• Anonym (Covid­)
    Mon 3 Jan 2022 17:11
    18235 visningar
    191 svar
    191
    18235

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Anonym (Teddy­)
    Mon 3 Jan 2022 17:19
    #1

    Alltid lättare att försvara sig om fienden kör med öppna kort så klart. Att bära runt på eventuella livshotande virus utan minsta misstanke pga av symptomfri OCH vaccinerad är ju ohederligt krig i sin värsta form. Som ett proxykrig.

  • Mon 3 Jan 2022 17:21
    #2
    Anonym (Covid) skrev 2022-01-03 17:11:45 följande:
    Nu börjar covid om igen? utan symtom
    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!
    Det är väl i allra högsta grad positivt att vaccineringen motverkar allvarlig sjukdom och död.

    Varför gjorde ni screening av personal och patienter? Fanns det någon baktanke med detta?

    Oavsett om man är vaccinerad eller inte så ska man följa restriktionerna/rekomendationerna som finns.
  • Anonym (Covid­) Trådstartaren
    Mon 3 Jan 2022 17:48
    #3
    EpicF skrev 2022-01-03 17:21:03 följande:

    Det är väl i allra högsta grad positivt att vaccineringen motverkar allvarlig sjukdom och död.

    Varför gjorde ni screening av personal och patienter? Fanns det någon baktanke med detta?

    Oavsett om man är vaccinerad eller inte så ska man följa restriktionerna/rekomendationerna som finns.


    Jag tror du missade (missuppfattade?)min frågeställning. Jag undrade om det var positivt att så många är smittade helt utan symtom. Och om det inte blir vanligare att man ?fuskar? just för att man inte känner sig sjuk och tänker äh..

    Jag vet flera (ssk, läkare, usk, mfl) som kommer och berättar om saker som inte följer restriktionerna. Vad man BÖR göra är en helt annan diskussion. Sånna kan du drunkna i här inne.
  • Mon 3 Jan 2022 19:50
    #4

    I USA är det numera ok att fullvaccinerade vårdanställda går till jobbet trots symtom. Säger ganska mycket om läget. Dvs att det inte är nån fara. Samtidigt sparkas ovaccinerade?

  • Mon 3 Jan 2022 21:41
    #5
    Avenia skrev 2022-01-03 19:50:32 följande:

    I USA är det numera ok att fullvaccinerade vårdanställda går till jobbet trots symtom. Säger ganska mycket om läget. Dvs att det inte är nån fara. Samtidigt sparkas ovaccinerade?


    Viruset går oftast ut drabbade ur kroppen för oss som är fullvaccinerade.

    Där syrran jobbar är de som är fullvaccinerade och testar positivt och asymtomiska endast i isolation i 2 dagar, har de inte fått syntom så kan de jobba som vanligt (inom vården). Däremot, om man skulle få syntom efter 3-4 dagar så blir man hemskickat i isolation. Dock jobbar de med munskydd och visir dagligen till alla patienterna.
  • Wed 5 Jan 2022 03:07
    #6
    Avenia skrev 2022-01-03 19:50:32 följande:
    I USA är det numera ok att fullvaccinerade vårdanställda går till jobbet trots symtom. Säger ganska mycket om läget. Dvs att det inte är nån fara. Samtidigt sparkas ovaccinerade?
    Vaccintvånget ledde till massuppsägningar, och det finns nu inte utrymme att ha personal hemma som kan arbeta, så de minskade antalet dagar for karäntan, och symptom hos vaccinerade är ok om de är milda och på bättringsvägen.
  • Wed 5 Jan 2022 03:37
    #7

    Inga symptom men ändå är man "sjuk"! Vi har tur så länge vi drabbas av den typen av farsoter. Den dag (vid Gud att det aldrig händer) en sjukdom likt pesten på digerdödens tid bryter ut så behövs inga riktlinjer. INGEN går ut..

  • Anonym (Maria­)
    Wed 5 Jan 2022 15:04
    #8
    Avenia skrev 2022-01-03 19:50:32 följande:

    I USA är det numera ok att fullvaccinerade vårdanställda går till jobbet trots symtom. Säger ganska mycket om läget. Dvs att det inte är nån fara. Samtidigt sparkas ovaccinerade?


    Det låter ju helt idiotiskt. Vi har precis fått hem Covid, från sjukvården så att säga Trippelvaccinerad läkare mannen, fick det via arbetet och nu vi alla fått det. Alla vaccinerade utom yngsta. Ganska lindrigt här. Tack vare vaccination troligtvis.

    Han får såklart inte gå o arbeta utan är fortsatt i karantän. Ja nu vi andra också. Han har milda symtom men såklart är man sjukskriven.

    Vet att vaccination skyddar främst mot allvarlig sjukdom/död och inte smitta. Men man ska ju inte ut sålänge man har symtom i Sverige sedan 2 helt symtomfria dygn innan återgång i arbete.

    I covid sammanhang är jag faktiskt tacksam att vi bor i Sverige.

    Just att stanna borta från människor vid symtom är ju en väldigt viktig nyckel i sammanhanget. För att minska spridningen.
  • Anonym (K)
    Wed 5 Jan 2022 15:28
    #9

    Alltså, det är ju väldigt illa, för då vet man inte om att man är sjuk. Jag har inga som helst symptom men sitter hemma och väntar på provsvar då jag har firat jul med människor som sedan blev lite krassliga och visade positivt.

  • Anonym (A)
    Wed 5 Jan 2022 21:53
    #10
    Anonym (K) skrev 2022-01-05 15:28:29 följande:
    Alltså, det är ju väldigt illa, för då vet man inte om att man är sjuk. Jag har inga som helst symptom men sitter hemma och väntar på provsvar då jag har firat jul med människor som sedan blev lite krassliga och visade positivt.
    Instämmer
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom