• Anonym (Covid­)
    Mon 3 Jan 2022 17:11
    18150 visningar
    191 svar
    191
    18150

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Wed 12 Jan 2022 10:29
    Anonym (gg) skrev 2022-01-11 21:04:35 följande:
    Sonen lyckades i alla fall som fullvaccinerad helt asymptomatisk med covid (testades i samband med sjukhusvistelse) att smitta hela familjen med covid på ca fem minuter förra veckan. Alla fullvaccinerade.

    Han hade en hög virusmängd också.
    Tja.... omikron verkar vara väldigt smittsam.
  • Wed 12 Jan 2022 10:32
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-11 12:57:24 följande:

    När är det befogat för vårdpersonal att vägra vaccinera sig mot covid då?

    Ge några exempel.

    Och då menar jag inte de som avråtts av sin läkare utan de som frivilligt valt bort vaccinet.


    Jag tror inte det handlar om att vägra utan att man helt enkelt av olika grunder väljer att avstå. Man behöver inte vara emot vaccinet bara för att man väljer att inte ta det.

    Jag tvekade länge innan jag tog det. Fikk erbjudande redan i januari 2021 men tog inte första dosen förrän i mitten av april.

    Även vårdpersonal kan vara och har rätt att vara tveksamma och skeptisk mot ett nytt vaccin som covid-19 vaccinet.
  • Wed 12 Jan 2022 10:37
    Anonym (gg) skrev 2022-01-11 21:19:24 följande:

    De flesta i en befolkning hade ju ändå inte blivit så sjuka. Nu är en familjemedlem trots vaccination ganska sjuk, vi andra utöver den till synes helt symptomfria sonen är också sjuka.

    Jag är bara inte så säker på att vaccinet jag fått fungerar särskilt bra mot den variant jag fått av covid, och det är andra gången jag får covid på 3 månader (båda gångerna som vaccinerad och sjukare andra gången), därför är jag ganska less.

    Man kan alltid säga att det hade varit värre utan vaccin, men det vet man ju faktiskt inte.


    Men är du säker på att det är en ny infektion och inte en gammal infektion som sitter igen och därför slår ut positivt?
  • Anonym (Trött­)
    Wed 12 Jan 2022 11:49
    EpicF skrev 2022-01-12 10:32:33 följande:
    Jag tror inte det handlar om att vägra utan att man helt enkelt av olika grunder väljer att avstå. Man behöver inte vara emot vaccinet bara för att man väljer att inte ta det.

    Jag tvekade länge innan jag tog det. Fikk erbjudande redan i januari 2021 men tog inte första dosen förrän i mitten av april.

    Även vårdpersonal kan vara och har rätt att vara tveksamma och skeptisk mot ett nytt vaccin som covid-19 vaccinet.
    Ge exempel på några grunder då. De har avstått vaccin i ett års tid liksom. Valt bort det trots att det är en stark rekommendation för ALLA, inte minst de som jobbar inom sjukvården och kommer i kontakt med sköra och riskgrupper.
    Är det ok att välja bort skyddsutrustnig och handtvätt också? Eftersom allt ska vara så fritt.

    Du menar att de är för att alla andra tar vaccin men själva vill de "avvakta" för att se om det kommer obehagliga biverkningar, så de själva är på den säkra sidan?
  • Wed 12 Jan 2022 11:56
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-12 11:49:14 följande:

    Ge exempel på några grunder då. De har avstått vaccin i ett års tid liksom. Valt bort det trots att det är en stark rekommendation för ALLA, inte minst de som jobbar inom sjukvården och kommer i kontakt med sköra och riskgrupper.

    Är det ok att välja bort skyddsutrustnig och handtvätt också? Eftersom allt ska vara så fritt.

    Du menar att de är för att alla andra tar vaccin men själva vill de "avvakta" för att se om det kommer obehagliga biverkningar, så de själva är på den säkra sidan?


    Vilka grunder folk har är individuella.

    Skyddsutrustning och god handhygien är rutiner och policy/regler som finns inom vården, dessa går inte att välja bort. Faktum är att man kan få gå/sparken om man inte följer de rutiner och regler/policys som finns för att skydda och mam kan anses som farlig.

    Vaccinet är helt frivilligt och inget som ingår i arbetet.
  • Wed 12 Jan 2022 11:58
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-12 11:49:14 följande:

    Ge exempel på några grunder då. De har avstått vaccin i ett års tid liksom. Valt bort det trots att det är en stark rekommendation för ALLA, inte minst de som jobbar inom sjukvården och kommer i kontakt med sköra och riskgrupper.

    Är det ok att välja bort skyddsutrustnig och handtvätt också? Eftersom allt ska vara så fritt.

    Du menar att de är för att alla andra tar vaccin men själva vill de "avvakta" för att se om det kommer obehagliga biverkningar, så de själva är på den säkra sidan?


    De kan mycket väl vara så att de vill avvakta och se vad vidare forskning kommer fram till ang vaccinet. Vilket i sin helhet är fullt normalt om man är osäker och skeptisk. Man är inte antivaccer för det.
  • Anonym (Trött­)
    Wed 12 Jan 2022 12:04
    EpicF skrev 2022-01-12 11:56:50 följande:
    Vilka grunder folk har är individuella.

    Skyddsutrustning och god handhygien är rutiner och policy/regler som finns inom vården, dessa går inte att välja bort. Faktum är att man kan få gå/sparken om man inte följer de rutiner och regler/policys som finns för att skydda och mam kan anses som farlig.

    Vaccinet är helt frivilligt och inget som ingår i arbetet.
    Du kan inte räkna upp en enda grund?

    Munskydd och visir är inte standard inom t ex äldrevård och hemtjänst vad jag vet, det kom under pandemin.

    Jag hoppas vaccinvägran kommer leda till sparken, för det är lika illa som att inte följa övriga säkerhetsrutiner.
  • Anonym (Trött­)
    Wed 12 Jan 2022 12:07
    EpicF skrev 2022-01-12 11:58:04 följande:
    De kan mycket väl vara så att de vill avvakta och se vad vidare forskning kommer fram till ang vaccinet. Vilket i sin helhet är fullt normalt om man är osäker och skeptisk. Man är inte antivaccer för det.
    Vårdpersonal som drivs av rädsla och skepticism för covidvaccinet  känns inte så stabilt tycker jag. Precis som antivaxxarna, det är samma lika.
  • Anonym (gg)
    Wed 12 Jan 2022 12:09
    EpicF skrev 2022-01-12 10:37:26 följande:
    Men är du säker på att det är en ny infektion och inte en gammal infektion som sitter igen och därför slår ut positivt?
    Sonen som testats på sjukhus har fått besked om att de tror det är en väldigt ny infektion han har. Jag vet inte hur de kommer fram till sådant, men det är vad de sagt. 
  • Wed 12 Jan 2022 12:11
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-12 12:07:26 följande:

    Vårdpersonal som drivs av rädsla och skepticism för covidvaccinet  känns inte så stabilt tycker jag. Precis som antivaxxarna, det är samma lika.


    Nej, det är din åsikt. Men även vi vårdpersonal är människor som kan ha lika mycket rädsla och speticism mot nya vacciner som alla andra. Och nej, det är inte samma sak som att vara anti vaccin. Det är två skilda saker.
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom