• gzs
    Mon 3 Jan 2022 13:01
    6693 visningar
    8 svar
    8
    6693

    Avsluta leasing i förtid

    Hej
    Leasar en Renault via Volvo Finans, är ungefär halvvägs igenom min leasingperiod och insett att familjen behöver en större bil. Är det någon som avslutat sin leasing tidigare och kan berätta av det kostat? 
    Har hört olika ifrån olika håll, viss procent-sats av kvarvarande månaders betalningar. Andra har varit baserat på marknasvärdet på bilen osv... 

    Söker som sagt folk som har avslutat leasing tidigare och som vill berätta vad det kostade :)

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Avsluta leasing i förtid
  • Anonym (E)
    Mon 3 Jan 2022 13:06
    #1
    -1
    gzs skrev 2022-01-03 13:01:19 följande:
    Avsluta leasing i förtid

    Hej
    Leasar en Renault via Volvo Finans, är ungefär halvvägs igenom min leasingperiod och insett att familjen behöver en större bil. Är det någon som avslutat sin leasing tidigare och kan berätta av det kostat? 
    Har hört olika ifrån olika håll, viss procent-sats av kvarvarande månaders betalningar. Andra har varit baserat på marknasvärdet på bilen osv... 

    Söker som sagt folk som har avslutat leasing tidigare och som vill berätta vad det kostade :)

    Tack på förhand!


    Om du hört olika från olika håll, så är det bästa att ringa bilfirman där du leasar bilen. Då får du ett korrekt svar. Det är vanlig arbetsdag idag, så lite förundrad över att du frågar här istället för att fråga dom som vet.
  • gzs
    Mon 3 Jan 2022 13:15
    #2

    De har semesterstängt till 11 januari. Är också nyfiken på vad andra fått betala...

  • Anonym (Js)
    Mon 3 Jan 2022 13:20
    #3
    +1

    Vi leasade en Mercedes c-klass och valde förra sommaren av avbryta den i förtid. Vi hade haft den i 16 månader av 36.

    Återförsäljaren gav oss priset 24000 för att avsluta i förtid. Vi tvekade. Efter en vecka ringde de igen. En kund hade kommit in och efterfrågat just en sån bil vi leasade. Av den anledningen erbjöd sig återförsäljaren att ta halva kostnaden. Så i slutändan blev det 12000.

    Så det finns antagligen förhandlingsutrymme på det första budet du får :)

  • gzs
    Mon 3 Jan 2022 13:24
    #4
    Anonym (Js) skrev 2022-01-03 13:20:27 följande:

    Vi leasade en Mercedes c-klass och valde förra sommaren av avbryta den i förtid. Vi hade haft den i 16 månader av 36.

    Återförsäljaren gav oss priset 24000 för att avsluta i förtid. Vi tvekade. Efter en vecka ringde de igen. En kund hade kommit in och efterfrågat just en sån bil vi leasade. Av den anledningen erbjöd sig återförsäljaren att ta halva kostnaden. Så i slutändan blev det 12000.

    Så det finns antagligen förhandlingsutrymme på det första budet du får :)


    Tack för ditt svar! Intressant! Väntar på bud ifrån bilfirman där jag leasar!
  • Mon 3 Jan 2022 23:08
    #5

    Framgår det inte av kontraktet vad det kostar att bryta det?

  • gzs
    Wed 5 Jan 2022 13:39
    #6
    Yllop skrev 2022-01-03 23:08:27 följande:

    Framgår det inte av kontraktet vad det kostar att bryta det?


    Nej det gör de tinte
  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Wed 5 Jan 2022 22:28
    #7
    Yllop skrev 2022-01-03 23:08:27 följande:

    Framgår det inte av kontraktet vad det kostar att bryta det?


    Jag tänkte precis detsamma.. Privatleasing passar absolut inte mig, så jag har aldrig kommit i kontakt med det.

    Men detta är väl absolut ett av villkoren som man behöver ha med i ekvationen när man ingår avtalet? Det lär även skilja mellan bolagen som erbjuder dessa tjänster?
    Känner man inte som kund ett behov av att ha koll på detta?

    Men det är nog som med mycket annat gällande privatekonomi, det enda som spelar roll för kreti o pleti är "vad det kostar i månaden"?
  • Anonym (Priva­tleasi­ng)
    Wed 5 Jan 2022 22:42
    #8
    +2

    Har avslutat flera privatleasingavtal i förtid.

    En Skoda Octavia lämnade vi tillbaka efter 24/36mån av just samma anledning, vi behövde en större bil. Leasade en större bil av samma handlare och säljare =kostade inte en krona att bryta avtalet.

    En Audi Q5 lämnade vi tillbaka efter 9 månaders privatleasing, detta eftersom den varit på verkstad 5ggr för samma fel, de klarade inte av att laga det. Kostade inte heller en enda krona "hävde köpet".

    En Volvo XC90 köpte vi loss efter 33månaders privatleasing, fick köpa den till restvärdet, ingen "straffkostnad".

Svar på tråden Avsluta leasing i förtid