• Anonym (Covid­)
    Mon 3 Jan 2022 17:11
    18155 visningar
    191 svar
    191
    18155

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Anonym (Maria­)
    Fri 7 Jan 2022 16:54
    #61
    Anonym (I) skrev 2022-01-07 15:49:11 följande:

    Fast vaccinet är en falsk trygghet. Det hindrar inte smitta. Hade det faktiskt gjort det är det en annan sak. Men det gör det bevisligen inte. Det är därför det är helt ologiskt. Rätt till frisk personal däremot tycker jag att brukare i riskgrupp kan ha. Men nu tar de ju in vaccinerad personal med covid i familjen hellre än ovaccinerad, kärnfrisk personal. Helt skevt


    Ingen påstår att vaccin ger skydd mot smitta. Det minskar risken ja, men den stora skillnaden är att vaccinet gör att smittade människor inte blir lika sjuka. Därav viktigt att vaccinera sig. +de andra åtgärder som att stanna hemma vid symtom osv.

    Det är någon sorts myt som sprids att man inte kan smitta eller bli smittad genom vaccinering.

    Vaccinet förhindrar i första hand svår sjukdom av Covid och för tidig död. Så även om det är fler smittade nu, innebär det inte att lidandet är lika stort som tidigare när folk var ovaccinerade.

    Det är det viktiga.
  • Fri 7 Jan 2022 17:44
    #62
    Anonym (Maria) skrev 2022-01-07 16:54:29 följande:
    Ingen påstår att vaccin ger skydd mot smitta. Det minskar risken ja, men den stora skillnaden är att vaccinet gör att smittade människor inte blir lika sjuka. Därav viktigt att vaccinera sig. +de andra åtgärder som att stanna hemma vid symtom osv.

    Det är någon sorts myt som sprids att man inte kan smitta eller bli smittad genom vaccinering.

    Vaccinet förhindrar i första hand svår sjukdom av Covid och för tidig död. Så även om det är fler smittade nu, innebär det inte att lidandet är lika stort som tidigare när folk var ovaccinerade.

    Det är det viktiga.
    Visst. Ändå var väl tanken från början att man helst ska skapa ett vaccin som också förhindrar infektion. Men man hade uppenbarligen redan misstankar att det kunde vara svårt med det här viruset. Och tyvärr så blev det så. Eller inte? I början och i studier så sas det ju att det skulle vara ungefär 95 % skydd från smitta också (Phizer och Moderna). Men det föll när delta kom och sedan omikron. Nya mutationer är ett problem där. 
  • Anonym (Covid­) Trådstartaren
    Fri 7 Jan 2022 17:45
    #63
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-07 15:35:52 följande:

    Jag har svårt att få ihop din agenda faktiskt.

    Är rätten att avstå vaccin som anställd inom vården starkare än att en brukare i riskgrupp har rätt till trygghet i form av vaccinerad personal?

    Jag tycker inte det.

    För mig är det obegripligt hur man som ovaccinerad med gott samvete dagligen arbetar med gamla och sköra, eller med brukare som av medicinska skäl inte fått vaccinera sig.

    Avstår man vaccinet så ska det inte vara självklart att du kan jobba med exakt vad du vill, eller komma in var du vill.

    Jag hoppas verkligen lagstiftningen kommer göra det tydligt.


    Tänker du att en vaccinerad personal skulle göra en patient mindre sjuk än en ovaccinerad?

    Om patienten är vaccinerad så bör ju denne inte bli lika sjuk oavsett om personalen som drar runt smittan är vaccinerad eller ej? Eller hur var det du menade?

    Min tråd handlar ju just om fenomenet att de som är vaccinerade inte utvecklar symtom och därför avfärdar lite snuva eller halsont som något icke smittsamt, och då går till jobb och riskerar att smitta både patienter, kollegor och medmänniskor på vägen.

    Den som inte vaccinerar sig blir ju i regel (im vi ska gå efter media) så pass sjuk att den riskerar att behöva vård. Denne kan ju inte orka gå till jobb?!

    Utveckla gärna dina tankar :)
  • Anonym (Maria­)
    Fri 7 Jan 2022 18:03
    #64
    AndreaBD skrev 2022-01-07 17:44:54 följande:

    Visst. Ändå var väl tanken från början att man helst ska skapa ett vaccin som också förhindrar infektion. Men man hade uppenbarligen redan misstankar att det kunde vara svårt med det här viruset. Och tyvärr så blev det så. Eller inte? I början och i studier så sas det ju att det skulle vara ungefär 95 % skydd från smitta också (Phizer och Moderna). Men det föll när delta kom och sedan omikron. Nya mutationer är ett problem där. 


    Jo men jag tror fortfarande att vaccinen har en rätt hög %, det är nog ca 95 % procent skydd att covid inte ska utveckla sjukdom hos vaccinerad individ som smittats.

    Men smittan kan man få likväl även om man ej utvecklar symtom av det. Eller väldigt milda symtom. Där har vi ju vaccinet nytta.

    Tycker själv det är lite otydligt runt detta i diskussionerna om vaccin och smitta kontra att faktiskt utveckla sjukdomen covid. Om du är med hur jag menar?
  • Fri 7 Jan 2022 18:16
    #65
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-07 14:50:37 följande:

    Har du inte hängt med i debatten?

    Många kommuner omplacerar ovaccinerad personal, andra säger upp och påstår att de har lagstöd.

    Det är väl självklart att det behövs nationella riktmärken och en tydlig lag i frågan hur man ska hantera ovaccinerad vårdpersonal både nu och framöver.

    Alla vet att vaccinet är frivilligt, men det betyder inte att det ska vara självklart att arbeta inom vården som ovaccinerad.


    Jodå, har hängt med i debatten. Men så länge personalen använder munskydd, visir, handskar och förkläden så spelar det ingen roll om de är vaccinerade eller inte då de skyddar både brukarna för smitta och skyddas från att få smitta från brukare.
  • Fri 7 Jan 2022 18:17
    #66
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-07 14:52:46 följande:

    Inte hållbart i längden att alla ska använda all den utrustningen,

    Det kostar pengar, tar tid med alla byten, enorm materialförbrukning.


    Det är normalt smittutrystning och ska användas, speciellt i en pandemi. Bra vård och material kostar pengar.
  • Fri 7 Jan 2022 18:21
    #67
    mari123 skrev 2022-01-07 14:55:56 följande:

    När jag går till min vårdcentral och ber att få kolla mitt blodtryck, mitt kolesterol och hur det ser ut med mitt blodsocker så förväntar jag mig INTE, NEVER, NADA att min chef kan ringa till VC och få siffror och resultat.


    Nej, varför skulle din chef göra det? Och vad har det med tråden att göra?
  • Fri 7 Jan 2022 18:21
    #68
    mari123 skrev 2022-01-07 14:57:08 följande:

    Ja nu har man ju inte C19 utan OMIKRON! Det är den som smittar. EXTREMT få dör men i alla fall. 


    Det fortfarande covid-19 men med tillkommna mutationer, bla delta och omicron.
  • Fri 7 Jan 2022 18:23
    #69
    mari123 skrev 2022-01-07 15:08:32 följande:

    Okej. VAR stod det att läsa? Var det i en tidning som har monopol på sanningen? Finns sådana? OCH varför har inte "äldre sköra grupper" fått sin tredje spruta? Jag fick min för flera veckor sedan!


    För att de inte funnit en passa tid, för att de tvekar, glömt bort eller helt enkelt inte vil ha en tredje dos. Alla vill inte inte ha en tredje dos.
  • Fri 7 Jan 2022 18:25
    #70
    Anonym (Mman) skrev 2022-01-07 15:13:14 följande:

    Fast så är det inte,är du sjuk är du hemma punkt.


    Det är många vaccinerade som inte vet att det är sjuka då det är asymptomatiskta och då inte stannar hemma trots att de är sjuka.
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom