• Anonym (Covid)

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Anonym (Mia)
    jeanette02 skrev 2022-01-06 19:17:56 följande:
    Ja det är skrämmande mentalitet dessa människor har. Vi vet ju att vi ska stanna hemma vid symtom och testa sig.

    Det kan ingen ha missat nu efter så lång tid.

    Vaccinerade som ovaccinerade. Folk är helt enkelt för ego. Måste promt ut och partaja och träffa massa människor trots symtom.

    Sedan är det ju något som så många tycks ha missat man fortfarande kan bli smittad och smitta andra med Covid trots vaccin även om risken är mindre men vaccinet förhindrar i första hand allvarlig sjukdom/för tidig död.

    Därav så viktigt att även stanna hemma vid symtom, handtvätt och allt detta basala för att försöka minska/förhindra smitta.

    Fattar inte hur vissa är funtade, de reser omkring, nu senast läste jag om någon familj strandad i Thailand. Man vet om riskerna vid detta laget. Eller man är för dum bara helt enkelt.
    Jag förstår inte heller hur man kunnat missa det. Men ibland vet nog folk vad som gäller men antingen så ids dom inte eller så bryr dom sig inte längre. 
    Jag hade min första förkylning i början av december sedan våren 2019. Blev smått överraskad faktiskt. Men att jag skulle testa mig satt i ryggmärgen, trots att jag duckat symptom hela pandemin. (Visade negativt för övrigt men jobbade hemifrån en vecka efter att jag blivit frisk för säkerhets skull). 

    Haha, ja, det resonemanget är ju på tapeten nu, att folk är upprörda för att dom som tagit vaccin fortfarande kan få covid. Träffade en jävligt arg pratsjuk kvinna utanför Coop i förrgår som var SÅ ARG för till och med "kungen och drottningen" hade insjuknat "trots TRE SPRUTOR!? Varför tar vi sprutorna för om vi ändå kan bli smittade?!". Jag sa bara lugnt "om inte kungen och drottningen tagit vaccinet kanske dom dött eller hamnat på IVA, nu sitter dom istället isolerade med milda symptom, det är väl det som är huvudpoängen med vaccinet" men tanten lyssnade inte utan fortsatte raljera mot någon annan stackare som bara skulle in och handla mjölk efter jobbet. 

    Vet inte om det är någon slags kollektiv idioti som pågår. Eller tror folk t.ex. att om man tar influensavaccinet så kan man inte bli smittad av influensan längre? 
    EpicF skrev 2022-01-06 20:56:08 följande:
    Även om det är en vanlig förkylning så ska man hålla sig hemma och ta en test. Och oavsett vad testet visar så ska man hålla sig hemma tills man är frisk, dvs syntomfri. Konstigt att folk inte förstår det efter 2 år in i pandemin.
    Det är mycket märkligt. 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2022-01-06 21:07:23 följande:

    Jag förstår inte heller hur man kunnat missa det. Men ibland vet nog folk vad som gäller men antingen så ids dom inte eller så bryr dom sig inte längre. 

    Jag hade min första förkylning i början av december sedan våren 2019. Blev smått överraskad faktiskt. Men att jag skulle testa mig satt i ryggmärgen, trots att jag duckat symptom hela pandemin. (Visade negativt för övrigt men jobbade hemifrån en vecka efter att jag blivit frisk för säkerhets skull). 

    Haha, ja, det resonemanget är ju på tapeten nu, att folk är upprörda för att dom som tagit vaccin fortfarande kan få covid. Träffade en jävligt arg pratsjuk kvinna utanför Coop i förrgår som var SÅ ARG för till och med "kungen och drottningen" hade insjuknat "trots TRE SPRUTOR!? Varför tar vi sprutorna för om vi ändå kan bli smittade?!". Jag sa bara lugnt "om inte kungen och drottningen tagit vaccinet kanske dom dött eller hamnat på IVA, nu sitter dom istället isolerade med milda symptom, det är väl det som är huvudpoängen med vaccinet" men tanten lyssnade inte utan fortsatte raljera mot någon annan stackare som bara skulle in och handla mjölk efter jobbet. 

    Vet inte om det är någon slags kollektiv idioti som pågår. Eller tror folk t.ex. att om man tar influensavaccinet så kan man inte bli smittad av influensan längre? Det är mycket märkligt. 


    Våren 2019 fanns inte covid-19 eller några tester....
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2022-01-06 21:13:51 följande:
    Våren 2019 fanns inte covid-19 eller några tester....
    Jag skrev lite för snabbt. Jag menade att jag inte varit förkyld sedan våren 2019. Första förkylningssymptomen hade jag nu i december. 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2022-01-06 21:16:41 följande:

    Jag skrev lite för snabbt. Jag menade att jag inte varit förkyld sedan våren 2019. Första förkylningssymptomen hade jag nu i december. 


    Sorry. Läste lite snabbt
  • Anonym (Covid)

    Jag funderar på om det är hysterin som media har skapt och matat i oss under 2 år, dvs hur farligt covid är och att folk hamnar på Iva och dör. När folk sedan för en ?vanlig förkylning? så är det så milda symtom att de avfärdar det som covid. För covid blir man ju jättesjuk av.. så då kan det inte vara det.

    Okunskapen och skygglapparna är en stor bov. Och Jag-mentaliteten. (Bara jag mår bra och har vad jag behöver)

  • jeanette02

    Ja en stor del av medias hysteri har gjort det svårare för vissa att sortera ut rätt fakta. Det tror jag ts.

    Sedan hysterin när de kan skriva om den eller den som fått Covid med trippelvaccin. De spär aktivt på oron hos vissa med sina missvisande artiklar, ger bränsle till de som är antivaccers m.m.

    News, blir man smittad fast man är vaccinerad. Men lite mindre risk. Den stora skillnaden sitter i att minska risken för allvarlig sjukdom av Covid genom vaccinering.

    Ser på de som är vaccinerade i min närhet de har knappt märkbara symtom fått av Covid. Eller som en lättare förkylning.

    Min yngsta dotter fick det, man vaccinerar ju först från 12, hon har varit sjuk nu i 2 veckor hittills, några dagar med rejäl feber.

    Sedan ska man hålla karantän, kanske det som gör att vissa struntar i allt, o skyller på bara förkylning minsann. Fast man alltid ska testa sig vid symtom.

    Vi har varit i karantän nu 2 perioder sammanhängande, då först mannen drog hem det, sedan när hans karantän gått ut har nästa period börjat för en tonåring (vaccinerad) var positiv, senast yngsta så blir ju en tredje nu när de har insjuknat efter varandra. Hm. Inte kul, men bara gilla läget.

    Samtidigt sitter man och läser om familjer som reser för nöjes skull runt halva jordklotet just nu, sedan gnälla när de hamnar i liknande scenario inlåsta på ett hotellrum.

    Här hemma kan iaf vi friska gå ut i skogen då vi bor på landet. Eller bara gå ut ur huset liksom.

  • EpicF
    Anonym (Covid) skrev 2022-01-07 05:42:11 följande:

    Jag funderar på om det är hysterin som media har skapt och matat i oss under 2 år, dvs hur farligt covid är och att folk hamnar på Iva och dör. När folk sedan för en ?vanlig förkylning? så är det så milda symtom att de avfärdar det som covid. För covid blir man ju jättesjuk av.. så då kan det inte vara det.

    Okunskapen och skygglapparna är en stor bov. Och Jag-mentaliteten. (Bara jag mår bra och har vad jag behöver)


    Det är individuellt hur sjuk man kan bli av covid-19. Alla får inte en vanlig förkylning med milda symtom.
  • nnnnnnnn

    Jag tror att ifall man testat för alla sjukdomar vi kan testa för, så hade det visat sig att tusentals är "tysta bärare" av olika sjukdomar.
    Tex streptokocker som många får halsfluss av - en hel del bär detta utan symptom och smittar andra utan att veta om det.
    Även covid såklart, många blir sjuka, andra vet ej om att de bär runt på det och smittar andra.
    Alla sjukdomar vi vaccinerar mot, du kan såklart ändå få sjukdomen men blir inte allvarligt sjuk av den, men du kan smitta andra. Så den där dagen du hade huvudvärk och kände dej lite off, det kan ha berott på att du blivit smittad av något du är vaccinerad mot tex röda hund, påssjuka osv. Eller så har du blivit smittad av dessa sjukdomar men inte märkt ett dugg, men du kan smitta andra ändå.

    Så min gissning är att ifall vi började testa för alla sjukdomar som vi kan testa för, så skulle tusentals få reda på att de bär runt på en sjukdom just nu, men många märker inte ens av sjukdomen (ovaccinerad eller vaccinerad mot sjukdomen) och de som är vaccinerade märker inget eller så lite att man inte ens anar att man är smittad av något.

    Det som är nytt med covid är
    1) Vi hade inte vaccin i början = var tvungna att isolera alla för att inte döda så många
    2) Trots vaccin så testar man fortfarande många på löpande band. Det är alltså inte som med andra sjukdomar som funnits länge, att man inte testar utan lever på som vanligt eller stannar hemma om man känner sig sjuk. (I många fall utan att säkert veta vad man har, hur många har inte hävdat att de varit sjuka i influensan trots att man inte testat sig för influensan - man bara utgår från symptomen och gissar att det är influensa man har)
    3) Eftersom man testar så många, så blir det såklart både mer säkert då många stannar hemma men också mer oro då det uppfattas som extremt farligt trots att det inte är så stor skillnad på covid just nu och vanliga influensan eftersom det finns vaccin mot båda som man kan ta om man vill ha ett skydd mot de värsta symptomen.

  • Anonym (Mman)

    Jag tycker att en viktig detalj i coviddebatten är att se på viruset som att det är helt oberäkneligt.

    Ser man på covid som att covid inte följer vare sig några mönster eller regler så är man rätt bra på det. Att sitta och förlita sig på fakta eller "fakta" kring vilka som blir smittade, extra sjuka och varför, är i mina ögon korkat. Detta fick min familj erfara för ganska exakt ett år sedan.

    -riskgrupper hit och riskgrupper dit, barn blir inte smittade osv osv...

    Viruset följer inga regler....så restriktionerna bör följas och de bör bli striktare.

    Är man inte vaccinerad kanske man inte ska åtnjuta de förmåner vi i Sverige kommit att ta för givet vid sjukdom? Eller så ska man det? Ska man få som ovaccinerad få jobba med vad som? Är det en rättighet att få jobba exempelvis inom vård som ovaccinerad? Eller...så ska man kanske få det?

    Himla svåra frågor att svara på och bara i min bekantskapskrets råder det väldigt olika syn på saken...

  • Anonym (I)

    Ren idioti att ovaccinerade friska sägs upp, och att vaccinerade sjuka får springa runt och smitta varandra hejvilt. Om det tycks ok att vaccinerade springer runt med smitta varför ses ovaccinerade friska som då stor risk? Helt ologiskt.

Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom