• Anonym­sju
    Fri 31 Dec 2021 17:26
    1768 visningar
    9 svar
    9
    1768

    Skrev av rädsla på min 4 åring

    Har så otroligt dåligt samvete just nu. Min 4 åring sprang rakt ut på en mörk gata ut från Ica trots att vi pratat med honom innan som vi slutade gör att ni går vi över vägen och håller handen, hann tag i hans hand men han slet sig loss och sprang bakom en parkerad bil som var på, trodde den skulle backa så jag tog tag i sonen och blev så otroligt rädd i stunden att jag halvskrek "nu får du för fan lyssna på oss".

    Detta dåliga samvete alltså. Tappar det aldrig sådär mycket, men blev så rädd att bilen skulle lägga i backen i full fart.

    Pratade lungt med sonen i bilen om varför jag blev så arg, men ändå, kan sånt här bli men för livet för en 4 åring?

  • Svar på tråden Skrev av rädsla på min 4 åring
  • Fri 31 Dec 2021 17:32
    #1

    Har du aldrig skrikit forr? Vad är halvskrek? De flesta skriker ibland på barnen, bara en minoritet har inte gjort det under 4 år, en ännu mindre minoritet har barn som tagit skada av det.

  • Fri 31 Dec 2021 17:33
    #2

    Huruvida händelser ger men för livet eller ej tror jag beror på dels om de upprepas och dels hur föräldrarna hanterar situationen efteråt.

    Det du beskriver tror jag inte kommer ge några men. Han behöver bli lite skärrad och förstå varför du blev skärrad. Därav är det viktigt att förklara varför man som vuxen reagerade som man gjorde och inte låtsas som ingenting efteråt.

    Alla gör fel. Alla gör misstag. Alla exploderar någongång.

    Gott Nytt År!

  • Fri 31 Dec 2021 17:48
    #3

    Det finns väl sele till barn? Varför ska vi andra behöva riskera må dåligt resten av livet när det är du som inte har klarat av att hålla koll på barnet? Som hundägare så är vi ålagda att ha det mer eller mindre. O definitivt när man inte har full kontroll.

    Vad ger dig rätten att låta din unge få springa fritt o kanske skadas utav en 3:e person som bara råkar vara på fel plats i fel stund?

    Skaffa sele !

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Fri 31 Dec 2021 17:49
    #4
    Tow2Mater skrev 2021-12-31 17:32:40 följande:

    Har du aldrig skrikit forr? Vad är halvskrek? De flesta skriker ibland på barnen, bara en minoritet har inte gjort det under 4 år, en ännu mindre minoritet har barn som tagit skada av det.


    Halvskrek = höjde rösten rejält.

    Jo jag har höjt rösten innan. 4 års åldern är tuff tycker jag och hans pappa, så absolut har tålamod tagit slut men jag svär inte åt min son, det är främst det som känns jobbigt just nu.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Fri 31 Dec 2021 17:58
    #5
    AMCG skrev 2021-12-31 17:33:45 följande:

    Huruvida händelser ger men för livet eller ej tror jag beror på dels om de upprepas och dels hur föräldrarna hanterar situationen efteråt.

    Det du beskriver tror jag inte kommer ge några men. Han behöver bli lite skärrad och förstå varför du blev skärrad. Därav är det viktigt att förklara varför man som vuxen reagerade som man gjorde och inte låtsas som ingenting efteråt.

    Alla gör fel. Alla gör misstag. Alla exploderar någongång.

    Gott Nytt År!


    Hoppas du mår bättre nu! Gott nytt år!
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Fri 31 Dec 2021 18:01
    #6
    Anonymsju skrev 2021-12-31 17:58:46 följande:

    Hoppas du mår bättre nu! Gott nytt år!


    Detta skulle såklart till människan ovan som skuldbelägger mig.

    Tack för ditt kloka svar, förstår hur du menar och därför pratade jag med honom efteråt. Är alltid noga att berätta när jag gjort fel men också varför jag blev så arg osv.

    Gott nytt år!
  • Fri 31 Dec 2021 18:06
    #7
    +1
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-12-31 17:48:07 följande:

    Det finns väl sele till barn? Varför ska vi andra behöva riskera må dåligt resten av livet när det är du som inte har klarat av att hålla koll på barnet? Som hundägare så är vi ålagda att ha det mer eller mindre. O definitivt när man inte har full kontroll.

    Vad ger dig rätten att låta din unge få springa fritt o kanske skadas utav en 3:e person som bara råkar vara på fel plats i fel stund?

    Skaffa sele !


    Detta!
    1+
  • Sat 1 Jan 2022 02:18
    #8
    +1
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-12-31 17:48:07 följande:

    Det finns väl sele till barn? Varför ska vi andra behöva riskera må dåligt resten av livet när det är du som inte har klarat av att hålla koll på barnet? Som hundägare så är vi ålagda att ha det mer eller mindre. O definitivt när man inte har full kontroll.

    Vad ger dig rätten att låta din unge få springa fritt o kanske skadas utav en 3:e person som bara råkar vara på fel plats i fel stund?

    Skaffa sele !


    Vad är det för fel på dig? Jag hoppas du trollar. Bara för att ett barn agerar impulsivt betyder det inte att föräldrarna låter barnet göra vad det vill.
    För att göra en hundägarparallell själv, så kan du ju skaffa dig en munkorg, det används på till exempel hundar som inte är lämpade att öppna käften bland folk.


    Till trådstartaren; Nej, ditt barn är inte traumatiserat för att du skrek i en potentiellt farlig situation. För att barn och även vuxna ibland ska förstå allvaret så måste man ibland höja rösten för att få en reaktion och efter det kan man prata.

  • Sat 1 Jan 2022 03:39
    #9
    Volkheim skrev 2022-01-01 02:18:17 följande:

    Vad är det för fel på dig? Jag hoppas du trollar. Bara för att ett barn agerar impulsivt betyder det inte att föräldrarna låter barnet göra vad det vill.

    För att göra en hundägarparallell själv, så kan du ju skaffa dig en munkorg, det används på till exempel hundar som inte är lämpade att öppna käften bland folk.

    Till trådstartaren; Nej, ditt barn är inte traumatiserat för att du skrek i en potentiellt farlig situation. För att barn och även vuxna ibland ska förstå allvaret så måste man ibland höja rösten för att få en reaktion och efter det kan man prata.


    Nja, inget troll direkt.

    Men låt oss låtsas att jag inte har koppel på min hund och den springer in bakom en bil som backar på den så den alt skadas eller dör.... Då är det helt och hållet mitt fel anser du, visst?

    Men att en förälder tappar kontrollen över sitt barn och den springer in bakom en bil som backar och ev skadar eller råkar döda ungen, ja, då är det helt plötsligt förarens fel, eller hur?

    Så frågan är vem av oss två som är ett troll egentligen. Menar, det finns faktiskt sele till barn, så varför inte använda det? Kan det vara så att du är en hycklare möjligtvis?
Svar på tråden Skrev av rädsla på min 4 åring