• Anonym (Covid)

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-12 13:01:38 följande:
    Nej, det kanske inte är någon skillnad för dig men för mig som kan tänka utanför boxen (och andra som också kan det) är det en (stor) skillnad.
    Verkar som att ni antivaxxare ( och du som krigar för vårdanställdas rätt att vara ovaccinerade) tror att ni är de enda som tänker kritiskt.

    Alla dina argument är känslobaserade, och det tycker inte jag håller i diskussionen.
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-12 13:11:16 följande:

    Verkar som att ni antivaxxare ( och du som krigar för vårdanställdas rätt att vara ovaccinerade) tror att ni är de enda som tänker kritiskt.

    Alla dina argument är känslobaserade, och det tycker inte jag håller i diskussionen.


    Nu missförstår du. I perfekt värd hade vi inte haft ett såpass nytt vaccin som får folk att bli osäkra. Och nej, jag krigar inte för att vårdanställda ska få vara ovaccinerade. Jag krigar (och egentligen så krigar jag inte alls, finns ingen anledning gör det) för att påpeka att vaccinet är frivilligt för ALLA att ta. Även för vårdpersonal.

    Så länge vårdpersonalen är frisk och har rätt kompetens så spelar det ingen roll om de är vaccinerade eller ovaccinerade (eftersom båda grupper smittar i princip lika mycket om de får smittan).

    Nej, mina argument är aldrig känslobaserde. Finns ingen anledning att blanda in känslor.
  • Anonym (gg)
    EpicF skrev 2022-01-12 12:38:13 följande:
    Hosta och feber innebär dock inte covid-19.
    Det spelar nog ingen roll när vi alla testar positivt för covid.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-12 14:16:04 följande:
    Nu missförstår du. I perfekt värd hade vi inte haft ett såpass nytt vaccin som får folk att bli osäkra. Och nej, jag krigar inte för att vårdanställda ska få vara ovaccinerade. Jag krigar (och egentligen så krigar jag inte alls, finns ingen anledning gör det) för att påpeka att vaccinet är frivilligt för ALLA att ta. Även för vårdpersonal.

    Så länge vårdpersonalen är frisk och har rätt kompetens så spelar det ingen roll om de är vaccinerade eller ovaccinerade (eftersom båda grupper smittar i princip lika mycket om de får smittan).

    Nej, mina argument är aldrig känslobaserde. Finns ingen anledning att blanda in känslor.
    Kommer alltid finnas människor som är "osäkra" och anti vaccin. Föräldrar som inte vaccinerar sina barn för mässlingen och andra "barnsjukdomar" t ex, de vaccinerna har funnits i årtionden.

    Ja det kan vara så att just omikronvarianten smittar lika oavsett om du är vaccinerad eller inte. Deltan skyddade vaccinerade bättre. Nästa mutation... ingen vet.
    Så att bara fokusera på omikron och det som sker just nu smittmässigt är ett konstigt argument för att vårdpersonal inte behöver vaccinera sig.

    Jag ser det mer som en princip, att är man skeptisk till nya vaccin och rekommendationer och vad det innebär för pandemin i stort, man misstror och nonchalerar information, vill avvakta pga rädsla osv, då bör man inte jobba inom vården då man inte följer vårdens, fhm:s och regeringens  rekommendationer. De säger ju på varenda presskonferans, att det viktigaste är att ALLA som kan vaccinerar sig. 
    Nästa mutation kanske gör så att ovaccinerade sprider viruset ännu lättare och mer. vem vet?
  • Anonym (I)

    Lite nyheter från WHO. De anser inte att boosterdoser är en bra strategi.

    a vaccination strategy based on repeated booster doses of the original vaccine composition is unlikely to be appropriate or sustainable.

    De vill se ett bättre vaccin som gör det som vaccin ska göra-minska smittspridning. Vilket förmodligen de flesta som felaktigt kallad för antivaxxers också vill för att det faktiskt ska vara motiverat att ta vaccinet.

    Om de styrande i Sverige tar till sig detta och lägger ner boosterdoser, hur blir det då med Vaxx-pass kan man undra? Nu ska man ju vara uppdaterad med vaccin för att få behålla sitt Vaxx-pass. Men om boosterdoserna tas bort (och eftersom det visat dig att upprepade doser inte fungerar kanske många blir omotiverade att ta dos 2 och 3), när räknas man som fullvaccinerad, kan någon överhuvudtaget räknas som det?

    Forskning har också visat att upprepade doser kan ha en negativ effekt på immunförsvaret, det upprepade triggandet försvagar det, så att man alltså blir mer mottaglig för infektion efter att skyddet gått ut. (hur länge detta faktiskt är där är det olika bud på, en del (forskare) säger några veckor, andra några månader. Hur kommer detta bli för vaccinerade om de inte tar boosters? Hoppas för deras skull att ett vaccin kommer som faktiskt kan bevisa sig bra och effektivt.

  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-12 20:40:44 följande:

    Kommer alltid finnas människor som är "osäkra" och anti vaccin. Föräldrar som inte vaccinerar sina barn för mässlingen och andra "barnsjukdomar" t ex, de vaccinerna har funnits i årtionden.

    Ja det kan vara så att just omikronvarianten smittar lika oavsett om du är vaccinerad eller inte. Deltan skyddade vaccinerade bättre. Nästa mutation... ingen vet.

    Så att bara fokusera på omikron och det som sker just nu smittmässigt är ett konstigt argument för att vårdpersonal inte behöver vaccinera sig.

    Jag ser det mer som en princip, att är man skeptisk till nya vaccin och rekommendationer och vad det innebär för pandemin i stort, man misstror och nonchalerar information, vill avvakta pga rädsla osv, då bör man inte jobba inom vården då man inte följer vårdens, fhm:s och regeringens  rekommendationer. De säger ju på varenda presskonferans, att det viktigaste är att ALLA som kan vaccinerar sig. 

    Nästa mutation kanske gör så att ovaccinerade sprider viruset ännu lättare och mer. vem vet?


    Att mam är osäker på vaccinet är inte synonymt med anti vaccin.

    Nu ger inte vaccinet någon 100% immunitet och både ovaccinerade och vaccinerade både smittas och bär smittan vidare med alla mutationer hittills, i olika stor grad.

    Jag är vaccinerad (nu med 3 doser) och har haft covid-19 två gånger, en gång som ovaccinerad och en gång som fullvaccinerad. Så att vara vaccinerad är ingen garanti för aldrig få covidpass på samma sätt som att vara ovaccinerad inte innebär att man kommer få covid-19
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-12 21:23:43 följande:
    Att mam är osäker på vaccinet är inte synonymt med anti vaccin.

    Nu ger inte vaccinet någon 100% immunitet och både ovaccinerade och vaccinerade både smittas och bär smittan vidare med alla mutationer hittills, i olika stor grad.

    Jag är vaccinerad (nu med 3 doser) och har haft covid-19 två gånger, en gång som ovaccinerad och en gång som fullvaccinerad. Så att vara vaccinerad är ingen garanti för aldrig få covidpass på samma sätt som att vara ovaccinerad inte innebär att man kommer få covid-19
    Att välja bort vaccinet är att vara anti vaccin. Rekommendationen från fhm och regeringen är att ALLA som kan ska vaccinera sig, inte avvakta.

    Nyfiken fråga, varför har du vaccinerat dig?
  • Anonym (förvirrat läge)
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-13 00:48:44 följande:
    Att välja bort vaccinet är att vara anti vaccin. Rekommendationen från fhm och regeringen är att ALLA som kan ska vaccinera sig, inte avvakta.

    Nyfiken fråga, varför har du vaccinerat dig?
    Vad trångsynt inställning. Det kan väl finnas flera olika skäl som gör att man vill vänta eller avstå. Man kanske är rädd för biverkningar, påverkan på hälsan, rädsla för det okända.. kanske reagerat illa på tidigare medicin, bär ett barn i magen, olika hälsoproblem och en hel massa andra skäl.. Det gör ju inte människor automatiskt till antivaccare eller konspirationsteoretiker.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (förvirrat läge) skrev 2022-01-13 01:02:26 följande:
    Vad trångsynt inställning. Det kan väl finnas flera olika skäl som gör att man vill vänta eller avstå. Man kanske är rädd för biverkningar, påverkan på hälsan, rädsla för det okända.. kanske reagerat illa på tidigare medicin, bär ett barn i magen, olika hälsoproblem och en hel massa andra skäl.. Det gör ju inte människor automatiskt till antivaccare eller konspirationsteoretiker.
    Allt det du räknar upp handlar om rädsla, och det är märkligt att dessa vaccinvägrare inte verkar vara särskilt oroliga för covid, Ingen vet vilka biverkningar eller långtidseffekter covid har heller då viruset är oprövat och inte godkänt ;)

    Vad jag vet avråds inte gravida att vaccinera sig. 

    Det är som att man ser covid som någonting "naturligt" och mindre farligt, och vaccinet som "onaturligt" och mer farligt, varför man då hellre väljer att riskera att bli sjuk i covid???
  • Anonym (förvirrat läge)
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-13 01:16:00 följande:
    Allt det du räknar upp handlar om rädsla, och det är märkligt att dessa vaccinvägrare inte verkar vara särskilt oroliga för covid, Ingen vet vilka biverkningar eller långtidseffekter covid har heller då viruset är oprövat och inte godkänt ;)

    Vad jag vet avråds inte gravida att vaccinera sig. 

    Det är som att man ser covid som någonting "naturligt" och mindre farligt, och vaccinet som "onaturligt" och mer farligt, varför man då hellre väljer att riskera att bli sjuk i covid???
    Inte konstigt alls. Det är ju inte särskilt stor risk att de allra flesta friska personer får Covid eller allvarliga symptom av någon av dessa virus. Med vaccinet vet man ju inte alls vad som händer i kroppen. Hur det lagras osv. Det är ju kvar betydligt längre i kroppen och är aldrig tidigare godkänt eller känt. Alla som tagit vaccinet är ju försökspersoner och med i ett okänt experiment.

    Bara för att man vill avstå vaccin betyder det inte att man inte är rädd kanske t o m livrädd för att drabbas av Covid och alla långtidssymptom som vissa drabbas av..
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom