• Thu 30 Dec 2021 18:59
    39835 visningar
    36 svar
    36
    39835

    Min 10-månaders dotter jollrar inte

    Hej, jag är väldigt orolig för min dotter som inte jollrar något ännu. Snart 10 månader, och har läst att de ska de absolut göra vid det här laget. BVC tror de kan vara något med hörseln så ska kolla det men jag tycker hon verkar höra bra. Vad kan det vara annars för fel?:( har inte märkt något annat avvikande.

  • Svar på tråden Min 10-månaders dotter jollrar inte
  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Thu 30 Dec 2021 19:06
    #1

    Min yngsta jollrade inte heller direkt, någon enstaka gång kunde det komma lite men inte som mina två äldre. (Äldsta pratade väldigt tidigt och kunde prata 2-3 ordsmeningar vid 1,5 år. Vid drygt 1 började han prata lite, men inga riktiga ord, utan mer ljud i olika tonläge. Vid 1,5 år kunde han 8-10 ord. Nu är han 22 månader och nu kommer det nya ord varje dag. Han pratar jättemycket även om man inte förstår allt. Barn är olika och spannet för det normala är väldigt stort och även om de inte faller innanför det så kan det fortfarande vara normalt.

    Är det fler saker som ?avviker? ? Min systers dotter har troligen någon form av autism. Hon började prata men slutade och är totalt ointresserad av sin omgivning, dvs vill inte ha några sociala kontakter, ögonkontakt eller något. Fastnar även i lekar och blir extremt arg och frustrerad över om någon bryter eller kommer omvägen för hennes lek. Dock var hon runt knappt 2,5 när de började reagera på att något va ?fel?.

  • Tue 4 Jan 2022 20:37
    #2
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-12-30 19:06:30 följande:

    Min yngsta jollrade inte heller direkt, någon enstaka gång kunde det komma lite men inte som mina två äldre. (Äldsta pratade väldigt tidigt och kunde prata 2-3 ordsmeningar vid 1,5 år. Vid drygt 1 började han prata lite, men inga riktiga ord, utan mer ljud i olika tonläge. Vid 1,5 år kunde han 8-10 ord. Nu är han 22 månader och nu kommer det nya ord varje dag. Han pratar jättemycket även om man inte förstår allt. Barn är olika och spannet för det normala är väldigt stort och även om de inte faller innanför det så kan det fortfarande vara normalt.

    Är det fler saker som ?avviker? ? Min systers dotter har troligen någon form av autism. Hon började prata men slutade och är totalt ointresserad av sin omgivning, dvs vill inte ha några sociala kontakter, ögonkontakt eller något. Fastnar även i lekar och blir extremt arg och frustrerad över om någon bryter eller kommer omvägen för hennes lek. Dock var hon runt knappt 2,5 när de började reagera på att något va ?fel?.


    Tack för svar! Ah hoppas det är att hon bara är sen i utvecklingen gällande talet, hon låter ju mycket men inte det typiska jollrandet utan mer som aaaaaaa typ. Har inte märkt något annat avvikande men lite smågrejer jag tänkt på senaste dagarna är att hon inte pekar ännu och härmas inte eller så. Av vad jag googlat så verkar dock inte BVC starta en utredning förens vid 3 års ålder typ så blir ju ett tag framöver med oro.. :/
  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Tue 4 Jan 2022 21:41
    #3

    Jag tycker inte du ska vara orolig då hon är så liten ännu och hon fokuserar säkert på något annat istället. Hur är hon motoriskt? Min yngsta var och är extremt duktig motoriskt och var väldigt tidig med det. BVC trodde oxå att han la allt fokus på det och som sagt nu när snart två år och nu verkar de komma igång ordentligt.

    Vid 18 månader bör de kunna 8-10 ord och då är det inte riktiga rena ord heller. Jag tror de kollar mer tal sen vid 2,5 år. Tror ni hon hör bra? Annars kan det ju oxå vara det.

  • Wed 5 Jan 2022 21:05
    #4
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2022-01-04 21:41:42 följande:

    Jag tycker inte du ska vara orolig då hon är så liten ännu och hon fokuserar säkert på något annat istället. Hur är hon motoriskt? Min yngsta var och är extremt duktig motoriskt och var väldigt tidig med det. BVC trodde oxå att han la allt fokus på det och som sagt nu när snart två år och nu verkar de komma igång ordentligt.

    Vid 18 månader bör de kunna 8-10 ord och då är det inte riktiga rena ord heller. Jag tror de kollar mer tal sen vid 2,5 år. Tror ni hon hör bra? Annars kan det ju oxå vara det.


    Alltså stort tack för dina svar, lugnar väldigt mycket! Hon är jätteduktig motorisk och har känts som hon legat lite före när jag jämfört med andra bebisar i samma månad. Så hon kanske lägger fokus där som du säger!

    Vi tror inte alls det är något problem med hörsel utan hon verkar höra bra! Men vore skönt att kolla upp det ändå kanske så vi kan utesluta det, får kolla med BVC nästa vecka. Annars får vi bara vänta kanske.. vet du om det finns något man kan göra som föräldrar för att stimulera dem att jollra?
  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Wed 5 Jan 2022 21:28
    #5
    amandakollb skrev 2022-01-05 21:05:10 följande:

    Alltså stort tack för dina svar, lugnar väldigt mycket! Hon är jätteduktig motorisk och har känts som hon legat lite före när jag jämfört med andra bebisar i samma månad. Så hon kanske lägger fokus där som du säger!

    Vi tror inte alls det är något problem med hörsel utan hon verkar höra bra! Men vore skönt att kolla upp det ändå kanske så vi kan utesluta det, får kolla med BVC nästa vecka. Annars får vi bara vänta kanske.. vet du om det finns något man kan göra som föräldrar för att stimulera dem att jollra?


    Då är det säkert samma som med min yngsta, de fokuserar på en sak. Min äldsta dotter var som sagt väldigt tidig med talet men sen motoriskt, började gå vid 16,5 månad medens yngste gick vid 11 månader.

    Om ni upplever hon hör bra så gör hon säkert det :) men ta upp det med BVC om du känner dig orolig.

    Jag har inte gjort något speciellt, men att läsa böcker och prata mycket med sina barn stimulerar ju deras tal och utökar deras ordförråd mycket så det skulle jag rekommendera. Mina barn har gillat böcker med mycket bilder på vardagliga saker, ex mina hundra första ord och liknande böcker. Där märker man även hur deras förståelse är, om de kan peka ut föremål osv. Man ser även deras utveckling i ordförrådet på ett bra sätt :)
  • Thu 6 Jan 2022 23:31
    #6

    Hej, jag förstår att du är orolig. Det är svårt när alla barn är olika men jag kan iallafall säga att angående hörsel så kan mycket väl ditt barn ha dålig hörsel. På väldigt många barn så ansamlas vatten innanför trumhinnan och det gör att ljudet blir dämpat o barnet hör endast vissa frekvenser av ljudet. Mitt barn har detta o han hör ljud men dovt o det har påverkat hans språkutveckling. Detta blir ofta ännu värre efter en förkylning. (Idag kunde han exempelvis inte avgöra varifrån ljudet kommer). Det är alltså inte så att barnet blir dövt utan att nyanserna av ljudet försvinner. Vi har alltid upplevt att han har extremt bra hörsel men tydligen hade vi delvis fel. Barn jollrar för att få svar så jollret blir mindre nyanserat. Enklaste sättet att utesluta detta är att skriva en remiss till öron näsa hals. Det tar ca 10 sek för en läkare att avgöra huruvida det finns vatten eller inte bakom trumhinnan. Eller så avvaktar du och hoppas att det kommer igång senare. Lycka till!

  • Anonym (Hörse­l)
    Thu 6 Jan 2022 23:51
    #7

    Jag har inte orkat läsa igenom alla svar, men min dotter var lika dan.

    BVC och varnmottagningen reagerade inte och jag tänkte att hon fokuserade på motoriken då hon hade svårt för en del saker motoriskt (en annan historia). Vid 1,5 tjatade jag till mig en remiss till öron. Vid 2 kollade de hörseln och konstaterade att hon hade kraftigt nedsatt hörsel pga vätska. Vid 3,5 fick hon rör och det var först då hon började prata (hon är en solklar lex sara/maria-anmälan egentligen).

    Så att kolla hörseln är ett -enligt mig- solklart måste. Sen är barn olika och det behöver inte betyda att hon har problem, hon kanske bara inte jollrar!

    Jag kan tillägga att vid 6 års ålder är min dotter ikapp sina kompisar, men är för utomstående fortfarande lite svår att förstå, hon har fortfarande lite nedsatt hörsel och så kommer det nog förbli...

    Det löser sig!

  • Tue 11 Jan 2022 19:57
    #8
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2022-01-05 21:28:53 följande:

    Då är det säkert samma som med min yngsta, de fokuserar på en sak. Min äldsta dotter var som sagt väldigt tidig med talet men sen motoriskt, började gå vid 16,5 månad medens yngste gick vid 11 månader.

    Om ni upplever hon hör bra så gör hon säkert det :) men ta upp det med BVC om du känner dig orolig.

    Jag har inte gjort något speciellt, men att läsa böcker och prata mycket med sina barn stimulerar ju deras tal och utökar deras ordförråd mycket så det skulle jag rekommendera. Mina barn har gillat böcker med mycket bilder på vardagliga saker, ex mina hundra första ord och liknande böcker. Där märker man även hur deras förståelse är, om de kan peka ut föremål osv. Man ser även deras utveckling i ordförrådet på ett bra sätt :)


    Ska be om en remiss på fredag så vi kan utesluta att det är något med hörseln iaf! Men annars känns de inte som de kommer kunna säga något, men hoppas iaf på ytterligare tips hur man kan få de att komma igång med jollrandet (om det ens går?!). Ska absolut börja läsa böcker för henne, det har vi inte gjort hittills! När började din yngsta att jollra?:)
  • Tue 11 Jan 2022 20:36
    #9

    Min dotter jollrade inte med konsonanter (dada etc) vid 10 mån, antar att det är det du menar. Tog upodet med bvc som skickade oss på en extra läkarkoll. Den blev väl av kring 1årsdagen och då var jollret igång.

    Hon är sen sen med talet. Vid 3 års ålder sa hon runt 10 ord, då blev det remiss till logoped och hörselkoll. Det är drygt ett halvår sen, hörseln var bra och hon pratar ni meningar på 5-6 ord med hyfsat ordförråd även om uttalet inte är perfekt. Logopeden anser henne fortfarande lite sen men ingen är orolig då hon hela tiden verkat förstå och har kommunicerat på andra sätt i takt med åldern.

  • Tue 11 Jan 2022 20:38
    #10

    Läsa, sjung, prata med barnet och ha kontakt så hon ser ansiktsmimiken.

Svar på tråden Min 10-månaders dotter jollrar inte