• Thu 30 Dec 2021 18:59
    39841 visningar
    36 svar
    36
    39841

    Min 10-månaders dotter jollrar inte

    Hej, jag är väldigt orolig för min dotter som inte jollrar något ännu. Snart 10 månader, och har läst att de ska de absolut göra vid det här laget. BVC tror de kan vara något med hörseln så ska kolla det men jag tycker hon verkar höra bra. Vad kan det vara annars för fel?:( har inte märkt något annat avvikande.

  • Svar på tråden Min 10-månaders dotter jollrar inte
  • Tue 11 Jan 2022 21:19
    #11
    Mumtaz2020 skrev 2022-01-06 23:31:59 följande:

    Hej, jag förstår att du är orolig. Det är svårt när alla barn är olika men jag kan iallafall säga att angående hörsel så kan mycket väl ditt barn ha dålig hörsel. På väldigt många barn så ansamlas vatten innanför trumhinnan och det gör att ljudet blir dämpat o barnet hör endast vissa frekvenser av ljudet. Mitt barn har detta o han hör ljud men dovt o det har påverkat hans språkutveckling. Detta blir ofta ännu värre efter en förkylning. (Idag kunde han exempelvis inte avgöra varifrån ljudet kommer). Det är alltså inte så att barnet blir dövt utan att nyanserna av ljudet försvinner. Vi har alltid upplevt att han har extremt bra hörsel men tydligen hade vi delvis fel. Barn jollrar för att få svar så jollret blir mindre nyanserat. Enklaste sättet att utesluta detta är att skriva en remiss till öron näsa hals. Det tar ca 10 sek för en läkare att avgöra huruvida det finns vatten eller inte bakom trumhinnan. Eller så avvaktar du och hoppas att det kommer igång senare. Lycka till!


    Tack för svar! Okej det var ny info för mig, tack för det. Trodde att vattnet bara kunde komma efter en förkylning och hon hade en lätt förkylning första gången vid 8,5 månad och då var hon ju sen redan. Men ska verkligen be om en remiss för hörsel så vi kan utesluta det.

    Hur gammalt är ditt barn? När började han jollra? Och hur är talet idag?
  • Tue 11 Jan 2022 21:22
    #12
    Jemp skrev 2022-01-11 20:36:32 följande:

    Min dotter jollrade inte med konsonanter (dada etc) vid 10 mån, antar att det är det du menar. Tog upodet med bvc som skickade oss på en extra läkarkoll. Den blev väl av kring 1årsdagen och då var jollret igång.

    Hon är sen sen med talet. Vid 3 års ålder sa hon runt 10 ord, då blev det remiss till logoped och hörselkoll. Det är drygt ett halvår sen, hörseln var bra och hon pratar ni meningar på 5-6 ord med hyfsat ordförråd även om uttalet inte är perfekt. Logopeden anser henne fortfarande lite sen men ingen är orolig då hon hela tiden verkat förstå och har kommunicerat på andra sätt i takt med åldern.


    Hej och tack för svar! Exakt, inga dada eller baba eller så, men hon låter mycket men är mer som olika nyanser av aaaaaaaaaaah typ. Vad kollade de på läkarkollen? Att jollret hade kommit igång eller något mer? Okej det låter ju bra, hur kommunicerar hon?

    Ska försöka komma igång med böcker! Nu försöker vi prata tydligt och vi har jättebra ögonkontakt med henne men hon skrattar jämt bara, försöker aldrig härmas :/
  • Tue 11 Jan 2022 21:24
    #13
    Anonym (Hörsel) skrev 2022-01-06 23:51:14 följande:

    Jag har inte orkat läsa igenom alla svar, men min dotter var lika dan.

    BVC och varnmottagningen reagerade inte och jag tänkte att hon fokuserade på motoriken då hon hade svårt för en del saker motoriskt (en annan historia). Vid 1,5 tjatade jag till mig en remiss till öron. Vid 2 kollade de hörseln och konstaterade att hon hade kraftigt nedsatt hörsel pga vätska. Vid 3,5 fick hon rör och det var först då hon började prata (hon är en solklar lex sara/maria-anmälan egentligen).

    Så att kolla hörseln är ett -enligt mig- solklart måste. Sen är barn olika och det behöver inte betyda att hon har problem, hon kanske bara inte jollrar!

    Jag kan tillägga att vid 6 års ålder är min dotter ikapp sina kompisar, men är för utomstående fortfarande lite svår att förstå, hon har fortfarande lite nedsatt hörsel och så kommer det nog förbli...

    Det löser sig!


    Tack för svar! Ska verkligen trycka på att vi vill ha en remiss så snart som möjligt till öron. Har förstått att det kan vara fel på hörseln även fast vi inte märkt av det riktigt så bra att kunna utesluta det isåfall. Gjorde ni något speciellt för att få igång talet eller kom det mer att sig själv efter röret?
  • Tue 11 Jan 2022 21:28
    #14
    amandakollb skrev 2022-01-11 21:22:21 följande:

    Hej och tack för svar! Exakt, inga dada eller baba eller så, men hon låter mycket men är mer som olika nyanser av aaaaaaaaaaah typ. Vad kollade de på läkarkollen? Att jollret hade kommit igång eller något mer? Okej det låter ju bra, hur kommunicerar hon?

    Ska försöka komma igång med böcker! Nu försöker vi prata tydligt och vi har jättebra ögonkontakt med henne men hon skrattar jämt bara, försöker aldrig härmas :/


    Osäker på läkarkollen faktiskt (ett par år sen+att det var pappan som var där), men slutsatsen var att de snabbt höll med om att hon jollrade och att hon var torr i huden (vilket såklart inte har med saken att göra). Hörseln kollades inte.

    Numera är det främst tal men fram tills för några månader sen var det mest kroppsspråk/pekande och tecken. Tecken som stöd är förresten också ett allmänt tips för språkutvecklingen.
  • Wed 12 Jan 2022 12:55
    #15
    Jemp skrev 2022-01-11 21:28:32 följande:

    Osäker på läkarkollen faktiskt (ett par år sen+att det var pappan som var där), men slutsatsen var att de snabbt höll med om att hon jollrade och att hon var torr i huden (vilket såklart inte har med saken att göra). Hörseln kollades inte.

    Numera är det främst tal men fram tills för några månader sen var det mest kroppsspråk/pekande och tecken. Tecken som stöd är förresten också ett allmänt tips för språkutvecklingen.


    Hur gammal är hon nu?

    Ska försöka använda mer tecken :)
  • Anonym (3-bar­nsmamm­a)
    Wed 12 Jan 2022 15:26
    #16
    amandakollb skrev 2022-01-11 19:57:57 följande:

    Ska be om en remiss på fredag så vi kan utesluta att det är något med hörseln iaf! Men annars känns de inte som de kommer kunna säga något, men hoppas iaf på ytterligare tips hur man kan få de att komma igång med jollrandet (om det ens går?!). Ska absolut börja läsa böcker för henne, det har vi inte gjort hittills! När började din yngsta att jollra?:)


    Skönt att ta upp det, hoppas du får en remiss. De kommer säkert ge tips och idéer på hur ni kan försöka utveckla hennes ordförråd och språk. Sen som sagt är det först vid 1,5 år som de frågar om hon kan prata och då är det godkänt med 8-10 ord. Senkommet säkert fråga nu om hon jollrar om de inte gjort de redan, alltså mamamam dadada osv.

    Jag har inget minne av att han jollrade direkt faktiskt. Han pratade mer i konsonanter bara och sitt eget språk. Som sagt vid 1,5 kunde han typ 10 ord men inte rena. Däremot kunde han peka ut enorma mängder, förstod allt man sa och var som sagt extremt duktig motoriskt.
  • Wed 12 Jan 2022 15:30
    #17
    amandakollb skrev 2022-01-12 12:55:11 följande:

    Hur gammal är hon nu?

    Ska försöka använda mer tecken :)


    3,5 drygt.
  • Wed 12 Jan 2022 15:32
    #18
    Jemp skrev 2022-01-12 15:30:37 följande:

    3,5 drygt.


    Kan tillägga att i våras, när hon fyllde 3, vad man nöjd med att hon hör, förstår och har intresse av att kommunicera. Sen fick vi såklart tips hur vi kan försöka stimulera men som sagt ingen oro eller vidare utredning om nåt annat.
  • Fri 14 Jan 2022 15:32
    #19

    Uppdatering, var hos BVC imorse och de kunde inte säga så mycket utan att det är mest att vänta o se om det kommer igång. Fick iaf en remiss till öronläkare så ska kolla öronen nästa vecka så förhoppningsvis kan vi utesluta det iaf.

  • Anonym (Milla­)
    Fri 14 Jan 2022 17:14
    #20
    amandakollb skrev 2022-01-04 20:37:36 följande:

    Tack för svar! Ah hoppas det är att hon bara är sen i utvecklingen gällande talet, hon låter ju mycket men inte det typiska jollrandet utan mer som aaaaaaa typ. Har inte märkt något annat avvikande men lite smågrejer jag tänkt på senaste dagarna är att hon inte pekar ännu och härmas inte eller så. Av vad jag googlat så verkar dock inte BVC starta en utredning förens vid 3 års ålder typ så blir ju ett tag framöver med oro.. :/


    Jag har ett barn med autism och det behöver absolut inte vara så att ditt barn har det. Men jag vill ändå råda dig att inte vänta för länge med att söka hjälp om du misstänker autism. Det är lite olika hur det är organiserat på olika ställen men habiliteringen för små barn tar inte emot nya patienter som är äldre än fem eller ibland fyra år. Habiliteringen för större barn är oftast inriktade på just större barn vilket innebär att man kan hamna i ett dumt glapp om man söker lite för sent. Det är ju tyvärr ofta kö till utredning och utredningen kan ta några månader.

    Det där med 3 år är gammal information i de flesta landsting, nu för tiden vet man att det är viktigt med tidiga insatser och har metoder för att ställa diagnos tidigt. Får man en diagnos tidigt är den kanske inte lika tillförlitlig men metoderna man har för att träna barn med autism är ju inte skadliga för vanliga barn utan är tvärtom bra för alla.

    Jag vill absolut inte skrämma upp dig, det kan finnas många skäl till att barn inte jollrar men det kan även vara en tidig signal för autism. Min kille jollrade inte och var sen med en del saker som att peka och förstå ord. Han härmades inte och hade ögonkontakt men kanske inte lika mycket som är normalt. Han är åtta år idag och har autism men är normalbegåvad, det som tidigare kallades Aspbergers. Han är oftast glad, trivs i skolan och har kompisar så det är inte en katastrof att få en autismdiagnos. Jag tror däremot inte att varken vi föräldrar eller han hade mått lika bra om vi inte hade fått den hjälp och förståelse som vi har idag. Det är därför jag ville skriva att du inte ska vänta för länge med att be om en utredning om du funderar i de banorna. Det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
Svar på tråden Min 10-månaders dotter jollrar inte