• Anonym (Covid­)
    Mon 3 Jan 2022 17:11
    18146 visningar
    191 svar
    191
    18146

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Wed 5 Jan 2022 23:29
    #11
    +1
    Anonym (Maria) skrev 2022-01-05 15:04:53 följande:
    Det låter ju helt idiotiskt. Vi har precis fått hem Covid, från sjukvården så att säga Trippelvaccinerad läkare mannen, fick det via arbetet och nu vi alla fått det. Alla vaccinerade utom yngsta. Ganska lindrigt här. Tack vare vaccination troligtvis.
    Han får såklart inte gå o arbeta utan är fortsatt i karantän. Ja nu vi andra också. Han har milda symtom men såklart är man sjukskriven.
    Vet att vaccination skyddar främst mot allvarlig sjukdom/död och inte smitta. Men man ska ju inte ut sålänge man har symtom i Sverige sedan 2 helt symtomfria dygn innan återgång i arbete.
    I covid sammanhang är jag faktiskt tacksam att vi bor i Sverige.
    Just att stanna borta från människor vid symtom är ju en väldigt viktig nyckel i sammanhanget. För att minska spridningen.
    Det låter så, men är egentligen inte så farligt som det låter:

    "The Department of Health's new guidance allows fully vaccinated healthcare workers and other fully vaccinated members of the critical workforce who test positive for COVID-19 to return to work after five days if they meet certain criteria and if there is a critical staffing shortage. They must be asymptomatic or, if they had mild symptoms, they must:


    Not have a fever for at least 72 hours without fever-reducing medication Have resolution of symptoms or, if still with residual symptoms, then all are improving Not have rhinorrhea (runny nose) Have no more than minimal, non-productive cough (i.e., not disruptive to work and does not stop the person from wearing their mask continuously, not coughing up phlegm)

    Testing is not required.


    Workers must consistently and correctly wear a well-fitting non-woven face mask. In health care settings these include a higher-level mask such as a KN95, a fit-tested N95 respirator while at work. Individuals who are moderately to severely immunocompromised are not eligible to return to work under this guidance.


    Workers participating in this program should be instructed to practice social distancing from coworkers whenever possible, separate themselves from others when removing their mask to eat or drink and self-monitor for symptoms and seek re-evaluation if symptoms recur or get worse."

    www.health.ny.gov/press/releases/2021/2021-12-24_return_to_work_guidance.htm

  • Thu 6 Jan 2022 04:07
    #12

    Idag har väl i stort sett alla äldre och andra i "riskgrupper" vaccinerat sig? ...men det är samma hysteri ändå? Vad är det i sprutorna börjar man ju undra. Jag har tagit tre stycken till dags dato och jag försöker tro att NÅGON effekt har dom väl i alla fall?

  • Anonym (T)
    Thu 6 Jan 2022 05:16
    #13

    Det kanske är vanligare än man tror? Min pappa hade covid19 sommaren 2020, dvs ovaccinerad, och hade inga symtom förutom att han kände sig lite trött nån dag och sedan försvann luktsinnet ett tag, men vid det laget var han helt frisk, men sånt hade man ju lätt kunnat tänka var nåt annat. Hans sambo hade dock hosta och feber samtidigt så det var därför de testade sig sedan.

    Förhoppningsvis kanske de symtomfria inte smittar så mycket?

  • Anonym (Covid­) Trådstartaren
    Thu 6 Jan 2022 11:43
    #14

    Jag har flertalet positiva runt mig just nu. Ett dussintal minst. De har alla olika tankesätt. De värsta är att många ser det som en vanlig förkylning. De har tagit emot face-face leveranser från mathem och apoteket. Ett par går ut en promenad varje dag för att se hur mycket de orkar.

    Mitt syskon var på nyårs fest där en var positiv men färdade bort det med att det var en smärre förkylning från ungarna..

    Folk bryr sig inte.

    Min mamma har nyligen haft covid. Och nu är hon ?sjuk? igen, men har ändå tänkt dyka upp på en stor föreningsfest på lördag. Hon är förhoppningsvis immun men det kan man inte veta. Hon har rekommenderats att ta nytt test så vi får se vad det visar.

    Och antalet smittade på jobb bara ökar..

    De flesta helt utan symtom

  • Thu 6 Jan 2022 14:33
    #15
    Anonym (Covid) skrev 2022-01-06 11:43:23 följande:
    Jag har flertalet positiva runt mig just nu. Ett dussintal minst. De har alla olika tankesätt. De värsta är att många ser det som en vanlig förkylning. De har tagit emot face-face leveranser från mathem och apoteket. Ett par går ut en promenad varje dag för att se hur mycket de orkar.
    Mitt syskon var på nyårs fest där en var positiv men färdade bort det med att det var en smärre förkylning från ungarna..
    Folk bryr sig inte.
    Min mamma har nyligen haft covid. Och nu är hon sjuk igen, men har ändå tänkt dyka upp på en stor föreningsfest på lördag. Hon är förhoppningsvis immun men det kan man inte veta. Hon har rekommenderats att ta nytt test så vi får se vad det visar.
    Och antalet smittade på jobb bara ökar..
    De flesta helt utan symtom
    Vi är många som börjar tröttna på allt nu.
  • Anonym (Mman)
    Thu 6 Jan 2022 14:37
    #16
    Anonym (K) skrev 2022-01-05 15:28:29 följande:

    Alltså, det är ju väldigt illa, för då vet man inte om att man är sjuk. Jag har inga som helst symptom men sitter hemma och väntar på provsvar då jag har firat jul med människor som sedan blev lite krassliga och visade positivt.


    Fast hur menar du nu? Det är väl positivt att INTE ha symptom? Vore respirator på IVA bättre eller???
  • Anonym (Mman)
    Thu 6 Jan 2022 14:39
    #17
    Anonym (Covid) skrev 2022-01-03 17:48:33 följande:

    Jag tror du missade (missuppfattade?)min frågeställning. Jag undrade om det var positivt att så många är smittade helt utan symtom. Och om det inte blir vanligare att man ?fuskar? just för att man inte känner sig sjuk och tänker äh..

    Jag vet flera (ssk, läkare, usk, mfl) som kommer och berättar om saker som inte följer restriktionerna. Vad man BÖR göra är en helt annan diskussion. Sånna kan du drunkna i här inne.


    Självklart är det positivt??

    Vill du hellre ha folket på IVA?
  • Anonym (Mia)
    Thu 6 Jan 2022 17:21
    #18
    Anonym (Covid) skrev 2022-01-06 11:43:23 följande:

    Jag har flertalet positiva runt mig just nu. Ett dussintal minst. De har alla olika tankesätt. De värsta är att många ser det som en vanlig förkylning. De har tagit emot face-face leveranser från mathem och apoteket. Ett par går ut en promenad varje dag för att se hur mycket de orkar.

    Mitt syskon var på nyårs fest där en var positiv men färdade bort det med att det var en smärre förkylning från ungarna..

    Folk bryr sig inte.

    Min mamma har nyligen haft covid. Och nu är hon ?sjuk? igen, men har ändå tänkt dyka upp på en stor föreningsfest på lördag. Hon är förhoppningsvis immun men det kan man inte veta. Hon har rekommenderats att ta nytt test så vi får se vad det visar.

    Och antalet smittade på jobb bara ökar..

    De flesta helt utan symtom


    Jag tycker det är fascinerande att många i min närhet verkar kunna avgöra, utan att ta test, om det är covid eller vanlig förkylning. Hade en kollega som kom snorandes och hostandes till jobbet och hon sa "äsch, det här är ju bara en vanlig bondförkylning". Som tur var skickade chefen hem henne, har inte hört om hon testat sig eller inte. En kompis hade ont i halsen och var lite snuvig och gick på kalas för hon "kände" att det bara var en förkylning. Denna person tog för övrigt ett test dagen efter, övertalad av sambon, som hör och häpna visade att hon hade covid. Alla andra som deltog på kalaset fick infon och beordrades därefter också stanna hemma och testa sig. Visade sig att flera som varit på kalaset faktiskt blev "förkylda" och flera av dom visade positivt på covidtest.

    DET tycker jag är läskigt. 
    Det är som att folk glömmer att nu börjar majoriteten av alla över 18 vara dubbel och trippelvaccinerade (i min region iaf) och då är det rakt av omöjligt att "veta" om ens till synes harmlösa ont i halsen och snuva är en vanlig förkylning eller covid. 
  • Thu 6 Jan 2022 19:17
    #19
    Anonym (Mia) skrev 2022-01-06 17:21:50 följande:

    Jag tycker det är fascinerande att många i min närhet verkar kunna avgöra, utan att ta test, om det är covid eller vanlig förkylning. Hade en kollega som kom snorandes och hostandes till jobbet och hon sa "äsch, det här är ju bara en vanlig bondförkylning". Som tur var skickade chefen hem henne, har inte hört om hon testat sig eller inte. En kompis hade ont i halsen och var lite snuvig och gick på kalas för hon "kände" att det bara var en förkylning. Denna person tog för övrigt ett test dagen efter, övertalad av sambon, som hör och häpna visade att hon hade covid. Alla andra som deltog på kalaset fick infon och beordrades därefter också stanna hemma och testa sig. Visade sig att flera som varit på kalaset faktiskt blev "förkylda" och flera av dom visade positivt på covidtest.

    DET tycker jag är läskigt. 

    Det är som att folk glömmer att nu börjar majoriteten av alla över 18 vara dubbel och trippelvaccinerade (i min region iaf) och då är det rakt av omöjligt att "veta" om ens till synes harmlösa ont i halsen och snuva är en vanlig förkylning eller covid. 


    Ja det är skrämmande mentalitet dessa människor har. Vi vet ju att vi ska stanna hemma vid symtom och testa sig.

    Det kan ingen ha missat nu efter så lång tid.

    Vaccinerade som ovaccinerade. Folk är helt enkelt för ego. Måste promt ut och partaja och träffa massa människor trots symtom.

    Sedan är det ju något som så många tycks ha missat man fortfarande kan bli smittad och smitta andra med Covid trots vaccin även om risken är mindre men vaccinet förhindrar i första hand allvarlig sjukdom/för tidig död.

    Därav så viktigt att även stanna hemma vid symtom, handtvätt och allt detta basala för att försöka minska/förhindra smitta.

    Fattar inte hur vissa är funtade, de reser omkring, nu senast läste jag om någon familj strandad i Thailand. Man vet om riskerna vid detta laget. Eller man är för dum bara helt enkelt.
  • Thu 6 Jan 2022 20:56
    #20
    Anonym (Mia) skrev 2022-01-06 17:21:50 följande:

    Jag tycker det är fascinerande att många i min närhet verkar kunna avgöra, utan att ta test, om det är covid eller vanlig förkylning. Hade en kollega som kom snorandes och hostandes till jobbet och hon sa "äsch, det här är ju bara en vanlig bondförkylning". Som tur var skickade chefen hem henne, har inte hört om hon testat sig eller inte. En kompis hade ont i halsen och var lite snuvig och gick på kalas för hon "kände" att det bara var en förkylning. Denna person tog för övrigt ett test dagen efter, övertalad av sambon, som hör och häpna visade att hon hade covid. Alla andra som deltog på kalaset fick infon och beordrades därefter också stanna hemma och testa sig. Visade sig att flera som varit på kalaset faktiskt blev "förkylda" och flera av dom visade positivt på covidtest.

    DET tycker jag är läskigt. 

    Det är som att folk glömmer att nu börjar majoriteten av alla över 18 vara dubbel och trippelvaccinerade (i min region iaf) och då är det rakt av omöjligt att "veta" om ens till synes harmlösa ont i halsen och snuva är en vanlig förkylning eller covid. 


    Även om det är en vanlig förkylning så ska man hålla sig hemma och ta en test. Och oavsett vad testet visar så ska man hålla sig hemma tills man är frisk, dvs syntomfri. Konstigt att folk inte förstår det efter 2 år in i pandemin.
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom