• Thu 30 Dec 2021 13:41
    23657 visningar
    76 svar
    -3 +1
    76
    23657

    Hund inte välkommen på nyår

    Jag och min sambo firar alltid nyår med hans syskon och deras familjer. De är väldigt trevliga att umgås med. Men problemet är att vår hund aldrig är välkommen. Vår hund fyller strax 3 år och är världens snällaste, men hon är en så kallad kamphund och föräldrarna menar att barnen blir rädda. Ett år fick hon följa med men då fick hon vara ute i deras trädgård hela kvällen och stackarn frös ju jättemycket :( Alla andra år har hon fått vara hemma och då har jag haft så dåligt samvete. Det är många timmar hon blir ensam. För oss så är hon ju vårt barn!

    Hur gör ni andra med hund när ni blir bortbjudna? Hur hade ni gjort i vår situation?

  • Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår
  • Thu 30 Dec 2021 16:18
    #31
    +3

    Det är inte okej att lämna en hund ensam ute i kylan i flera timmar under nyår. Det är jättehemskt att göra mot en hund. Samma sak med att överge en hund en hel kväll själv hemma under nyår. Är det någon dag under året man måste ha extrem koll på sin hund är det just nyår.

    Skulle jag bli bortbjuden under nyår och tvingas lämna hundarna ensamma hade jag sagt tack men nej tack. Mitt ansvar som hundägare går före att ha kul på en nyårsfest.

  • Thu 30 Dec 2021 16:20
    #32
    +1

    Jag håller med om att man lämnar väl inte sin hund ensam ute i kylan medan man själv sitter inne i värmen och har det trevligt?! Som förra nyåret.

    Ens husdjur är betydligt viktigare än en nyårsfest! Nyårsafton är den mest skrämmande tiden på året för mängder av husdjur.

    Hur har hunden reagerat på smällare tidigare år?

    Antingen tycker jag att du åker och äter nyårsmiddag med din sambos släkt, men åker hem någon timme senare och är med hunden resten av kvällen och framför allt på 12-slaget.
    Men är hunden väldigt rädd för småsmällar som kommer då och då under hela kvällen så borde du stanna hemma hela kvällen med hunden.

    Kanske det går att fråga om hunden kan vara i ett angränsande rum? tex värdparets sovrum, kontor eller något av barnrummen under kvällen? Du själv tar med en säker grind så hunden inte kan ta sej ut och går in till hunden i det rummet många gånger under kvällen och sitter med den där under 12-slaget.

    Fast om hunden fick vara ute förra nyår så lär de inte gå med på det. Men du kan ju fråga. Om det verkligen är barnen som är "problemet" så tycker man ju att det borde vara lugnt om hunden och barnen är åtskilda. Men har märkt att det finns föräldrar som "skyller" på sina barn när det egentligen är något annat som ligger bakom ett beslut.

  • Thu 30 Dec 2021 16:25
    #33

    Det finns väl hundpensionat du kan hyra in henne hos en gag+natt?

  • Thu 30 Dec 2021 16:25
    #34

    ^dag+natt

  • Thu 30 Dec 2021 16:26
    #35
    -2 +2
    Överste Senap skrev 2021-12-30 15:23:03 följande:
    Det viktiga är att hundägaren förstår. Jag skulle aldrig vilja ha en kamphund i min lägenhet. aldrig. Så de gör inget fel alls. Du gör rätt i att prioritera hunden.
    Det finns ingen ras som är "kamphund". Det finns däremot raser som är lättare att hetsa till kamp. Är hunden uppfostrad rätt så är den inte farligare än en annan random hund.
  • Thu 30 Dec 2021 17:21
    #36
    -1
    Fossil skrev 2021-12-30 16:26:24 följande:
    Det finns ingen ras som är "kamphund". Det finns däremot raser som är lättare att hetsa till kamp. Är hunden uppfostrad rätt så är den inte farligare än en annan random hund.
    Precis!

    Saxat från dogsvets.com (tror det är en sådan sida som översätts automatiskt från engelska till svenska, lite tokigt språk ibland..)

    Pitbullar är dock inte den typ av hundar som kommer att bita vem som helst utan anledning. Oavsett hundraser visar statistik att det är de hänsynslösa ägarna som är ansvariga för deras hundars aggression, eftersom många av dem har kriminella register. Bland alla hundar har pitbullar 86.7% godkänt för temperament.


    Människor ser pitbullar som de mest onda hundarna i världen eftersom vissa ägare använder dem för att slåss. Emellertid är deras temperamentgodkännande högre än Chihuahua, Border Collie eller Beagle.


    De har inte ens det starkaste hundbettet. Som statistik för hundbettstyrka efter ras avslöjar har pitbulls en av de svagaste bettstyrkorna av alla raser: endast 235 pund per kvadrattum (PSI).


    Hundras kunde inte identifieras som en av faktorerna i 80% av hundbettfall, vilket framgår av hundbettstatistik.

    Svenska dagbladet:

    www.svd.se/liten-och-kaxig-sma-hundar-ar-argare-an-stora~:text=Liten%20och%20kaxig,10%3A%20Sch%C3%A4fer

    Nyheter24:

    nyheter24.se/nyheter/forskning/855926-hunden-skadar-manniskor

  • Thu 30 Dec 2021 17:53
    #37
    +1
    Linnie skrev 2021-12-30 17:21:11 följande:
    Precis!

    Saxat från dogsvets.com (tror det är en sådan sida som översätts automatiskt från engelska till svenska, lite tokigt språk ibland..)

    Pitbullar är dock inte den typ av hundar som kommer att bita vem som helst utan anledning. Oavsett hundraser visar statistik att det är de hänsynslösa ägarna som är ansvariga för deras hundars aggression, eftersom många av dem har kriminella register. Bland alla hundar har pitbullar 86.7% godkänt för temperament.


    Människor ser pitbullar som de mest onda hundarna i världen eftersom vissa ägare använder dem för att slåss. Emellertid är deras temperamentgodkännande högre än Chihuahua, Border Collie eller Beagle.


    De har inte ens det starkaste hundbettet. Som statistik för hundbettstyrka efter ras avslöjar har pitbulls en av de svagaste bettstyrkorna av alla raser: endast 235 pund per kvadrattum (PSI).


    Hundras kunde inte identifieras som en av faktorerna i 80% av hundbettfall, vilket framgår av hundbettstatistik.

    Svenska dagbladet:

    www.svd.se/liten-och-kaxig-sma-hundar-ar-argare-an-stora~:text=Liten%20och%20kaxig,10%3A%20Sch%C3%A4fer

    Nyheter24:

    nyheter24.se/nyheter/forskning/855926-hunden-skadar-manniskor


    Nu har TS säkerligen inte en pitbull eftersom dom inte är godkända och det det finns rätt få renrasiga i sverige. Problemet med bull & terrierraserna är ju inte att dom är aggressiva mot människor utan ofta har svårt för andra hundar.
  • Thu 30 Dec 2021 18:09
    #38
    Dexter dot com skrev 2021-12-30 17:53:12 följande:
    Nu har TS säkerligen inte en pitbull eftersom dom inte är godkända och det det finns rätt få renrasiga i sverige. Problemet med bull & terrierraserna är ju inte att dom är aggressiva mot människor utan ofta har svårt för andra hundar.
    Ja det kan ju vara grymt jobbigt som hundägare.

    Undrar om det förs statistik på vilka hundar som är mest elaka mot sina artfränder? Och vilka raser som oftast är offer för hundattacker? ; )
  • Thu 30 Dec 2021 18:18
    #39
    Dexter dot com skrev 2021-12-30 17:53:12 följande:
    Nu har TS säkerligen inte en pitbull eftersom dom inte är godkända och det det finns rätt få renrasiga i sverige. Problemet med bull & terrierraserna är ju inte att dom är aggressiva mot människor utan ofta har svårt för andra hundar.
    De är inte godkända av SSK, det stämmer. Men det finns pitbulls ändå. Liksom Amstaff och blandningar av dessa.
    Det är de raserna som folk felaktigt ibland kallar för "kamphundar" vilket de förstås inte är.

    Ts kan mycket väl ha en sån hund.
  • Thu 30 Dec 2021 19:20
    #40
Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår