• Anonym (Covid­)
    Mon 3 Jan 2022 17:11
    18140 visningar
    191 svar
    191
    18140

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Fri 7 Jan 2022 15:08
    #51
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-07 15:01:43 följande:
    För att den nya omikronvarianten även smittar vaccinerade.
    Vaccinerade blir dock sällan allvarligt sjuka, och belastar inte vården på samma sätt som gruppen ovaccinerade som blir sjuka

    75% av alla covidfall på sjukhusen består av ovaxxade stod att läsa idag. Genomsnittsåldern för vaccinerad på sjukhus var 70 år, och för ovaccinerad 50 år.

    De vaccinerade med covid på sjukhuset är äldre sköra riskgrupper och de som inte fått tredje dosen
    Okej. VAR stod det att läsa? Var det i en tidning som har monopol på sanningen? Finns sådana? OCH varför har inte "äldre sköra grupper" fått sin tredje spruta? Jag fick min för flera veckor sedan!
  • Anonym (Mman)
    Fri 7 Jan 2022 15:13
    #52
    Anonym (I) skrev 2022-01-07 12:11:33 följande:

    Ren idioti att ovaccinerade friska sägs upp, och att vaccinerade sjuka får springa runt och smitta varandra hejvilt. Om det tycks ok att vaccinerade springer runt med smitta varför ses ovaccinerade friska som då stor risk? Helt ologiskt.


    Fast så är det inte,är du sjuk är du hemma punkt.
  • Anonym (Trött­)
    Fri 7 Jan 2022 15:17
    #53
    mari123 skrev 2022-01-07 15:08:32 följande:
    Okej. VAR stod det att läsa? Var det i en tidning som har monopol på sanningen? Finns sådana? OCH varför har inte "äldre sköra grupper" fått sin tredje spruta? Jag fick min för flera veckor sedan!
    Monopol på sanningen??? Du låter som en antivaxxer.
    Det stod i en av dagstidningarna.

    Min pappa som är 75 och riskgrupp fick sin tredje spruta för en månad sedan. Inte vet jag varför hans region var så långsam.

    Men ok litar du inte på det som skrivs i etablerade media kring covidstatistik, ja då förstår jag att allt blir snurrigt och obegripligt. 
  • Fri 7 Jan 2022 15:21
    #54
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-07 15:17:47 följande:
    Monopol på sanningen??? Du låter som en antivaxxer.
    Det stod i en av dagstidningarna.

    Min pappa som är 75 och riskgrupp fick sin tredje spruta för en månad sedan. Inte vet jag varför hans region var så långsam.

    Men ok litar du inte på det som skrivs i etablerade media kring covidstatistik, ja då förstår jag att allt blir snurrigt och obegripligt. 
    "Antivaxxer"? Jag har tagit tre sprutor mot C19. Jag är positiv till vaccin då jag är född på 50-talet just i faggorna när poliovaccinet upptäcktes. MEN jag avskyr hot och tvång i den demokrati jag vill leva i. När vaccin används som ett vapen blir jag ISKALL.
  • Anonym (Trött­)
    Fri 7 Jan 2022 15:35
    #55
    mari123 skrev 2022-01-07 15:21:44 följande:
    "Antivaxxer"? Jag har tagit tre sprutor mot C19. Jag är positiv till vaccin då jag är född på 50-talet just i faggorna när poliovaccinet upptäcktes. MEN jag avskyr hot och tvång i den demokrati jag vill leva i. När vaccin används som ett vapen blir jag ISKALL.
    Jag har svårt att få ihop din agenda faktiskt.

    Är rätten att avstå vaccin som anställd inom vården starkare än att en brukare i riskgrupp har rätt till trygghet i form av vaccinerad personal?

    Jag tycker inte det.

    För mig är det obegripligt hur man som ovaccinerad med gott samvete dagligen arbetar med gamla och sköra, eller med brukare som av medicinska skäl inte fått vaccinera sig.

    Avstår man vaccinet så ska det inte vara självklart att du kan jobba med exakt vad du vill, eller komma in var du vill.

    Jag hoppas verkligen lagstiftningen kommer göra det tydligt.
  • Anonym (I)
    Fri 7 Jan 2022 15:49
    #56
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-07 15:35:52 följande:

    Jag har svårt att få ihop din agenda faktiskt.

    Är rätten att avstå vaccin som anställd inom vården starkare än att en brukare i riskgrupp har rätt till trygghet i form av vaccinerad personal?

    Jag tycker inte det.

    För mig är det obegripligt hur man som ovaccinerad med gott samvete dagligen arbetar med gamla och sköra, eller med brukare som av medicinska skäl inte fått vaccinera sig.

    Avstår man vaccinet så ska det inte vara självklart att du kan jobba med exakt vad du vill, eller komma in var du vill.

    Jag hoppas verkligen lagstiftningen kommer göra det tydligt.


    Fast vaccinet är en falsk trygghet. Det hindrar inte smitta. Hade det faktiskt gjort det är det en annan sak. Men det gör det bevisligen inte. Det är därför det är helt ologiskt. Rätt till frisk personal däremot tycker jag att brukare i riskgrupp kan ha. Men nu tar de ju in vaccinerad personal med covid i familjen hellre än ovaccinerad, kärnfrisk personal. Helt skevt
  • Anonym (Mman)
    Fri 7 Jan 2022 16:00
    #57
    Anonym (I) skrev 2022-01-07 15:49:11 följande:

    Men nu tar de ju in vaccinerad personal med covid i familjen hellre än ovaccinerad, kärnfrisk personal. Helt skevt


    Vem är "de"?
  • Fri 7 Jan 2022 16:26
    #58
    Anonym (förvirrat läge) skrev 2022-01-07 14:55:44 följande:
    Förklara då hur man har fler smittade i samhället nu än under toppen av pandemin då ingen ännu var vaccinerad över 65.

    Nu är ju 80 % minst vaccinerade. Hur fan kan det vara så stort smitta överallt då. De få jag känner som är ovaccinerade lever ju som innan, isolerat, spritar och tvättar händer, munskydd i matbutiken osv....Den här utvecklingen känns minst sagt väldigt konstig! Borde ju ha gått ner enormt nu.
    Lätt - omikron är så mycket mer smittsamt. Plus att folk antagligen inte orkar vara försiktiga längre. 
  • Fri 7 Jan 2022 16:28
    #59
    mari123 skrev 2022-01-07 15:08:32 följande:
    Okej. VAR stod det att läsa? Var det i en tidning som har monopol på sanningen? Finns sådana? OCH varför har inte "äldre sköra grupper" fått sin tredje spruta? Jag fick min för flera veckor sedan!
    Folkhälsomyndrigheten? Socialstyrelsen? De brukar ha statistiken.

    Kanske jobbar du inom vården och har därför fått tid?
  • Fri 7 Jan 2022 16:30
    #60
    mari123 skrev 2022-01-07 15:21:44 följande:
    "Antivaxxer"? Jag har tagit tre sprutor mot C19. Jag är positiv till vaccin då jag är född på 50-talet just i faggorna när poliovaccinet upptäcktes. MEN jag avskyr hot och tvång i den demokrati jag vill leva i. När vaccin används som ett vapen blir jag ISKALL.
    Var inte poliovaccinet också tvång? Jag är inte säker om det var så i Sverige. Men smittkoppor var definitivt tvång. Annars hade man inte heller blivit av med det. 
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom