• Mon 3 Jan 2022 14:38
    12008 visningar
    44 svar
    +2
    44
    12008

    Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?

    Jag och min nyblivna sambo har precis flyttat ihop. Det är toppen på de flesta sätt men vi har en sak vi inte riktigt är ense om.

    Ekonomi. Hans inkomst är är cirka 30% högre än min. Hans är cirka 50.000, och min är cirka 35.000 innan skatt. Vi bor i en hyresrätt och har inte barn.

    Vi båda har blankolån vi betalar av, sparanden vi vill bibehålla m.m.

    Vi har en stabil ekonomi, men olika förutsättningar i slutet av månaden till att köpa gemensamma saker till hemmet- tvätt/diskmaskin, torktumlare, möbler, resor etc. Här kommer min fråga. Min sambo säger att jag kan få betala av i min egen takt när vi ska köpa något större. Jag i min tur säger att jag hellre ser att han betalar 30% mer av fasta utgifter. På så sätt kan jag spara till pension, spara till gemensamma resor, och andra inköp. Jag är orolig för att det vi har hemma i slutändan kommer känna ?som hans? då jag inte kunnat bidra lika mycket. Jag vill hellre köpa saker gemensamt i en takt vi båda kan ha råd med.

    Flera banker rekommenderar att man delar upp fasta utgifter beroende på varderas egna inkomst.

    Jag känner mig osäker och girig. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?
  • Anonym (Elin)
    Mon 3 Jan 2022 18:51
    #21

    Han har ingen rätt att tvinga dig till inköp du inte har råd med. Så bara säg nej.

    Jag tycker att det är klokt av dig att tvätta i tvättstugan och diska för hand tills att du har råd att köpa maskiner utan att skuldsätta dig.

  • Mon 3 Jan 2022 20:06
    #22

    Jag kan inte ens förstå att det kan vara ett problem eftersom ingen av er är lågavlönade. Ni har båda råd att dra runt era egna kostnader utan att bolla pengar emellan er eller låna. Vill han dela 50-50 så är det så och då anpassar ni er efter din lön. Enkelt. 

  • Mon 3 Jan 2022 20:23
    #23

    Rimligt är att dela upp så att det blir proportionellt rättvist vid betalning av fasta gemensamma utgifter, delar lika på maten och sedan har ni kvar det ni har kvar, var för sig. Anser jag.

  • Anonym (Mmn)
    Mon 3 Jan 2022 20:25
    #24

    Jag och min sambo, vi har förövrigt 2 gemensamma barn, har i stort sett från när vi flyttat ihop delat på ekonomin. De spelar ingen roll för oss vem som betalat räkningarna en månad utav vi får in våra pengar på ett gemensamt konto där vi även handlar de som vi behöver samt till nöjen och dylikt samt gemensamt spar. Nu tjänar min sambo något mer än mig, skiljer kanske en 8000kr jag cirka 40 mot sambons 48tusen, men jag har å andra sidan ett betydligt större kapital och brukar således kunna betala lite större investeringar och liknande. När någon av oss varit föräldraledig så har den som arbetat betalat alla räkningar, gemensamt spar sen har vi fördelat ut resterande 50/50 så att den som är hemma inte ska känna sig svagare ekonomiskt.

  • Anonym
    Mon 3 Jan 2022 20:29
    #25
    Anonym (Mmn) skrev 2022-01-03 20:25:48 följande:

    Jag och min sambo, vi har förövrigt 2 gemensamma barn, har i stort sett från när vi flyttat ihop delat på ekonomin. De spelar ingen roll för oss vem som betalat räkningarna en månad utav vi får in våra pengar på ett gemensamt konto där vi även handlar de som vi behöver samt till nöjen och dylikt samt gemensamt spar. Nu tjänar min sambo något mer än mig, skiljer kanske en 8000kr jag cirka 40 mot sambons 48tusen, men jag har å andra sidan ett betydligt större kapital och brukar således kunna betala lite större investeringar och liknande. När någon av oss varit föräldraledig så har den som arbetat betalat alla räkningar, gemensamt spar sen har vi fördelat ut resterande 50/50 så att den som är hemma inte ska känna sig svagare ekonomiskt.


    Som sambo känns det jättevanskligt att spara gemensamt, man får ju bara stå en person på kontot!
  • Anonym (K)
    Mon 3 Jan 2022 20:30
    #26
    Anyways skrev 2022-01-03 15:02:29 följande:

    Vi hade diskussionen innan, men vi kom inte fram till hur vi skulle göra helt enkelt.


    Då borde ni inte flyttat ihop?

    Det är viktigt att vara överens om ekonomin.
  • Anonym (Mmn)
    Mon 3 Jan 2022 20:38
    #27

    Som sambo känns det jättevanskligt att spara gemensamt, man får ju bara stå en person på kontot!

    Vi har ett gemensamt konto via banken som vi båda står på, sen har vi varsina isk där vi sparar exakt lika mycket på båda.

  • Anonym (K)
    Mon 3 Jan 2022 20:50
    #28
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-01-03 15:45:22 följande:

    Nej, det är inte idiotiskt. Varför ska man skänka en massa pengar som man slitit hårt för att få in? Varför ska den andra kunna gunga sig genom förhållandet på en räkmacka för att partnern tjänar bra?

    I ts fall tjänar dessutom båda bra så det borde vara en ickeråga.


    För att vissa är ute efter en Sugardaddy/mommy och inte en jämställd partner och då är det ett krav att man ska få pengar och inte någonting man diskuterar och kommer överens om.
  • Mon 3 Jan 2022 23:04
    #29
    Anyways skrev 2022-01-03 15:02:29 följande:

    Vi hade diskussionen innan, men vi kom inte fram till hur vi skulle göra helt enkelt.


    Varför flyttade ni ihop innan ni bestämt hur ni skulle ha det?
    Det här kommer att bli ett evigt trätoämne.

  • Blomma­5
    Mon 3 Jan 2022 23:39
    #30

    Vi delar 50/50. Sen utöver fasta kostnader så turas vi ungefär om. Det jämnar ut sig på en livstid och vem orkar vara tjatig om pengar. Jag skulle kunna lägga majoriteten av mina pengar på den karln för jag vet att jag får tillbaka samma tänk.

Svar på tråden Nybliven sambo med delad syn på ekonomi?