Va fanken.. Har du haft en icke polarhund ute i trädgården i timmavis?? På nyår?

    Jag är förstås hemma med mina hundar på nyår. Är de inte det minsta rädda för skott skulle jag även kunna tänka mig att ha dem med mig i en lugn miljö.

  • alvaaaaaa

    Nu vet jag inte hur man citerar, men självklart går hunden före allt annat. Det finns inget viktigare än henne. Du menar alltså att man absolut inte lämnar hunden hemma en nyårsafton?

    Jag beslutar inte ensam om att gå på festen. Jag har som sagt en sambo och han bryr sig inte lika mycket om vår hund som jag gör.

Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår