• Anonym (Covid­)
    Mon 3 Jan 2022 17:11
    18151 visningar
    191 svar
    191
    18151

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Fri 7 Jan 2022 13:34
    #31
    Anonym (I) skrev 2022-01-07 12:11:33 följande:

    Ren idioti att ovaccinerade friska sägs upp, och att vaccinerade sjuka får springa runt och smitta varandra hejvilt. Om det tycks ok att vaccinerade springer runt med smitta varför ses ovaccinerade friska som då stor risk? Helt ologiskt.


    "Ologiskt"! Ja det är bara förnamnet. Jag är 66 år och har tagit tre sprutor mot C19 PLUS en mot "årets flunsa" .....som löper parallellt? Ja man undrar, men jag tar sprutorna utan att fråga för mkt MEN hur andra gör vad gäller vaccinering skiter jag i till 100%. I min värld är det ngt man väljer själv! HELT själv och ingen ska lägga sig i. 
  • Fri 7 Jan 2022 13:42
    #32
    mari123 skrev 2022-01-07 13:34:29 följande:
    "Ologiskt"! Ja det är bara förnamnet. Jag är 66 år och har tagit tre sprutor mot C19 PLUS en mot "årets flunsa" .....som löper parallellt? Ja man undrar, men jag tar sprutorna utan att fråga för mkt MEN hur andra gör vad gäller vaccinering skiter jag i till 100%. I min värld är det ngt man väljer själv! HELT själv och ingen ska lägga sig i. 
    OCH HUR kan ovaccinerade sägas upp? Är journaler som öppna böcker att läsa ur?
  • Anonym (Trött­)
    Fri 7 Jan 2022 13:52
    #33
    mari123 skrev 2022-01-07 13:34:29 följande:
    "Ologiskt"! Ja det är bara förnamnet. Jag är 66 år och har tagit tre sprutor mot C19 PLUS en mot "årets flunsa" .....som löper parallellt? Ja man undrar, men jag tar sprutorna utan att fråga för mkt MEN hur andra gör vad gäller vaccinering skiter jag i till 100%. I min värld är det ngt man väljer själv! HELT själv och ingen ska lägga sig i. 
    Så om du eller nära anhörig skulle vara i riskgrupp och behöva hemtjänst eller nära vård dagligen, då skiter du fullständigt i om din personal är ovaccinerad?

    Gäller samma om du eller nära anhörig av medicinska skäl inte får ta vaccinet och har personal som du inte vet är vaccinerad eller ej

    Du tycker inte man som brukare i riskgrupp har rätt till trygg vård i form av vaccinerad personal?
  • Fri 7 Jan 2022 14:06
    #34
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-07 13:52:30 följande:
    Så om du eller nära anhörig skulle vara i riskgrupp och behöva hemtjänst eller nära vård dagligen, då skiter du fullständigt i om din personal är ovaccinerad?

    Gäller samma om du eller nära anhörig av medicinska skäl inte får ta vaccinet och har personal som du inte vet är vaccinerad eller ej

    Du tycker inte man som brukare i riskgrupp har rätt till trygg vård i form av vaccinerad personal?
    FAST man hör ju 24/7 om att vaccinerade sprider smittan också...så HUR ska man ha det?
  • Anonym (Trött­)
    Fri 7 Jan 2022 14:17
    #35
    mari123 skrev 2022-01-07 14:06:33 följande:
    FAST man hör ju 24/7 om att vaccinerade sprider smittan också...så HUR ska man ha det?
    Du svarade inte på min fråga om du tycker det är lämpligt att ovaccinerad vårdpersonal arbetar med personer i riskgrupp.

    Fast med ditt resonemang så tycker du väl att det är ok eftersom alla ska få bestämma själva. Ja, utom de brukare i riskgrupp som vill ha vaccinerad personal då.
  • Fri 7 Jan 2022 14:23
    #36
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-07 14:17:39 följande:
    Du svarade inte på min fråga om du tycker det är lämpligt att ovaccinerad vårdpersonal arbetar med personer i riskgrupp.

    Fast med ditt resonemang så tycker du väl att det är ok eftersom alla ska få bestämma själva. Ja, utom de brukare i riskgrupp som vill ha vaccinerad personal då.
    Enär man hör att vaccinerade inte alls ska koppla av utan att  de sprider smittan hejvilt ändå så vet man inte vad man ska tänka. OM brukare kräver vaccinerad personal så vet jag inte hur man gör ifrån personalkontoret! HUR får man veta om en personal är vaccinerad om hen inte själv är öppen med det? Kan man snoka i journalerna och SKRIVS det ngt om att man vaccinerat sig i ens journal? Man tar ju sprutan/orna långt ifrån ens vanliga vårdcentral!
  • Anonym (Smitt­ad)
    Fri 7 Jan 2022 14:27
    #37
    EpicF skrev 2022-01-03 21:41:46 följande:

    Viruset går oftast ut drabbade ur kroppen för oss som är fullvaccinerade.

    Där syrran jobbar är de som är fullvaccinerade och testar positivt och asymtomiska endast i isolation i 2 dagar, har de inte fått syntom så kan de jobba som vanligt (inom vården). Däremot, om man skulle få syntom efter 3-4 dagar så blir man hemskickat i isolation. Dock jobbar de med munskydd och visir dagligen till alla patienterna.


    Hmm vad dumt.

    En bekant till mig smittade i några dagar hur många personer som helst. Inklusive mig.

    Står ju på folkhälsomyndighetens hemsida minst 7 dagar karantän vid positivt. Detta gäller ju då givetvis även de som inte har symtom.
  • Fri 7 Jan 2022 14:29
    #38
    mari123 skrev 2022-01-07 14:23:54 följande:
    Enär man hör att vaccinerade inte alls ska koppla av utan att  de sprider smittan hejvilt ändå så vet man inte vad man ska tänka. OM brukare kräver vaccinerad personal så vet jag inte hur man gör ifrån personalkontoret! HUR får man veta om en personal är vaccinerad om hen inte själv är öppen med det? Kan man snoka i journalerna och SKRIVS det ngt om att man vaccinerat sig i ens journal? Man tar ju sprutan/orna långt ifrån ens vanliga vårdcentral!
    Enkelt. Man kräver att få se vaccinationsintyg. Om någon inte vill visa det, så utgår man ifrån att personen inte är vaccinerad. 
  • Fri 7 Jan 2022 14:31
    #39
    mari123 skrev 2022-01-07 14:06:33 följande:
    FAST man hör ju 24/7 om att vaccinerade sprider smittan också...så HUR ska man ha det?
    Vaccinerade smittar mycket mindre. 
  • Fri 7 Jan 2022 14:32
    #40
    AndreaBD skrev 2022-01-07 14:29:49 följande:
    Enkelt. Man kräver att få se vaccinationsintyg. Om någon inte vill visa det, så utgår man ifrån att personen inte är vaccinerad. 
    Okej! Och ett sådant Sverige vill du bo? Du tycker det är helt okej att "överheten" kan fråga efter "intyg" och du ska lyda? Vad blir det härnäst? Har du tänkt vidare på den maktstrukturen?
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom