• Thu 30 Dec 2021 13:41
    23649 visningar
    76 svar
    -3 +1
    76
    23649

    Hund inte välkommen på nyår

    Jag och min sambo firar alltid nyår med hans syskon och deras familjer. De är väldigt trevliga att umgås med. Men problemet är att vår hund aldrig är välkommen. Vår hund fyller strax 3 år och är världens snällaste, men hon är en så kallad kamphund och föräldrarna menar att barnen blir rädda. Ett år fick hon följa med men då fick hon vara ute i deras trädgård hela kvällen och stackarn frös ju jättemycket :( Alla andra år har hon fått vara hemma och då har jag haft så dåligt samvete. Det är många timmar hon blir ensam. För oss så är hon ju vårt barn!

    Hur gör ni andra med hund när ni blir bortbjudna? Hur hade ni gjort i vår situation?

  • Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår
  • Thu 30 Dec 2021 22:15
    #52
    +3

    Förstår problemet och det är dötråkigt bemötande. Men vi tänker såhär, antingen är vi alla välkomna eller så hoppar vi den tillställningen.

    Och samma lika gäller våra vänner med djur. Självklart är alla välkomna. Den som är rädd behöver inte sitta bredvid djuret.

  • Thu 30 Dec 2021 22:24
    #53
    Frea skrev 2021-12-30 14:19:51 följande:

    Nu har jag ingen hund så jag kanske inte ska komma med tips. Men om det var min släkt så hade jag frågat om hunden kunde tex kunde få vara i ett avgränsat rum alternativt sitta med er hela tiden och ha koppel på? Tex vid din stol vid bordet, på golvet vid dig vid soffan, men i koppel. 

    Ni som har hund, är det dåliga eller bra tips. 


    Nej, tycker inte att det var ett bra tips även om det var i all välmening ifrån ditt håll. Visserligen i angränsande rum är väl ok och man inte glömmer bort den.

    I övrigt så tycker jag att har man valt att skaffa hund så ser man till att ge den, den uppmärksamhet som den måste ha, och självklart mer än så. Alltså leker med den och inte bara tvingar den sitta fastbunden en hel kväll.

    TS verkar omogen och skulle antagligen inte ha en hund, utan kanske en katt istället.

    Man ser även till att hunden har mat, vatten och att den slipper frysa, vilket TS redan har misskött vad gällande tillgång till värme för den. Dessa blandraser brukar dessutom vara relativt korthåriga, vilket gör att de fryser väldigt snabbt dessutom.

    Min första vinter / nyår med hunden hyrde jag en vagn ute i skogen med enbart en braskamin i och vi lekte med pinnar och hade det mysigt och den fick höra smällar på väldigt långt avstånd så det inte blev hotfullt eller läskigt för den (då kom bort). Efter det så var den inte rädd för smällar så länge de håller sig borta längre än 200 meter ifrån.
  • Thu 30 Dec 2021 22:25
    #54

    (då km bort*)

  • Thu 30 Dec 2021 22:42
    #55
    +2
    frokenannorlunda skrev 2021-12-30 22:15:10 följande:

    Förstår problemet och det är dötråkigt bemötande. Men vi tänker såhär, antingen är vi alla välkomna eller så hoppar vi den tillställningen.

    Och samma lika gäller våra vänner med djur. Självklart är alla välkomna. Den som är rädd behöver inte sitta bredvid djuret.


    Tycker att man kan respektera folks rädslor. En hund är ju en väldigt stor varelse för de flesta barn.

    Är det syskonbarn är det ju också så att du kan bli den som ungarna lär sig ogilla eftersom du skrämmer dom. När dom blir större kommer dom säkert inte att ha några problem med hunden.

    Jag har själv hund. Jag förväntar mig inte att alla kan ta emot den. Men det är inget jag tar personligt. Så är det bara ibland. Det är olyckligt men ingens fel.
  • GGN
    Thu 30 Dec 2021 22:57
    #55
    -1 +3

    Vad löjliga de är. Inte konstigt att barnen blir nojjiga.

    Jag hade stannat hemma.

  • GGN
    Thu 30 Dec 2021 23:00
    #56
    +1
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:57:41 följande:

    Nu vet jag inte hur man citerar, men självklart går hunden före allt annat. Det finns inget viktigare än henne. Du menar alltså att man absolut inte lämnar hunden hemma en nyårsafton?

    Jag beslutar inte ensam om att gå på festen. Jag har som sagt en sambo och han bryr sig inte lika mycket om vår hund som jag gör.


    Givetvis bestämmer DU vad du gör. Det gör inte han.
  • Thu 30 Dec 2021 23:03
    #57

    Stanna hemma.

    Alternativt bjud hem folk till er.

    Avgränsa och låt inte barn komma nära helt enkelt.

    Ni har säkert snällaste hund. Jag har en pyttehund som kan markera ( obs ej bitas) efter nyfikna barn och då kan det bli olyckligt om den som blir utsatt blir rädd ev. I värsta fall skadas.

  • Thu 30 Dec 2021 23:49
    #58

    Nu hade jag förvisso aldrig umgåtts med folk som exkluderar djuren som icke familjemedlemmar. Antingen bjuder man hela familjen eller inte alls.

    Men i ditt fall, stanna hemma. Det är trots allt nyår och ingen ska behöva sitta ensam. Speciellt inte om det finns fyrverkerier inblandat.

  • Fri 31 Dec 2021 00:15
    #59
    +2

    På nyårsafton bör ens hund vara prio då det är de flesta hundars stora skräcknatt. Visst finns det en och annan hund som inte bryr sig om att det låter som krig därute, men de flesta hundar är allt mellan oroliga till skräckslagna. Därför överger man inte sin hund för att gå på en bjudning där hunden inte är välkommen. Det tycker jag är självklart.

  • Fri 31 Dec 2021 00:31
    #60

    Jag förstår att de inte vill ha någons hund i hemmet, det vill inte jag heller.

    Är inte allergisk, men tycker det är jobbigt och irriterande när de springer runt, hoppar upp i sofforna, dricker vatten så det skvätter ut på golvet osv.

    Hade det varit min hund så hade jag inte lämnat den ensam längre än 4 timmar, och på nyår hade jag inte lämnat den ensam alls. Hade ordnat hundvakt, annars stannat hemma.

Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår