• Anonym (Vacci­nerad)
    Sat 1 Jan 2022 01:31
    173981 visningar
    2569 svar
    -3 +1
    2569
    173981

    Varför tar ni inte vaccinet?

    Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

    Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

    Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

    Kram på er

  • Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Sat 15 Jan 2022 12:02
    EpicF skrev 2022-01-15 02:06:25 följande:
    Om du tycker det är "antivaccer propagande" att ta om att man är vaccinersd med 3 doser så vet inte du vad antivaccpropaganda är för något...

    Hur ska ett vaccin som inte ger 100% beskyttelse, inte ens 90%, fungera mot smittspridningen? Dessutom när både vaccinerad och ovaccinerade smittar i lika hög grad? Du kan läsa studien jag tidigare hänvisat till.

    Har inte heller påstått att det ändrar något om vilka som oftadt dominerar iva.

    Ett frågetecken i slutet av en mening indikerar på att man ställt en fråga man vill ha svar på, det lär man sig som barn. Men du, som är vuxen, har fortfarande inte förstått det. Märkligt.

    Det var du som påstod att man inte blir ssk bara för att man inte har något annat att bli. Vilket jag då kommenterade är fel eftersom många visst läser till ssk för att de inte har något annat de vill bli.

    Nu var inte den ssk professionell i sin yrkesroll. Hade hon varit det hade hon aldrig gjort det hon gjorde.

    Jag hoppas att hon blir åtalad för det hon gjorde samt av med sin legitimation. Och jag är väldigt glad att det inte är någon kollega till mig.

    Och nej, jag stod inte och "hejade på dessa brev". Hon hade dock rätt till det som privatperson, men inte i sin yrkesroll. Vilket jag tydligt talade om för dig redan då.

    Det har jag ALDRIG någonsin påstått eller berättat! Så sluta ljug.

    Båda tillhör ens privatliv och är inget patienterna har med att göra...

    Det är ingen som vet varför du komemr med antivaccer propaganda, och du svarade inte nu heller på varför du gör det.

    Procentsatsen är inte noll, och inte nära noll, och detta verkar du inte acceptera.

    Den ovaccinerade DOMINERAR vården och IVA, börja prata om annat än den ovaccinerade skuld till detta är helt omöjligt och när de endast är ~14% som inte tagit en dos ens, och står för upp mot 90% av belastningen och IVA.
    Detta är fakta du aldrig kommer runt, men varför du så ofta försöker antyda det är noll, då är vi tillbaka till antivaccer propaganda, och varför ger du sån om du inte är en?(Ja, jag vet, bara en ny fråga som aldrig kommer få svar, och detta pga du inte kan ge ett.)

    Är man inte intresserad av sitt arbete, så får du såna SSK.
    Säger inte att alla jobbar pga ett kall, men utan nått engagemang i botten så blir du en rätt inkompetent vårdpersonal.

    Varje gång du säger att ingen har med att göra om man är vaccinerad som personal som möter patienter, så betyder det just det att patientsäkerheten är inte så viktig.
    Det är bra man omplacerar dessa som inte vaccinerar sig och möter patienter.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Källk­ritis)
    Sat 15 Jan 2022 12:06

    Folk har helt slutat tänka.

    Jag har haft covid och har gott om antikroppar.



  • Sat 15 Jan 2022 12:10
    -1
    EpicF skrev 2022-01-15 02:08:43 följande:
    Jag antar att du inte träffar folk heller utan sitter helt isolerad i en liten stuga på landet... Om inte är det en större risk att du köter på smittade personer ute i samhället som inte bär skyddsutrustning.

    Så man ska åka till sjukhuset och bli smittad av någon som inte ens bry sig om att göra nått för patientsäkerheten och vägra vaccinera sig.
    Undra vad det är för utbildning man fått som gör att man inte tycker patientsäkerheten är viktig.


     


    Så igen, varför ska jag som patient bli utsatt för detta?
    Finns inget som helst logik i hur du anser detta, för det betyder att patientsäkerhet är inte viktig nog för dig.
    Men det är det för oss andra, kanske du missat att det är en pandemi?


    EpicF skrev 2022-01-15 02:10:43 följande:
    Oktober 2021 anses som en färsk studie.

    Inte till ditt påstående, som du gav upp nu såg jag.


    EpicF skrev 2022-01-15 02:14:39 följande:
    Patientsäkerheten går utmärkt att genomföra utan att patienterna ska får veta ens vaccinationsstatus.

    Det är inget en patient ens ska behöva tänka på och patientsäkerheten, och detta går sköta helt utan patientens inblandning.
    Men det glömde du av lustigt och bekvämt nog, du skulle inte ha överdrivit så....


    EpicF skrev 2022-01-15 02:20:12 följande:
    Om en multisjuk patient på ex IVA testar positivt på covid några dagar efter inläggning och sedan dör dagen efter så räknas denne personen med i dödsfall av covid-19 oavsett om han/hon dog av covid-19. Alla som ligger inne på sjukhus oavsett grundorsak och som testar positivt på covid-19 räknas med i statistiken för covid-19 vård.

    Detta har vi vetat om sedan dag ett och att man kollar 30 dagar tillbaka och tillskriver dödsorsaker i konstaterade sjukdom, åkommor eller skador.


    Och det AndreaBD står kvar och att de inte kan veta, dock vet även AndreaBD att de räknar in detta som dödsorsak ändå.


    EpicF skrev 2022-01-15 02:21:55 följande:
    I denna tråden diskuteras de olika covid-19 vaccinerna om du har glömt det.

    Så du berättar du inte vet om att det finns mer än ett vaccin för COVID-19 och att du tror h*n pratar om andra vaccin.


    Sicka omvägar du tar för vägra svara på vilket det var, vilket du inte kan, då frågan inte var riktad till dig ens.
    Vilket betyder du aldrig KAN svara på vilket/vilka de var.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Sat 15 Jan 2022 12:27
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-15 11:44:56 följande:
    Tack :)

    Nej jag vet, de påstår att de är kritiska men har inte förmågan att ifrågasätta sina egna galna resonemang, eller ha två parallella tankar igång samtidigt. Allt är svart eller vitt. 

    Roligt att ta del av deras stolliga svar som inte går ihop för fem öre utan alltid kan kokas ned till 1) rädsla för biverkningar eller 2) något slags trots... jag är ung och frisk och blir aldrig sjuk och behöver inga läkemedel, den självläkande människan ungefär, vilket blir ett slags utanförskap i sig.

    Antivaccer är alltid kritik mot nått som inte existerar, och sen tror dom säger nått med det.
    Det är så att vara med i en sekt, där är inte verkligheten tillåten.


    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-15 11:58:22 följande:
    Jag tycker det är så många fel i denna covidkarusellen.
    1. Vi har ingen överdödlighet I vårt land enligt SBU (märkligt om så många dör?)

    2. Alla som dör och registreras är MED covid och inte AV covid. Alltså siffrorna blir jävligt missvisande.

    3. Införa vaccinpass när man som vaccinerad själv smittar andra.

    4. Information som på något vis lyfter fram nackdelar med vaccinet eller ställer sig ifrågasättande riskeras att censureras på många internetsidor.

    5. Media som hjälper till och driver en polarisering med ovaccinerade vs vaccinerade.

    6. En av forskarna som själv var med och tog fram mRNA tekniken till covidvaccinet, har själv tagit avstånd till vaccinet och ångrar han tog det + rekommenderar ingen förutom riskgrupper att ta det.

    7. Snabbtframtaget villkorat vaccin utan kända långtidsbiverkningar. Däremot många som fått allvarliga biverkningar direkt proppar, hjärtmuskelinflammation och flera hundra i Sverige som dött av vaccinet, men det är ingen som bryr sig om det. Alla ska bara vaccineras till vilket pris som helst.

    8. Folkhälsomyndigeten maler på om att det är främst ovaccinerade som dör och får det att låta som du är i värsta faran att dö om du inte tar vaccinet (0,2% dör). I själva verket är det riskgrupper som ligger på IVA.

    9. Vaccineffekten försvinner för snabbt. Ska man ta sprutor resten av livet? Även fullt friska?

    10. Läkemedelsbolagen har friskrivit sig allt ansvar från läkemedelsbiverkningar på covidvaccin.

    11. Alla är livrädda att dö i covid pga våra myndigheter, men när man tittar på statistik är det endast 0,2% av de smittade som dör och de tillhör -hör och häpna -riskgrupperna.

    Slutligen vaccinera mig mot något som 99,8 procent överlever med ett nytt vaccin där ingen har en aning om vad som händer långsiktigt, låter inte jätte lockande.
    Och där du dessutom fortfarande smittar andra...

    Tur detta är frivilligt, för vill inte delta i detta experiment.

    1 Överdödligheten är redan fakta, och världen över också.

    2 VI har 30 dagars diagnostik bakåt och när man dör, det betyder att man räknas in i statistiken när man dör av/med COVID-19, och som du ser så är det både av och med, för det innebär att COVID-19 gett skador du inte kan återhämta dig ifrån.
    Väldigt simpelt detta faktiskt.

    3 Som vaccinerad så har du redan en procentsats som berättar att du inte ens kan bli smittad, så redan där har man gjort nått och steg två skyddar det i mycket hög procent mot svår sjukdomsförlopp, det glömde du berätta där, tur jag kom och gjrode det åt dig.

    4 Ljuger man och för desinformation så tas det bort ur media, så enkelt är det.

    5 Media berättar att den ovaccinerade belastar sjukvården svårt och med sina ynka ~14% som inte tagit en dos.
    Så på tal om censurera, så vill du alltså att media ska censurera fakta, men berätta om konspirationer som de vore verkliga.
    Det är ju helt galet och med tanke på att du precis sade censur var dåligt, men det visade sig censur är bara bra när man censurerar fakta.

    6 Nonsens

    7 Vaccinen är framtagna med de regler man har för alla läkemedel, visste du inte om detta menar du?
    Och nummer två, nu har både tid och antalet doser varit nog för hitta nått, men icke, utan extremt få svåra biverkningar till antalet doser.
    Och nummer 3, så prioriterade de utfallet av studien genom allokera om personal som prioritera arbetet och mRNA är över 20 år gammalt.

    8 JA, FHM berättar om fakta om vem som dör, är det nått fel att ge fakta?

    9 Medicinhistorien berättar att pandemi virus blir till en vanlig säsongs influensa, visste du inte om det?
    Nu vet du det.

    10 Pengar har allokerats för vaccinskador, så där är vi redan beredda och en del har redan fått ersättning läste jag i veckan.
    Så nu vet du detta.

    11 Du glömde de ovaccinerade, och sicken tur tt jag påminde dig om detta, så du inte glömmer av det till nästa gång.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Sat 15 Jan 2022 12:28
    Anonym (Källkritis) skrev 2022-01-15 12:06:34 följande:
    Folk har helt slutat tänka.

    Jag har haft covid och har gott om antikroppar.


    " target="_blank">

    Du är inte ensam att inte vaccinera dig, de andra ovaccinerade belastar sjukvården och IVA svårt.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Sat 15 Jan 2022 12:36
    EpicF skrev 2022-01-15 02:10:43 följande:
    Oktober 2021 anses som en färsk studie.
    Men det kan ha kommit nya uppgifter sedan dess.
  • Sat 15 Jan 2022 12:36
    EpicF skrev 2022-01-15 02:12:56 följande:
    Ja, man har till stor del rätt att välja sina vårdgivare och man har även rätt att tacka nej till hjälp och vård.
    Ja,precis.
    Så varför glöms det bort och bara pratas om personalens rättigheter?
  • Anonym (Håkan­)
    Sat 15 Jan 2022 12:42

    Precis, det blir ju massa extra krångel för arbetsgivarna med ovaccinerad personal.
    Det är BARA nackdelar med ovaccinerad vårdpersonal, de blir en belastning

  • Sat 15 Jan 2022 13:08

    För mig är detta sanningsenlig en liten ( en mycket ) konstig diskussion då vi fortfarande har en pandemi som också är samhällsfarlig 100% av diskussionen går ut på om man ska ta vaccinet eller inte, vilka biverkningar det har eller inte , ryktesspridning om Corona att det är för överdrivet eller att man har rätt till egna åsikter.
    Ingen talar om att smittan fortfarande är samhällsfarlig eller olika namn på vacciner. Utifrån diskussionen är i princip alla emot 


     


    Comirnaty (Pfizer/BioNTech). 


    Spikevax (Moderna)


    Vaxzevria (Astra Zeneca)


    Covid-19 Vaccine Janssen.


    Nuvaxovid (Novavax) 

    och alla för


    Sinopharm WIBP COVID-19 (WIBP-CorV )


    The Sinopharm BIBP COVID-19 (BBIBP-CorV)


    ZF2001 (ZF-UZ-VAC-2001)


    CoronaVac (Sinovac COVID-19 vaccine)


    AD5-nCOV (Convidecia)


    Sputnik V (Gam-COVID-Vac)

    Då inget annat nämns

    Sannerligen väldigt underlig samt att det är ingen som tar upp att den fortfarande är samhällsfarlig, samt att pandemin kan förlängas - ni alla har ju visat på att ni sitter på svaren och det är skönt att slippa ge sig in i dessa eviga diskussioner som alltid har samma svar + eller -


     

  • Anonym (Freja­)
    Sat 15 Jan 2022 13:12

    Har man vaccinerat sig kan man ju känna sig trygg i att man inte blir sjuk enligt de flesta? Så varför bry sig om hur andra väljer att göra med injektionerna?

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?