• Anyways

    Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?

    Jag och min nyblivna sambo har precis flyttat ihop. Det är toppen på de flesta sätt men vi har en sak vi inte riktigt är ense om.

    Ekonomi. Hans inkomst är är cirka 30% högre än min. Hans är cirka 50.000, och min är cirka 35.000 innan skatt. Vi bor i en hyresrätt och har inte barn.

    Vi båda har blankolån vi betalar av, sparanden vi vill bibehålla m.m.

    Vi har en stabil ekonomi, men olika förutsättningar i slutet av månaden till att köpa gemensamma saker till hemmet- tvätt/diskmaskin, torktumlare, möbler, resor etc. Här kommer min fråga. Min sambo säger att jag kan få betala av i min egen takt när vi ska köpa något större. Jag i min tur säger att jag hellre ser att han betalar 30% mer av fasta utgifter. På så sätt kan jag spara till pension, spara till gemensamma resor, och andra inköp. Jag är orolig för att det vi har hemma i slutändan kommer känna ?som hans? då jag inte kunnat bidra lika mycket. Jag vill hellre köpa saker gemensamt i en takt vi båda kan ha råd med.

    Flera banker rekommenderar att man delar upp fasta utgifter beroende på varderas egna inkomst.

    Jag känner mig osäker och girig. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?
  • Anonym (S)

    Jag tycker ni är dumma som inte pratade om det här innan ni flyttade ihop. Självklart ska ni betala utgifter som motsvarar inkomsterna, dvs han ska betala mer. Att sitta och räkna på att ens sambo är "skyldig" pengar är idiotiskt.

  • Anonym (A)
    Anyways skrev 2022-01-03 14:38:14 följande:
    Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?

    Jag och min nyblivna sambo har precis flyttat ihop. Det är toppen på de flesta sätt men vi har en sak vi inte riktigt är ense om.

    Ekonomi. Hans inkomst är är cirka 30% högre än min. Hans är cirka 50.000, och min är cirka 35.000 innan skatt. Vi bor i en hyresrätt och har inte barn.

    Vi båda har blankolån vi betalar av, sparanden vi vill bibehålla m.m.

    Vi har en stabil ekonomi, men olika förutsättningar i slutet av månaden till att köpa gemensamma saker till hemmet- tvätt/diskmaskin, torktumlare, möbler, resor etc. Här kommer min fråga. Min sambo säger att jag kan få betala av i min egen takt när vi ska köpa något större. Jag i min tur säger att jag hellre ser att han betalar 30% mer av fasta utgifter. På så sätt kan jag spara till pension, spara till gemensamma resor, och andra inköp. Jag är orolig för att det vi har hemma i slutändan kommer känna ?som hans? då jag inte kunnat bidra lika mycket. Jag vill hellre köpa saker gemensamt i en takt vi båda kan ha råd med.

    Flera banker rekommenderar att man delar upp fasta utgifter beroende på varderas egna inkomst.

    Jag känner mig osäker och girig. Vad tycker ni?


    Varför har ni inte redan haft denna diskussion?
  • Anonym (Mimmi)

    Fast utgifter som hyra, el och liknande bör ni betala efter förmåga.

    Saker till hemmet bör betalas antingen 50/50 med skrivet avtal som gäller, eller av var och en till 100% och då är det personens enskilda egendom.

    Att låna och låna lär göra skulden större och större om det inte hinner avbetalas innan det är dags att låna igen. Det hade inte jag gjort. Inte heller kan man begära att den ena ska dra ett tyngre lass för saker som köps till hemmet, inte utan att det skriv juridiskt bindande dokument.

    Angående resor, reser efter en budget som är lägst.

  • momjanet

    Du kommer att få lika många olika svar som de som svarar i tråden.
    Alla definierar "rättvist" olika.

    Vi lägger alla pengarna i en enda pott och betalar de utgifter vi har med den. Allt sparande är gemensamt.
    Det är rättvisa för oss.

  • momjanet
    Anonym (A) skrev 2022-01-03 14:50:06 följande:
    Varför har ni inte redan haft denna diskussion?
    Undrar jag också.
  • Anonym (E)

    Du kan ju inte kräva att han ska sponsra dig utan borde tagit hänsyn till detta när ni beslutade er för att flytta ihop och räknat med att om inget annat sagts så delar ni lika. Du har helt enkelt dragit på dig kostnader du inte har råd med utan att veta om du har täckning för dem. Oklokt. Men det är inte hans ansvar att lösa problemet.

    Om man påstår sig ha ok ekonomi men inte kan betala hälften på en vanlig tvättmaskin efter att alla andra kostnader är betalda så skulle jag vilja påstå att man faktiskt inte har ok ekonomi.

  • Anonym (svårt)

    Om ni ska dela upp fasta kostnader procentuellt är det viktigt att ni gör det utifrån era inkomster efter skatt, inte före. Annars blir det helt fel, eftersom man betalar olika mycket skatt.  Om någon av er har ob och andra tillägg, ska även de med i beräkningen. 

    Har själv alltid gjort så att vi betalat procentuellt på alla fasta kostnader förutom amortering där vi delat 50/50 eftersom båda får samma minskning på sin del av lån för bostaden. När det gäller semestrar har vi också betalat procentuellt efter att vi fick barn, innan betalade var och en för sig. Utgifter för barn har gått från gemensamt konto, där vi satt av en summa (även där %) varje månad.

    Har haft mycket problem i äktenskapet med min numera fd man, ekonomin var nog det enda vi var överens om...jag tjänade mycket mer än honom så jag skriver ur det perspektivet.  

  • Anonym (ööö)

    "Låna" till sin partner är i af det sämsta sättet. Jag vet några som hade det så och kvinnan i relationen var ju alltid skyldig sambon pengar. Till slut gick hennes vuxna barn in och hade en diskussion med sambon för han lyssnade inte på henne. Paret separerade ett tag, men sen ville han ha henne tillbaka och DÅ gick han med på att betala procentuellt, till slut. 
    Det handlar inte bara om kronor och ören då utan att man alltid blir den som står i någon slags tacksamhetsskuld till sin partner samt att partnern kanske vid olika tillfällen säger att "nej, det här ska vi inte köpa - jag har mest pengar = jag bestämmer" och liknande. 

  • Anonym (E)
    Anyways skrev 2022-01-03 15:02:29 följande:

    Vi hade diskussionen innan, men vi kom inte fram till hur vi skulle göra helt enkelt.


    Och då borde du utgått från worst case scenario och satt en maxbudget för boende som lät dig ha en rimlig ekonomi även utan att han betalar mer.

    Missförstå mig rätt, jag och min sambo delar procentuellt, på mitt initiativ. Hade han krävt det från start hade jag nog inte flyttat ihop alls.
Svar på tråden Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?