• Anonym (Covid­)
    Mon 3 Jan 2022 17:11
    18215 visningar
    191 svar
    191
    18215

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Anonym (Trött­)
    Fri 7 Jan 2022 14:35
    #41
    mari123 skrev 2022-01-07 14:23:54 följande:
    Enär man hör att vaccinerade inte alls ska koppla av utan att  de sprider smittan hejvilt ändå så vet man inte vad man ska tänka. OM brukare kräver vaccinerad personal så vet jag inte hur man gör ifrån personalkontoret! HUR får man veta om en personal är vaccinerad om hen inte själv är öppen med det? Kan man snoka i journalerna och SKRIVS det ngt om att man vaccinerat sig i ens journal? Man tar ju sprutan/orna långt ifrån ens vanliga vårdcentral!
    Det verkar pågå febril aktivitet i kommunerarna hur man ska hantera vårdpersonal som inte vaccinerar sig. Förhoppningsvis kommer det nya lagförslag snart.
    Det är ju ohållbart att man som vårdanställd inte följer riktlinjerna vid en pandemi och t ex vaccinerar sig. Som brukare är man ju helt utlämnad i det här. 
  • Fri 7 Jan 2022 14:41
    #42
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-07 14:35:05 följande:

    Det verkar pågå febril aktivitet i kommunerarna hur man ska hantera vårdpersonal som inte vaccinerar sig. Förhoppningsvis kommer det nya lagförslag snart.

    Det är ju ohållbart att man som vårdanställd inte följer riktlinjerna vid en pandemi och t ex vaccinerar sig. Som brukare är man ju helt utlämnad i det här. 


    Vaccinet är frivilligt så någon riktlinjer att man ska vaccinera sig finns inte. Arbetsgivare uppmuntrar till det men det är helt frivilligt.
  • Fri 7 Jan 2022 14:43
    #43
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-07 14:17:39 följande:

    Du svarade inte på min fråga om du tycker det är lämpligt att ovaccinerad vårdpersonal arbetar med personer i riskgrupp.

    Fast med ditt resonemang så tycker du väl att det är ok eftersom alla ska få bestämma själva. Ja, utom de brukare i riskgrupp som vill ha vaccinerad personal då.


    Om använder munskydd och visir samt handskar och förkläden så är brukarna skyddad oavsett vem som kommer.
  • Fri 7 Jan 2022 14:44
    #44
    Anonym (Smittad) skrev 2022-01-07 14:27:03 följande:

    Hmm vad dumt.

    En bekant till mig smittade i några dagar hur många personer som helst. Inklusive mig.

    Står ju på folkhälsomyndighetens hemsida minst 7 dagar karantän vid positivt. Detta gäller ju då givetvis även de som inte har symtom.


    Nu bor inte min syrra i Sverige så de har lite andra regler.
  • Anonym (Trött­)
    Fri 7 Jan 2022 14:50
    #45
    EpicF skrev 2022-01-07 14:41:37 följande:
    Vaccinet är frivilligt så någon riktlinjer att man ska vaccinera sig finns inte. Arbetsgivare uppmuntrar till det men det är helt frivilligt.
    Har du inte hängt med i debatten?
    Många kommuner omplacerar ovaccinerad personal, andra säger upp och påstår att de har lagstöd.
    Det är väl självklart att det behövs nationella riktmärken och en tydlig lag i frågan hur man ska hantera ovaccinerad vårdpersonal både nu och framöver.

    Alla vet att vaccinet är frivilligt, men det betyder inte att det ska vara självklart att arbeta inom vården som ovaccinerad.
  • Anonym (Trött­)
    Fri 7 Jan 2022 14:52
    #46
    EpicF skrev 2022-01-07 14:43:56 följande:
    Om använder munskydd och visir samt handskar och förkläden så är brukarna skyddad oavsett vem som kommer.
    Inte hållbart i längden att alla ska använda all den utrustningen,
    Det kostar pengar, tar tid med alla byten, enorm materialförbrukning.
  • Anonym (förvi­rrat läge)
    Fri 7 Jan 2022 14:55
    #47
    AndreaBD skrev 2022-01-07 14:31:09 följande:
    Vaccinerade smittar mycket mindre. 
    Förklara då hur man har fler smittade i samhället nu än under toppen av pandemin då ingen ännu var vaccinerad över 65.

    Nu är ju 80 % minst vaccinerade. Hur fan kan det vara så stort smitta överallt då. De få jag känner som är ovaccinerade lever ju som innan, isolerat, spritar och tvättar händer, munskydd i matbutiken osv....Den här utvecklingen känns minst sagt väldigt konstig! Borde ju ha gått ner enormt nu.
  • Fri 7 Jan 2022 14:55
    #48

    När jag går till min vårdcentral och ber att få kolla mitt blodtryck, mitt kolesterol och hur det ser ut med mitt blodsocker så förväntar jag mig INTE, NEVER, NADA att min chef kan ringa till VC och få siffror och resultat.

  • Fri 7 Jan 2022 14:57
    #49
    Anonym (förvirrat läge) skrev 2022-01-07 14:55:44 följande:
    Förklara då hur man har fler smittade i samhället nu än under toppen av pandemin då ingen ännu var vaccinerad över 65.

    Nu är ju 80 % minst vaccinerade. Hur fan kan det vara så stort smitta överallt då. De få jag känner som är ovaccinerade lever ju som innan, isolerat, spritar och tvättar händer, munskydd i matbutiken osv....Den här utvecklingen känns minst sagt väldigt konstig! Borde ju ha gått ner enormt nu.
    Ja nu har man ju inte C19 utan OMIKRON! Det är den som smittar. EXTREMT få dör men i alla fall. 
  • Anonym (Trött­)
    Fri 7 Jan 2022 15:01
    #50
    Anonym (förvirrat läge) skrev 2022-01-07 14:55:44 följande:
    Förklara då hur man har fler smittade i samhället nu än under toppen av pandemin då ingen ännu var vaccinerad över 65.

    Nu är ju 80 % minst vaccinerade. Hur fan kan det vara så stort smitta överallt då. De få jag känner som är ovaccinerade lever ju som innan, isolerat, spritar och tvättar händer, munskydd i matbutiken osv....Den här utvecklingen känns minst sagt väldigt konstig! Borde ju ha gått ner enormt nu.
    För att den nya omikronvarianten även smittar vaccinerade.
    Vaccinerade blir dock sällan allvarligt sjuka, och belastar inte vården på samma sätt som gruppen ovaccinerade som blir sjuka

    75% av alla covidfall på sjukhusen består av ovaxxade stod att läsa idag. Genomsnittsåldern för vaccinerad på sjukhus var 70 år, och för ovaccinerad 50 år.

    De vaccinerade med covid på sjukhuset är äldre sköra riskgrupper och de som inte fått tredje dosen
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom