• Anonym (Covid­)
    Mon 3 Jan 2022 17:11
    18133 visningar
    191 svar
    191
    18133

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Anonym (I)
    Tue 11 Jan 2022 16:30
    Törnrosa41 skrev 2022-01-11 16:18:53 följande:

    Det har verkligen blivit helt sjukt. Folk skriker att vårdpersonal ska vaccinera sig. Jag håller inte med. Vaccinering ska vara frivilligt punkt!

    Jag ser hellre att perosnalen är frisk än vaccinerad som tar hand om mig


    Jag hade förstått att det hade funnits önskemål (ej krav, önskemål) om vaccinerad personal om det faktiskt hade fungerat, om det faktiskt hade varit så att vaccinet gjort så att den vaccinerade inte blir smittad och sjuk. Men nu gör det ju inte det. Då är vaccinkrav helt ologiskt! Och för vilka andra vaccin finns ens krav? Det finns inte för mpr vad jag vet och det har fungerat ändå? (kanske för att det är ett riktigt vaccin som fungerar)
  • Tue 11 Jan 2022 16:51
    Anonym (I) skrev 2022-01-11 16:30:50 följande:
    Och för vilka andra vaccin finns ens krav? Det finns inte för mpr vad jag vet och det har fungerat ändå? (kanske för att det är ett riktigt vaccin som fungerar)
    Smittkoppor - där fanns det krav. Annars hade vi inte blivit av med det. Polio delvis. Och i flera europeiska länder så som Frankrike och Tyskland är det krav på att vara vaccinerad mot mässling. Annars får barnet inte gå på förskolan.
  • Tue 11 Jan 2022 16:52
    Törnrosa41 skrev 2022-01-11 16:05:58 följande:

    Myndigheterna har ju sagt att man ska vaccinera sig för att skydda de sköra, gamla och de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig.

    Nu ökar smitta utan symtom bland vaccinerade som då fortsätter att trava runt i samhället som om inget har hänt.

    Exakt HUR skyddar man då de som är ovaccinerade?

    De som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl har ju kvar dessa medicinska skäl... Men ska nu riskera smittas för att vaccinerade travar runt lite som de vill?

    Ingen annan som tycker att det som myndigheter kallar för "skydd" ber liknar bs?


    Tanken var förstås att man inte skulle kunna smitta andra heller. Det här är första versionen av ett nytt vaccin. Nästa version kommer att bli bättre. 

    Dessutom smittar vaccinerade betydligt mindre än ovaccinerade. 
  • Anonym (I)
    Tue 11 Jan 2022 20:51
    AndreaBD skrev 2022-01-11 16:52:49 följande:

    Tanken var förstås att man inte skulle kunna smitta andra heller. Det här är första versionen av ett nytt vaccin. Nästa version kommer att bli bättre. 

    Dessutom smittar vaccinerade betydligt mindre än ovaccinerade. 


    Då är det väl bra om man väntar på en vaccinversion som faktiskt fungerar. Ett vanligt vaccin som fungerar som vanliga vaccin. Det är vad jag väntar på iallafall. Jag har tagit alla de traditionella vaccinen. Men det här blir jag mer anti mot för varje dag. Speciellt när det uppenbarligen är så kasst att det måste tvingas på folk. Måste man tvinga på folk någonting är det inte tillräckligt bra i sig själv. Tvångsmetoder har helt motsatt effekt. Finns det något exempel i världshistorien när tvång varit en bra, fungerande lösning liksom?

    Finns det någon källa på att ovaccinerade smittar mer än vaccinerade?
  • Anonym (gg)
    Tue 11 Jan 2022 21:04
    AndreaBD skrev 2022-01-11 16:52:49 följande:
    Tanken var förstås att man inte skulle kunna smitta andra heller. Det här är första versionen av ett nytt vaccin. Nästa version kommer att bli bättre. 

    Dessutom smittar vaccinerade betydligt mindre än ovaccinerade. 
    Sonen lyckades i alla fall som fullvaccinerad helt asymptomatisk med covid (testades i samband med sjukhusvistelse) att smitta hela familjen med covid på ca fem minuter förra veckan. Alla fullvaccinerade.

    Han hade en hög virusmängd också.
  • Anonym (Trött­)
    Tue 11 Jan 2022 21:13
    Anonym (gg) skrev 2022-01-11 21:04:35 följande:
    Sonen lyckades i alla fall som fullvaccinerad helt asymptomatisk med covid (testades i samband med sjukhusvistelse) att smitta hela familjen med covid på ca fem minuter förra veckan. Alla fullvaccinerade.

    Han hade en hög virusmängd också.
    Så då är vaccinet värdelöst då eller? Du hade hellre varit ovaccinerad och fått covid? 

    Det sägs att vaccinet skyddar mot att bli allvarligt sjuk, all sjukhusstatistik visar på det.
  • Anonym (gg)
    Tue 11 Jan 2022 21:19
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-11 21:13:43 följande:
    Så då är vaccinet värdelöst då eller? Du hade hellre varit ovaccinerad och fått covid? 

    Det sägs att vaccinet skyddar mot att bli allvarligt sjuk, all sjukhusstatistik visar på det.
    De flesta i en befolkning hade ju ändå inte blivit så sjuka. Nu är en familjemedlem trots vaccination ganska sjuk, vi andra utöver den till synes helt symptomfria sonen är också sjuka.

    Jag är bara inte så säker på att vaccinet jag fått fungerar särskilt bra mot den variant jag fått av covid, och det är andra gången jag får covid på 3 månader (båda gångerna som vaccinerad och sjukare andra gången), därför är jag ganska less.

    Man kan alltid säga att det hade varit värre utan vaccin, men det vet man ju faktiskt inte.
  • Anonym (Trött­)
    Tue 11 Jan 2022 21:25
    Anonym (gg) skrev 2022-01-11 21:19:24 följande:
    De flesta i en befolkning hade ju ändå inte blivit så sjuka. Nu är en familjemedlem trots vaccination ganska sjuk, vi andra utöver den till synes helt symptomfria sonen är också sjuka.

    Jag är bara inte så säker på att vaccinet jag fått fungerar särskilt bra mot den variant jag fått av covid, och det är andra gången jag får covid på 3 månader (båda gångerna som vaccinerad och sjukare andra gången), därför är jag ganska less.

    Man kan alltid säga att det hade varit värre utan vaccin, men det vet man ju faktiskt inte.
    Ingen kan veta, men med tanke på att ni har en familjemedlem som blivit ganska sjuk så kan du nog tacka vaccinet att det inte blev värre.
    Jag skulle inte vilja vara ovaccinerad nu när smittspridningen skenar och förmodligen alla kommer åka på det.
  • Anonym (gg)
    Tue 11 Jan 2022 22:21
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-11 21:25:12 följande:
    Ingen kan veta, men med tanke på att ni har en familjemedlem som blivit ganska sjuk så kan du nog tacka vaccinet att det inte blev värre.
    Kanske, kanske inte. Ingen vet ju på riktigt. 
  • Anonym (Trött­)
    Tue 11 Jan 2022 22:36
    Anonym (gg) skrev 2022-01-11 22:21:33 följande:
    Kanske, kanske inte. Ingen vet ju på riktigt. 
    Hade du velat ta risken att få covid ovaccinerad? Eller vad är din poäng?
    Låter som du ångrar vaccinet?

    På vilket sätt tror du din ganska sjuka familjemedlem klarat sig bättre utan vaccinet i så fall?
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom