• Anonym (Vacci­nerad)
    Sat 1 Jan 2022 01:31
    173461 visningar
    2569 svar
    -3 +1
    2569
    173461

    Varför tar ni inte vaccinet?

    Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

    Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

    Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

    Kram på er

  • Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Sun 16 Jan 2022 12:05
    Anonym (S M A C K) skrev 2022-01-15 20:12:46 följande:

    Fick idag veta att en av min mans fyra kusiner på sin fars sida är covid positiva (fullvaccinerade, 2 av dem bor i Serbien) samt min mans farmor och farfar (fullvaccinerade) visade sig vara covid positiva, min svärfar och svärmor (fullvaccinerade) är nu covid positiva (talade om det för oss idag), min mans syster (som tog aztra förra året och fick allvarliga komplikationer, hon har nu tagit två sprutor av pfizer, dvs att hon är, än så länge, fullvaccinerad) är covid positiv och hon är läkare så hon var tvungen att ta vaccinet annars skulle hon inte få jobba kvar, sedan har min man en till syster (ovaccinerad <3) vars pojkvän (som också är fullvaccinerad) också visat sig vara positiv i covid DESSUTOM har min bror också visat sig covid positiv och han, som dessa ovanför, är också fullvaccinerad. Jag har också vaccinerade vänner som också blivit extremt sjuka på den senaste tiden.

    Det är väl allt lustigt att sjukvården säger att fullvaccinerade personer har mindre risk att få covid.. och så känner man ändå många vaccinerade som fått det och som sedan själva SPRIDER smittan vidare. Vaccinet må ha hjälpt er ifrån andra sjukdomar men bortsett från det gör den INGENTING.

    Jag är fullt ovaccinerad och har inte varit sjuk en enda gång, samt min dotter och min man och hans andra syster som inte är vaccinerad (hon som har sin covid positiva kille). Nästan resten av de jag känner dock är sjuka, alla fullvaccinerade.

    #Nejtillvaccin


    Ingen har påstått att vaccinet skyddar helt mot sjukdom.
    Däremot skyddar det mot svår sjukdom och död. Man får alltså mildare symptom.
    Och man smittar mindre än som ovaccinerad,'ven om man fortfarande kan smitta.
    Och den nya varianten,omikron,skyddar det inte lika bra mot.
    Därav att man rekommenderas att ta en tredje boosterdos för att bygga upp skyddet ytterligare.
    Och man ska också fortsätta följa alla restriktioner som finns för att minska smittspridningen.
    Så du kanske skulle ta reda på hur vaccinet fungerar innan du sprider felaktigheter.
  • Sun 16 Jan 2022 12:07
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-15 21:44:53 följande:
    Fast kan du själv ta fram källor på det du framhärdar?
    Mina källor är FHM och läkemedelsverket bl a.
    Man kan själv gå in och läsa där.
  • Sun 16 Jan 2022 13:03
    Anonym (S M A C K) skrev 2022-01-15 20:12:46 följande:

    Fick idag veta att en av min mans fyra kusiner på sin fars sida är covid positiva (fullvaccinerade, 2 av dem bor i Serbien) samt min mans farmor och farfar (fullvaccinerade) visade sig vara covid positiva, min svärfar och svärmor (fullvaccinerade) är nu covid positiva (talade om det för oss idag), min mans syster (som tog aztra förra året och fick allvarliga komplikationer, hon har nu tagit två sprutor av pfizer, dvs att hon är, än så länge, fullvaccinerad) är covid positiv och hon är läkare så hon var tvungen att ta vaccinet annars skulle hon inte få jobba kvar, sedan har min man en till syster (ovaccinerad <3) vars pojkvän (som också är fullvaccinerad) också visat sig vara positiv i covid DESSUTOM har min bror också visat sig covid positiv och han, som dessa ovanför, är också fullvaccinerad. Jag har också vaccinerade vänner som också blivit extremt sjuka på den senaste tiden.

    Det är väl allt lustigt att sjukvården säger att fullvaccinerade personer har mindre risk att få covid.. och så känner man ändå många vaccinerade som fått det och som sedan själva SPRIDER smittan vidare. Vaccinet må ha hjälpt er ifrån andra sjukdomar men bortsett från det gör den INGENTING.

    Jag är fullt ovaccinerad och har inte varit sjuk en enda gång, samt min dotter och min man och hans andra syster som inte är vaccinerad (hon som har sin covid positiva kille). Nästan resten av de jag känner dock är sjuka, alla fullvaccinerade.

    #Nejtillvaccin


    Preliminary data indicate COVID-19 vaccines remain effective against severe disease and hospitalisation caused by the Omicron variant


     


    News 11/01/2022


    EMA continues to monitor emerging data on the effectiveness of vaccines against COVID-19, including disease caused by the Omicron variant which is now spreading rapidly across the EU.


    Although Omicron appears to be more infectious than other variants, studies from South Africa, UK and some EU countries show a lower risk of being hospitalised after infection with Omicron; based on these studies, the risk is currently estimated to be between a third and half of the risk with the Delta variant.


    Results from recently published studies show that vaccine effectiveness against symptomatic disease is lower for Omicron than for other variants and tends to wane over time. As a result, more vaccinated people are likely to develop breakthrough disease due to Omicron.


    However, these studies also show that vaccination continues to provide a high level of protection against severe disease and hospitalisation linked to the Omicron variant. The latest evidence, which includes real-world effectiveness data, also suggests that people who have had a booster dose are better protected than those who have only received their primary course. Data from South Africa indicate that people who have received two doses of a COVID-19 vaccine have up to 70% protection for hospitalisation;1  similar data from the UK shows that while protection declines a few months after vaccination, protection from hospitalisation rises again to 90% after a booster shot.2


    EMA will continue to review data on vaccine effectiveness and severity of the disease, as well as the evolving landscape in terms of circulating variants and natural exposure to Omicron, as they become available. The outcome of these assessments may impact future vaccination strategies recommended by experts in EU/EEA Member States.


    EMA emphasises that vaccination remains an essential part of the approach to fighting the ongoing pandemic. In line with recommendations by national authorities, efforts should continue to increase full vaccination uptake in individuals who are currently unvaccinated or partially vaccinated and to accelerate the roll-out of booster doses.


     


     


    EMA ( The European Medicines Agency is an agency of the European Union  )


     


    Preliminary data indicate COVID-19 vaccines remain effective against severe disease and hospitalisation caused by the Omicron variant | European Medicines Agency (europa.eu)

  • Sun 16 Jan 2022 13:25
    Anonym (S M A C K) skrev 2022-01-15 20:12:46 följande:
    Fick idag veta att en av min mans fyra kusiner på sin fars sida är covid positiva (fullvaccinerade, 2 av dem bor i Serbien) samt min mans farmor och farfar (fullvaccinerade) visade sig vara covid positiva, min svärfar och svärmor (fullvaccinerade) är nu covid positiva (talade om det för oss idag), min mans syster (som tog aztra förra året och fick allvarliga komplikationer, hon har nu tagit två sprutor av pfizer, dvs att hon är, än så länge, fullvaccinerad) är covid positiv och hon är läkare så hon var tvungen att ta vaccinet annars skulle hon inte få jobba kvar, sedan har min man en till syster (ovaccinerad <3) vars pojkvän (som också är fullvaccinerad) också visat sig vara positiv i covid DESSUTOM har min bror också visat sig covid positiv och han, som dessa ovanför, är också fullvaccinerad. Jag har också vaccinerade vänner som också blivit extremt sjuka på den senaste tiden.

    Det är väl allt lustigt att sjukvården säger att fullvaccinerade personer har mindre risk att få covid.. och så känner man ändå många vaccinerade som fått det och som sedan själva SPRIDER smittan vidare. Vaccinet må ha hjälpt er ifrån andra sjukdomar men bortsett från det gör den INGENTING.

    Jag är fullt ovaccinerad och har inte varit sjuk en enda gång, samt min dotter och min man och hans andra syster som inte är vaccinerad (hon som har sin covid positiva kille). Nästan resten av de jag känner dock är sjuka, alla fullvaccinerade.

