• Anonym (Covid­)
    Mon 3 Jan 2022 17:11
    18142 visningar
    191 svar
    191
    18142

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Anonym (Trött­)
    Sun 9 Jan 2022 18:55
    #91
    Anonym (Covid) skrev 2022-01-09 17:49:52 följande:
    Det är ju du som inte verkar lita på sjukvården. Det är du som vill lagstifta varje enskild individs åsikter, tro och vilja. Det är du som anklagar vårdpersonal för att brista i skyddsklädsel. Det är du som blint att de som är ovaccinerade är konspiratörer och borde tvingas byta yrke.

    Vem ska ta hand om alla sjuka om lagen ska bestämma vem som är lämplig genom ett papper med stämplar om vaccinering på?
    Jag trodde vi pratade vaccin här, det är du som far väg och påstår att jag vill lagstifta "varje enskild individs åsikter, tro och vilja".

    Du tolkar helt åt helvete om du ursäktar. 

    Jag redogjort vad jag tycker, och backat upp mina åsikter med förklaringar varför jag tycker som jag gör. Du däremot slirar åt alla håll med anklagelser och egna tolkningar som blir helt obegripliga förutom att du vägrar vaccin och känner dig kränkt.

    Är man emot vacciner överlag, covidvaccinet inkluderat, så ska man inte arbeta inom vården.
    Det borde vara en självklarhet. Dels för att det blir helt fel med personal som ska rekommendera en sak men inte följer det själva pga rädsla, ren trots eller  faktaresistens, det blir ju helt fel och sänker trovärdigheten för sjukvården.
    Man ska kunna känna sig trygg med sin vårdpersonal.

    Det kommer som sagt komma fler pandemier och farsoter, så vi behöver lagar för att kunna hantera faktaresistenta människor inom vården bättre i framtiden. 
    Det har den här pandemin med all tydlighet visat.
  • Anonym (Trött­)
    Sun 9 Jan 2022 19:02
    #92
    Anonym (Covid) skrev 2022-01-09 17:46:02 följande:
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-08 21:27:20 följande:

    För att jag tycker det är en självklarhet att vårdpersonal följer rådande rekommendationer, i detta fall tar de vacciner som rekommenderas. 

    Jag menar att det behövs en tydlig lagstiftning för att skydda patienterna och garantera säkerheten så gott det går. Som patient ska man kunna lita på att personalen kan ta till sig rekommendationer och inte gör egna galna tolkningar a la antivaxx med konspirationsteorier, faktaresistens, misstro till samhället och gud vet vad.

    Vården behöver befogenheter att kunna göra sig av med personal som är en fara för patienterna. Nu och i framtiden. För det kommer garanterat komma fler pandemier och farsoter, och faktaresistenta galenpannor har ingenting i vården att göra.


    Så länge vårdpersonalen följer arbetsgivarens rutiner, och tvärtom har en arbetsgivare som tar ansvar, så har den enskilde individens åsikter ingen betydelse.

    Hur hade du känt det om någon lagstiftat att du inte får tro eller tycka vad du vill? Inte ens på din fritid!

    En personal blir först ?farlig? när denne inte följer riktlinjerna. Det gäller alla rutiner inom sjukvården. När rutiner brister så sker misstagen.

    Och skulle personalen inte följa rutinerna så är det ändå i slutändan arbetsgivarens ansvar och då blir den som får stå till svars i lagen.

    Är det rättvist?

    Och fortfarande är det ju de som är ovaccinerade som bör vara den största riskgruppen för tillfället eftersom gemene man är så övertygad om att vaccinet är ett superbt skydd mot både smitta och sjukdom.

    Det är för många paradoxer här för att dra det så långt som till lagstiftning
    Rekommendationen från alla vårdarbetsgivare, fhm och regeringen är att vaccinera sig, 

    Jag pratar vaccin i den här tråden, inget annat. Men om det är din tro att vaccinet är av ondo så har du ingenting i vårdbranschen att göra.
    Ingen förbjuder dig att tycka illa om vaccinet, du behöver inte vaccinera dig, men då ska det inte heller vara självklart att du kan arbeta som ssk, vårdbiträde eller pers ass heller.
  • Anonym (Covid­) Trådstartaren
    Sun 9 Jan 2022 20:59
    #93
    +1
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-09 18:55:52 följande:

    Jag trodde vi pratade vaccin här, det är du som far väg och påstår att jag vill lagstifta "varje enskild individs åsikter, tro och vilja".

    Du tolkar helt åt helvete om du ursäktar. 

    Jag redogjort vad jag tycker, och backat upp mina åsikter med förklaringar varför jag tycker som jag gör. Du däremot slirar åt alla håll med anklagelser och egna tolkningar som blir helt obegripliga förutom att du vägrar vaccin och känner dig kränkt.

    Är man emot vacciner överlag, covidvaccinet inkluderat, så ska man inte arbeta inom vården.

    Det borde vara en självklarhet. Dels för att det blir helt fel med personal som ska rekommendera en sak men inte följer det själva pga rädsla, ren trots eller  faktaresistens, det blir ju helt fel och sänker trovärdigheten för sjukvården.

    Man ska kunna känna sig trygg med sin vårdpersonal.

    Det kommer som sagt komma fler pandemier och farsoter, så vi behöver lagar för att kunna hantera faktaresistenta människor inom vården bättre i framtiden. 

    Det har den här pandemin med all tydlighet visat.


    För det första vill jag börja med att rätta fig. Jag är varken kränkt eller ovaccinerad. Inte heller emot vaccination.

    Jag för en allmän diskussion här, och försöker hålla mina egna värderingar utanför. Ungefär som den vårdpersonal jag är. Även om jag skulle tro på satan så säger jag inget om det när min patient ber till gud.

    Och det är därför jag skriver att det är galet att försöka lagstifta bort kompetent personal från vården bara för att de inte vill vaccinera sig. Jag håller mig till samma ämne som dig.

    Om man inte kan lita på att vårdpersonal agerar professionellt så kan man ju vända på det och säga att då kan man låta bli att söka vård när man är sjuk. Då litar man inte på vården. Och vem är då konspiratorisk?!
  • Anonym (Trött­)
    Sun 9 Jan 2022 23:38
    #94
    Anonym (Covid) skrev 2022-01-09 20:59:40 följande:
    För det första vill jag börja med att rätta fig. Jag är varken kränkt eller ovaccinerad. Inte heller emot vaccination.

    Jag för en allmän diskussion här, och försöker hålla mina egna värderingar utanför. Ungefär som den vårdpersonal jag är. Även om jag skulle tro på satan så säger jag inget om det när min patient ber till gud.

    Och det är därför jag skriver att det är galet att försöka lagstifta bort kompetent personal från vården bara för att de inte vill vaccinera sig. Jag håller mig till samma ämne som dig.

    Om man inte kan lita på att vårdpersonal agerar professionellt så kan man ju vända på det och säga att då kan man låta bli att söka vård när man är sjuk. Då litar man inte på vården. Och vem är då konspiratorisk?!
    Som jag ser det är man inte kompetent att arbeta inom vården om man vägrar vaccin.
    Jag tycker det är oprofessionellt att som läkare, ssk, uska, vårdbiträde, pers ass etc inte ta emot vaccinet bara för för att man "inte vill" och därmed utgöra en hälsorisk för sina patienter. Då krockar ju ens egna värderingar (inte ta vaccin) med den policy/rekommendation som faktiskt uttalats av arbetsgivaren, fhm och regeringen.
    Men du tycker alltså att man ska kunna stå över det. Då tycker vi tycker olika.

    Ponera att den nya mutationen omikron betett sig annorlunda och enbart smittat ovaccinerade och vaccinerade sköra. Då hade det varit bra med en lag som faktiskt ger arbetsgivaren rätt att omplacera eller kicka persona som vägrar vaccinera sig.
    Eller att det kommer en ny mutation som beter sig som jag beskrev. Det blir ju ohållbart att ha ovaccinerad personal jobbandes med riskgrupper då.
  • Anonym (Covid­) Trådstartaren
    Tue 11 Jan 2022 10:29
    #95
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-09 23:38:28 följande:

    Som jag ser det är man inte kompetent att arbeta inom vården om man vägrar vaccin.

    Jag tycker det är oprofessionellt att som läkare, ssk, uska, vårdbiträde, pers ass etc inte ta emot vaccinet bara för för att man "inte vill" och därmed utgöra en hälsorisk för sina patienter. Då krockar ju ens egna värderingar (inte ta vaccin) med den policy/rekommendation som faktiskt uttalats av arbetsgivaren, fhm och regeringen.

    Men du tycker alltså att man ska kunna stå över det. Då tycker vi tycker olika.

    Ponera att den nya mutationen omikron betett sig annorlunda och enbart smittat ovaccinerade och vaccinerade sköra. Då hade det varit bra med en lag som faktiskt ger arbetsgivaren rätt att omplacera eller kicka persona som vägrar vaccinera sig.

    Eller att det kommer en ny mutation som beter sig som jag beskrev. Det blir ju ohållbart att ha ovaccinerad personal jobbandes med riskgrupper då.


    Med andra ord väljer du vaccin före kompetens och förnuft?

    Om du läser längre bak ser du att jag har flera kollegor som är vaccinerade x 3 och är hemma för covid. Men utan symtom. Därför går de ut bland folk. Senast igår hörde jag en på jobb som sa att hon fick skicka mannen till affären för att blöjorna tog slut, trots att hela familjen var sjuka. Och denna är sjuksköterska. Många vårdpersonal struntar i rekommendationer för de tror blint på att vaccinet skyddar mot smitta. Vilket jag för övrigt inte hittar nånstans på FHM hemsida. Där står det bara att ?vaccinet har fortfarande gott skydd mot svår sjukdom och död?.

    De få ovaccinerade på min arbetsplats sitter för sig själv på rasten, berättar aldrig att de varit på nöjes resor eller restaurangbesök mm. Och för tillfället har vi en ovaccinerad hemma sjuk. Hon mår inte sämre än de andra som är vaccinerade. Inte ännu.

    Så ditt resonemang är helt åt helskotta om jag får säga min mening.

    Varför inte sätta in robotar att sköta vårdpersonalens arbete?
  • Anonym (Frisk person­al tack!)
    Tue 11 Jan 2022 11:18
    #96
    EpicF skrev 2022-01-03 21:41:46 följande:

    Viruset går oftast ut drabbade ur kroppen för oss som är fullvaccinerade.

    Där syrran jobbar är de som är fullvaccinerade och testar positivt och asymtomiska endast i isolation i 2 dagar, har de inte fått syntom så kan de jobba som vanligt (inom vården). Däremot, om man skulle få syntom efter 3-4 dagar så blir man hemskickat i isolation. Dock jobbar de med munskydd och visir dagligen till alla patienterna.


    Jag bryr mig inte om perosnalen som vårdar mig är vaccinerad eller inte. Däremot vill jag att perosnalen är FRISK!
  • Anonym (Trött­)
    Tue 11 Jan 2022 11:34
    #97
    Anonym (Covid) skrev 2022-01-11 10:29:34 följande:
    Med andra ord väljer du vaccin före kompetens och förnuft?

    Om du läser längre bak ser du att jag har flera kollegor som är vaccinerade x 3 och är hemma för covid. Men utan symtom. Därför går de ut bland folk. Senast igår hörde jag en på jobb som sa att hon fick skicka mannen till affären för att blöjorna tog slut, trots att hela familjen var sjuka. Och denna är sjuksköterska. Många vårdpersonal struntar i rekommendationer för de tror blint på att vaccinet skyddar mot smitta. Vilket jag för övrigt inte hittar nånstans på FHM hemsida. Där står det bara att ?vaccinet har fortfarande gott skydd mot svår sjukdom och död?.

    De få ovaccinerade på min arbetsplats sitter för sig själv på rasten, berättar aldrig att de varit på nöjes resor eller restaurangbesök mm. Och för tillfället har vi en ovaccinerad hemma sjuk. Hon mår inte sämre än de andra som är vaccinerade. Inte ännu.

    Så ditt resonemang är helt åt helskotta om jag får säga min mening.

    Varför inte sätta in robotar att sköta vårdpersonalens arbete?
    Det har inte slagit dig att vaccin ihop med kompetens och sunt förnuft finns som alternativ.
    För mig är antivaxx INTE vare sig kompetens eller förnuft. Det är ren idioti och man har ingenting i vården att göra som vaccinvägrare. Då får man jobba i andra branscher.

    Kollade du på FHM:s och regeringens presskonferens igår? Budskapet var tydligt: Ta din tredje dos, och har du inte tagit första eller andra dosen så gör det. Det är det absolut viktigaste för pandemin just nu.
    Att då jobba inom vården och vägra vaccinet blir ju helt fel. Skulle ha NOLL förtroende för den personalen. Personal som drivs av rädsla för vaccinet, som är faktaresistent och tror på sagor. Nej tack. Jag vill ha utbildad och stabil personal med normal verklighetsförankring. 

    Ja smittan är skyhög nu, vet barnfamiljer där det börjat om hela tiden, vabbdagar och sjukskrivningar avlöser varandra. Vem ska handla? Alla är liksom sjuka hela tiden, grannar, bekanta.... alla.
    Så kom inte och säg att ni ovaxxade är moralens väktare som aldrig gör några överträdelser gällande rekommendationer, bor under en sten i vildmarken och aldrig träffar folk.. 
  • Tue 11 Jan 2022 12:24
    #98
    Anonym (Covid) skrev 2022-01-11 10:29:34 följande:

    Med andra ord väljer du vaccin före kompetens och förnuft?

    Om du läser längre bak ser du att jag har flera kollegor som är vaccinerade x 3 och är hemma för covid. Men utan symtom. Därför går de ut bland folk. Senast igår hörde jag en på jobb som sa att hon fick skicka mannen till affären för att blöjorna tog slut, trots att hela familjen var sjuka. Och denna är sjuksköterska. Många vårdpersonal struntar i rekommendationer för de tror blint på att vaccinet skyddar mot smitta. Vilket jag för övrigt inte hittar nånstans på FHM hemsida. Där står det bara att ?vaccinet har fortfarande gott skydd mot svår sjukdom och död?.

    De få ovaccinerade på min arbetsplats sitter för sig själv på rasten, berättar aldrig att de varit på nöjes resor eller restaurangbesök mm. Och för tillfället har vi en ovaccinerad hemma sjuk. Hon mår inte sämre än de andra som är vaccinerade. Inte ännu.

    Så ditt resonemang är helt åt helskotta om jag får säga min mening.

    Varför inte sätta in robotar att sköta vårdpersonalens arbete?


    Om hela familjen har covid-19 så är det fel att mannen går på butiken. Men om mannen inte har covid-19 så är det helt innanför.
  • Tue 11 Jan 2022 12:27
    #99
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-11 11:34:50 följande:

    Det har inte slagit dig att vaccin ihop med kompetens och sunt förnuft finns som alternativ.

    För mig är antivaxx INTE vare sig kompetens eller förnuft. Det är ren idioti och man har ingenting i vården att göra som vaccinvägrare. Då får man jobba i andra branscher.

    Kollade du på FHM:s och regeringens presskonferens igår? Budskapet var tydligt: Ta din tredje dos, och har du inte tagit första eller andra dosen så gör det. Det är det absolut viktigaste för pandemin just nu.

    Att då jobba inom vården och vägra vaccinet blir ju helt fel. Skulle ha NOLL förtroende för den personalen. Personal som drivs av rädsla för vaccinet, som är faktaresistent och tror på sagor. Nej tack. Jag vill ha utbildad och stabil personal med normal verklighetsförankring. 

    Ja smittan är skyhög nu, vet barnfamiljer där det börjat om hela tiden, vabbdagar och sjukskrivningar avlöser varandra. Vem ska handla? Alla är liksom sjuka hela tiden, grannar, bekanta.... alla.

    Så kom inte och säg att ni ovaxxade är moralens väktare som aldrig gör några överträdelser gällande rekommendationer, bor under en sten i vildmarken och aldrig träffar folk.. 


    Eftersom vaccinet är frivilligt för ALLA så kan även vårdpersonal välja att avstå. Att man väljer att avstå har inget att göra med utbildning, verklighetsförankring eller kompetens.
  • Anonym (Trött­)
    Tue 11 Jan 2022 12:36
    EpicF skrev 2022-01-11 12:27:05 följande:
    Eftersom vaccinet är frivilligt för ALLA så kan även vårdpersonal välja att avstå. Att man väljer att avstå har inget att göra med utbildning, verklighetsförankring eller kompetens.
    Vårdpersonal som går emot rekommendationerna, tycker du inte själv att det rimmar dåligt?
    Vården uppmanar alla som kan att vaccinera sig, men har själva ovaccinerad personal...
    Trovärdigheten blir inte så hög.

    Vad har oviljan med att göra då enligt dig, varför vaccinerar de sig inte trots att arbetsgivaren/FHM och regeringen förespråkar det?
    Är det verkligen ok att ha personal som drivs av rädsla för de egna rekommenationerna, och ifrågasätter nyttan av vaccinet???
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom