• Thu 30 Dec 2021 13:41
    23659 visningar
    76 svar
    -3 +1
    76
    23659

    Hund inte välkommen på nyår

    Jag och min sambo firar alltid nyår med hans syskon och deras familjer. De är väldigt trevliga att umgås med. Men problemet är att vår hund aldrig är välkommen. Vår hund fyller strax 3 år och är världens snällaste, men hon är en så kallad kamphund och föräldrarna menar att barnen blir rädda. Ett år fick hon följa med men då fick hon vara ute i deras trädgård hela kvällen och stackarn frös ju jättemycket :( Alla andra år har hon fått vara hemma och då har jag haft så dåligt samvete. Det är många timmar hon blir ensam. För oss så är hon ju vårt barn!

    Hur gör ni andra med hund när ni blir bortbjudna? Hur hade ni gjort i vår situation?

  • Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår
  • Fri 31 Dec 2021 03:34
    #61
    +2

    Jag skulle stanna hemma med vovven.

  • Fri 31 Dec 2021 05:22
    #62
    +2

    Det finns en massa hundraser att välja på, om man tvunget måste ha en kamphund får man nog leva med att man gör livet mer komplicerat än om man väljer nått lite mindre eller mer generellt ansett trevligare hund utan det dåliga ryktet.

    Jag har inget problem med kamphundar men jag förstår problematiken. Om där ni ska vara är en villa eller liknande kanske hunden borde kunna få vara i ett avskilt rum istället där barnen inte får vara? Så kan ni gå dit då och då?

  • Fri 31 Dec 2021 07:06
    #63
    pyssel skrev 2021-12-30 14:51:46 följande:

    Va fanken.. Har du haft en icke polarhund ute i trädgården i timmavis?? På nyår?

    Jag är förstås hemma med mina hundar på nyår. Är de inte det minsta rädda för skott skulle jag även kunna tänka mig att ha dem med mig i en lugn miljö.


    En hundtyp som dessutom brukar frysa otroligt mycket vid minsta kyla.
  • Fri 31 Dec 2021 07:11
    #64
    +2
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 13:41:13 följande:
    Hund inte välkommen på nyår
    Jag och min sambo firar alltid nyår med hans syskon och deras familjer. De är väldigt trevliga att umgås med. Men problemet är att vår hund aldrig är välkommen. Vår hund fyller strax 3 år och är världens snällaste, men hon är en så kallad kamphund och föräldrarna menar att barnen blir rädda. Ett år fick hon följa med men då fick hon vara ute i deras trädgård hela kvällen och stackarn frös ju jättemycket :( Alla andra år har hon fått vara hemma och då har jag haft så dåligt samvete. Det är många timmar hon blir ensam. För oss så är hon ju vårt barn!

    Hur gör ni andra med hund när ni blir bortbjudna? Hur hade ni gjort i vår situation?
    Hade helt självklart stannat hemma. Att lämna en hund ensam på nyår hade jag aldrig gjort, vet du ens hur den reagerar på smällar/raketer? Att låta en hund av den typen sitta utomhus i många timmar på nyår är ju ren vanvård. De har noll underull och fryser ju direkt det är minsta kyla. Vi har två hundar, kommer helt självklart att vara hemma med dem. Den yngsta vet vi inte hur han reagerar på raketer än så skulle aldrig lämna ensam. Dessutom kan ju även en hund som aldrig har varit rädd tidigare bli skrämd.
  • Fri 31 Dec 2021 07:14
    #65
    +2
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:57:41 följande:

    Nu vet jag inte hur man citerar, men självklart går hunden före allt annat. Det finns inget viktigare än henne. Du menar alltså att man absolut inte lämnar hunden hemma en nyårsafton?

    Jag beslutar inte ensam om att gå på festen. Jag har som sagt en sambo och han bryr sig inte lika mycket om vår hund som jag gör.


    Nej, hunden går inte före allt annat om ni har lämnat den ensam varje år sedan start eller låtit den sitta ute och frysa en hel nyårsafton. Jag hade aldrig någonsin lämnar en hund hemma ensam på nyår.

    Men låt honom gå? Stanna hemma du.
  • Fri 31 Dec 2021 07:33
    #66
    frokenannorlunda skrev 2021-12-30 22:15:10 följande:
    Förstår problemet och det är dötråkigt bemötande. Men vi tänker såhär, antingen är vi alla välkomna eller så hoppar vi den tillställningen.
    Och samma lika gäller våra vänner med djur. Självklart är alla välkomna. Den som är rädd behöver inte sitta bredvid djuret.
    Du verkar inte ha någon som helst uppfattning om hur djur fungerar...

    Det finns ingen hund som är totalt pålitlig. Alla hundar kan flippa ur, det ingår i deras natur. Och sådant händer mellan varven som resulterar i mer eller mindre svåra bitolyckor och att hunden avlivas. Händer särskilt när en hund av någon anledning blivit rädd eller skrämd. Och den risken är förhöjd på nyår om man inte noga testat hunden för skottljud. Har man sedan en kamphund som muskelärt skiljer sig avsevärt från andra hundar som resulterar i ,mycket svårare bitskador så är rädsla något man måste ta i beaktande som hundägare.

    Det handlar inte om att sitta breid hunden utan att ha hunden i närheten. En skrämd hund sitter liksom inte still på samma fläck utan kommer att röra sig tämligen mycket. (Läs gå bärsärk).

    Det är fullständigt självklart att man som hundägare tar ansvar för situationen. Någon eller alla stannar hemma men man lämnar inte en hund ensam vare sig utomhus (undantaget polarhund) eller hemma.
    Man tar helt enkelt ansvar för alla familjemedlemmar. Gör man inte det ska man inte ha hund, speciellt inte en kamphund som kräver extra mycket ansvarstagande från ägarna.
  • Fri 31 Dec 2021 07:47
    #67
    +2
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 13:41:13 följande:
    Hund inte välkommen på nyår

    Jag och min sambo firar alltid nyår med hans syskon och deras familjer. De är väldigt trevliga att umgås med. Men problemet är att vår hund aldrig är välkommen. Vår hund fyller strax 3 år och är världens snällaste, men hon är en så kallad kamphund och föräldrarna menar att barnen blir rädda. Ett år fick hon följa med men då fick hon vara ute i deras trädgård hela kvällen och stackarn frös ju jättemycket :( Alla andra år har hon fått vara hemma och då har jag haft så dåligt samvete. Det är många timmar hon blir ensam. För oss så är hon ju vårt barn!

    Hur gör ni andra med hund när ni blir bortbjudna? Hur hade ni gjort i vår situation?


    Det finns en sak som stör mig med dig.
    Du hävdar att hunden är "ert barn".
    Skulle du behandla ditt barn/avkomma (om du var mamma) med att låta barnet vara ute i flera timmar, eller lämna ett barn ensam på nyår i flera timmar? En kamphund är inte skapad för att  vara utomhus i flera timmar, på vintertid.

    Hade jag haft hund och inte fått tagit med mig hunden (inomhus) så hade jag stannat hemma. Det är okey att lämna sin hund kanske i max 2-3 timmar för mig men inte mer, och ett nyårsfirande kan gå på längre än så.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fri 31 Dec 2021 08:05
    #68
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:57:41 följande:

    Jag beslutar inte ensam om att gå på festen. Jag har som sagt en sambo och han bryr sig inte lika mycket om vår hund som jag gör.


    Hur skall du ha det?
    I din TS så skrev du: "För oss är hon vårt barn".  Nu skriver du att sambon inte bryr sig lika mycket om hunden som du gör.



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fri 31 Dec 2021 08:22
    #69
    +3
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:57:41 följande:
    självklart går hunden före allt annat. Det finns inget viktigare än henne.
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 13:41:13 följande:
    Ett år fick hon följa med men då fick hon vara ute i deras trädgård hela kvällen och stackarn frös ju jättemycket
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 13:41:13 följande:
     Alla andra år har hon fått vara hemma och då har jag haft så dåligt samvete. Det är många timmar hon blir ensam.
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 13:41:13 följande:
    För oss så är hon ju vårt barn!
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:12:45 följande:
    Jag får väl helt enkelt åka hem titt som tätt och vara mer hemma med henne än med dom.

    Lova en sak: att du aldrig någonsin skaffar barn.
    alvaaaaaa skrev 2021-12-30 14:12:45 följande:
    Så att de kanske förstår allvaret i att lämna henne hemma.
    Lägg av med martyrrollen, den passar dig inte.
    Det är DU som ska förstå allvaret med att lämna henne ensam. Det är inte dina vänners hund, de behöver inte inse allvaret med att lämna en hund ensam. DU måste inse allvaret. Du och ingen annan. (Möjligen sambon som inte verkar bry sig)




  • Fri 31 Dec 2021 08:55
    #70
    +1

    Det finns bara ett enkelt svar på detta: stanna hemma. Hundar lämnas inte ensamma över nyår.

  • Sat 1 Jan 2022 01:18
    #71
    Divine6 skrev 2021-12-30 23:49:02 följande:

    Nu hade jag förvisso aldrig umgåtts med folk som exkluderar djuren som icke familjemedlemmar. Antingen bjuder man hela familjen eller inte alls.

    Men i ditt fall, stanna hemma. Det är trots allt nyår och ingen ska behöva sitta ensam. Speciellt inte om det finns fyrverkerier inblandat.


    Hahaha, kan ju bli ett helt zoo! Jag har både hund, häst och fåglar. Min syster och bror katter, mina föräldrar hund och min andra syster ormar... What? Trevlig släktmiddag! Men vi tänker olika, trots att jag har djur, och alltid haft, ser jag dem inte som familjemedlemmar som följer med på diverse fester!
  • Sat 1 Jan 2022 16:41
    #72

    Hur gick det ts?

    Tänkte bara på att ett fåtal tagit upp att kan man inte sköta en hund så passar katt bättre.

    Visst är en katt mer självständig och den klarar fler h ensam. Men tro inte att det är självklart att få fira nyår annat än på hemmaplan om man har katt.

    Hade en katt som var ruskigt Skotträdd, hon sprang in och gömde sej under en gammal soffa där hon precis fick plats under, när första smällaren på nära håll hördes. Man fick sitta bredvid och lugna henne medan hon låg och skakade och hon kanske kunde våga sej ut runt ett.

    Hon gillade heller inte musik i kombination med människor med alkoholandedräkt, så funkade inte alls.

    Men säkert finns katter som är annorlunda!

    Gott nytt år till er alla familjelivare<3

  • Sat 1 Jan 2022 21:37
    #73
    -1
    emma enhörning skrev 2022-01-01 01:18:31 följande:

    Hahaha, kan ju bli ett helt zoo! Jag har både hund, häst och fåglar. Min syster och bror katter, mina föräldrar hund och min andra syster ormar... What? Trevlig släktmiddag! Men vi tänker olika, trots att jag har djur, och alltid haft, ser jag dem inte som familjemedlemmar som följer med på diverse fester!


    Fast i detta fall gällde det nyår? Påstod inte att djuren måste hänga med överallt jämt.

    I detta fall var det mentaliteten jag syftade på. Att man hellre anser att en hund ska sitta ensam hemma eller ute i trädgården och fira in det nya året.

    Tack men nej tack, inte min närhet.
  • Sun 2 Jan 2022 11:49
    #74

    Jag vill inte heller ha in djur i mitt hem, de är skitiga, hårar ner, repar parkettgolv med sina klor, kryper upp i soffor & sängar även fast man säger att de inte får, slabbar ner vid sin vattenskål och matskål, nej tack säger jag, bjuder jag hem någon med hund så informerar jag om att vi inte vill ha hund hemma.

  • Blomma­5
    Sun 2 Jan 2022 12:09
    #75
    +2

    Jag skulle ALDRIG någonsin lämna hunden ensam hemma eller utomhus på nyår. Även om hunden inte är rädd för smällare så kan detta ändras på snabbt om det skjuts för nära och sitter den dessutom fast utomhus sker lätt en olycka. Jag blir ärligt talat förbannad när jag läser detta. Ursäkta, men stanna hemma med hunden nästa år! Det gör vi. Klarar ni inte av att vara enbart ni så får ni väll bjuda över folk till er och hoppas på att någon kommer över.

  • Sun 30 Jan 2022 13:25
    #76
    +1

    Ibland känns det som att vi människor (japp, jag själv också!) gör saker onödigt komplicerade. Våra känslor spelar oss spratt och vi kan inte se saker för vad de verkligen är: enkla och okomplicerade. 

    I det här fallet så har du själv valt att skaffa en hundras andra människor anser vara en kamphund. Du har sedan valt att tycka att den här hunden är "ditt barn" och det viktigaste i ditt liv. 

    Sedan blir du bjuden till Någon på nyårsafton. Denna Någon vill inte att din hund ska komma hem till den. Någon har inte valt att skaffa din hund, kanske inte gillar kamphundar och har ingen emotionell koppling till just din hund. Den får dock komma om den är ute, men det är inte okej för dig. 

    Alltså så går du inte dit. Det är inte svårare än så. Hunden är ditt barn och ditt viktigaste i livet, alltså är den viktigare än att vara med vänner på nyår. 

    Nu har ju nyår redan varit men samma sak gäller ju i framtiden... 

Svar på tråden Hund inte välkommen på nyår