    #Nejtillvaccin

    Du har något som heter konfirmationsbias, det innebär du tror enskilda fall berättar att procentsatsen inte skulle existera.
    Och det är rätt komiskt att allt sker just dig och din närhet och hur alla vaccinerade blir smittade och ni som inte tar vaccinet aldrig blir sjuka, imponerande


     


    Hur kan en procentsats på att inte kunna bli smittad vara så extremt svårt och förstå?
    Nu med Omikron är den mycket längre och tills de uppdaterat vaccinen.
    Och sen har du det som man verkligen är en bra sak, det är hur många det skyddar emot svårt sjukdomsförlopp.


    Anonym (Freja) skrev 2022-01-15 21:44:53 följande:
    Fast kan du själv ta fram källor på det du framhärdar?

    Nu är det så att den användaren som Molly50 citerade hade en massa påståenden, och konfronterad vägra ge källor.
    Som du förstår för denna person först styrka sina galna påståenden.
    Men facit är att detta gick inte, och då kommer vill punkten att alla nummer på den listan är desinformation.


    molly50 skrev 2022-01-16 12:07:00 följande:
    Mina källor är FHM och läkemedelsverket bl a.
    Man kan själv gå in och läsa där.

    Det mer komiska är väl att det blev till att du ska styrka nått, och detta efter du och i och för sig jag också brottade ned felen och galna påståenden.


    Och sen berättade för denna användare du får nog styrka dina galna påståenden, men det visade sig att användaren inte klarade av.
    Och därmed vet vi att även den användaren vet att det h*n skrev  var inkorrekt, men sen kommer tillbaka och framhärdar samma sak.

    Det blir väldigt komiskt när de vet om att de har fel, man kan verkligen undra varför de skriver det från början.


    AndreaBD skrev 2022-01-15 22:28:51 följande:
    Har du inte sett nyheter eller läst tidning? Skyddet från infektion är det ganska dålig, MEN vaccinet skyddar från svår sjukdom och död. Så småningom så kommer det att skydda bättre. Problemet är alla nya mutationer. 

    Det komiska var när skyddet var 65-90% emot att ens bli smittad, så använde de exakt samma retorik och exakt samma tillväga gång sått.
    Och sen låtsas om att de inte förstår vad vaccinet gör, hur kan man missa all fakta om vaccinen undrar jag.
    För det måste kräva en ABNORM ansträngning att missa all fakta medvetet.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Sun 16 Jan 2022 13:50
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-15 15:25:54 följande:
    Bortförklaringar! Jag har källa på alla punkter. För mig räcker det.

    Fortsätt du med dina sprutor en gång i halvåret, tiden lär utvisa vad som sker med er och ert immunförsvar.

    Finns redan forskning som tyder på att har du väl börjat med dessa sprutor, måste du fortsätta med dom då ditt immunförsvar inte klarar covid annars.

    Jag satsar på att bygga upp ett naturligt immunförsvar, som läkemedelsbolag tyvärr ej kan tjäna pengar på.
    Gällande Covid-19, vaccin (länk till källan finns nedan om du orkar läsa)

    Pfizer-BioNTech


    Pfizer/BioNTech BNT162b2, har i en stor fas-3-studie (44 000 deltagare) visat mer än 95 % skyddseffekt mot covid-19


     


    Moderna


    Resultatet från en fas 3 studie visar 94 % effekt (ca 30 420 deltagare)


     


    Astra Zeneca


    Fas 3 studier visar ett 62 % skydd för de som fick 2 standarddoser och förvånansvärt högt skydd (90%) av de som fick låg dos följt av en standarddos 28 dagar senare, vilket gav ett genomsnitt på ca 70 % skydd för hela gruppen (ca 30 000 deltagare).


     


    Curevac ( men väntas inte godkännas pga effekt under 50% )


    Endast 48 % skydd mot infektion, men 100 % skydd mot allvarlig infektion.


     


    Janssen Pharmaceutica (Johnson & Johnson)


    Fas 3 studie (ENSEMBLE) har visat 66 % skydd mot infektion och 85 % skydd mot svår sjukdom.


     


    Novavax


    89% skyddseffekt i en Fas 3-studie.


    Covid-19, vaccin - Internetmedicin

  • Sun 16 Jan 2022 14:07
    klyban skrev 2022-01-16 13:25:31 följande:

     


    molly50 skrev 2022-01-16 12:07:00 följande:
    Mina källor är FHM och läkemedelsverket bl a.
    Man kan själv gå in och läsa där.

    Det mer komiska är väl att det blev till att du ska styrka nått, och detta efter du och i och för sig jag också brottade ned felen och galna påståenden.


    Och sen berättade för denna användare du får nog styrka dina galna påståenden, men det visade sig att användaren inte klarade av.
    Och därmed vet vi att även den användaren vet att det h*n skrev  var inkorrekt, men sen kommer tillbaka och framhärdar samma sak.

    Det blir väldigt komiskt när de vet om att de har fel, man kan verkligen undra varför de skriver det från början.


     


    Nu har väl jag inte brottat ner hans påståenden så.
    Men det har andra gjort.
    Men jag tycker att ska man komma med sådana påståenden och tvärsäkert hävda att man har rätt,och dessutom har källor på det,så ska man väl visa upp dessa källor också.
    Annars känns det inte trovärdigt.

  • Sun 16 Jan 2022 14:11
    molly50 skrev 2022-01-16 14:07:28 följande:

    Nu har väl jag inte brottat ner hans påståenden så.
    Men det har andra gjort.
    Men jag tycker att ska man komma med sådana påståenden och tvärsäkert hävda att man har rätt,och dessutom har källor på det,så ska man väl visa upp dessa källor också.
    Annars känns det inte trovärdigt.


    Ahh, det var jag och AndreaBD sorry för förväxlingen.


    Och sant, trovärdigheten flög ut genom fönstret samma sekund användaren sade till oss att källor får ni inga.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Sun 16 Jan 2022 14:21
    klyban skrev 2022-01-16 13:25:31 följande:

     


    AndreaBD skrev 2022-01-15 22:28:51 följande:
    Har du inte sett nyheter eller läst tidning? Skyddet från infektion är det ganska dålig, MEN vaccinet skyddar från svår sjukdom och död. Så småningom så kommer det att skydda bättre. Problemet är alla nya mutationer. 

    Det komiska var när skyddet var 65-90% emot att ens bli smittad, så använde de exakt samma retorik och exakt samma tillväga gång sått.
    Och sen låtsas om att de inte förstår vad vaccinet gör, hur kan man missa all fakta om vaccinen undrar jag.
    För det måste kräva en ABNORM ansträngning att missa all fakta medvetet.


    Jo, men det var alfa-varianten. Delta hade ju inte ens kommit då. Och när det gäller skyddet mot delta - alltså mot infektion - så har det varit ganska olika resultat i olika studier om jag minns rätt?
  • Sun 16 Jan 2022 14:22
    klyban skrev 2022-01-16 14:11:55 följande:

    Ahh, det var jag och AndreaBD sorry för förväxlingen.


    Och sant, trovärdigheten flög ut genom fönstret samma sekund användaren sade till oss att källor får ni inga.


    Precis.

    Nja,det har vi ju inte sett än förstås.
    Vi får väl vänta och se om det dyker upp några källor på de där påståendena.
  • Sun 16 Jan 2022 15:15

    Sveriges Radio


     


    EKOT PÅ PLATS


    I Österrike kan vaccinvägrare snart få böter

     


    Publicerat igår kl 14.35


    Österrikare som vägrar vaccinera sig mot covid-19 kan inom kort komma att få böter på motsvarande tusentals kronor.


    Parlamentet väntas klubba igenom vaccinplikt under veckan som kommer.


     


    På lördagen demonstrerade förslagets motståndare i huvudstaden Wien där Ekots korrespondent Caroline Salzinger är på plats.


     


    I Österrike kan vaccinvägrare snart få böter - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?