• Anonym (Covid­)
    Mon 3 Jan 2022 17:11
    18213 visningar
    191 svar
    191
    18213

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Anonym (Mman)
    Fri 7 Jan 2022 18:34
    #71
    EpicF skrev 2022-01-07 18:25:38 följande:

    Det är många vaccinerade som inte vet att det är sjuka då det är asymptomatiskta och då inte stannar hemma trots att de är sjuka.


    Det är ju precis detta som man vill uppnå med allt vaccin, att folk som blir smittade inte får några, eller väldigt lindriga symptom.

    Kan faktiskt inte förstå varför folk inte kan förstå det...
  • Fri 7 Jan 2022 18:41
    #72
    Anonym (Maria) skrev 2022-01-07 18:03:53 följande:
    Jo men jag tror fortfarande att vaccinen har en rätt hög %, det är nog ca 95 % procent skydd att covid inte ska utveckla sjukdom hos vaccinerad individ som smittats.

    Men smittan kan man få likväl även om man ej utvecklar symtom av det. Eller väldigt milda symtom. Där har vi ju vaccinet nytta.

    Tycker själv det är lite otydligt runt detta i diskussionerna om vaccin och smitta kontra att faktiskt utveckla sjukdomen covid. Om du är med hur jag menar?
    Jo, jag är med, men det stämmer inte så. Man har ju gjort studier direkt efter att vaccinen blev godkända och det visade vara ett 95 % skydd  (kan ha varit 90 också) mot just smitta. 

    Det andra är att det skydda mot svår sjukdom och där var det 95 % skydd.

    Om det liksom skulle vara en tredje kategori för asymptomatisk smitta - jag tvivlar lite på det. Då är man väl ändå smittat? Ska se om jag hittar studien... Jag hittade en intressant artikel här som kan förklara en del. Uppenbarligen är det inte så att bara 5 % blir sjuka, utan man måste räkna lite annorlunda så som här:

    www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099%2821%2900075-X/fulltext
  • Anonym (I)
    Fri 7 Jan 2022 19:22
    #73
    Anonym (Mman) skrev 2022-01-07 18:34:59 följande:

    Det är ju precis detta som man vill uppnå med allt vaccin, att folk som blir smittade inte får några, eller väldigt lindriga symptom.

    Kan faktiskt inte förstå varför folk inte kan förstå det...


    Men vad är då grejen med att hetsa över att många blir smittade? Och skylla smittan på de få ovaccinerade? Och pusha på ovaccinerade att de MÅSTE vaccinera sig NU för det smittar så jävligt. Låt det smitta då och låt ovaccinerade vara? De enda det drabbar är de ovaccinerade själva isåfall. Det drabbar ju inte de vaccinerade?

    Jag har så väldigt svårt att hitta logiken i all hets kring vaccinet...
  • Anonym (Mman)
    Fri 7 Jan 2022 20:34
    #74
    Anonym (I) skrev 2022-01-07 19:22:35 följande:

    Men vad är då grejen med att hetsa över att många blir smittade? Och skylla smittan på de få ovaccinerade? Och pusha på ovaccinerade att de MÅSTE vaccinera sig NU för det smittar så jävligt. Låt det smitta då och låt ovaccinerade vara? De enda det drabbar är de ovaccinerade själva isåfall. Det drabbar ju inte de vaccinerade?

    Jag har så väldigt svårt att hitta logiken i all hets kring vaccinet...


    Att du inte förstår effekten av vaccin märker jag tydligt. Ett vaccin gör att den vaccinerade inte blir smittad lika lätt men även att den som, trots vaccination, blir smittad ska få lindriga symptom. Vaccinet mot covid 19 funkar på samma sätt. Det är ingen garanti för att undvika smitta eller allvarliga symptom men riskerna minskar.

    Dock kan jag förstå om man är orolig för bieffekter då jag hade en i bekantskapskretsen som råkade illa ut efter vaccination mot svininfluensan. Har dock ingen förståelse för konspirationsteorier och foliehattarna som pratar om 5g etc etc.
  • Anonym (I)
    Fri 7 Jan 2022 22:16
    #75
    +1
    Anonym (Mman) skrev 2022-01-07 20:34:47 följande:

    Att du inte förstår effekten av vaccin märker jag tydligt. Ett vaccin gör att den vaccinerade inte blir smittad lika lätt men även att den som, trots vaccination, blir smittad ska få lindriga symptom. Vaccinet mot covid 19 funkar på samma sätt. Det är ingen garanti för att undvika smitta eller allvarliga symptom men riskerna minskar.

    Dock kan jag förstå om man är orolig för bieffekter då jag hade en i bekantskapskretsen som råkade illa ut efter vaccination mot svininfluensan. Har dock ingen förståelse för konspirationsteorier och foliehattarna som pratar om 5g etc etc.


    Fast detta vaccinet funkar väldigt uppenbart inte lika bra som de vanliga vaccinen vi har eftersom smittan sprids hejvilt trots väldigt hög vaccinatinstäckning, hos vaccinerade såväl som hos ovaccinerade. Om detta vaccinet fungerade lika bra som de vanliga vaccinen hade det inte varit några problem att få folk att ta det, helt utan tvång, propaganda, hot, straff etc.

    Nu när de faktiskt bevisligen, uppenbarligen, inte fungerar så bra, och särskilt för att minska smittoriskerna, så finns det faktiskt ingen mening med att ta dem och riskera biverkningar, och absolut ingen grund alls till att införa något så idiotiskt som vaccinpass.

    Hade de funkat lika bra som de vanliga vaccinen hade jag förstått alltihop, men nu gör de ju inte det? Hade de funkat lika bra som de vanliga vaccinen hade pandemin varit tvärdöd vid det här laget, begravt tillsammans med mässling, påssjuka och röda hund, men det är den inte. Den är fortfarande kvar. Och det är inte ovaccinerade som driver på den. Det är ett urkasst jävla vaccin och en fullständigt irrationell rädsla mot de "hemska ovaccinerade".
  • Anonym (Mman)
    Fri 7 Jan 2022 22:29
    #76

    Du bevisar än en gång att du inte vet hur vaccin funkar, samtliga sjukdomar som idag är utrotade eller där du på grund av vaccin får mildare sjukdomsförlopp har krävt år och årtionden för att få den effekten.

  • Anonym (Trött­)
    Sat 8 Jan 2022 00:07
    #77
    Anonym (Covid) skrev 2022-01-07 17:45:41 följande:
    Tänker du att en vaccinerad personal skulle göra en patient mindre sjuk än en ovaccinerad?

    Om patienten är vaccinerad så bör ju denne inte bli lika sjuk oavsett om personalen som drar runt smittan är vaccinerad eller ej? Eller hur var det du menade?

    Min tråd handlar ju just om fenomenet att de som är vaccinerade inte utvecklar symtom och därför avfärdar lite snuva eller halsont som något icke smittsamt, och då går till jobb och riskerar att smitta både patienter, kollegor och medmänniskor på vägen.

    Den som inte vaccinerar sig blir ju i regel (im vi ska gå efter media) så pass sjuk att den riskerar att behöva vård. Denne kan ju inte orka gå till jobb?!

    Utveckla gärna dina tankar :)
    Om man inte utvecklar symtom så har man ju heller inte snuva eller halsont.
    Rekommendationerna är fortfarande sådana att har du symtom så stannar du hemma även om du är vaccinerad.

    Om det är så att man smittar utan symtom så är det bara att hoppas att brukaren är vaccinerad. Ingen aning om hur mycket skyddsutrustning som används av symtomfri personal då det antagligen är en resursfråga som kostar både tid och pengar.
  • Sat 8 Jan 2022 02:49
    #78
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-07 15:35:52 följande:
    Jag har svårt att få ihop din agenda faktiskt.

    Är rätten att avstå vaccin som anställd inom vården starkare än att en brukare i riskgrupp har rätt till trygghet i form av vaccinerad personal?

    Jag tycker inte det.

    För mig är det obegripligt hur man som ovaccinerad med gott samvete dagligen arbetar med gamla och sköra, eller med brukare som av medicinska skäl inte fått vaccinera sig.

    Avstår man vaccinet så ska det inte vara självklart att du kan jobba med exakt vad du vill, eller komma in var du vill.

    Jag hoppas verkligen lagstiftningen kommer göra det tydligt.
    Ja det är illa om man av "medicinska skäl" inte kan vaccineras.......MEN hur många personer kan det handla om? En på tiotusen?
  • Sat 8 Jan 2022 03:01
    #79
    mari123 skrev 2022-01-08 02:49:59 följande:
    Ja det är illa om man av "medicinska skäl" inte kan vaccineras.......MEN hur många personer kan det handla om? En på tiotusen?
    OCH man hör ju 24/7 om att vaccinerade smittar lika mkt som en som inte tagit en enda spruta.
  • Anonym (Mman)
    Sat 8 Jan 2022 10:58
    #80
    Anonym (I) skrev 2022-01-07 22:16:48 följande:

    Fast detta vaccinet funkar väldigt uppenbart inte lika bra som de vanliga vaccinen vi har eftersom smittan sprids hejvilt trots väldigt hög vaccinatinstäckning, hos vaccinerade såväl som hos ovaccinerade. Om detta vaccinet fungerade lika bra som de vanliga vaccinen hade det inte varit några problem att få folk att ta det, helt utan tvång, propaganda, hot, straff etc.

    Nu när de faktiskt bevisligen, uppenbarligen, inte fungerar så bra, och särskilt för att minska smittoriskerna, så finns det faktiskt ingen mening med att ta dem och riskera biverkningar, och absolut ingen grund alls till att införa något så idiotiskt som vaccinpass.

    Hade de funkat lika bra som de vanliga vaccinen hade jag förstått alltihop, men nu gör de ju inte det? Hade de funkat lika bra som de vanliga vaccinen hade pandemin varit tvärdöd vid det här laget, begravt tillsammans med mässling, påssjuka och röda hund, men det är den inte. Den är fortfarande kvar. Och det är inte ovaccinerade som driver på den. Det är ett urkasst jävla vaccin och en fullständigt irrationell rädsla mot de "hemska ovaccinerade".


    Du bevisar än en gång att du inte vet hur vaccin funkar, samtliga sjukdomar som idag är utrotade eller där du på grund av vaccin får mildare sjukdomsförlopp har krävt år och årtionden för att få den effekten.
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom