• Anonym (Vacci­nerad)
    Sat 1 Jan 2022 01:31
    173480 visningar
    2569 svar
    -3 +1
    2569
    173480

    Varför tar ni inte vaccinet?

    Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

    Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

    Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

    Kram på er

  • Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Sat 15 Jan 2022 02:10
    molly50 skrev 2022-01-13 17:07:41 följande:

    Men då är ju studien inte ens färsk.


    Oktober 2021 anses som en färsk studie.
  • Sat 15 Jan 2022 02:12
    molly50 skrev 2022-01-13 18:01:24 följande:

    Nu handlar det här om covidvaccinet,inget annat vaccin.

    Och om patienten vill byta till vaccinerad personal så har h*n rätt att göra det.

    Det är en fråga om patientsäkerhet.

    Och man får inte glömma bort att även patienter har rättigheter. Inte bara personalen.


    Ja, man har till stor del rätt att välja sina vårdgivare och man har även rätt att tacka nej till hjälp och vård.
  • Sat 15 Jan 2022 02:14
    klyban skrev 2022-01-14 11:44:42 följande:

    Jo, som patient så vill man ha patientsäkerhet och det är nått man bör kunna kräva tom.

    Sen kan man undra hur dessa klart sig igenom utbildningen och när de ignorerar vetenskaplig fakta på det sättet.

    När man är i en pandemi, får man tänka på mer än sig själv, egoism dödar.

    Och det är tack vare de ovaccinerade vi nu får restriktioner.


    Patientsäkerheten går utmärkt att genomföra utan att patienterna ska får veta ens vaccinationsstatus.
  • Anonym (Håkan­)
    Sat 15 Jan 2022 02:18
    +1
    Maya84 skrev 2022-01-15 02:03:22 följande:
    Jag tar garna en virus-tur, blir lite sjuk och later min friska kropp med ett bra immunsystem hantera ett virus vissa andra inte klarar av. Liksom vissa andra som dor av influensa idag varlden over.

    Din tillit till myndigheter liksom majoriteten av de andra har, och varlden over ar sa djupt rotad sa istallet for att skruva pa huvudet och tanka kritiskt och bli ens lite intresserad nar proffesorer, lakare, nobelpris -tagare och manniskor som riskerat sin karriar och sitt namn nar de forsoker varna andra om vad vaccinet faktiskt ar tragisk.
    Du vet ju mycket battre an alla de experterna? Videos och vittnesmål från de som vet bra mycket mer an dig och mig, ar enligt dig bara BS. Du gor som myndigheter sager att du ska gora.
    Ja, det ar ju enklare sa. att slippa ifragasatta. 
    Lustigt att du anklagar mig för att inte tänka kritiskt, jag ställde en massa frågor men de valde du att ignorera och forsatte kalla mig naiv. 

    Här kommer de igen, skulle gärna höra dina resonemang kring läkemedel, du som påstår dig genomskådat både myndigheter och läkemedelsbransch och jordens samlade experter och forskare.

    Du har aldrig ifrågasatt de där alternativsidorna du läser? Tänker kritiskt även där? Varför är myndigheterna info lögner menar du? Varenda land på hela jorden vaccinerar sin befolkning mot covid, men läkemedelsbranschen har lycktas lura vartenda ett? Alla experter, alla forskare, alla läkare, alla som analyserar data, precis alla är lurade av, ja av vem? Är läkemedelsbranschen ett eget folkslag, en sekt?

    Är det bara covidvaccinet som kan ge farliga biverkningar i framtiden? Alla andra läkemedel som används av miljontals människor, är dom helt färdigforskade och säkra? Alla nya läkemedel som kommer, är de också gift eftersom ingen vet ev biverkningar nu och om 10 år?
    Vi kanske inte ska ha läkemedel över huvudtaget? För de kan ha biverkningar och den onda läkemedelsbranschen tjänar storkovan på allt från alvedon och p-piller till bedövningsmedel, cytostatika och blodtrycksmedicin.
  • Sat 15 Jan 2022 02:20
    AndreaBD skrev 2022-01-14 22:09:25 följande:

    Det där är ju svårt att avgöra. Om man har flera saker så kan det ju även för läkarna svårt att säga vad som gör personen mest sjuk eller vad de dör av. Men jag är säker att man inte missleder folk med flit. 


    Om en multisjuk patient på ex IVA testar positivt på covid några dagar efter inläggning och sedan dör dagen efter så räknas denne personen med i dödsfall av covid-19 oavsett om han/hon dog av covid-19. Alla som ligger inne på sjukhus oavsett grundorsak och som testar positivt på covid-19 räknas med i statistiken för covid-19 vård.
  • Sat 15 Jan 2022 02:21
    broderbob skrev 2022-01-15 00:26:08 följande:

    Vad är det för vaccin som du pratar om , det finns många olika


    I denna tråden diskuteras de olika covid-19 vaccinerna om du har glömt det.
  • Sat 15 Jan 2022 02:23
    Anonym (Frida) skrev 2022-01-15 00:58:03 följande:

    Exakt som du säger varför ska man svara på det? Ska man också börja svara på vilka ställningar man har i sovrummet snart och hur mycket man plockat undan på sitt extra bankkonto? Suck


    Det kan man undra..

    Fick faktiskt nu inatt frågan om jag var vaccinerad och eftersom jag inte har problem att delge det så svara jag sanningsenligt att jag har fått tre doser. Hade han däremot frågat vilken sexställning jag gillar bäst så hade han inte fått något svar.
  • Sat 15 Jan 2022 02:26
    Anonym (Frida) skrev 2022-01-15 01:03:58 följande:

    insight.jci.org/articles/view/151463

    Men om du slår ett getöga i studien jag länkar här så kan man ju konstatera att det råder osäkerhet kring hur länge vaccination och naturlig immunitet (Speciellt lokalt i halsen) enligt dem då har effekt. Därav kan du ju inte dra en slutsats om hur mycket just du för smittan vidare.

    Så varför har du mer rätt till ett sånt jobb än exempelvis jag då som arbetar som ovaccinerad ssk? Samma gäller ju de blå munskydd vi använder oss av vanligtvis (inte de vi har vid aerosol som vid inhalationer från pat osv) du vet de vanliga blå - de har väl ingen som helst dokumenterad effekt på smittspridningen? Många chefen säger ju att det räcker med visir nu .. med så mycket osäkerhet bör man kanske vara ödmjuk inför att kunskapsläget är osäkert och därmed vad folk har rätt och inte rätt till


    Det visste jag redan. Och på mitt jobb använder alla skyddsutrustning oavsett om de är vaccinerade eller inte. Vi har några som jobbar och som är ovaccinerade. Mycket kompetent personal i övrigt.

    Vi har både visir och munskydd, samt förkläde och handskar. De blå skyddar väl främst mig att smitta andra, om jag är smittad men de skyddar förmodligen inte lika bra motsatt.
  • Sat 15 Jan 2022 02:28
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-15 01:08:12 följande:

    Vet patienterna vilka i personalen som inte är vaccinerade? Hur kan de veta det? Vet cheferna om att de har ovaccinerad personal?

    I vissa regioner blir ovaccinerad personal omplacerade.


    Nej, det vet dem inte. Och nej, cheferna vet nödvändigt inte heller. Min chef vet några som är vaccinerade men har ingen koll på de som är ovaccinerade. Hos mig blir de inte omplacerade så länge de följer de regler och rutiner vi har. Och de gäller alla.
  • Sat 15 Jan 2022 02:31
    Anonym (Frida) skrev 2022-01-15 01:08:19 följande:

    Du smittar alltså inte andra för du är vaccinerad? Så du skiter också i restriktionerna då kan man dra en slutsats om? Det kan du ju kosta på dig eftersom du är vaccinerad och inte kan smitta? Sedan avslutar du inlägget med att du inte blir 100% immun genom vaccination. Hur ska du ha det? Smittar du eller smittar du inte som vaccinerad enligt dig? Om inte - varför isf stanna hemma vid positivt test?

    Smittar kan du vara även som vaccinerad utan att känna av symtom *sjuk* som du själv säger.


    Nej, jag smittar inte andra eftersom jag just ju inte är sjuk eller smittad. Tog nyligen pcr-test igen som var negativ. Och nej, jag struntar inte i restriktionerna, vilket jag även sagt tidigare.

    Hade jag haft covid-19 så hade jag smittat andra oberoende om jag var vaccinerad eller inte.

    Och ja, jag har också påpekat att vaccinerade kan smitta och dessutom vara asymtomiska. På mitt jobb tar vi tester på rutin ofta, i princip en gång i veckan. Och det gör alla, oavsett vaccinationsstatus.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?