• Mon 3 Jan 2022 14:38
    12031 visningar
    44 svar
    +2
    44
    12031

    Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?

    Jag och min nyblivna sambo har precis flyttat ihop. Det är toppen på de flesta sätt men vi har en sak vi inte riktigt är ense om.

    Ekonomi. Hans inkomst är är cirka 30% högre än min. Hans är cirka 50.000, och min är cirka 35.000 innan skatt. Vi bor i en hyresrätt och har inte barn.

    Vi båda har blankolån vi betalar av, sparanden vi vill bibehålla m.m.

    Vi har en stabil ekonomi, men olika förutsättningar i slutet av månaden till att köpa gemensamma saker till hemmet- tvätt/diskmaskin, torktumlare, möbler, resor etc. Här kommer min fråga. Min sambo säger att jag kan få betala av i min egen takt när vi ska köpa något större. Jag i min tur säger att jag hellre ser att han betalar 30% mer av fasta utgifter. På så sätt kan jag spara till pension, spara till gemensamma resor, och andra inköp. Jag är orolig för att det vi har hemma i slutändan kommer känna ?som hans? då jag inte kunnat bidra lika mycket. Jag vill hellre köpa saker gemensamt i en takt vi båda kan ha råd med.

    Flera banker rekommenderar att man delar upp fasta utgifter beroende på varderas egna inkomst.

    Jag känner mig osäker och girig. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?
  • Mon 3 Jan 2022 15:15
    #11
    Anonym (E) skrev 2022-01-03 15:02:16 följande:
    Du kan ju inte kräva att han ska sponsra dig utan borde tagit hänsyn till detta när ni beslutade er för att flytta ihop och räknat med att om inget annat sagts så delar ni lika. Du har helt enkelt dragit på dig kostnader du inte har råd med utan att veta om du har täckning för dem. Oklokt. Men det är inte hans ansvar att lösa problemet.
    Om man påstår sig ha ok ekonomi men inte kan betala hälften på en vanlig tvättmaskin efter att alla andra kostnader är betalda så skulle jag vilja påstå att man faktiskt inte har ok ekonomi.
    Det har varit den gängse sanningen om vad som är rättvist. ATt den som har råd inte har något ansvar i situationen och den som inte har råd bär allt ansv ar.

    Men det finns fler sätt att se på det. Till exempel blir det mycket tydligt att det handlar om girighet, att den som har mycket vill ha mer och lägger så ansvaret på den som har minst. Det är ett mycket fult ekonomiskt utnyttjande helt enkelt.

    För rent krasst har den med högst inkomst en medvetenhet om hur det förhåller sig. Det ansvaret kan personen aldrig friskriva sig från. Den är med andra ord precis lika ansvarig för situationen och ska således ta sitt ansvar. Har den med mindre inkomster inte råd att hålla samma standard ska den med högst inkomst betala. Annars får de rätta sig helt efter den med lägst inkomster och ha den standard som den ekonomin klarar.
  • Anonym (A)
    Mon 3 Jan 2022 15:18
    #12
    Anyways skrev 2022-01-03 15:02:29 följande:

    Vi hade diskussionen innan, men vi kom inte fram till hur vi skulle göra helt enkelt.


    Varför gick du då med på att flytta ihop? Hur ska ni kunna leva tillsammans om ni inte ens kan komma fram till en lösning nu när ert förhållande är på topp? 
  • Mon 3 Jan 2022 15:18
    #13
    Anyways skrev 2022-01-03 15:02:29 följande:
    Vi hade diskussionen innan, men vi kom inte fram till hur vi skulle göra helt enkelt.
    Då kanske du är efterklok nu och inser att så länge som man inte är överens om hur ekonomin ska fördelas så ska man inte flytta ihop?
    Det är alltid så himla lätt att vara efterklok.... Cool
  • Mon 3 Jan 2022 15:23
    #14

    Vi har en diskussion som är pågående. Vi är inte osams men jag skulle vilja ha input från flera håll.

  • Anonym (E)
    Mon 3 Jan 2022 15:29
    #15
    momjanet skrev 2022-01-03 15:15:06 följande:

    Det har varit den gängse sanningen om vad som är rättvist. ATt den som har råd inte har något ansvar i situationen och den som inte har råd bär allt ansv ar.

    Men det finns fler sätt att se på det. Till exempel blir det mycket tydligt att det handlar om girighet, att den som har mycket vill ha mer och lägger så ansvaret på den som har minst. Det är ett mycket fult ekonomiskt utnyttjande helt enkelt.

    För rent krasst har den med högst inkomst en medvetenhet om hur det förhåller sig. Det ansvaret kan personen aldrig friskriva sig från. Den är med andra ord precis lika ansvarig för situationen och ska således ta sitt ansvar. Har den med mindre inkomster inte råd att hålla samma standard ska den med högst inkomst betala. Annars får de rätta sig helt efter den med lägst inkomster och ha den standard som den ekonomin klarar.


    Fast har man inget annat avtalat och trots det sen gemensamt kommer överens om en boendekostnad så kan ju knappast den med lägre inkomst sen komma och dra fattigkortet och kräva att den andra ska betala.

    Jag och min sambo delar som sagt procentuellt. Inledningsvis anpassade vi vår boendekostnad m.m. utifrån en nivå där han hade god ekonomisk standard. När vi sen behövde större så föreslog jag att vi skulle dela kostnaderna procentuellt istället, eftersom jag gärna ville flytta och visste att det skulle bli svår att hitta något för vår begränsade budget. Så mina omkostnader ökade, men hans ökade marginellt.
  • Mon 3 Jan 2022 15:33
    #16
    Anyways skrev 2022-01-03 15:23:36 följande:
    Vi har en diskussion som är pågående. Vi är inte osams men jag skulle vilja ha input från flera håll.
    Det finns inget "rätt" eller "fel", utan rätt lösning för er är något som ni båda är överens om.
    Vi betalar 50/50 för alla gemensamma utgifter, oavsett inkomster. Ibland har jag tjänat mer och ibland har sambon tjänat mer.
    Har den ena inte råd/vill prioritera det just nu så väntar vi tills båda har råd. Det har tex. varit ny soffa eller ny TV.
    Vill den ena ha något som den andra inte tycker vi behöver är det upp till den personen att köpa det för egna pengar, men allt vi äger är OK om båda använder. Tex en ny förstärkare som ersatte en fullt fungerande, där den ene ville uppgradera och den andre inte brydde sig.
  • Anonym (Mimmi­)
    Mon 3 Jan 2022 15:45
    #17
    +1
    Anonym (S) skrev 2022-01-03 14:44:51 följande:

    Jag tycker ni är dumma som inte pratade om det här innan ni flyttade ihop. Självklart ska ni betala utgifter som motsvarar inkomsterna, dvs han ska betala mer. Att sitta och räkna på att ens sambo är "skyldig" pengar är idiotiskt.


    Nej, det är inte idiotiskt. Varför ska man skänka en massa pengar som man slitit hårt för att få in? Varför ska den andra kunna gunga sig genom förhållandet på en räkmacka för att partnern tjänar bra?

    I ts fall tjänar dessutom båda bra så det borde vara en ickeråga.
  • Anonym (Ylva)
    Mon 3 Jan 2022 15:48
    #18
    Anyways skrev 2022-01-03 15:23:36 följande:

    Vi har en diskussion som är pågående. Vi är inte osams men jag skulle vilja ha input från flera håll.


    I min värld är det en pågående diskussion om ekonomi i ett förhållande.

    Man får liksom driva sin rätt att, ge och ta och faktiskt hålla lite koll. Och rannsaka såväl sig själv som den andres resonemang.

    Helt klar blir man liksom inte. Efter snart 20 år tillsammans så behöver iallafall jag fortfarande prata med maken om hur han tänker och min erfarenhet är att det är lätt att man liksom förutsätter massa olika om den man är ihop med.

    Eftersom ni båda har blancolån och bor i hyresrätt förutsätter jag att ni inte har kanonbra ekonomi, trots ok inkomster och jag tänker att ni också behöver diskutera hur ni vill använda pengarna, inte bara hur betalningen ska delas upp.
  • Jonnyn­ilsson
    Mon 3 Jan 2022 17:09
    #19
    momjanet skrev 2022-01-03 14:54:30 följande:

    Du kommer att få lika många olika svar som de som svarar i tråden.
    Alla definierar "rättvist" olika.

    Vi lägger alla pengarna i en enda pott och betalar de utgifter vi har med den. Allt sparande är gemensamt.
    Det är rättvisa för oss.


    Så gör vi också. Just nu är det jag som tjänar lite mer i månaden än frugan men för några år sedan var det tvärt om.

    Och var och en av oss avsätter det vi kan till pensionsförsäkring. Vi löneväxlar dessutom.
  • Anonym (J)
    Mon 3 Jan 2022 18:36
    #20

    Lägg ribban efter den som tjänar minst.

Svar på tråden Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?