• Mr Volluto

    Fylla i ”Vita arkivet”

    Hejsan,

    Planerar att fylla i vita arkivet av något slag. Kan inte riktigt bestämma mig för vilket man ska välja. Har kikat på originalet dvs Vita arkivet Fonus, men även Lavendla och dess motsvarighet ?Lavendla Arkivet?, samt bubblaren Livsarkivet. Någon som har fyllt i ett och har någon preferens av de tre nämnda?

  • Svar på tråden Fylla i ”Vita arkivet”
  • Anonym (Vita)

    Jag har fyllt i vita arkivet. Utreddes för cancer förra året och ville vara förberedd om det nu skulle visa sig gå dåligt för mig. Hade inte cancer, men har iallafall förberett mig om det skulle hända mig något. Har bara fyllt i vita arkivet men tyckte det var bra.

  • Mantrasina

    Ta det du tycker känns bäst när du kollar på dem. Det viktiga här är inte vilket utan att du funderar på förhand och skriver ner det som är viktigt för dig. För dina närstående kommer det betyda mycket att veta hur du vill ha det, och också underlätta att fatta beslut kring ceremonier och det du lämnar efter dig. 

    Alldeles för många gånger har jag varit med om personer som rycker på axlarna och säger "det är inte viktigt, det får de bestämma sen" medan de närstående är förtvivlade och önskar senare att den döda hade berättat något om eller skrivit ner sina tankar. Och där de närstående blir osams över detaljer för att de inte vet. 


    Så fyll i något, eller skriv ner saker som du tycker är viktiga att förmedla hur du vill ha det kring på papper och lägg på bra ställe. Och berätta för dina närstående att du har skrivit ner tankarna!

  • Anonym (Tanten)

    Det viktigaste är att du fyller i något av dem. Underlättar enormt för efterlevande. Bonusen är att du får bestämma.

  • Mr Volluto

    Tusen tack för svar. Får försöka se vilken som faller mig bäst i smaken, och viktigaste av allt - göra slag i saken. Jag och frun kommer även fylla i andra viktiga papper som framtidsfullmakt, testamente med flera.

  • KCL

    Välj det som passar dig bäst. Jag blev rekommenderad Vita arkivet och har fyllt i det. Blev extra tydligt för mig hur viktigt det är när min bror gick bort 39 år gammal och inte hade lämnat några som helst önskemål. Det rörde upp så många onödiga känslor. 

  • Anonym (Nja)

    Jag har mitt vita arkiv hemma i arkivskåpet. Ser ingen mening att lägga in det formellt. Jag tittade på de olika hemsidorna om vad som kan vara bra och fixade det jag tyckte var viktigt.

Svar på tråden Fylla i ”Vita arkivet”