• Thu 30 Dec 2021 13:41
    23647 visningar
    76 svar
    -3 +1
    76
    23647

    Hund inte välkommen på nyår

    Jag och min sambo firar alltid nyår med hans syskon och deras familjer. De är väldigt trevliga att umgås med. Men problemet är att vår hund aldrig är välkommen. Vår hund fyller strax 3 år och är världens snällaste, men hon är en så kallad kamphund och föräldrarna menar att barnen blir rädda. Ett år fick hon följa med men då fick hon vara ute i deras trädgård hela kvällen och stackarn frös ju jättemycket :( Alla andra år har hon fått vara hemma och då har jag haft så dåligt samvete. Det är många timmar hon blir ensam. För oss så är hon ju vårt barn!

    Hur gör ni andra med hund när ni blir bortbjudna? Hur hade ni gjort i vår situation?

  • Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår
  • Thu 30 Dec 2021 14:57
    #21
    +2

    Det är ni som har valt att skaffa hund, inte de människor som ni umgås med. 

    Jag vill inte ha hund hemma hos mig av många anledningar men främst för att jag är allergisk och jag orkar inte att ha en hund runt fötterna på mig. Pga min allergi klarar jag inte av hur de luktar, det skapar panik för jag vet att när jag känner stanken av en hund kommer det innebära att den är framme hos mig inom loppet av några sekunder och sen kommer det en fuktig nos på min hand och har jag otur är det akuten nästa för min del. Har jag tur är det "bara" nässelutslag över hela underarmen som kliar i 3-4 dagar.

    Så nej, inga hundar i min närhet. Och jag har förståelse för när folk som inte är allergiska inte vill ha hundar hemma hos sig också. 

  • Thu 30 Dec 2021 15:10
    #22
    +1
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:57:41 följande:

    Nu vet jag inte hur man citerar, men självklart går hunden före allt annat. Det finns inget viktigare än henne. Du menar alltså att man absolut inte lämnar hunden hemma en nyårsafton?

    Jag beslutar inte ensam om att gå på festen. Jag har som sagt en sambo och han bryr sig inte lika mycket om vår hund som jag gör.


    Du beslutar ensam om du ska gå på fest eller inte, passar det inte din sambo så får han gå själv.
    Skulle jag få veta att en hund är ensam för många timmar och dessutom på nyårsafton när det skjuts och smälls i timmar, ja då hade jag ammält det till djurskyddet.

    Sen, det finns ingen ras som är "kamphund". Det finns däremot raser som är lättare att hetsa till kamp. Är hunden uppfostrad rätt så är den inte farligare än en annan random hund.

    Och som någon skrev, nästa år kan du ju bjuda dem fast utan barn. Jag hade aldrig haft en nyårsfest med ungar i huset.
  • Thu 30 Dec 2021 15:10
    #23
    +1

    Det är varken ovanligt eller konstigt att människor ogillar hundar, eller för all del ogillar djur över huvud taget. Många människor ställer sig helt frågande till sällskapsdjur. Det är nog något du får vänja dig vid.

    Hunden är ditt ansvar och som hundägare /djurägare så får man alltid ordna så att djuret har det bra. Det krävs ofta att man anpassar sig, men räkna med att det är du som får anpassa dig. Din omgivning kommer antagligen inte göra det.

    På nyåret får du antingen ordna med hundvakt eller välja att fira någon annanstans. Att springa emellan eller sätta hunden i bilen känns lite sådär. Just på nyår kan många hundar bli rädda av smällare och du har en ganska ung hund så jag skulle ha koll på den hela tiden om jag var du (eller ordna med en hundvakt då, som hunden känner).

  • nernu
    Thu 30 Dec 2021 15:15
    #24
    +2
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:12:45 följande:

    Tack för alla svar! Jag får väl helt enkelt åka hem titt som tätt och vara mer hemma med henne än med dom. Så att de kanske förstår allvaret i att lämna henne hemma.

    (Hade vi haft en större lägenhet hade jag gärna bjudit hit till nyår.)


    Den där attityden du har rekommenderar jag att du lägger ner. Jag förstår att du känner att din hund är din lilla bebis som du älskar. Jag älskade också min hund. Men du måste förstå och respektera att andra inte känner samma sak och du kan inte räkna med att ska ändra sig. Det är ingen av er som har rätt eller fel ni tycker bara olika.

    Och som svar på vad man gör så skaffar man hundvakt eller stannar hemma. Om du bor nära så kan du ju åka hem och rasta hunden ordentligt en stund på kvällen.
  • Thu 30 Dec 2021 15:19
    #25
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:57:41 följande:

    Nu vet jag inte hur man citerar, men självklart går hunden före allt annat. Det finns inget viktigare än henne. Du menar alltså att man absolut inte lämnar hunden hemma en nyårsafton?

    Jag beslutar inte ensam om att gå på festen. Jag har som sagt en sambo och han bryr sig inte lika mycket om vår hund som jag gör.


    Han kan gå ensam om han vill. Du måste inte om du hellre vill vara med hunden.
  • Thu 30 Dec 2021 15:23
    #26
    -1 +2
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:12:45 följande:

    Tack för alla svar! Jag får väl helt enkelt åka hem titt som tätt och vara mer hemma med henne än med dom. Så att de kanske förstår allvaret i att lämna henne hemma.

    (Hade vi haft en större lägenhet hade jag gärna bjudit hit till nyår.)


    Det viktiga är att hundägaren förstår. Jag skulle aldrig vilja ha en kamphund i min lägenhet. aldrig. Så de gör inget fel alls. Du gör rätt i att prioritera hunden.
  • Thu 30 Dec 2021 15:41
    #27
    +2
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:12:45 följande:

    Tack för alla svar! Jag får väl helt enkelt åka hem titt som tätt och vara mer hemma med henne än med dom. Så att de kanske förstår allvaret i att lämna henne hemma.

    (Hade vi haft en större lägenhet hade jag gärna bjudit hit till nyår.)


    Du vill visa dom hur allvarligt det är att lämna hunden hemma? Tror du att det kommer göra hunden mer välkommen nästa gång? Känns lite barnsligt.

    Om dom som bjuder in ogillar kamphundar så kommer ju ingenting du gör påverka deras inställning.
  • neverp­reggo
    Thu 30 Dec 2021 15:46
    #28
    +5

    Varför låter man en hund vara ute och frysa ensam på nyårsafton?


    Att åka hem hela tiden låter jobbigt för alla inblandade inklusive hunden.

  • Thu 30 Dec 2021 15:49
    #29
    +3
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:57:41 följande:

    Nu vet jag inte hur man citerar, men självklart går hunden före allt annat. Det finns inget viktigare än henne. Du menar alltså att man absolut inte lämnar hunden hemma en nyårsafton?

    Jag beslutar inte ensam om att gå på festen. Jag har som sagt en sambo och han bryr sig inte lika mycket om vår hund som jag gör.


    Inte för att vara elak men lämnar man sin hund ute i kylan en hel vinterkväll fast man ser att hon fryser så tycker jag personligen inte att hunden går först. Nej, man lämnar inte en hund ensam en nyårsafton eftersom risken finns att den blir rädd för resten av livet. 
    Låter fruktansvärt att din sambo bestämmer om du ska gå på fest eller ej...får du verkligen inte bestämma om du vill vara hemma?
  • Thu 30 Dec 2021 15:52
    #30
    Frea skrev 2021-12-30 14:19:51 följande:

    Nu har jag ingen hund så jag kanske inte ska komma med tips. Men om det var min släkt så hade jag frågat om hunden kunde tex kunde få vara i ett avgränsat rum alternativt sitta med er hela tiden och ha koppel på? Tex vid din stol vid bordet, på golvet vid dig vid soffan, men i koppel. 

    Ni som har hund, är det dåliga eller bra tips. 


    Ibland kan man ju inte ha en hund hos sig av andra anledningar.

    Jag har en släkting och en tidigare jobbkollega som är så allergiska att de kommer och bor hos mig för att de inte kan bo hos sina egna släktingar när de hälsar på här i stan. Släktingen har fått åka till akuten av att bara vara i ett hem där det funnits hund för ett par år sen.

    Så vi har absolut noll hund i vårt hem och då får t.ex. svärfars hund vara utanför med sin vattenskål på sommaren, och på vintern får han lösa det med hundvakt om vi ska ses.

    Men i TS fall tycker jag främst att det inte är rätt mot hunden att lämna den ensam över nyår. Då hade jag som hundägare sett till att fira hemma, och så får man acceptera att man inte kan ta med sin hund till alla ställen/fester.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår